2007-05-19, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det behövs inget överklagade då Grabbarna inte kommer av dömas av en domstol.

Vill man få något gjort så får man göra det själv
2007-05-19, 17:33
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Siffran 920 syftar på antalet lagförda för sexualbrott, vilket inte är detsamma som våldtäkt; det finns lindrigare former av sexualbrott kvar, fastän många av dem fördes över till begreppet våldtäkt vid senaste lagändringen.

Enligt den här statistiken utdelades 216 domar om våldtäkt 2005, vilket ska noteras inte är detsamma som antalet dömda män. T.ex. så anges här antalet domar för sexualbrott till 1000 jämnt, medan antalet dömda alltså tycks vara 920 för 2005.

Andelen fällande domar blir alltså omkring 7 procent av antalet anmälningar om våldtäkt och inte antalet anmälda våldtäkter. Det finns en subtil men väsentlig skillnad.

Vilket är i linje med normal praxis. Jag får det t.ex till att cirka 10% av alla anmälda misshandelsbrott leder till fällande domar. Samma siffra för sexualbrott är 8,5%. Det är en ganska liten skillnad, som jag knappast tycker motiverar slagord om ett rättsväsende som diskriminerar kvinnor.

Ser man dessutomt till ett internationellt perspektiv är det även tydligt att det s.k mörkertalet sannolikt är lägre i Sverige än någon annanstans, eftersom vi har jämföreselvis många anmälda sexualbrott.
2007-05-19, 17:37
Medlem
DonDencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
Datum för överklagandet har passerat. Game OVER

Datum för överklagande har inte passerat än enligt tingsrätten.

"Skrivelse för överklagande skall ställas till Svea 1-lovrätt och ges in till tingsrätten senast den 25 maj 2007".
2007-05-19, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DonDenco
Datum för överklagande har inte passerat än enligt tingsrätten.

"Skrivelse för överklagande skall ställas till Svea 1-lovrätt och ges in till tingsrätten senast den 25 maj 2007".

Skumt, fick höra att 2 veckor hade passerat denna vecka.
2007-05-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
Skumt, fick höra att 2 veckor hade passerat denna vecka.
Det är tre veckor från dagen då tingsrätten meddelar dom som gäller för överklagande.
2007-05-20, 20:31
Medlem
DonDencos avatar
Varför tror ni att "grabbarna" flytt landet för tillfället?
2007-05-20, 21:24
Medlem
chekiuss avatar
Citat:

Sugna på semester?
2007-05-21, 01:42
Medlem
DonDencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chekius
Sugna på semester?

Tydligen verkar det så som du säger

Dom får väl ta hand om varandra i fortsättningen för det är nog knappast någon brud som vill vara med dessa loosers.

Varnat min lill-syrra för att gå på efterfest. Tråkigt i det hela är vi andra normalt funtade killar ska få en stämpel pga. dessa svin.

Jag kan ju samtidigt förstå att normala tjejer blir rädda!

Dessa grabbar får väl hålla sig till de sk ökända glamourtjejerna istället!

Vissa brudar i denna värld är så jv korkade.

Har dom aldrig tänkt tanken att betala ur egen ficka istället?
2007-05-21, 12:07
Medlem
Citat:

Dem har inte flytt landet.
Jag såg dem senast igår när jag och en polare käkade bakislunch på samma ställe som "grabbarna".
2007-05-21, 12:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Vilket är i linje med normal praxis. Jag får det t.ex till att cirka 10% av alla anmälda misshandelsbrott leder till fällande domar. Samma siffra för sexualbrott är 8,5%. Det är en ganska liten skillnad, som jag knappast tycker motiverar slagord om ett rättsväsende som diskriminerar kvinnor.

Ser man dessutomt till ett internationellt perspektiv är det även tydligt att det s.k mörkertalet sannolikt är lägre i Sverige än någon annanstans, eftersom vi har jämföreselvis många anmälda sexualbrott.

Var döms inte mer än 10% av misshandelsfallen?
Vad beror det på? Är tex förövarna kända.
2007-05-21, 15:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Var döms inte mer än 10% av misshandelsfallen?
Vad beror det på? Är tex förövarna kända.

En anledning skulle ju kunna vara alla anmälningar mot ordningsvakter som blir nedlagda. Personligen har jag fått en anmälan mot mig då det hävdades att jag misshandlat en annan person. Total lögn och löjliga anklagelser (skulle hoppat på honom på grund av att han var homosexuell, enda problemet var att jag umgicks med homosexuella vänner den aktuella kvällen) som lades ner. Alla sådana anmälningar som läggs ner så fort den anklagade blivit hörd bidrar nog till den "låga" siffran.
2007-05-21, 16:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
En anledning skulle ju kunna vara alla anmälningar mot ordningsvakter som blir nedlagda. Personligen har jag fått en anmälan mot mig då det hävdades att jag misshandlat en annan person. Total lögn och löjliga anklagelser (skulle hoppat på honom på grund av att han var homosexuell, enda problemet var att jag umgicks med homosexuella vänner den aktuella kvällen) som lades ner. Alla sådana anmälningar som läggs ner så fort den anklagade blivit hörd bidrar nog till den "låga" siffran.

Så det är ganska svårt att objektivt jämföra misshandelsfall med våldtäktsfall pga olika förutsättningar etc?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in