2012-11-16, 00:29
Medlem
Moridin2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
När man ser på olika Zlatan-klipp så verkar alla (?) utländska produktionsbolag ha fått bilden från kameror på den motsatta långsidan från oss i Sverige. Varför var det så och kommer det att vara standard?

Jag har för mig att det har med reklam att göra. Tex så kan brittiska och inernationella sändningar ha sin reklam vid planen på ena sidan så har de kameran åt det hållet så har svensk produktion åt andra hållet så är svensk reklam däråt istället.
Citera
2013-01-27, 13:57
Medlem
Vilken arena tror ni blir bäst av tele2 och friends arena då? Syftar mest på vilken arena det kommer bli mest tryck och stämning i. Gräset skiter jag i
Citera
2013-01-27, 13:58
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattetatte
Vilken arena tror ni blir bäst av tele2 och friends arena då? Syftar mest på vilken arena det kommer bli mest tryck och stämning i. Gräset skiter jag i
Den arena där Bajen spelar.
Citera
2013-01-27, 15:03
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattetatte

Svårt att säga såhär på förhand men med tanke på storleken på arenorna borde Nya Söderstadion ha lättare att få bra tryck. Gnagare må tjata om hur tight Friends är, och de har säkert rätt, men jag tror att när man alltsom oftast inte drar över 20.000 men arenan tar 54000 så kommer det bli tufft. Jag är nöjd över att vår nya arena blir den mindre av de två. Jag hade iofs velat att den kanske skulle vara ännu lite mindre. 25000 platser borde vara bra. Nog att växa i men inte för stor heller.
Citera
2013-01-28, 10:26
Medlem
Ultimata arenan vet ja inte men en otrolig upplevelse är Camp Nou när det är fullsatt!
Citera
2013-01-28, 10:51
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Svårt att säga såhär på förhand men med tanke på storleken på arenorna borde Nya Söderstadion ha lättare att få bra tryck. Gnagare må tjata om hur tight Friends är, och de har säkert rätt, men jag tror att när man alltsom oftast inte drar över 20.000 men arenan tar 54000 så kommer det bli tufft. Jag är nöjd över att vår nya arena blir den mindre av de två. Jag hade iofs velat att den kanske skulle vara ännu lite mindre. 25000 platser borde vara bra. Nog att växa i men inte för stor heller.

Tror du har rätt, men det känns som om Nya Söderstadion (kan vi inte kalla en N Sös? Enklare att skriva) tyvärr inte är byggd med fotbollen i förarsätet. Visst, man har säkert försökt anpassa sig efter vad Hammarby och Djurgården vill, men det känns ändå som om det är en evenemangsarena i första hand och en fotbollsarena i andra hand. Till exempel är ju arenan asymetriskt formad, och jag undrar hur det påverkar akustiken. Sen kommer man inte undan det faktum att Djurgården och Hammarby får olika stora klackläktare. Om inte annat så kommer det ju leda till en jävla massa snack i framtida (om Bajen går upp eller Dif trillar ner) Derbyn när det kommer sägas att "Herpa derp, ni hade den stora läktaren, inte konstigt att ni låter mer då."

Kanske är jag som är gammaldags, men så sätt så älskar jag hur Råsunda var utformad. Det var en fantastisk derby arena med två gigantiska kortsidor, så att supportrarna fick nästan lika mycket utrymme som de på plan fick (utan att det behövde bli svarta rubriker dvs.) Det är lite så jag tycker ett derby ska vara. Klackarna mitt emot varandra, välfyllda och på samma vilkor. Nu får vi inte det i Göteborg (ena laget har undre etage och andra har övre) och på N Sös är ena kortsidan mindre än andra.

Lite tråkigt kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av sebr0004
Ultimata arenan vet ja inte men en otrolig upplevelse är Camp Nou när det är fullsatt!

Att Camp Nou ses som en otrolig upplevelse har nog mest med att den är så grymt stor och nästan alltid är fullsatt att göra. Taket täcker i princip bara VIP läktaren, de väldigt plana understa etaget gör att de övre etagen kommer en bit ifrån planen, och att arenan är lätt kurvad gör att många kommer onödigt långt ifrån plan. Sen är det som med nästan alla arenor. Är de fullsatta så blir det en jävla stämning, och har du nästan hundra tusen som på Camp Nou så kommer de låta enormt. Till och med Stora Ullevi får en grymt stämning när det är fullsatt, och det är en vedervärdig arena på många sätt och vis.
Citera
2013-01-28, 11:06
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Att Camp Nou ses som en otrolig upplevelse har nog mest med att den är så grymt stor och nästan alltid är fullsatt att göra. Taket täcker i princip bara VIP läktaren, de väldigt plana understa etaget gör att de övre etagen kommer en bit ifrån planen, och att arenan är lätt kurvad gör att många kommer onödigt långt ifrån plan. Sen är det som med nästan alla arenor. Är de fullsatta så blir det en jävla stämning, och har du nästan hundra tusen som på Camp Nou så kommer de låta enormt. Till och med Stora Ullevi får en grymt stämning när det är fullsatt, och det är en vedervärdig arena på många sätt och vis.

Det är väl tvärtom, att den nästan aldrig är fullsatt? I princip de flesta ligamatcherna är det 20-30 000 tomma stolar. Däremot får man ju intrycket ifrån tv-soffan att det är smockat varje helg.
Citera
2013-01-28, 11:20
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Det är väl tvärtom, att den nästan aldrig är fullsatt? I princip de flesta ligamatcherna är det 20-30 000 tomma stolar. Däremot får man ju intrycket ifrån tv-soffan att det är smockat varje helg.

20-30 tusen tomma stolar betyder iof att det fortfarande är 70-80 tusen på plats... Min poäng är väl den att när det är så många människor på så liten yta så spelar det inte så stor roll hur arenan är byggd. Det kommer låta enormt ändå.

För övrigt så har Barcelona ett publiksnitt i Spanska Ligan på 79.000 per match.
Citera
2013-01-28, 12:30
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
20-30 tusen tomma stolar betyder iof att det fortfarande är 70-80 tusen på plats... Min poäng är väl den att när det är så många människor på så liten yta så spelar det inte så stor roll hur arenan är byggd. Det kommer låta enormt ändå.

För övrigt så har Barcelona ett publiksnitt i Spanska Ligan på 79.000 per match.

Naturligtvis, jag förstår din poäng. Jag tycker själv att man blir förvånad när det exempelvis var 65 000 på matchen igår, men det ser knökfullt ut. Man ser förvisso inte de övre etagen via tv.

Barcelona har i år ett snitt på 75 500 (hittills) och har väl mig veterligen redan haft El Clasico hemma som är fullsatt mer eller mindre alltid. Så rimligtvis kommer väl snittet sjunka än aning till. Inte så konstigt förstås, i och med den rådande finanskrisen i Spanien.

Dortmund och United är väl de två som alltid har fullspäckat på sina stora arenor. 80 000 respektive 76 000. Sedan finns ju Arsenal, Bayern, Schalke etc som också de har alltid fullt med arenor på 60-70 000.
Citera
2013-01-28, 12:41
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Naturligtvis, jag förstår din poäng. Jag tycker själv att man blir förvånad när det exempelvis var 65 000 på matchen igår, men det ser knökfullt ut. Man ser förvisso inte de övre etagen via tv.

Barcelona har i år ett snitt på 75 500 (hittills) och har väl mig veterligen redan haft El Clasico hemma som är fullsatt mer eller mindre alltid. Så rimligtvis kommer väl snittet sjunka än aning till. Inte så konstigt förstås, i och med den rådande finanskrisen i Spanien.

Dortmund och United är väl de två som alltid har fullspäckat på sina stora arenor. 80 000 respektive 76 000. Sedan finns ju Arsenal, Bayern, Schalke etc som också de har alltid fullt med arenor på 60-70 000.

Mitt snitt är från förra säsongen så det kan mycket möjligt ha gått ner till i år. Till och med rimligt, iom att förra året var Barcelona CL mästare och allt vad det innebar.

Men ja, du förstår vad jag menar, 75 500 personer låter mycket. Spelar ingen roll vart de är, om det är i en öken, på en arena eller i skogen. 75 000 människor låter mycket.

Sen är jag helt övertygad om att 75 000 på Westfallenstadion i Dortmund låter MYCKET mer än 75 000 på Camp Nou.
Citera
2013-01-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Såhär kommer Nya Nationalarenan se ut när AIK spelar förutsatt att det inte är extremt stor efterfrågan på biljetter: https://twitter.com/NebojsaNovakovi/status/295898600339300353/photo/1/large

För er som inte orkar klicka på länken så är det övre etaget avskärmat vilket sänker kapaciteten till ~30.000.
Citera
2013-01-28, 17:19
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjzpjz
Såhär kommer Nya Nationalarenan se ut när AIK spelar förutsatt att det inte är extremt stor efterfrågan på biljetter: https://twitter.com/NebojsaNovakovi/status/295898600339300353/photo/1/large

För er som inte orkar klicka på länken så är det övre etaget avskärmat vilket sänker kapaciteten till ~30.000.

Frågan är om det hjälper akustiken mer än marginellt? Sen å andra sidan, arenan har tak över planen, då borde hålla ljudet inne på ett löjligt bra sätt, så kanske kan funka bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in