2007-10-16, 18:54
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddtre
Som kvinna på flashback så kan jag säga att man lätt kan få den uppfattningen när man läser inlägg i den här tråden. Det är ett jävla skrikande om kvinnans minskade trovärdighet osv, men det snackas inte lika mycket om männens trovärdighet.

Varför skulle deras historia vara mer rätt än kvinnans ?

Jag säger inte att deras historia är mer rätt än kvinnans, däremot så har den varit konsekvent raktigenom, det har inte hennes!

Fråga dig det här: Varför skulle kvinnans historia som ändrats ett flertal gånger vara mer rätt än killarnas som varit konsekvent?
2007-10-16, 18:54
Medlem
maddtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Därför att sms'et inte bevisar någonting annat än att de ville hålla tyst om vad som hänt efteråt. Det bevisar inte att de hade uppsåt.

Uppsåt kan vara av flera slag men ingen av definitionerna stämmer med hovrättens bedömning:

* Direkt uppsåt (dolus directus): när gärningsmannen aktivt eftersträvar resultatet av den handling han företar sig, antingen som slutmål eller som medel eller delmål för att i slutänden uppnå ett annat mål.
* Indirekt uppsåt (dolus indirectus): om gärningsmannen inte avstår från att företa en handling, även om han inser vad resultatet av handlingen kommer att bli.
* Eventuellt uppsåt (dolus eventualis): om gärningsmannen inte förutsåg ett visst resultat av sitt handlande, men det ändå kan antas att han skulle ha företagit handlingen även om han insåg vad resultatet skulle bli.

Som jag nämnt innan.. Varför skulle de hålla tyst om det just den här gången, om det var allmänt känt att de tre hade sex on a regular basis?
2007-10-16, 18:55
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilroy2
Ett rättssamhälle utan rättstrygghet har falerat, den här domen är därför bra.

Ett samhälle utan rättstrygghet är ju precis vad vi har och den bilden förstärks av den här domen. Man kan ju bevisligen gå från att vara en i domstol FRIAD person till att bli en person DÖMD till fängelse i en annan domstol. Inom SAMMA rättssystem.

Detta är allvarligt. Med en sådan "svängradie" inom samma rättssystem kan ju i princip en oskyldig med tiden bli skyldig eller tvärtom.
2007-10-16, 18:55
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rickardpk
Nu är dessa grabbar bevisligen dömda brottslingar.

Det finns ett antal medlemmar här som är mer pålästa inom juridik än jag själv och de kan väl svara på följande:

Jag är fullt medveten om att en hovrätt kan döma fel men ska jag anta att så är fallet? Kan jag inte lita på att det statistiskt sett i vårt rättssamhälle döms mer rätt än fel?

Ska jag i fortsättning utgå ifrån att en dömd brottsling är oskyldig?

Det måste finnas någon sorts statistik på domar vad det gäller dömd kontra oskyldigt dömd.

Är det någon som vet den?

Det beror nog på vem du frågar. Yasser Askar och Ulf Olsson tycker nog att du ska ha ett kritiskt sinne.
2007-10-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Dessvärre är det nog jag i egen hög person.

Dom här två lirarna och deras posse har en så djävla skev kvinnosyn så att jag som far till en liten flicka vill ge mig ut med hagelbrakaren men mig veterligen är det inte straffbart att betrakta en kvinnlig bekant som "våran egen lilla gänghora".
Jag är nästintill säker på att det som hände den kvällen, hur tragiskt det än må vara, inte var en våldtäkt.

Håller fullständigt med dig. Det är detta som är så sorgligt. Att kunna gömma sig bakom sin åsiktsfrihet och fullständigt trampa på allt vad moral och etik heter. Om man ändå vore kristen, då hade man åtminstone kunnat hoppas på vedergällning vid pärleporten.
2007-10-16, 18:58
Medlem
maddtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazone
med samma gäng, och börjar ha gruppsex med dem och sedan säger nej och sexet fortsätter... försök vara lite objektiv iaf. Hon säger att hon haft förnedringsex med de åtalade tidigare och att hon gått med på till en början att ha sex även denna kväll. Tills de gick överstyr då ville hon inte men de fortsatte. Detta är om man tror hennes berättelse som nu hovrätten gjorde. Jag tycker att det låter rätt troligt att det också gick till så. Med att endast lyssna till hennes berättelse tycker jag 4år är för mycket med tanke på hur det gick till och hennes historia med de två åtalade.

Menar du att det är en förmildrande omständighet för att halva samlaget inte var våltäkt? Eller vad är det du svamlar om egentligen?
2007-10-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddtre
Som jag nämnt innan.. Varför skulle de hålla tyst om det just den här gången, om det var allmänt känt att de tre hade sex on a regular basis?

Har du frågat dig det här:

Varför skulle hon anmäla dem just den här gången, om det var allmänt känt att de tre hade sex on a regular basis?
2007-10-16, 18:59
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Ett samhälle utan rättstrygghet är ju precis vad vi har och den bilden förstärks av den här domen. Man kan ju bevisligen gå från att vara en i domstol FRIAD person till att bli en person DÖMD till fängelse i en annan domstol. Inom SAMMA rättssystem.

Detta är allvarligt. Med en sådan "svängradie" inom samma rättssystem kan ju i princip en oskyldig med tiden bli skyldig eller tvärtom.

Håller med. Det måste till räfs och rättarting i Sveriges tingsrätter. Där verkar dom ju döma helt godtyckligt. Tur att vi har högre instanser i det här landet som man kan vända sig till.
2007-10-16, 19:02
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Håller med. Det måste till räfs och rättarting i Sveriges tingsrätter. Där verkar dom ju döma helt godtyckligt. Tur att vi har högre instanser i det här landet som man kan vända sig till.

Hur skulle det kunna bli annat än godtyckligt när man inte har NÅGON teknisk bevisning att förlita sig på?
2007-10-16, 19:03
Medlem
tältpinnes avatar
Ang. domen i sin helhet så rekommenderar jag Pointlex där en ocensurerad version i PDF-format finns att tillgå framför AB's censurerade variant.

http://www.pointlex.se/pub/standard.asp?art_id=143323&iM=

http://www.pointlex.se/
2007-10-16, 19:04
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Dessvärre är det nog jag i egen hög person.

Dom här två lirarna och deras posse har en så djävla skev kvinnosyn så att jag som far till en liten flicka vill ge mig ut med hagelbrakaren men mig veterligen är det inte straffbart att betrakta en kvinnlig bekant som "våran egen lilla gänghora".
Jag är nästintill säker på att det som hände den kvällen, hur tragiskt det än må vara, inte var en våldtäkt.

Efter att ha läst domen måste det ses som helt logiskt att döma som de gjorde.
2007-10-16, 19:06
Medlem
maddtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNorth
En hel drös med sossar, vackert

Jo, precis. Alla som tycker våldtäktsmän är äckliga är sossar. Resten tycker det är helt okej att våldta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in