2007-09-29, 13:32
Medlem
Mayitos avatar
Och för de som är intresserade av hur etniskt svenska tjejer beter och vad som kan hända med gruppvåldtäktsfall när det dyker upp stenhård tekniska bevisning är den här helt underbar:

http://sydsvenskan.se/malmo/article184454.ece

Jag menar, vad exakt sysslar dessa tjejer med? Jag hade gärna sett en videofilm från Stureplansfallet...
2007-09-29, 13:33
Medlem
Relays avatar
Skulle inte förvåna mig om vissa här på FB har samma krassa kvinnosyn som stureplansprofilerna som står åtalade för att ha våldtagit en kvinna.
Sedan har jag läst horribla exempel på frågor till kvinnan som inte har någon som helst relevans till fallet. Eller så kunde man ha formulerat det på andra sätt. Ibland låter det som om det är kvinnan som är den åtalade, och det är helt sjukt.
2007-09-29, 13:33
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
Med ren krass nyhetsvärdering faller Husbyfallet bort på ett par punkter.
1. Det oväntade - nu är vi ändå på FB och här är inte den rådande uppfattningen att det är något ovanligt med gruppvåldtäkter bland invandrare.
2. Lokal anknytning - kvällstidningarnas målgrupp känner ingen lokal anknytning till Husby.
Eländigt, naturligtvis, att inte fallet får mer uppmärksamhet.

Mycket grövre?
Som kvinna men med lika lite erfarenhet av att bli våldtagen som männen här måste jag ändå få tycka att det är svårt att bestämma de olika graderna i helvetet.
Vilt främmande män, vilt främmande plats - ohyggligt. Det verkar dock inte som om hon har fått riktigt lika mycket stryk?
Sen om det är värre att bli våldtagen av någon du känner och litar på än av främlingar? Någonstans där börjar det bli svårt för mig.

Andra brott i förorterna tycker jag blir ganska uppmärksammade faktiskt. Dessutom väldigt, väldigt konstigt att detta fallet som har så många likheter med stureplansfallet inte används av "häng dem, bränn dem"-folket.
2007-09-29, 13:34
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silly_me
Med ren krass nyhetsvärdering faller Husbyfallet bort på ett par punkter.
1. Det oväntade - nu är vi ändå på FB och här är inte den rådande uppfattningen att det är något ovanligt med gruppvåldtäkter bland invandrare.
2. Lokal anknytning - kvällstidningarnas målgrupp känner ingen lokal anknytning till Husby.
Eländigt, naturligtvis, att inte fallet får mer uppmärksamhet.

Mycket grövre?
Som kvinna men med lika lite erfarenhet av att bli våldtagen som männen här måste jag ändå få tycka att det är svårt att bestämma de olika graderna i helvetet.
Vilt främmande män, vilt främmande plats - ohyggligt. Det verkar dock inte som om hon har fått riktigt lika mycket stryk?
Sen om det är värre att bli våldtagen av någon du känner och litar på än av främlingar? Någonstans där börjar det bli svårt för mig.

Ja, och det blir ännu svårare för dig nu när jag skriver att detta fall är ett annat exempel på ett fall som aldrig skulle ha lett till åtal - oaktat att det är sedan tidigare okända killar. Länge leve videofilmen!
2007-09-29, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag hävdar väl inte att sättet jag tolkar saker på är det enda rätta, gör jag det? Jag som trott att jag varit noga med att sära på fakta och egna åsikter?
Ja, men du har också varit skrämmande konsekvent med att sätta öknamn på folk som inte delar dessa dina åsikter.
Citat:
Att lita på en person _endast_ på grund av egna åsikter om personerna som blir anklagade utan att ens försöka se på det från flera perspektiv är efterblivet. Faktiskt. Det står jag för att jag tycker. Känner du dig träffad så absolut.
Jag känner mig inte träffad av något annat än att du skrev:
Citat:
Jag kallar dig efterbliven
2007-09-29, 13:38
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Och för de som är intresserade av hur etniskt svenska tjejer beter och vad som kan hända med gruppvåldtäktsfall när det dyker upp stenhård tekniska bevisning är den här helt underbar:

http://sydsvenskan.se/malmo/article184454.ece

Jag menar, vad exakt sysslar dessa tjejer med? Jag hade gärna sett en videofilm från Stureplansfallet...

Min favvis:

Det här fallet kretsar kring frågan om två tonåriga flickor kan vilja ha sex med flera jämnåriga eller något äldre pojkar och män. En av dem mot betalning.

Och:

Ett av de hårdaste bevisen mot de misstänkta visade sig dessutom ha rakt motsatt effekt. En av de misstänkta filmade sexhandlingarna med sin kameramobil.
– Större delen av händelseförloppet är filmat. Min klient filmade, men han raderade filmen ur mobilen så att hans småsyskon inte skulle råka se den, säger advokat Mikael Nilsson till Sydsvenskan.

Filmen kunde återskapas efter tekniska insatser. Enligt vad Sydsvenskan erfar skickades den till experter i Norge. Och filmen visar sexhandlingar, men varken ljud eller bild styrker våldtäkt, anser utredarna.

För att inte tala om detta, vilken komik:

Den ena flickan är så plågad av att tvingas återuppleva händelsen att hon inte längre vill vara med och svara på frågor. När beslutet att skriva av misstankarna om övergrepp skulle meddelas i fredags orkade hon inte komma till åklagarens kontor tillsammans med sitt biträde, advokat Marie-Louise Norking.
– Det är väldigt tragiskt, men det är så jobbigt för henne att hon inte kan medverka, säger Norking till Sydsvenskan.
– Det är tyvärr vanligt – en flicka orkar inte igenom den långa process det är med utredning, åtal och rättegång. Man vill bara gå vidare, slippa upplevelsen.

Jag kräver lagändring. Jag vill att det ska införas en lag på att alla samlag ska filmas så att jag slipper dessa debatter.
2007-09-29, 13:41
Medlem
Relays avatar
Citat:
Min favvis:

Det här fallet kretsar kring frågan om två tonåriga flickor kan vilja ha sex med flera jämnåriga eller något äldre pojkar och män. En av dem mot betalning.

Och:

Ett av de hårdaste bevisen mot de misstänkta visade sig dessutom ha rakt motsatt effekt. En av de misstänkta filmade sexhandlingarna med sin kameramobil.
– Större delen av händelseförloppet är filmat. Min klient filmade, men han raderade filmen ur mobilen så att hans småsyskon inte skulle råka se den, säger advokat Mikael Nilsson till Sydsvenskan.

Filmen kunde återskapas efter tekniska insatser. Enligt vad Sydsvenskan erfar skickades den till experter i Norge. Och filmen visar sexhandlingar, men varken ljud eller bild styrker våldtäkt, anser utredarna.

Den ena flickan är så plågad av att tvingas återuppleva händelsen att hon inte längre vill vara med och svara på frågor. När beslutet att skriva av misstankarna om övergrepp skulle meddelas i fredags orkade hon inte komma till åklagarens kontor tillsammans med sitt biträde, advokat Marie-Louise Norking.
– Det är väldigt tragiskt, men det är så jobbigt för henne att hon inte kan medverka, säger Norking till Sydsvenskan.
– Det är tyvärr vanligt – en flicka orkar inte igenom den långa process det är med utredning, åtal och rättegång. Man vill bara gå vidare, slippa upplevelsen.

Jag kräver lagändring. Jag vill att det ska införas en lag på att alla samlag ska filmas så att jag slipper dessa debatter.
Ska denna tråd handla om stureplansfallet eller om alla Väldtäktsmål i hela Sverige?
2007-09-29, 13:41
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Min favvis:

Och:

Det är väl bara att sluta skriva?
2007-09-29, 13:43
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Ska denna tråd handla om stureplansfallet eller om alla Väldtäktsmål i hela Sverige?

Nej, men håll med att du nu också blir sugen på att det gärna skakas fram en videofilm från den där natten...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sikkinikk
Media passar naturligtvis på att göra detta till en klassfråga, dom rika som våldtar och utnyttjar en arbetarklassflicka. Trist som vanligt av media, men det gör ju inte att jag tror att hon ljuger som du verkar tro av nån konstig anledning...

Men det är lättare att bli dömd för våldtäkt om man inte tillhör sammhällets innersta kretsar, eftersom man då anses mer 'trovärdig'. Vilket är nonsens, jag litar mer på vanliga svenssons än brats.
Medlem
Citat:
Ja, och det blir ännu svårare för dig nu när jag skriver att detta fall är ett annat exempel på ett fall som aldrig skulle ha lett till åtal - oaktat att det är sedan tidigare okända killar. Länge leve videofilmen!
Svårare för mig?
Det var jag som visade viss förståelse för att fallet inte fått lika mycket uppmärksamhet.. Ta det där med Fula Gubben och Ignatius istället, det blir skoj att läsa.
2007-09-29, 13:44
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Det är väl bara att sluta skriva?

Jag älskar hårdkokt bevisning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem