Citat:
Ursprungligen postat av omniscientia
Jag vidhåller att hennes repotage är naivt på Min Häst-nivå. Inte mkt av kritiskt journalistiskt ifrågasättande utav J.K's utsagor; ett minimum vore självklart att även intervjua åklagarsidan för att stämma av storyn och fakta samt för att få dennes version av varför J.K är på fri fot [både från fall #1 och #2]. Naturligtvis bör en intervju med åklagare även den vara kritisk och tex ifrågasätta varför så grava anklagelser fördes fram när bevisningen uppenbarligen inte hållit (so far anyway).
Att kvällstidningens reportagestil är snuttifierad och i avsaknad av perspektiv är väl just själva poängen med kvällstidningar? Jag har aldrig hävdat att hon är någon slags Bob Woodward-reporter utan endast att hon gör jävligt bra ifrån sig på ett jobb som går ut på att skriva "komersiellt" eller "folkligt".
Denna sorts journalistik skall man knappast förakta, och särskilt töntigt blir det ju när kritiken kommer från någon papegoja på ett internetforum. Visst, Expressen är en skittidning och City´s chefredaktör har totalfel i den här frågan men det gör ju knappast att personerna som producerar tidningen är inkompetenta. Tvärtom, det är ofta jävligt svårt att vara bred.
Citat:
Och hur svårt är det att sälja lösnummer med ett löp som skriker ut ngt om "Stureplansprofilen berättar" eller motsv? Problemet är bara att när man skrapar lite på ytan inser man att alltsammans är flitigt nedtecknat av en tjej som själv figurerar i de sociala kretsar varur J.K med framgång lyckas hämta småtjejer att dupera! Hur fick Jessica Isaksson J.K att ställa upp på en intervju? Var det mot betalning eller "bara" mot löfte om mesiga frågor? Eller var det hela kanske tom J.K's idé, att han kontaktade Jessica med löfte om ett scoop i Watergateklass? Hur man än vrider och vänder på det har Jessica varit en Nyttig Idiot.
Ja du, vad tror du Aftonbladet tycker om det här med sälja lösnummer med exklusiva intervjuer med "Stureplansprofilen"?

I övrigt tycker jag artikeln har ett allmänintresse som fullkomligt motiverar hans medverkan. Dessutom - om du visste någonting om journalistik så borde du veta att man jobbar utifrån sitt eget nätverk så mycket man kan när det gäller att producera exklusivt material. Hur tror du det går till när sådana nyheter skapas? Tror du att man har schemalagda "pressträffar" där man parar ihop lämplig journalist med lämplig story, eller tror du att bra storys kommer från journalister som har tillgång till de människorna?
Kolla bara på hennes senaste alster (även det ett
löp). Tror du verkligen att det är Nordiska Museet eller festarrangören som pysslar med något slags pr-trick??
Citat:
Att Expressen sedan inte har mer journalistisk integritet än att genom ett fett löp låta J.K's oemotsagda partsinlaga sälja lösnummer säger en hel del om hur nämnda herrar Otto Sjöbergs och Carl-Johan Bonniers (brist på) värderingar styr redaktionsarbetet.
Måhända, men vi har den media vi förtjänar.