2012-11-22, 19:37
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVP
Men vänta nu... (jag vill inte egentligen ge mig in i den här evighetsdebatten överhuvudtaget)

Fulham var i EL-final för två år sen. Samma år som dom kom 8:a i ligan. Vad säger det då enligt ditt resonemang? Att PL är en bred liga, right? Eller hur var det nu?

Din sista mening är ju så otroligt subjektivt så det är löjligt. Vem säger att ditt sätt att se på fotboll är det rätta? En gruvarbetare i nordöstra England kanske tycker att ett champoinship-lag spelar den roligaste och bästa fotbollen i världen. Samtidigt så kan ju en rödvinsdrickande basker tycka hans segunda-lag är det bästa i hela världen.

Det beror ju helt och hållet vad man själv tycker om fotboll och hur den ska spelas. Du kanske tycker att den finaste fotbollen spelas i Spanien medan jag tycker om Engelsk fotboll (allsvenskan går före). Det har ju att göra med vad man själv har för fotbollsfilosofi och sin syn på hur fotboll ska spelas.

Jag skulle aldrig klanka ner på en barca-supporter för att barca spelar så otroligt tråkig fotboll. (80-20% i pos. hur kul kan det vara att kolla på när man möter något skitlag? 2000-10 i passningar...) Likväl blir jag så otroligt trött på att det ska diskuteras vilken liga som är bäst rent kvalitémässigt. (Här vet ju alla att Allsvenskan vinner, alla dagar i veckan )

Det blir alltid sandlåde-nivå. Min gröna spade är finare än din blåa spade osv...
Jag kan börja med att poängtera att jag faktiskt tycker att PL är en bättre liga än La liga. Däremot så är Fulham-argumentet värdelöst, vilka mötte Fulham i finalen? Jo, Atletico Madrid, som vann. Tidigare i turneringen hade de slagit ut Liverpool, som slutade bättre än Atl Madrid den säsongen.

I La liga är Barca och Real bäst, etta och tvåa utan någon vidare konkurrens. Hade lagen spelat i PL hade de varit bäst, inte lika överlägset fast fortfarande bäst.
Om man vänder på det då, tror du på fullaste allvar att Man City skulle kunna komma något annat än trea om de spelade i La Liga?

Ont: Någon länkade lite diagramstatistik i tråden för ett tag sedan. Är det någon som kan länka något dylikt där man jämför Messis målskörd genom åren med typ Raul, di Stefano, Kubala och andra storheter ifrån La Liga. Såg något sånt för 2-3 år sedan och redan då såg Messis "kurva" helt sjuk ut.
Citera
2012-11-23, 18:36
Medlem
Mr.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Jag kan börja med att poängtera att jag faktiskt tycker att PL är en bättre liga än La liga. Däremot så är Fulham-argumentet värdelöst, vilka mötte Fulham i finalen? Jo, Atletico Madrid, som vann. Tidigare i turneringen hade de slagit ut Liverpool, som slutade bättre än Atl Madrid den säsongen.

I La liga är Barca och Real bäst, etta och tvåa utan någon vidare konkurrens. Hade lagen spelat i PL hade de varit bäst, inte lika överlägset fast fortfarande bäst.
Om man vänder på det då, tror du på fullaste allvar att Man City skulle kunna komma något annat än trea om de spelade i La Liga?

På vilket sätt är PL bättre än La Liga? Förstår om du tycker att den är mer underhållande men jämför man kvalitén mellan lagen så är La Liga bättre och det har de spanska lagen gång på gång bevisat mot just engelskt motstånd.
PL har däremot skämt ut sig i Champions League där engelska mästarna kommer sist i sin grupp och Europeiska mästarna med all sannolikhet missar slutspel året efter.
Mer underhållande: det kan jag köpa att du tycker.
Bättre? Inte på långa vägar. City hade förmodligen inte ens kommit 4 i La liga.
Citera
2012-11-23, 19:40
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Gold
På vilket sätt är PL bättre än La Liga? Förstår om du tycker att den är mer underhållande men jämför man kvalitén mellan lagen så är La Liga bättre och det har de spanska lagen gång på gång bevisat mot just engelskt motstånd.
PL har däremot skämt ut sig i Champions League där engelska mästarna kommer sist i sin grupp och Europeiska mästarna med all sannolikhet missar slutspel året efter.
Mer underhållande: det kan jag köpa att du tycker.
Bättre? Inte på långa vägar. City hade förmodligen inte ens kommit 4 i La liga.
Jämnare, mer lag som kan vinna och bättre mittenlag. Jag tycker inte att PL är mer underhållande, är fan av spansk fotboll sedan barnsben.
Jag tror faktiskt att City hade kommit just trea i La Liga, varken bättre eller sämre. Vet att Spanska lag har presterat i Europa senaste åren, men allvarligt när var ett annat lag ifrån Spanien än just Barca eller Real i semifinal i CL?
Citera
2012-11-23, 20:01
Medlem
Karol.s avatar
Citat:
Jämnare, mer lag som kan vinna och bättre mittenlag. Jag tycker inte att PL är mer underhållande, är fan av spansk fotboll sedan barnsben.
Jag tror faktiskt att City hade kommit just trea i La Liga, varken bättre eller sämre. Vet att Spanska lag har presterat i Europa senaste åren, men allvarligt när var ett annat lag ifrån Spanien än just Barca eller Real i semifinal i CL?
City hade kommit fyra, Atletico hade kommit före.
Citera
2012-11-23, 20:05
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karol.
City hade kommit fyra, Atletico hade kommit före.
Vänta bara, skulle helt ärligt inte förvåna mig om Atletico faller i tabellen efter matcherna emot Barca och Real. Atl Madrid har ju alltid varit laget som är så jävla bra, utan att kunna plocka fram det så ofta!
Citera
2012-11-23, 22:17
Bannlyst
Messi skulle gjort 30 mål minst varje säsong om han spelade i England, Messi pissar regelbundet på de bästa engelska lagen I CL, gör 4 mål på en match mot Arsenal osv. Han hade gjort hur många mål som helst på skitlagen i England som aldrig skulle kunna klara av att försvara sig från hans dribblingar och snabbhet. PL hade varit en munsbit för världens bästa spelare

Henry gjorde 25-30 mål i PL varje säsong och Messi är otroligt mycket bättre än Henry någonsin var, Messi hade lekt in mål mot Sunderland och liknande skitlag plus att han hade gjort många mål mot de bättre engelska lagen som han redan gjort i CL mot dem.
Citera
2012-11-23, 22:28
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda
Messi skulle gjort 30 mål minst varje säsong om han spelade i England, Messi pissar regelbundet på de bästa engelska lagen I CL, gör 4 mål på en match mot Arsenal osv. Han hade gjort hur många mål som helst på skitlagen i England som aldrig skulle kunna klara av att försvara sig från hans dribblingar och snabbhet. PL hade varit en munsbit för världens bästa spelare

Henry gjorde 25-30 mål i PL varje säsong och Messi är otroligt mycket bättre än Henry någonsin var, Messi hade lekt in mål mot Sunderland och liknande skitlag plus att han hade gjort många mål mot de bättre engelska lagen som han redan gjort i CL mot dem.

Ingen ide att fortsätta nöta med det här snacket då vissa här inne går emot och säger det motsatta hela tiden. Sorgligt med sant tyvärr.
Citera
2012-11-23, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Ingen ide att fortsätta nöta med det här snacket då vissa här inne går emot och säger det motsatta hela tiden. Sorgligt med sant tyvärr.
Visst är det så. Själv fattar jag inte ens hur det är möjligt att tro att en spelare som Messi som troligtvis är den bästa fotbollsspelaren genom tiderna inte skulle dominera i PL när sämre spelare som Mata och Aguero redan gör det...
Citera
2012-11-23, 22:57
Medlem
Karol.s avatar
Citat:
Vänta bara, skulle helt ärligt inte förvåna mig om Atletico faller i tabellen efter matcherna emot Barca och Real. Atl Madrid har ju alltid varit laget som är så jävla bra, utan att kunna plocka fram det så ofta!
Dom är ett annat lag under Simeone, dom fick Chelsea att se ut som ett korplag och kommer pressa Real om andra platsen.
Citera
2012-11-23, 22:59
Medlem
Karol.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobunagaOda

Ronaldo gjorde som mest 31 mål i PL, Messi hade gjort minst 40. Kolla bara hur kassa bottenlagen i PL är, Messi hade lekte med dom.
Citera
2012-11-23, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ronaldo gjorde som mest 31 mål i PL, Messi hade gjort minst 40. Kolla bara hur kassa bottenlagen i PL är, Messi hade lekte med dom.
Stämmer, hur fan kan man påstå att England har bra bottenlag när de lagen har en massa irländska och skotska spelare och vi vet väl alla hur bra de länderna är på fotboll...

Messi skulle ägt träbenen i den ligan så hårt att de skulle önska att han flyttade tillbaka till Spanien igen efter några månader i England....
Citera
2012-11-24, 00:40
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Dom är ett annat lag under Simeone, dom fick Chelsea att se ut som ett korplag och kommer pressa Real om andra platsen.
Nej, finns inte att Atletico kommer pressa Real om andra platsen. Förstå mig rätt, jag tycker att det skulle vara underbart om något annat lag än Barca och Real kom topp två.
Men det finns inte en chans att Atletico kommer hålla. Ge det 10 omgångar sedan kommer Real garanterat ligga före, ge det 20 omgångar så kommer Real vara närmare Barca än Atletico.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in