2007-09-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Alla människor har fördomar. Om det sitter en hysterisk man från typ Irak som varit i Sverige i sex år och bryter som fan och skriker att "den där jävla huuuran djuuuger" så är han inte nödvändigtvis skyldig. Faktum är att om jag själv skulle ha blivit anklagad oskyldigt för en våldtäkt skulle jag gärna vilja spy all galla som finns över bruden. Irakierns beteende känns alltså i min värld fullständigt trovärdigt. Utöver detta vägrar dessutom irakiern att svara på frågorna. Varför skulle han? Han är ju oskyldig och har inte bett om att få sitta där. Han kan rent av ha rätt i sak. Bruden är en jävla hora och hon ljuger som ett svin.

Men.

Särskilt smart är det ju inte. Det vet vi som känner till de sociala koderna i Sverige. Därför kanske vi går in i rättssalen iklädda kostym, tar på oss en mild och oskyldig uppsyn och vi försöker svara lugnt och balanserat på alla frågor. Vi skådespelar alltså. Eller åtminstone skärper oss å det grövsta. När vi egentligen bara vill skrika: "Huuuran djuuuger!". Men vi gör det inte. För vi kan koderna. Det var ungefär så här Stureplanskillarna betedde sig.

Så irakiern ligger faktiskt sämre till bara genom sitt utseende och sin brytning. Hey, vi har ju alla fördomar. Lägg till detta hans fullt logiska beteende så är det nog inte så svårt att tänka sig att om detta handlade om Rinkebyprofiler så hade de suttit i dag. Trots att bevisläget i sak varit exakt detsamma.

Världen är inte rättvis.

Så du menar i princip att han skulle klara sig bättre i Irak?
2007-09-04, 22:30
Medlem
theKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingofstyle

Där hade man säkert inte ens hunnit till första förhör innan man checkat in för gott...
2007-09-04, 22:34
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Kolla exempelvis på Tumbamålet, där blev de tre syrianerna friade för en påstådd gruppvåldtäkt trots att de var "kräk" då bevisläget inte kunde påvisa någon våldtäkt även fast flera utav dem haft samlag med kvinnan samt även bjudit in vänner att ha samlag med henne.

Att påstå att domstolarna är ofelbara vore förmätet av mig dock så tvivlar jag inte en sekund på att även "rinkebyprofilerna" friats på samma grunder som stureplansprofilerna.

Surprise. Jag kan Tumbamålet också. Det är riktigt att de "tre kåta syrianerna" (för att citera kvinnan själv när hon under natten bjöd in sin väninna till partajet) friades. Andra män av utländsk härkomst frias också. Men. Det var inte riktigt min poäng. Jag menade att man ligger SÄMRE till ju mer blatte man är - inte att man alltid åker dit. Men en blatte ligger värre till än vad en svensk snubbe gör.

Tumbamålet är ur rättssäkerhetssynpunkt betydligt värre än Stureplansfall 1. Det är en riktigt präktig rättsskandal. Killarna skulle inte ens ha blivit åtalade. Min tes stöds av de faktum att det inte var särskilt svårt att fria dem. Tre domstolar friade ju dem - fast på tre olika sätt. Det saknades alltså inte möjligheter att fria dem. Det var däremot mer eller mindre omöjligt att fälla dem.

Problemet här var - återigen - att domstolorna på grund av den hysteriska mediebevakningen inte orkade/vågade skriva rakt ut i sina domar att bruden fetljög när hon väl sade sig minnas något och drabbades av akut minnesförlust varje gång något inte stämde i hennes berättelse vilket hände i stort sett från början till slut. Så i slutändan hade hon egentligen ingen berättelse alls trots att hon under hela natten agerat på ett väldigt aktivt sätt och då pratar jag inte bara om det legendariska samtalet med väninnan.

Och de "tre kåta syrianerna" betedde sig vettigt under rättsprocessen och hade fullt logiska förklaringar till saker och ting. Det bidrog säkert till att de friades - fast på tre olika sätt...
2007-09-04, 22:36
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingofstyle

Ja, rent språkmässigt och kulturellt men som någon gycklare kommenterade är väl kanske rättssäkerheten i Irak inte i världsklass direkt...
2007-09-04, 23:17
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Surprise. Jag kan Tumbamålet också. Det är riktigt att de "tre kåta syrianerna" (för att citera kvinnan själv när hon under natten bjöd in sin väninna till partajet) friades. Andra män av utländsk härkomst frias också. Men. Det var inte riktigt min poäng. Jag menade att man ligger SÄMRE till ju mer blatte man är - inte att man alltid åker dit. Men en blatte ligger värre till än vad en svensk snubbe gör.

Tumbamålet är ur rättssäkerhetssynpunkt betydligt värre än Stureplansfall 1. Det är en riktigt präktig rättsskandal. Killarna skulle inte ens ha blivit åtalade. Min tes stöds av de faktum att det inte var särskilt svårt att fria dem. Tre domstolar friade ju dem - fast på tre olika sätt. Det saknades alltså inte möjligheter att fria dem. Det var däremot mer eller mindre omöjligt att fälla dem.

Problemet här var - återigen - att domstolorna på grund av den hysteriska mediebevakningen inte orkade/vågade skriva rakt ut i sina domar att bruden fetljög när hon väl sade sig minnas något och drabbades av akut minnesförlust varje gång något inte stämde i hennes berättelse vilket hände i stort sett från början till slut. Så i slutändan hade hon egentligen ingen berättelse alls trots att hon under hela natten agerat på ett väldigt aktivt sätt och då pratar jag inte bara om det legendariska samtalet med väninnan.

Och de "tre kåta syrianerna" betedde sig vettigt under rättsprocessen och hade fullt logiska förklaringar till saker och ting. Det bidrog säkert till att de friades - fast på tre olika sätt...

Mja. Jag har skrivit många inlägg om Tumba-målet här, eftersom det är viktigt som prejudikat och dessutom har ett pedagogiskt värde för de personer som tror på vad som står i tidningarna och gärna drar igång häx-processer och pöbel-upprop baserat på detta.

Riktigt så glasklart oskyldiga som du skriver var ju "de kåta syrianerna" knappast; bl a så knallade ju en av dem ner till en bensinstation och bjöd in en överraskad taxi-chaffis att komma upp till lägenheten för att "tömma pungen", eftersom syrianen sade sig ha "en hora" där uppe. Detta talar ju inte direkt till de svarandes fördel . Taxi-chaffisen avböjde för övrigt det generösa erbjudandet.

Dock håller jag med om att Tumba-målet framstod som juridiskt besvärligare än det egentligen var, baserat på en sanslös propaganda-kampanj av Aftonhoran, som försökte sätta sig över svensk rättssäkerhet och tvinga fram en fällande dom mot syrianerna. Bl a fick man 300.000 i sin läsar-pöbel att skriva på ett upprop på nätet mot de friade "gärningsmännen". Detta kan låta som Nordkorea, men är business as usual när kvällshororna agerar.

Aftonhoran gick lyckligtvis på pumpen, männen blev frikända i alla instanser, och efterhand som information kom fram (dvs allt det som journalisterna försökt dölja) så blev bilden så tvetydig att pöbeln inte längre visste in eller ut.

Efter detta misslyckande att utropa sig till en egen över-domstol har både Aftonhoran och Träckspressen legat lågt med alltför högljudda försök att skipa "rättvisa"... åtminstone fram till de pågående affärerna med Farsta-slemmisar och drink-luder.

- F.G
2007-09-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maddtre
Dumstrut?
Why?
Jag har bara påtalat ganska uppenbara grejer. Typ, skador osv, ingen har sagt något emot det.

;>

Du har ett selektivt minne märker jag:

Citat:
Ursprungligen postat av maddtre
Självklart framställde inte rätten att han var korkad, det var en personlig åsikt. Dessutom bryr jag mig inte om hur rätten rubricerar det han gjorde mot den första tjejen, skulle jag ha varit med om det där så skulle jag känna mig våldtagen.

Att du och andra stollar ska erkänna att ni varit fel ute och spekulerat i saker ni inte vetat något om, det lär vara för mycket begärt?
2007-09-04, 23:36
Medlem
Radhusbiffs avatar
Skönt att läsa alla "vad var det jag sa"-inlägg här. Nu har alla stureplansJÖK-ungar tydligen vaknat igen. Hur var det nu? Att vara frikänd betyder inte att brott inte har begåtts. Bara att det inte går att styrka med bevis. Det står alltså vem som helst fritt att anta att snubbarna visst har begått våldtäkt, om man är lagd åt det hållet. Vilket jag är om man ser till omständigheterna i båda fallen. Se upp därute nu alla flickor!

PS. Hur många dagar eller timmar var det nu som Grabbarna hade på sig att städa och putsa på sin gemensamma story?
2007-09-04, 23:39
Medlem
Fula Gubbens avatar
Vad gäller invandrar-vinkeln så kan vi vara säkra på en sak: om gärningsmännen haft utländsk bakgrund hade media gjort allt de kan för att dölja detta faktum, vilket i sin tur gjort det svårare att gissa sig till deras identitet på Flashback-vis. På så vis kan man säga att invandrare har det lättare än svenskar i ett avseende.

Så... med hjälp av Mayitos utmärkta inlägg, som verkar trovärdiga... vad är det vi har här, i Fall #2? Tjejer som gör falska våldtäktsanmälningar, och rikstäckande tidningar som backar upp dem med hysteriskt tonfall?

Ingen höjdare. Bananrepubliken Sverige.

- F.G
2007-09-04, 23:49
Bannlyst
Okritisk granskning, obefintlig kritik!

Tjaha, en viss skribent har suttit två dagar och raljerat ihop ett försvarstal åt någon?, och hela FB sväljer allt som han skriver som om det vore den åternedstigne Jesus själv som hade skrivet det!
Fast jag tror inte det fungerar, för det är inte tillräckligt många som läser hans försvarstal här. Fast han kanske skriver samma sak på Passagen.se och hoppas på att ett gäng bloggare hänger på. WT-folk läser ju bloggar som fritidssysselsättning enligt rännstenspressen. Fast jag tror nog att de flesta bloggare är smarta nog för att genomskåda det här spektaklet! Det är bara xallo som lämnat hjärnan på pantbanken? som sväljer allt med hull och hår! Eller han kanske rent utav är kompis med JK IRL?

"Oh Johnny boy, what have you done"

Vad var det nå'n skrev, "impulskontroll"?! Någon måste ha en j-vligt liten kuk som konstant vägrar stå, eftersom han måste köra upp så mycket annat i muttan på tjejerna! Det är min sista kommentar!
2007-09-05, 00:02
Medlem
Mayitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Riktigt så glasklart oskyldiga som du skriver var ju "de kåta syrianerna" knappast; bl a så knallade ju en av dem ner till en bensinstation och bjöd in en överraskad taxi-chaffis att komma upp till lägenheten för att "tömma pungen", eftersom syrianen sade sig ha "en hora" där uppe. Detta talar ju inte direkt till de svarandes fördel . Taxi-chaffisen avböjde för övrigt det generösa erbjudandet.

All respekt för din insats. Det jag påstod var att det var glasklart att killarna inte gjorde sig skyldiga till något sexbrott - vare sig våldtäkt eller sexuellt utnyttjande. Historien med chaffisen var en del och det fanns annat också i samma stil men detta visade ENBART att de inte kände någon vidare respekt för kvinnan. En kille "bjöd" upp chaffisen för sex - inte för våldtäkt. Menade han allvar eller snackade han bara? Kanske. Kanske inte. I min värld talar detta verkligen inte FÖR våldtäkt. Du menar att snubben var så jävla dum att han bjöd in ett vittne? Det tror inte jag.

Men jag har full förståelse för killarnas inställning med tanke på hur den här kvinnan betedde sig. Det handlade trots allt om en medelålders kvinna som BAD om flera killar och hon gav sig i lag med killar som var 20 år och lirade med dem. Det hade ju varit smakfullt om medierna berättat hur kvinnan fick saker och ting att hända den där natten.

Den stora skandalen i detta fall var att det fanns en klart hämndmotiv för kvinnan som medierna sket i. Mot slutet av natten sa någon av killarna kränkande saker till henne och sen stal han dessutom pengar av henne. Jag menar, det är svinigt men det har ju absolut inget med sexbrott att göra.

Det där fallet är ett präktigt exempel på när medierna hävdar att kvinnor inte har något ansvar för något. Jag är fullständigt övertygad om att vilken kvinna som helst enkelt hade tagit sig ur den situationen när som helst - om hon velat göra det. Jag gör den bedömningen utifrån hur killarna agerade.

Det är också utifrån detta jag dömer killarna - nämligen inte alls. Och det gjorde ju inte domstolarna heller. Med tre helt olika motiveringar. Jag har en fjärde.
2007-09-05, 00:13
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
All respekt för din insats. Det jag påstod var att det var glasklart att killarna inte gjorde sig skyldiga till något sexbrott - vare sig våldtäkt eller sexuellt utnyttjande. Historien med chaffisen var en del och det fanns annat också i samma stil men detta visade ENBART att de inte kände någon vidare respekt för kvinnan. En kille "bjöd" upp chaffisen för sex - inte för våldtäkt. Menade han allvar eller snackade han bara? Kanske. Kanske inte. I min värld talar detta verkligen inte FÖR våldtäkt. Du menar att snubben var så jävla dum att han bjöd in ett vittne? Det tror inte jag.

Men jag har full förståelse för killarnas inställning med tanke på hur den här kvinnan betedde sig. Det handlade trots allt om en medelålders kvinna som BAD om flera killar och hon gav sig i lag med killar som var 20 år och lirade med dem. Det hade ju varit smakfullt om medierna berättat hur kvinnan fick saker och ting att hända den där natten.

Den stora skandalen i detta fall var att det fanns en klart hämndmotiv för kvinnan som medierna sket i. Mot slutet av natten sa någon av killarna kränkande saker till henne och sen stal han dessutom pengar av henne. Jag menar, det är svinigt men det har ju absolut inget med sexbrott att göra.

Det där fallet är ett präktigt exempel på när medierna hävdar att kvinnor inte har något ansvar för något. Jag är fullständigt övertygad om att vilken kvinna som helst enkelt hade tagit sig ur den situationen när som helst - om hon velat göra det. Jag gör den bedömningen utifrån hur killarna agerade.

Det är också utifrån detta jag dömer killarna - nämligen inte alls. Och det gjorde ju inte domstolarna heller. Med tre helt olika motiveringar. Jag har en fjärde.

Shit vad du måste ha blivit brutaldumpad precis av nån tjej. Hoppas du kommer upp ur ditt träsk. Till dess, gå helst inte ut på krogen.
2007-09-05, 00:15
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feinlyre
Tjaha, en viss skribent har suttit två dagar och raljerat ihop ett försvarstal åt någon?, och hela FB sväljer allt som han skriver som om det vore den åternedstigne Jesus själv som hade skrivet det!
Fast jag tror inte det fungerar, för det är inte tillräckligt många som läser hans försvarstal här. Fast han kanske skriver samma sak på Passagen.se och hoppas på att ett gäng bloggare hänger på. WT-folk läser ju bloggar som fritidssysselsättning enligt rännstenspressen. Fast jag tror nog att de flesta bloggare är smarta nog för att genomskåda det här spektaklet! Det är bara xallo som lämnat hjärnan på pantbanken? som sväljer allt med hull och hår! Eller han kanske rent utav är kompis med JK IRL?

"Oh Johnny boy, what have you done"

Vad var det nå'n skrev, "impulskontroll"?! Någon måste ha en j-vligt liten kuk som konstant vägrar stå, eftersom han måste köra upp så mycket annat i muttan på tjejerna! Det är min sista kommentar!

Det ska bli skönt att slippa dina hysteriska okunniga utfall här i tråden.

Pojkarna har frikänts i första fallet, och i det andra ledde det inte ens till åtal. Tror du dig besitta större information och kunskap i ärendena än domstolaren? Det finns en anledning till att det inte är du utan utbildat folk som sitter där, för vilket jag iaf är jävligt glad över.

Ingen ska kunna bli fälld utan tillräcklig bevisning, tjej #2 minns ju inte ens något av kvällen? Ska en man fällas för våldtäkt så fort någon anklagar honom för det? Det är inte vårt rättsväsende som är åt helvete. Rättsväsendet fungerar utmärkt. Det är ignorans som sådan du visar upp som är det (åt helvete).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in