Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Om du inte vill att domstolar sköter rättvisan är det bara att flytta till valfritt land där folk har för vana att ta saken i egna händer. Jag vill inte leva i ett sådant land och det skulle inte du heller vilja om du förstod vad det skulle innebära för samhället.
Det är väl självklart att jag anser att domstolar skall sköta rättvisan. Jag har själv under mina studier varit åhörare vid ett antal rättegångar och tex. noterat att vissa åklagare är mer pålästa än andra. Vilka advokater som är representerade. Vem domaren är och vilka nämndemän som är representerade.
Polisens förundersökning och hur väl den är genomarbetad.
Det är mao många faktorer som spelar in.
Om man bara låter bli att reagera, så går ju inte utvecklingen framåt. Det är otroligt viktigt att när det gäller vissa fall att man debatterar och för fram åsikter.
Utav våra diskussioner kanske man gör en grundligare sakframställan och på det sätt får en rättvis dom.
Jag tänker naturligtvis också på alla de killar som blivit oskyldigt anklagade och därigenom fått långa fängelsestraff.
Vi måste ju få till ett samhälle där man känner respekt inför rättsväsendet.
Uppdrag granskning, Kalla Fakta mfl. är ju just sådana program som lyfter fram orättvisor av olika dess slag.
I detta fall är det enbart tre personer som till 100% vet vad som egentligen hände. Vi andra kan bara spekulera och bilda oss en uppfattning om vad tingsrätten har kommit fram till.
Men jag får en känsla att detta fall blev bägaren som rann över till slut.