2007-10-16, 22:42
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takiida
Han säger något bra om detta:

Behöver sexuallagsstiftningen skärpas?
- Ja, och där har jag en idé sedan många år tillbaka. Nämligen den norska varianten, där man kan dömas för grov oaktsam våldtäkt. I Sverige krävs det ett uppsåt.
- Då slipper vi tjafset om samtycke, det är bara trams. Om en kvinna är för full och en man säger att ”jag trodde att hon ville” så kan domstolen säga: ”Men du borde ha fattat att hon inte ville.”

http://www.city.se/Nyheter/1.884022/expert-det-verkar-helt-logiskt

och jag håller med honom.

Med andra ord borde ALLA människor som är "recievern" i BDSM-sex kunna sätta dit sin sexpartner för grov våldtäkt om en dispyt råkar uppstå, låt säga angående pengar?

Hur fan vet vi att hon ropat NEJ den här natten? Hur fan ska vi kunna veta något om hennes tidigare skador vid sex med dessa herrar?

Precis som det finns män som tänder på att spela våldtäktsman-rollen i grövre sex finns det brudar som älskar att stå på alla fyra med nappen i mun och vinflaskan i analen. Jag säger inte att det är så i detta fallet, bara att möjligheten finns.

Jag fattar inte hur de kan döma så tvärsäkert under dessa speciella omständigheter. Sexlagen kommer ALLTID vara svårtolkad.
2007-10-16, 22:43
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag undrar en sak....
Alla som tycker att den nya domen är helt fel, hade ni automatiskt reagerat på samma sätt om de åtalade hade haft namnen Ahmed och Youssuf?
Good point!

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det ÄR ställt utom allt rimligt tvivel att de våldtagit henne.
Jupp!
Känns bra att äcklen fick sitt straff!
2007-10-16, 22:43
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
I en idrott som ishockey använder man klubbor som tillhyggen ibland för att slå andra spelare. Detta renderar 2 min utvisning. Bör detta inte vara misshandel enligt ditt sätt att se på det?

Men snälla lilla vän, det förekommer att folk blir anmälda för våld som utspelas på olika sportarenor. Och när man är nog skadad och det är övervåld så blir personer fällda. Drick nu upp vällingen och gå och lägg dig.
2007-10-16, 22:44
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
I en idrott som ishockey använder man klubbor som tillhyggen ibland för att slå andra spelare. Detta renderar 2 min utvisning. Bör detta inte vara misshandel enligt ditt sätt att se på det?

Äh inte idrott nu igen. I både ishockey och boxning (som var uppe tidigare idag) förutsätts man veta reglerna INNAN man går på banan. Dessutom finns som bekant en domare på plats.

Nu talar vi om verkligheten där man inte verkar behöva kunna regler och ingen domare finns på plats.
2007-10-16, 22:45
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clara Hertz
Xallo skriver en massa goja och det starkaste argumentet han har är att hon eventuellt kanske ville bli misshandlad.

Och min fråga då är, som xallo inte kan svara på är om det ska fungera så vad gäller andra brott också? Man bara säger; äh han vill bli misshandlad...

kanske de där killarna som sparkade ihjäl en kille ska säga så... han ville det, han var masochist.. så slipper de bli fällda?

Dödshjälp är förbjudet så vitt jag vet, både medicinskt och mer handgripligt.
Medlem
Takiidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akz
Med andra ord borde ALLA människor som är "recievern" i BDSM-sex kunna sätta dit sin sexpartner för grov våldtäkt om en dispyt råkar uppstå, låt säga angående pengar?

Hur fan vet vi att hon ropat NEJ den här natten? Hur fan ska vi kunna veta något om hennes tidigare skador vid sex med dessa herrar?

Precis som det finns män som tänder på att spela våldtäktsman-rollen i grövre sex finns det brudar som älskar att stå på alla fyra med nappen i mun och vinflaskan i analen. Jag säger inte att det är så i detta fallet, bara att möjligheten finns.

Jag fattar inte hur de kan döma så tvärsäkert under dessa speciella omständigheter. Sexlagen kommer ALLTID vara svårtolkad.

"Om en kvinna är för full och en man säger att ”jag trodde att hon ville” så kan domstolen säga: ”Men du borde ha fattat att hon inte ville.”

Tycker det låter VÄLDIGT vettigt och logiskt.
Bannlyst
Citat:

Dina "argument" är faktiskt för dumma för att bemötas. Det fattar du nog inte själv men så är det faktiskt.
2007-10-16, 22:47
Medlem
issojärvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Finner du att det sms man hävdar bevisar uppsåt verkligen gör det utom rimligt tvivel?
Eller kan det ha varit så att sms'et om att hålla tyst kan ha varit menat för att mörka det faktum att en av de nu dömda inte ville att flickvännen skulle få reda på att han varit otrogen via rykten?

Jag är dåligt insatt men utifrån mitt tycke i denna fråga anser jag inte att man kan påvisa uppsåt (dolus) utom rimligt tvivel, då på avseende av ditt argument angående flickvännen. Vi får ej förglömma att rättstaten Sverige villar på dessa grunder och utan dem fallerar.

Ska bli intressant att följa överklagandet och även om chanserna är små kan det vara av betdelse att fallet tas upp i HD då det kan bli något av ett framtida prejudikat.
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:

Ja och därför bör män tänka sig för och kvinnor tänka sig för innan det håller på med BDSM och med vem de gör det med.

Det ligger i sakens natur att man inte kan misshandla folk och vara säker på att de inte gör en anmälan och att man blir dömd för det.

Är man inte införstådd i det ska man inte hålla på heller.

Det är inget försvar att säga han eller hon ville i så fall kan man gå in och klå upp vem som helst och säga att han eller hon ville. Det faller ju på sin egen orimlighet. Det begriper nog de flesta om de bara tänker efter.
Medlem
akzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Dina "argument" är faktiskt för dumma för att bemötas. Det fattar du nog inte själv men så är det faktiskt.

Berätta för mig varför då.
2007-10-16, 22:48
Medlem
Clara Hertzs avatar
Citat:
Dödshjälp är förbjudet så vitt jag vet, både medicinskt och mer handgripligt.

Jo men det var inte meningen att han skulle dö. Det kan ju hända vem som helst, han ville.
2007-10-16, 22:49
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Statistiskt sett hade de inte reagerat på samma sätt. Det är ingen nyhet direkt att åtalade med "fel" namn bedöms hårdare. De får också i regel strängare straff.
Hej Älskling. Det räcker inte med att bara skriva "med fel namn". Statistiken måste konkretiseras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in