2012-05-08, 13:07
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Du är medveten om att man tagit bort platser pga säkerheten vid derbyn? Näe, tänkte väl det.
"Nu vet jag inte vad verkliga kapaciteten på Råsunda är vid derbyn"

Jisses... Det var lite därför jag postade de två siffrorna, då det är de två högsta under historien samtidigt som det skiljer 1000 mellan dem. Jag förstår att Råsunda varit "fullsatt" vid derbyn, men inte sedan i alla fall våren 2008, om nu 34 000 verkligen var max då (som sagt 35 000 2003).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingderbyt#Seriematcher
Citera
2012-05-08, 13:13
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
"Nu vet jag inte vad verkliga kapaciteten på Råsunda är vid derbyn"

Jisses... Det var lite därför jag postade de två siffrorna, då det är de två högsta under historien samtidigt som det skiljer 1000 mellan dem. Jag förstår att Råsunda varit "fullsatt" vid derbyn, men inte sedan i alla fall våren 2008, om nu 34 000 verkligen var max då (som sagt 35 000 2003).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingderbyt#Seriematcher

Se där din gamle gröthals!
Jag har själv ingen aning om vad den verkliga kapaciteten är vid derby och bryr mig inte.. Ville bara vara snabb att påpeka det innan killen med ett datum i namnet eller Rubarth skulle komma in och berätta att det alltid är fullsatt, alla dagar i veckan!!1!
Citera
2012-05-08, 13:53
Medlem
15Februaris avatar
Råsunda tar ca 34 174. Det var allt vi fick in 2006 när vi mötte djurgården hemma precis efter återkomsten. Då var det alldeles knökfullt.

Men därefter så tror jag att man reducerat ett gäng platser på kortsidorna av säkerhetsskäl. Vad jag har hört så ska det handla om ca 700 platser på varje. Så någonstans runt 32-33 000 är väl fullsatt nuförtiden. Nu var det dock rätt länge sedan Råsunda verkligen var proppfullt.

Men en riktigt bra siffra är när det passerar 30 000.

Edit; I början av 2000-talet så fick vi in 34 593 på Råsunda.
Senast redigerad av 15Februari 2012-05-08 kl. 14:25.
Citera
2012-05-08, 14:37
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15Februari
Råsunda tar ca 34 174. Det var allt vi fick in 2006 när vi mötte djurgården hemma precis efter återkomsten. Då var det alldeles knökfullt.

Men därefter så tror jag att man reducerat ett gäng platser på kortsidorna av säkerhetsskäl. Vad jag har hört så ska det handla om ca 700 platser på varje. Så någonstans runt 32-33 000 är väl fullsatt nuförtiden. Nu var det dock rätt länge sedan Råsunda verkligen var proppfullt.

Men en riktigt bra siffra är när det passerar 30 000.

Edit; I början av 2000-talet så fick vi in 34 593 på Råsunda.

Säker på detta? Vill minnas att man kunde få in ca 37.000 på derbyna i början av 2000-talet. Då var dock många platser med skymd sikt. Hammarby-Djurgården spelades t ex inför 35.600 personer 2003.

AIK-Djurgården det året hade 35.200 åskådare.

Intressant för övrigt är att 2003 så lockade DIF-HIF derbyna mer publik än något av derbyna som AIK var med i.
Citera
2012-05-08, 16:21
Medlem
TGTNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihlbaoge
Intressant för övrigt är att 2003 så lockade DIF-HIF derbyna mer publik än något av derbyna som AIK var med i.

Kolla hur det det såg ut i tabellen 2003.
Citera
2012-05-08, 16:38
Medlem
pihlbaoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TGTN
Kolla hur det det såg ut i tabellen 2003.

Jo jag vet hur sluttabellen ser ut, men jag vet även hur säsongen såg ut.

Hammarby, som till sist slutade 2:a var egentligen rätt tidigt utträknade. Fram till de sista omgångarna låg AIK och Hammarby rätt nära varandra, men AIK fick ju spö av bland annat HeIF med 5-1 på slutet samtidigt som Hammarby radade upp vinster och till och med gick om Malmö som tappade det totalt på slutet när Djurgården säkrade sitt guld.
Citera
2012-05-09, 15:41
Medlem
Androass avatar
Man måste även tänka på hur attraktiva platserna är, spelar ingen roll att Råsunda tar in 35k när åtskilliga platser är skymd sikt, samt att oftast inget av lagen lyckas fylla ståplats (nedre och mellan) samt att övre på kortsidorna är riktigt riktigt dåliga platser (kikare någon?).

Med Friends arena kommer det finnas kanske 15k fler attraktiva platser än Råttis och då ser inte jag några problem med att fylla dem platserna vid derbyn (självklart snackar vi här bra tabell-lägen för båda lagen och mycket hets inför matcherna).

För att ta ett tydligare exempel; Stockholms stadion tar in runt 14k men har inte fler än 6k attraktiva platser, klart som fan inte publiken kommer då.
Citera
2012-05-11, 19:50
Medlem
bautas avatar
Som sagt, fan vad stort det blir rent volymsmässigt.
http://www.youtube.com/watch?v=kw72hPLUxMg

Jämför t.ex. med Le Grand Stade i Lille (EM 2016). Nästan identisk arena sett till kapacitet och utformning av läktarna så framstår taket på Friends som enormt.
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=91041152&postcount=2566

Det här med att splittra upp i ett etage för mycket är tydligen en trend man får vänja oss vid...
Citera
2012-05-11, 20:05
Medlem
eternussermos avatar
Nu klart med första evenemanget efter invigningsceremonin, det blir Ladies Night med Stenmarck och grabbarna, senare blir det landskamp mot England.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Friends_Arena
Citera
2012-05-11, 22:59
Medlem
Bud-Foxs avatar
Östers IF nya arena kommer blir riktigt fet!!
Citera
2012-05-12, 00:24
Medlem
Jaroschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud-Fox
Östers IF nya arena kommer blir riktigt fet!!

Skönt att veta att jag inte bara pröjsar för en arena ute i landet.

"625 miljoner kronor. Så mycket beräknas Arenastadsprojektet kosta enligt de senaste beräkningarna.

Investeringarna på totalt 625 miljoner kronor fördelar sig på följande sätt:
Hockeyarena: 256 miljoner
Fotbollsarena: 190 miljoner
Innebandyarena: 65 miljoner
Friidrottshall: 55 miljoner
Upprustning Tipshallen: 15 miljoner
Värendsvallen: 10 miljoner
Konstgräsplan och kastplan: 7 miljoner
Markarbeten mellan anläggningarna: 27 miljoner.

Det är idrottsklubbarna själva som äger och driver de olika anläggningarna. Kommunen lånar ut pengar till byggena och betalar också årliga driftbidrag till idrottsklubbarna."
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/arenastaden-beraknas-kosta-runt-625-miljoner(2902433).gm

2012 fick Växjö kommun i kommunalt utjämningsbidrag (Robin Hood-skatt), 527 737 819 kr.
http://www.scb.se/Statistik/OE/OE0115/2012A01/B1a.%20K_KomEkUtj11_def.xls

Skillnaden mot Friends arena om nån nu skulle dra den parallellen är stor då vi varken driver eller äger arenan. Inga bidrag finns då det är snarare är utpressning mot hela lagets ungdomsverksamhet att flytta in i mutbygget.
Citera
2012-05-12, 01:40
Bannlyst
När ska HIF och nya Söderstadion vara färdig inför kommande matcher i Superettan?
De 30k räcker för att spela i Allsvenskan. HIF kommer att spela där om de slutar topp-2 med J-Södra eller Öster IF. Dessa tre kommer att tillhöra topp-3 när allt är färdigspelat lyder mitt förhandstips så här kort in på 2012 om de inte redan är i toppen av tabellen. Halmstad är tvärtom och kommer stanna i Superettan i minst 3 år irad är mitt tips den här natten. Dåligt tajmad truppindelning i år. Kanske de har en trupp i slagkraft med Division 1 eller strax över deras kvalité. Minst tre raka säsonger i Superettan inan Allsvenskan igen. Har hört att Örjans Vall kommer att byggas om efter den här säsongen. Mer sittplatser är det tänk. Samma kapacitet som Trelleborg på 10k även Trelleborg ska minska från 10k till 6k då dagens idrottshall tar 4500-5000 sittplatser och resten ståplats som är alldeles för mycket av. 6k med allihopa i sitt är destå bättre. Min gissning är att de kommer dra halvfullt i snitt och vid derbyn kommer det vara fullproppat av de 6000 platser i nya anläggningen.

Javisst, Trelleborg kommer förr eller senare komma upp till högsta serien som blir Allsvenskan igen. De jojjar upp och ner mellan Allsvenskan och Superettan är min gissning inatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in