Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
Sen har den här frågan även väckt debatten om vi skall ändra lagstifningen att inkludera en oaktsamhetsbedömning i rekvisiten för våldtäkt, och det finns starka skäl för att det kan vara en ganska bra idé.
Jag kastar in en brandfackla och frågor om det inte samtidigt vore en ganska god idé att inkludera en oaktsamhetsbedömning i rekvisiten för falsk tillvitelse, med tanke på hur stor skadan kan bli enbart av en anmälan och en utredning?
Det här är ju liksom inte första fallet när en man (tydligen) blir ordentligt lidande för resten av livet trots en (möjlig) frikännande dom och det mesta tyder på att det mest omoraliska i händelsen var otroheten mot flickvännen/frun. Jag tänker förstås på hockeymålet.
— Vad gjorde du för att försäkra dig om att det du anmälde verkligen var en våldtäkt? Hade du läst på i en lagbok vilka rekvisiten är?
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Men när allt är över och hon "vunnit" slocknar strålkastarna. Då får hon tid att tänka och känna efter och då kommer verkligheten och diverse insikter att smyga sig på henne. Och att hennes kompisar åker in i fängelse kommer inte att göra henne ett dugg lyckligare. Det kan jag garantera.
Jag kan inte heller garantera, men håller det för mycket troligt att hon förväntar sig en stor förändring av livet vid en fällande dom och att vissa känslor ska försvinna. Men som alla vet så lever vi i en
värld av vilja och föreställning, som Schopenhauer skulle säga det.
Och troligen skulle ett snack mellan parterna lösa en hel del - även i hockeymålet - men det finns ju starka krafter

som vill att det inte ska gå till på det sättet, utan vill hålla isär dem till varje pris för att bättra på statistiken till politisk nytta.