2007-10-16, 20:05
Bannlyst
fy fan vad rätt åt dessa svin !

Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Ingen ny bevisning (eller har jag fel i detta påstående?) har framkommit sedan tingsrätten friade killarna helt men Hovrätten gör en helt annan värdering vilket leder dem fram till en helt annan konklusion och man finner dem skyldiga.

Jag är ju inte speciellt juridiskt bevandrad men hur vanligt/ovanligt är det egentligen med så här vitt skilda slutsatser av bevisläget? För mig är det glasklart att mediapåverkan (samt de nya våldtäktsanklagelserna mot JK) spelat, om inte mer än en obetydlig, så i alla fall roll i sammanhanget.

Sen skall sägas att jag tyckte domskälen från Tingsrätten var mycket märkliga ("visst tvång" eller hur var det nu?) och jag är inte helt förvånad att det blev en fällande dom, men ändå är jag det.

För att hamna än mer OT under denna Skvaller-tråd, men vad ger ni detta fall för chans att hamna i Högsta Domstolen?
"idioter" måste ha suttit i tingsrätten, skador över hela kroppen o svinens sms-trafik bevisar allt. de kommer att rankas absolut längst ner på kåken, helt välförttjänt. HD kommer aldr att ta upp detta. föth-vis kor bögarna på kåken kukarna i röven på båda gärningsmännen, så får de igen för gammal ost. 1 helt underbar dom !
2007-10-16, 20:07
Medlem
Månsans avatar
Märkligt med skiljaktiga jurister i hovrätten

Vad som är värt att notera är att två av juristerna är skiljaktiga.
D v s hovrättsrådet Ingela Halvorsen och hovrättsassessorn Karin Annikas Persson ville fria männen.

De som dömde var hovrättslagmannen Göran Ewerlöf tillsammans med nämndemännen Jane Staffansson och Bengt Sörenson (nämndemännen har oftast högst begränsad juridisk skolning och är ditsatta politiskt).

Det kan i detta fall finnas anledning att misstänka att nämndemännen tagit intryck av mediauppmärksamheten (vilket nämndemän ofta gör, däremot sällan jurister).

Under alla omständigheter var det märkligt att de tre juristerna inte hade samma åsikt i skuldfrågan.
2007-10-16, 20:08
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
De har helt enkelt gjort olika bedöming av händelseförloppet. Kanske har det att göra med att det sitter clowner i tingsrätten och mer skillad personal i hovrätten.

Yasser Askar och Bo Larsson håller nog inte med dig om att det är mer "skillad" personal i Hovrätten.
2007-10-16, 20:09
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Ingenting är omöjligt och därför borde de ha friats!

Jag antar att i din värld är det inte ett dugg graverande att först säga att det var våldtäkt från början och att det sedan inte var det? Om inte ens hon vet när den förmodade våldtäkten börjat hur skall då "grabbarna" veta det?

När hon började skrika nej? Ingen utav grannarna har hört något!
När hon försökte freda sig genom att sparka och rivas? Ingen teknisk bevisning stöder hennes påstående! Ingen utav grabbarna har några försvarsskador på sig!

Inser du inte att något är jävligt märkligt här!
Hon påstår att de dragit av henne stora hårtussar och att hon förlorat lösnaglar när hon försökt värja sig. Teknisk undersökning på platsen visar att lägenheten inte är städad, teknisk undersökning visar ingenting som tyder på att någon stoppat en fjärrkontroll i henne. Hon har ordet SEX som blånad på ena skinkan, hon kan inte ens redogöra för när detta skall ha uppkommit, inte ens om det uppkom vid det aktuella tillfället!

Ja, hon har skador på kroppen, men alla anses var för sig ringa av den läkare som undersöker henne. Eftersom hon inte kan redogöra för när hon fått en del utav dem, däribland just blånaden SEX och ingen sådan utrustning påträffats i lägenheten så får man förmoda att det märket uppstått vid tidigare tillfälle.

Det är mycket möjligt att hon blivit våldtagen, jag håller dock inte med HR i sin bedömning om att det är ställt utom rimligt tvivel.
Jag har inte läst allt du har skrivit om detta så har du redan svarat på min fråga kan du bortse från den...

Jag tolkar dina inlägg som att du inte har någon bestämd uppfattning om de är skyldiga eller oskyldiga, men att rättens argument inte håller för dig. Vad baserar du din uppfattning på?

Jag har för mig att du har läst juridik, men att du inte avslutat studierna.
Är det det juridiska som du vänder dig mot, eller är det för att du känner/känner igen alla inblandade parter och därmed har bakgrundsinformation som inte kommer fram?
2007-10-16, 20:10
Bannlyst
helt fel !

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
D v s hovrättsrådet Ingela Halvorsen och hovrättsassessorn Karin Annikas Persson ville fria männen.

De som dömde var hovrättslagmannen Göran Ewerlöf tillsammans med nämndemännen Jane Staffansson och Bengt Sörenson (nämndemännen har oftast högst begränsad juridisk skolning och är ditsatta politiskt).

Det kan i detta fall finnas anledning att misstänka att nämndemännen tagit intryck av mediauppmärksamheten (vilket nämndemän ofta gör, däremot sällan jurister).

Under alla omständigheter var det märkligt att de tre juristerna inte hade samma åsikt i skuldfrågan.
har själv läst att rätten var helt överens !
2007-10-16, 20:11
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Dubbelpost
2007-10-16, 20:12
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:

Gör om gör rätt, dom var skiljaktiga i frågan om häktningen.
2007-10-16, 20:12
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Visst är det märkligt.
Är det lika bra att lägga ner tingsrätten om nu dagens dom är så in i helvete korrekt? Eller är det mongot Beckroth och hennes likar som är skillnaden mellan domarna? Helomvändningen från tingsrätt till hovrätt lämnar ju en hel del nya frågetecken kring vad som egentligen är fel i sammanhanget.
Jag läste vad du skrev än en gång, men jag till samma resultat som innan.
2007-10-16, 20:13
Medlem
Samhains avatar
Citat:

Dom ville ogilla åklagarens häktningsyrkanden. Ingenting annat.
2007-10-16, 20:14
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av en svensk tiger
Jag brukar personligen inte ha så mycket för Silbersky men även en blind höna kan hitta sina korn ibland:

Han anser att tingsrättsdomen var ”väldigt analytisk och välskriven”.
- Hovrätten verkar okritiskt ha tagit till sig av vad kvinnan har sagt. I vanliga fall ska det vara ställt utom allt rimligt tvivel att vederbörande har gjort sig skyldig till brott, men allt det verkar hovrätten ha lagt åt sidan, säger Silbersky.

- I fortsättningen verkar det vara en typ av bevisvärdering i sexmål och en annan typ av bevisvärdering i övriga mål.

Det måste vara härligt för Silbersky att verka i ett land fullt av sådana som du som är så lätt att blanda bort korten för.

Detta var inget "sexmål" - detta var ett mål som handlade om grov misshandel i form av våldtäkt.

Dessutom så svamlar han som vanligt om att "samhället kan leva med om en skyldig går fri men inte om en oskyldig blir dömd". Det är just sånt skitsnack som denna människa livnär sig på. Det är nog tröttsamt att höra hans jävla öst driva sina klienters ärenden i media men att även behöva höra den i ett ärende han sannolikt inte har mycket mer fakta än det som står i tidningarna blir för mycket. Har någon någonsin hört denne man uttala sig i ett ärende där han inte till hundra procent tagit den åtalades parti? Det är som att i hans värld finns inga skyldiga till några brottsliga handlingar för det finns alltid en liten chans att det ändå skulle kunna vara någon annan.
2007-10-16, 20:14
Medlem
Ph0nys avatar
Fan precis detta på jurist ("Jag arbetar som forskare (jur. dr.) och lärare i juridik. Just nu är jag verksam vid Stockholm Centre for Commercial Law." Mårten Schultz blogg:
Citat:
Jag har inte hunnit läsa domen än men kan konstatera att i detta fall så har domstolarna samma uppfattning som medierna och alla de tusentals människor som låtit sig påverkas av vad media rapporterat om målet. Jag ser framför mig vilken storm det hade blivit mot domstolen om den kommit fram till en annan slutsats. Nu lär förhoppningsvis tidningar som Stockholm City åtminstone för ett tag lägga ned krigsföringen mot rättsväsendet.

Vidare tror han inte inte att fallet vidare tas upp i HD. http://martenschultz.wordpress.com

Kort så kan ni också så kan bland kommentarerna här, http://messi.blogg.se/1192527766_tragiskt.html läsa hur pass desinformerade svenska folket har blivit i media angåendet detta fall.
2007-10-16, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firefly
Mycket bra! *applåder*

Vilken j-a bullshit!
För bara ett par veckor sen sa du att det fanns ingen chans i världen att de skulle bli fällda. Ju närmre tiden har kommit till avgörandet, ju mer har du svängt.
(Gå tillbaks i dina gamla inlägg och kolla, jag har bättre saker att göra med min tid.)

Senaste veckan så har jag sagt att dom kommer bli fällda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in