Citat:
Jag kan börja med att poängtera att jag faktiskt tycker att PL är en bättre liga än La liga. Däremot så är Fulham-argumentet värdelöst, vilka mötte Fulham i finalen? Jo, Atletico Madrid, som vann. Tidigare i turneringen hade de slagit ut Liverpool, som slutade bättre än Atl Madrid den säsongen.
Ursprungligen postat av RVP
Men vänta nu... (jag vill inte egentligen ge mig in i den här evighetsdebatten överhuvudtaget)
Fulham var i EL-final för två år sen. Samma år som dom kom 8:a i ligan. Vad säger det då enligt ditt resonemang? Att PL är en bred liga, right? Eller hur var det nu?
Din sista mening är ju så otroligt subjektivt så det är löjligt. Vem säger att ditt sätt att se på fotboll är det rätta? En gruvarbetare i nordöstra England kanske tycker att ett champoinship-lag spelar den roligaste och bästa fotbollen i världen. Samtidigt så kan ju en rödvinsdrickande basker tycka hans segunda-lag är det bästa i hela världen.
Det beror ju helt och hållet vad man själv tycker om fotboll och hur den ska spelas. Du kanske tycker att den finaste fotbollen spelas i Spanien medan jag tycker om Engelsk fotboll (allsvenskan går före). Det har ju att göra med vad man själv har för fotbollsfilosofi och sin syn på hur fotboll ska spelas.
Jag skulle aldrig klanka ner på en barca-supporter för att barca spelar så otroligt tråkig fotboll. (80-20% i pos. hur kul kan det vara att kolla på när man möter något skitlag? 2000-10 i passningar...) Likväl blir jag så otroligt trött på att det ska diskuteras vilken liga som är bäst rent kvalitémässigt. (Här vet ju alla att Allsvenskan vinner, alla dagar i veckan
)
Det blir alltid sandlåde-nivå. Min gröna spade är finare än din blåa spade osv...
Fulham var i EL-final för två år sen. Samma år som dom kom 8:a i ligan. Vad säger det då enligt ditt resonemang? Att PL är en bred liga, right? Eller hur var det nu?
Din sista mening är ju så otroligt subjektivt så det är löjligt. Vem säger att ditt sätt att se på fotboll är det rätta? En gruvarbetare i nordöstra England kanske tycker att ett champoinship-lag spelar den roligaste och bästa fotbollen i världen. Samtidigt så kan ju en rödvinsdrickande basker tycka hans segunda-lag är det bästa i hela världen.
Det beror ju helt och hållet vad man själv tycker om fotboll och hur den ska spelas. Du kanske tycker att den finaste fotbollen spelas i Spanien medan jag tycker om Engelsk fotboll (allsvenskan går före). Det har ju att göra med vad man själv har för fotbollsfilosofi och sin syn på hur fotboll ska spelas.
Jag skulle aldrig klanka ner på en barca-supporter för att barca spelar så otroligt tråkig fotboll. (80-20% i pos. hur kul kan det vara att kolla på när man möter något skitlag? 2000-10 i passningar...) Likväl blir jag så otroligt trött på att det ska diskuteras vilken liga som är bäst rent kvalitémässigt. (Här vet ju alla att Allsvenskan vinner, alla dagar i veckan
)Det blir alltid sandlåde-nivå. Min gröna spade är finare än din blåa spade osv...
I La liga är Barca och Real bäst, etta och tvåa utan någon vidare konkurrens. Hade lagen spelat i PL hade de varit bäst, inte lika överlägset fast fortfarande bäst.
Om man vänder på det då, tror du på fullaste allvar att Man City skulle kunna komma något annat än trea om de spelade i La Liga?
Ont: Någon länkade lite diagramstatistik i tråden för ett tag sedan. Är det någon som kan länka något dylikt där man jämför Messis målskörd genom åren med typ Raul, di Stefano, Kubala och andra storheter ifrån La Liga. Såg något sånt för 2-3 år sedan och redan då såg Messis "kurva" helt sjuk ut.
.