Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vaddå bla bla bla. Om du är så dum att du inte kan skilja på juridik, rättsäkerhet och moral så bör du hålla tyst. I lagens mening så "våldtogs" hon inte alls eftersom man inte kan bevisa att samlagen skedde med avsikt att vara mot hennes vilja. Lagen definierar "våldtäkt" som "uppsåtligt samlag med någon mot dennes vilja". Tycker du vi bör ändra på detta krav? Bör man kunna dömas till ansvar om man våldtar någon som man tror vill bli våldtagen? Bör man kunna dömas till ansvar trots att det inte går att bevisa att gjort sig skyldig till något straffbart?
Fast det tycks mig som om sjävla sammansättningen av domstolen är det som avgör domen, när det handlar om trovärdighet och bedömning av bevis. Jag har ett par nära bekanta som är domare i varsin tingsrätt och de undrar själva ibland hur vissa domare dömer. Det är just det som gör att en dom i kan ha tre olika utgångar i tre olika instanser, inte beroende på att de framkommit nya bevis.
I detta fall är det naturligtvis svårt att avgöra vad som är sant, men jag tycker mig ofta se att man resonerar på ett sätt som framställer männen som mer eller mindre dumma i huvudet. Om man istället säger att det är fullt rimligt att ni förstod (dvs har förstånd nog att förstå) att ni våldtog henne, så kan ju domen bli en annan.
Måste dessutom säga att om man tror att en kvinna av fri vilja uppskattar att få en fjärrkontroll uppkörd i anus, då får man vara bra dum i huvud.
Tror nog att de killarna inte behöver fängelse, tror att en period på psykiatrisk klinik borde göra de gott.