2007-08-16, 15:47
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilt99
Här kan ni/vi/de som vill diskutera i/på-fenomenet. http://www.flashback.org/showthread.php?t=220571&page=5

http://stureplanalert.blogg.se/ har skrivit lite om AJ och påstådda antastningar i juli.

"Det är ingen hemlighet att kvinnosynen i Sverige är som mest rutten på Stureplan - så vi blir inte förvånade."

Har de aldrig besökt Rinkeby? Sicket jädra struntprat.

"Och nej, det är inte olagligt att publicera någons mobilnummer på internet, så tillvida man inte gör detta i ett brottsprovocerande syfte. Och det gjorde inte vi."

Kan inte någon av forumets jurister bekräfta detta? Jag ser det som i stort sett brottsprovocerande syfte utifrån kontexten, vad tror ni?
2007-08-16, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bitahon
"Det är ingen hemlighet att kvinnosynen i Sverige är som mest rutten på Stureplan - så vi blir inte förvånade."

Har de aldrig besökt Rinkeby? Sicket jädra struntprat.

Jag skulle nog vilja säga att synen är densamma på dessa båda ställen. Omgivningen tycks skilja, men annars... möjligen gäller nu detta bara vissa gäng på båda platser, men dessa gör ju knappeligen någon välgärning för sina respektive stadsdelars rykten.
2007-08-16, 15:55
Medlem
Bitahons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sordid
Jag skulle nog vilja säga att synen är densamma på dessa båda ställen. Omgivningen tycks skilja, men annars... möjligen gäller nu detta bara vissa gäng på båda platser, men dessa gör ju knappeligen någon välgärning för sina respektive stadsdelars rykten.

Knappast. Att ens jämföra Rinkeby med Östermalm i detta avseende är befängt. Helt allvarligt, tror du att kvinnosynen hos gemene man i Östermalm är likvärdig med den hos troende muslimer? Tycka vad man vill om dessa vidriga killar (och då menar jag inte specifikt Fridhemsplansprofilerna utan i allmänhet) men den absoluta majoriteten stödjer inte kvinnoförtryck och har inte sådan kvinnosyn som "profilerna"!
2007-08-16, 18:22
Medlem
illums avatar
35 inlägg OT raderade. En och annan tillsägelse på väg. // Mod
2007-08-16, 18:38
Medlem
Citat:
Aha men han har tighta föräldrar eller? Eller kan man vara "stureplansprofil" om man är elektriker (om han nu jobbar som det dvs)

Nej, ED har inte tighta föräldrar. Bodde hela sin uppväxt i ett litet risigt hus i Tyresö
2007-08-16, 19:00
Medlem
Zypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdubious
Nej, ED har inte tighta föräldrar. Bodde hela sin uppväxt i ett litet risigt hus i Tyresö

Du skulle inte kunna utveckla det lite närmre med ett gatunamn? (Jag är uppväxt i Tyresö...)
2007-08-16, 19:07
Medlem
Jag vill påstå att det är två olika typer av kvinnoförtryck. På exempelvis ett ställe som Stureplan kan man finna förnedrande kärlekslöst kvinnoförtryck medan man i det andra fallet, i exempelvis ett invandrarområde, kan finna män som ser sin kvinna som sin käraste ägodel men med ett begränsat utrymme till frihet. Båda är en form av kvinnoförtryck men ändå med en avgrundsvid skillnad.
2007-08-16, 19:38
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Jag vill påstå att det är två olika typer av kvinnoförtryck. På exempelvis ett ställe som Stureplan kan man finna förnedrande kärlekslöst kvinnoförtryck medan man i det andra fallet, i exempelvis ett invandrarområde, kan finna män som ser sin kvinna som sin käraste ägodel men med ett begränsat utrymme till frihet. Båda är en form av kvinnoförtryck men ändå med en avgrundsvid skillnad.

Borde man inte göra mer åtskillnad på begreppen taskig kvinnosyn och kvinnoförtryck än vad du gör. Ditt andra fall är typiskt kvinnoförtryck men det första fallet representerar snarare en rådande dålig kvinnosyn, men knappast förtryck, då kvinnorna har ett fullständigt eget val om de vill vistas i den omgivningen eller ej.
2007-08-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Borde man inte göra mer åtskillnad på begreppen taskig kvinnosyn och kvinnoförtryck än vad du gör. Ditt andra fall är typiskt kvinnoförtryck men det första fallet representerar snarare en rådande dålig kvinnosyn, men knappast förtryck, då kvinnorna har ett fullständigt eget val om de vill vistas i den omgivningen eller ej.

Håller med dig. Försökte förtydliga det i sista raden med uttrycket "avgrundsvid skillnad". Att jag överhuvudtaget tog upp båda exemplen var för att de jämförts i tidigare trådar.
2007-08-16, 19:47
Medlem
Även kvinnor som väljer att umgås i fel krogmiljö fötjänar ändå ett respektfullt bemötande.
2007-08-16, 20:02
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Håller med dig. Försökte förtydliga det i sista raden med uttrycket "avgrundsvid skillnad". Att jag överhuvudtaget tog upp båda exemplen var för att de jämförts i tidigare trådar.

Ok, då är jag med.

Citat:
Även kvinnor som väljer att umgås i fel krogmiljö fötjänar ändå ett respektfullt bemötande.

I grunden ja. Samtidigt (om man bortser från avarter som våldtäkt och dylikt) får man ju ofta ett bemötande på den nivå som man ger själv och som man själv signalerar att man vill ha och och det gäller både tjejer och killar.

Dvs om man inte respekterar sig själv och utstrålar att man är trash, umgås med trash, så blir man också ofta bemött som trash. Tycker att fler borde begripa sådana ganska självklara mänskliga beteenden och leva mer därefter om man önskar att förändra det sätt man blir bemött på.
2007-08-16, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zyper
Du skulle inte kunna utveckla det lite närmre med ett gatunamn? (Jag är uppväxt i Tyresö...)

Skogsängsvägen, nära Trollbäckens IP. Inte särskilt sjaskigt men visst fanns det en del wt-spår hos en typisk medelklassfamilj som velat distansiera sig och framstå som glassigare än vad de var.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in