2012-10-16, 13:23
Medlem
elitzs avatar
Att en spelare måste prestera i diverse mästerskap tycker i alla fall jag känns rätt logiskt. Förstår orättvisan med att man inte har så många chanser till detta eller att resten av laget kan sänka viss standard. Men är väl det som är meningen och syftet med det hela.

En spelare bör visa att den kan lyckas och spela toppklasstig fotboll i ett lag som den ej är väl inspelad i. Som alla vet är messi väl inspelad i barcelona och det är inget konstigt med det.
Tycker iof själv att han blir bättre och bättre i Argentina och jag tror han även där kommer uppnå riktigt höga nivåer. Vi får se hur det blir, skulle iaf inte bli förvånad om Messi en dag står där med ett VM-guld i bagaget.
Citera
2012-10-16, 13:39
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Frågan är, skulle Zlatan bli en bättre spelare om han bytte till Spaniens landslag och spelade några få matcher för dom varje år?

Om Messi spelade för San Marino, gör det honom till en sämre spelare?
Citera
2012-10-16, 13:49
Medlem
elitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Frågan är, skulle Zlatan bli en bättre spelare om han bytte till Spaniens landslag och spelade några få matcher för dom varje år?

Om Messi spelade för San Marino, gör det honom till en sämre spelare?
Han skulle visa att han kan prestera i andra lag, dessa lag som mindre sällan tränar tillsammans.
Sen om man tycker det gör en spelare bättre är upp till var och en att ha sin åsikt om.
Jag tycker i alla fall det.
Citera
2012-10-16, 14:25
Medlem
dires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elitz
Han skulle visa att han kan prestera i andra lag, dessa lag som mindre sällan tränar tillsammans.
Sen om man tycker det gör en spelare bättre är upp till var och en att ha sin åsikt om.
Jag tycker i alla fall det.

Du har fel. Eftersom du inte vet hur han skulle prestera i San Marino kan du inte säga att det skulle göra honom till en bättre spelare, du kan dock hävda att det skulle bevisa honom som en bättre spelare. Han är så bra som han är, vilka bevis och utgångspunkter vi väljer att bedöma honom ifrån är såklart intressanta ur den aspekten att det hjälper oss att bättre uppskatta hur bra han är. Att han skulle bli en bättre (eller sämre) fotbollsspelare ifall han lirade i San Marinos landslag (och presterade alternativt inte presterade) är givetvis bara felsurr.

Pelé lirade hela sin karriär (i princip) i Santos men det verkar inte vara något som reducerar hans status. För honom räckte det med att lira med sina polare i de svartvitrandiga och i det brasilianska landslaget var en stor del av spelarna (framförallt startspelarna) från Santos under 60-talet.
Senast redigerad av dire 2012-10-16 kl. 14:30.
Citera
2012-10-16, 14:48
Medlem
elitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dire
Du har fel. Eftersom du inte vet hur han skulle prestera i San Marino kan du inte säga att det skulle göra honom till en bättre spelare, du kan dock hävda att det skulle bevisa honom som en bättre spelare. Han är så bra som han är, vilka bevis och utgångspunkter vi väljer att bedöma honom ifrån är såklart intressanta ur den aspekten att det hjälper oss att bättre uppskatta hur bra han är. Att han skulle bli en bättre (eller sämre) fotbollsspelare ifall han lirade i San Marinos landslag (och presterade alternativt inte presterade) är givetvis bara felsurr.

Pelé lirade hela sin karriär (i princip) i Santos men det verkar inte vara något som reducerar hans status. För honom räckte det med att lira med sina polare i de svartvitrandiga och i det brasilianska landslaget var en stor del av spelarna (framförallt startspelarna) från Santos under 60-talet.
Jag var kanske lite otydlig. Menar såklart att spelaren som sådan måste prestera bra för att då klassas som bra (i landslagssammanhang). Säger väl sig själv, inte så att tex Modric skulle för mig bli en bättre spelare om han sög hårt som fan i sitt landslag eller i kanske USAs lag.

Edit.
Jag klassar själv inte Pelé som den största genom tiderna, för mig är Maradona störst och därefter Zidane. Varför jag tycker så hör inte till tråden dock.
Senast redigerad av elitz 2012-10-16 kl. 14:52.
Citera
2012-10-17, 07:27
Medlem
GoFuckADucks avatar
Messi avgjorde igen för Argentina som vann med 2-1 över Chile.
http://www.mundodeportivo.com/20121017/futbol/mundial/2010/messi-alexis-chile-argentina-mundial-brasil_54353138318.html
Citera
2012-10-17, 11:20
Medlem
https://twitter.com/BarcaStat/status/257463931675742209/photo/1/large

Med gårdagens match är messi nu uppe i 68 mål 2012. Rekordet på 85 mål av Muller 1972 blir nog svårt men han har runt 17-18 matcher till på sig innan året är slut, så snittar han runt ett mål per match så tar han även det rekordet.
Citera
2012-10-17, 11:45
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Messi avgjorde igen för Argentina som vann med 2-1 över Chile.
http://www.mundodeportivo.com/20121017/futbol/mundial/2010/messi-alexis-chile-argentina-mundial-brasil_54353138318.html
Nåja, det är väl en lite väl generös formulering.
Citera
2012-10-21, 00:08
Medlem
GoFuckADucks avatar
Hattrick igen för Messi. 4:e guldbollem är nästan i händerna på han nu.
Citera
2012-10-21, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Hattrick igen för Messi. 4:e guldbollem är nästan i händerna på han nu.
Kommande guldboll baseras på föregående säsongen, inte denna.
Citera
2012-10-21, 00:43
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viczey

Nja, det är från Januari till December.
Citera
2012-10-21, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viczey

Hela kalenderåret räknas. Så det avgör en del hur bra du presterar under hösten. Jag vet att Ronaldo gjorde en makalös bra höstsäsong 96(som ledde till att han vann guldbollen). Han var ju rätt så skadedrabbad 95/96. Ett exempel bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in