2007-10-16, 20:19
Medlem
Diamantinas avatar
Jag blir faktiskt lite förvånad över att de som anser sig sitta inne med juridiska kunskaper här tycker att domen är konstig..

När gärningsman och offer har en relation dömer man ofta efter trovärdighet.

Jag kommer i alla fall att fira detta med ett glas vin. Oavsett vad som hände i det här specifika fall ser jag domen som ett steg i rätt riktning. Det är lätt för mig som tjej att säga kanske, med vetskap om hur många tjejer som blivit våldtagna på efterfester och aldrig någonsin anmält därför att man vet att det inte tjänar någonting till.

Det är inte svårt för en normalt funtad människa att veta var gränsen går.

Bespara mig era moralkakor, tack.
2007-10-16, 20:20
Medlem
Ph0nys avatar
Fan precis detta på jurist ("Jag arbetar som forskare (jur. dr.) och lärare i juridik. Just nu är jag verksam vid Stockholm Centre for Commercial Law." Mårten Schultz blogg:
Citat:
Jag har inte hunnit läsa domen än men kan konstatera att i detta fall så har domstolarna samma uppfattning som medierna och alla de tusentals människor som låtit sig påverkas av vad media rapporterat om målet. Jag ser framför mig vilken storm det hade blivit mot domstolen om den kommit fram till en annan slutsats. Nu lär förhoppningsvis tidningar som Stockholm City åtminstone för ett tag lägga ned krigsföringen mot rättsväsendet.

Vidare tror han inte inte att fallet vidare tas upp i HD.

Kort så kan ni också så kan bland kommentarerna här, http://messi.blogg.se/1192527766_tragiskt.html läsa hur pass desinformerade svenska folket har blivit i media angåendet detta fall.
Medlem
Hurris avatar
Jag tycker att det är väldigt märkligt att kvinnan till det första inte kom ihåg mycket från händelsen. Men ju mer media intresserade sig i fallet desto mer började kvinnan minnas.
Sedan ändrade hon sin berättelse.
Låter som hyckleri. HD vill bara få upp statistiken med dömda våldtäktsmän nu när det har blåsts upp i media.
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
Fan precis detta på jurist ("Jag arbetar som forskare (jur. dr.) och lärare i juridik. Just nu är jag verksam vid Stockholm Centre for Commercial Law." Mårten Schultz blogg:

Vidare tror han inte inte att fallet vidare tas upp i HD.

Kort så kan ni också så kan bland kommentarerna här, http://messi.blogg.se/1192527766_tragiskt.html läsa hur pass desinformerade svenska folket har blivit i media angåendet detta fall.
Det är övertydligt juridiken hänger inte med i samhällets rättsmedvetande, och han (bloggaren) kallar det för medias krig mot rättsväsendet suck.
2007-10-16, 20:21
Medlem
Taipehs avatar
Tack för ditt mod - tjejen!

Vi talar om en ung kvinna som ett flertal gånger haft sex med de killar som är åtalade, numera dömda för våldtäkt. En kvinna som berättat om förnedringssex mm men aldrig tidigare anmält något i närheten av våldtäkt.
Kvinnan var aldrig tidigare så fysiskt mörbultad/skadad, hade aldrig tidigare känt sig så kränkt, Hade aldrig tidigare upplevt sig så förnedrad.
Och varför skulle hon anmäla sina "vänner" för våldtäkt?
Varför skulle hon förtvivlat ringa till larmcentralen?
Varför skulle hon ställa upp i 2 rättegångar, den senare utan lykta dörrar, för att berätta vad hon varit med om trots att hela hennes privata liv vänds in och ut i både rättssal, massmedia och inte minst här på FB?
Varför tvingas hon fortfarande att gå i samtal efter sina upplevelser?

Om dessa två gossar ska sitta 4 år i fängelse för sina handlingar och en av dem redan deklarerat att "han inte gjort nå´t", kan kanske fängelsetiden med behövliga samtal få honom att förstå att det hade han.
Förhoppningsvis.

Och till resten av det unga (och för all del även äldre) gardet som tror att man kan göra på detta sätt mot kvinnor borde en liten eftertanke infinna sig.

Tack Hovrätten.
2007-10-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick
Ingen ny bevisning (eller har jag fel i detta påstående?) har framkommit sedan tingsrätten friade killarna helt men Hovrätten gör en helt annan värdering vilket leder dem fram till en helt annan konklusion och man finner dem skyldiga.

Jag är ju inte speciellt juridiskt bevandrad men hur vanligt/ovanligt är det egentligen med så här vitt skilda slutsatser av bevisläget? För mig är det glasklart att mediapåverkan (samt de nya våldtäktsanklagelserna mot JK) spelat, om inte mer än en obetydlig, så i alla fall roll i sammanhanget.

Sen skall sägas att jag tyckte domskälen från Tingsrätten var mycket märkliga ("visst tvång" eller hur var det nu?) och jag är inte helt förvånad att det blev en fällande dom, men ändå är jag det.

För att hamna än mer OT under denna Skvaller-tråd, men vad ger ni detta fall för chans att hamna i Högsta Domstolen?

Telefonsamtalet till larmcentralen var ny bevisning. Utan ny bevisning gäller inte en överklagan av vad jag läst i domen.

Vidare får enbart ändrad åsikt om trovärdighet inte leda till fällande dom.
2007-10-16, 20:27
Medlem
TheHarlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akz
Vad pratar du om nu? Uppsåt och erkännande är väl helt skilda saker?
Utveckla och tala i klarspråk.

att även om sms:en kom efter brottet kan de hänvisa till saker som skedde innan.
Medlem
Förövrig kom tingsrätten också fram till att flickan blivit våldtagen. Det var pojkarnas uppsåt som inte kunde bevisas. Hur fan man nu våldtar någon utan att veta om det.
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickardpk
Telefonsamtalet till larmcentralen var ny bevisning. Utan ny bevisning gäller inte en överklagan av vad jag läst i domen.

Vidare får enbart ändrad åsikt om trovärdighet inte leda till fällande dom.

Hur kunde åklagaren missa telefonsamtalet till larmcentralen i första rättegången?
2007-10-16, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crissan
Senaste veckan så har jag sagt att dom kommer bli fällda.
Ja, just det, precis vad jag sa. Innan dess gjorde du det INTE.
2007-10-16, 20:28
Medlem
Kommer dom sitta av hela straffet eller kan dom komma ut tidigare pga gott uppförande eller liknande?

Skulle vara tacksam om någon som kan något om juridik svarade. Alltså inga gissningar eller åsikter.
2007-10-16, 20:29
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHarlotte
att även om sms:en kom efter brottet kan de hänvisa till saker som skedde innan.

Det där sms:et var inte billigt. Kostade 4 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in