Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Svårt att säga såhär på förhand men med tanke på storleken på arenorna borde Nya Söderstadion ha lättare att få bra tryck. Gnagare må tjata om hur tight Friends är, och de har säkert rätt, men jag tror att när man alltsom oftast inte drar över 20.000 men arenan tar 54000 så kommer det bli tufft. Jag är nöjd över att vår nya arena blir den mindre av de två. Jag hade iofs velat att den kanske skulle vara ännu lite mindre. 25000 platser borde vara bra. Nog att växa i men inte för stor heller.
Tror du har rätt, men det känns som om Nya Söderstadion (kan vi inte kalla en N Sös? Enklare att skriva) tyvärr inte är byggd med fotbollen i förarsätet. Visst, man har säkert försökt anpassa sig efter vad Hammarby och Djurgården vill, men det känns ändå som om det är en evenemangsarena i första hand och en fotbollsarena i andra hand. Till exempel är ju arenan asymetriskt formad, och jag undrar hur det påverkar akustiken. Sen kommer man inte undan det faktum att Djurgården och Hammarby får olika stora klackläktare. Om inte annat så kommer det ju leda till en jävla massa snack i framtida (om Bajen går upp eller Dif trillar ner) Derbyn när det kommer sägas att "Herpa derp, ni hade den stora läktaren, inte konstigt att ni låter mer då."
Kanske är jag som är gammaldags, men så sätt så älskar jag hur Råsunda var utformad. Det var en fantastisk derby arena med två gigantiska kortsidor, så att supportrarna fick nästan lika mycket utrymme som de på plan fick (utan att det behövde bli svarta rubriker dvs.) Det är lite så jag tycker ett derby ska vara. Klackarna mitt emot varandra, välfyllda och på samma vilkor. Nu får vi inte det i Göteborg (ena laget har undre etage och andra har övre) och på N Sös är ena kortsidan mindre än andra.
Lite tråkigt kan jag tycka.
Citat:
Ursprungligen postat av sebr0004
Ultimata arenan vet ja inte men en otrolig upplevelse är Camp Nou när det är fullsatt!
Att Camp Nou ses som en otrolig upplevelse har nog mest med att den är så grymt stor och nästan alltid är fullsatt att göra. Taket täcker i princip bara VIP läktaren, de väldigt plana understa etaget gör att de övre etagen kommer en bit ifrån planen, och att arenan är lätt kurvad gör att många kommer onödigt långt ifrån plan. Sen är det som med nästan alla arenor. Är de fullsatta så blir det en jävla stämning, och har du nästan hundra tusen som på Camp Nou så kommer de låta enormt. Till och med Stora Ullevi får en grymt stämning när det är fullsatt, och det är en vedervärdig arena på många sätt och vis.