2014-11-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Ronaldo kommer alltid vara snäppet före i min värld och dom flesta jag umgås med, jag kan endast tala för mig själv och mina vänner, vi har alla spelat fotboll på relativt höga nivåer och varit omkring i olika klubbar samt även vissa av oss spelat fotboll i andra länder än Sverige.

Varför går Ronaldo före Messi i våra böcker då? Man kan antingen fokusera på en massa rekord slagna i sin moderklubbs trygga famn under en flerårsperiod, oftast rekord som är bundna till att man skall ha spelat i en och samma klubb eller liga hela sin karriär. Ronaldo har gjort något som är flera gånger mer imponerande än Messi's rekord, han har gjort något ni soffpotatisar inte kan begripa, något bara vi som spelat fotboll på en seriös nivå kan förstå oss på och beundra. Vad är detta då? Jo, nämligen att Ronaldo lyckats göra två helt olika lag, i två helt olika ligor, två lag med enorm press från fansen och media, två lag som förväntas vinna, han har lyckats som frontfiguren göra dessa två lagen till VÄRLDENS bästa lag. Manchester United had en tuff tid i CL innan Ronaldo ledde dom till CL vinsten, man hade inte vunnit den sedan 1999. Han dominerade Premier League statistiskt och kvalitetsmässigt.

Sen drar han till Real Madrid och blir ännu sjukare, tar ett lag i spillror och leder dom till CL vinst med rekordslående 17 mål under en enda CL säsong. Notera här att Ronaldo inte som Messi kom igenom under Ronaldinho's trygga famn, där allt var bäddat för Messi. Ronaldo kom till en liga där Barcelona var överlägsna och Real Madrid var på enormt dekis. TROTS detta lyckades han ta CL titeln med Real Madrid. Han har även lyckats vinna Ballon D'or med två helt olika klubbar och i två helt olika ligor.

Man kan fortsätta tjata om att Messi slagit målrekord efter målrekord, i slutändan är det att överkomma motgångar som definierar en sann mästare. Ronaldo har inte varit rädd för att testa på nya utmaningar, något Messi skyr som pesten. Nu kommer folk komma med den vanliga fjantiga ursäkten, "Men vadå han är lojal sin klubb som Totti och Raul.", detta argument håller inte, Raul och Totti är inte ens i närheten av att anses som världens bästa genom tiderna. En spelare som Messi borde vara mer sugen på att anta nya utmaningar, hans psyke kanske inte klarar av att lämna den trygga vaggan i Barcelona, vem vet?

I alla fall dom jag samtalat med i det verkliga livet, inte på ett forum där man inte vet om det är en 14 åring eller en 25 åring som bytt lag sju gånger under sitt liv sitter och diskuterar med en, där har jag samtalat med riktiga fotbollssupportrar som varken håller på Real Madrid eller Barcelona, dessa säger oftast såhär: Både Messi och Ronaldo är fantastiska, men Ronaldo har varit modigare och detta har gjort att han har bevisat sig på fler scener än Messi som kom upp under en tid där Barca hade sin storhetstid medan Ronaldo fått jobba upp sig från botten upp vid två olika tillfällen och vid båda tillfällena nådde han toppen.

Men snälla sluta, den enda anledningen till att du tycker C.Ronaldo är bättre är för att du är Real Madridsupporter. Jag är helt opartisk i denna debatten, gillar båda två, men nog fan är Messi en genom tiderna bättre spelare än Cristiano.
Citera
2014-11-28, 16:26
Medlem
Zog Ruless avatar
Ronaldo jobbade upp sig från botten två gånger? Herregud vilket bs, inte ens du kan tro på det där.
Citera
2014-11-28, 16:59
Medlem
BruceWayne39Batmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Och hur ofta gör han ett sånt mål om jag får fråga? 1-2 per säsong?

Hur ofta gör Messi ett snyggt mål? 1-2 per säsong?

Citat:
Ursprungligen postat av graalenn
Jag skrev innan men det gick väl förbi dig i din ilska? Han gör ju otroligt många såna mål nuförtiden? Eller inte. Killen gör ju bra mål från straff och öppna mål från 1-2 meter.

Finns många som är bättre

Okej, nu vet jag att du trollar.
Citera
2014-11-28, 17:02
Medlem
Messi är självklart en bättre fotbollsspelare än Ronaldo... Ronaldo må va en större måltjuv, men aldrig bättre over-all!
Citera
2014-11-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ronaldo kommer alltid vara snäppet före i min värld och dom flesta jag umgås med, jag kan endast tala för mig själv och mina vänner, vi har alla spelat fotboll på relativt höga nivåer och varit omkring i olika klubbar samt även vissa av oss spelat fotboll i andra länder än Sverige.

Vad trevligt att du och dina vänner har spelat på en sådan fantastisk nivå, men vad har det med saken att göra? För att ta ett löjligt exempel så säger ju Zlatan att Messi är den bästa. Kan du mer än Zlatan alltså?

Citat:
Sen drar han till Real Madrid och blir ännu sjukare, tar ett lag i spillror och leder dom till CL vinst med rekordslående 17 mål under en enda CL säsong. Notera här att Ronaldo inte som Messi kom igenom under Ronaldinho's trygga famn, där allt var bäddat för Messi. Ronaldo kom till en liga där Barcelona var överlägsna och Real Madrid var på enormt dekis. TROTS detta lyckades han ta CL titeln med Real Madrid. Han har även lyckats vinna Ballon D'or med två helt olika klubbar och i två helt olika ligor.

Real Madrid på enormt dekis? Dem kom väl 2 i La Liga varenda gång? Det är inte Real Madrid som var dåligt, det var ju snarare Barca som var världshistoriens mest överlägsna klubblag under denna perioden. Och när man köper en spelare för 800 millar bäddar man verkligen inte för honom eller?

Citat:
Man kan fortsätta tjata om att Messi slagit målrekord efter målrekord, i slutändan är det att överkomma motgångar som definierar en sann mästare. Ronaldo har inte varit rädd för att testa på nya utmaningar, något Messi skyr som pesten. Nu kommer folk komma med den vanliga fjantiga ursäkten, "Men vadå han är lojal sin klubb som Totti och Raul.", detta argument håller inte, Raul och Totti är inte ens i närheten av att anses som världens bästa genom tiderna. En spelare som Messi borde vara mer sugen på att anta nya utmaningar, hans psyke kanske inte klarar av att lämna den trygga vaggan i Barcelona, vem vet?

Hahha, den var bra. Vad har du för bevis på det? Har han fått andra seriöst erbjudande än Barca? Varför skulle han ens vilja lämna? Skulle han ens få lämna? Han kan inte göra precis som han vill du, han har ett kontrakt.

Du menar att flytta som 11 åring till ett annat land inte är utmaning?

Sen visste du att personer är olika? Ronaldo kanske behöver utmaningar för att utvecklas medan Messi vill ha trygghet? Säger inte att det nu är så. Men vem vet? Hur många utmaningar har Ronaldo haft annars då? Spelat i en storklubb mer än Messi. Är han dubbelt så bra då?

Citat:
I alla fall dom jag samtalat med i det verkliga livet, inte på ett forum där man inte vet om det är en 14 åring eller en 25 åring som bytt lag sju gånger under sitt liv sitter och diskuterar med en, där har jag samtalat med riktiga fotbollssupportrar som varken håller på Real Madrid eller Barcelona, dessa säger oftast såhär: Både Messi och Ronaldo är fantastiska, men Ronaldo har varit modigare och detta har gjort att han har bevisat sig på fler scener än Messi som kom upp under en tid där Barca hade sin storhetstid medan Ronaldo fått jobba upp sig från botten upp vid två olika tillfällen och vid båda tillfällena nådde han toppen.

Dem jag pratat med i verkliga livet som varken är barca eller real fan håller alla messi före utom min kanske allra bästa vän. Han håller ronaldo före för att han gör fler mål men han har inte kollat en enda la liga match i år, bara sett real i cl, inte barca. Ändå är alltså Ronaldo bättre även fast han inte sett messi. Det är väl svårt att skaffa sig en egen uppfatting om man låter sig matas av allt som står i media om när ronaldo gjort en "super-show" med ett straffmål och en petning i mål från 1-2 meter.

Du skrev ett välformulerat inlägg men dina argument var totalt värdelösa.
Citera
2014-11-28, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne39Batman
Hur ofta gör Messi ett snyggt mål? 1-2 per säsong?

Okej, nu vet jag att du trollar.

Han har gjort några snygga nu senaste matcherna, 2 hattrick men det kanske du inte visste?

Lätt att säga så när argumenten tar slut
Du får kolla lite matcher istället för att bara läsa media så ska du se hur många bra spelare det finns!
Citera
2014-11-28, 17:10
Medlem
BruceWayne39Batmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graalenn
Han har gjort några snygga nu senaste matcherna, 2 hattrick men det kanske du inte visste?

Lätt att säga så när argumenten tar slut
Du får kolla lite matcher istället för att bara läsa media så ska du se hur många bra spelare det finns!

Argumenten tar slut? Haha, argumenten tar slut?

Du har inte lagt fram ett enda argument till varför någon annan än Messi är bättre än Ronaldo.

Vissa gärna hur någon annan än Messi är bättre än Ronaldo, snälla.

Känns som jag pratar med en p12:a som bara ser på Barcelona.
Citera
2014-11-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruceWayne39Batman
Argumenten tar slut? Haha, argumenten tar slut?

Du har inte lagt fram ett enda argument till varför någon annan än Messi är bättre än Ronaldo.

Vissa gärna hur någon annan än Messi är bättre än Ronaldo, snälla.

Känns som jag pratar med en p12:a som bara ser på Barcelona.

Du kallar ju mig troll lilla vännen för att dina argument tog slut? Eller för att du inte kan förstå att någon inte tycker som dig? Är det svårt?

Har svårt att se Ronaldos storhet (förutom bra på att göra mål), håller andra spelare individuellt bättre. Däremot inte sagt att dem hade gjort fler mål än Ronaldo? Det är inte allt som räknas för mig
Zlatan, Robben och Di Maria t.ex. Och nu jämför jag bara på dem offensiva positionerna, känns onödigt att blanda in mer defensiva mittfältare eller backar osv.

Hoppas du tror mer på dig själv när du kallar mig massa saker, du är så stark
Citera
2014-11-28, 17:26
Medlem
Citat:
Notera här att Ronaldo inte som Messi kom igenom under Ronaldinho's trygga famn, där allt var bäddat för Messi. Ronaldo kom till en liga där Barcelona var överlägsna och Real Madrid var på enormt dekis. TROTS detta lyckades han ta CL titeln med Real Madrid. Han har även lyckats vinna Ballon D'or med två helt olika klubbar och i två helt olika ligor.

fast det där är ju lite skevt. det är ju liksom FEM år sedan han kom till real. det är ju knappast så att han kom dit och direkt satte barca på plats mitt i deras storhetstid. att han vinner CL ett par år efter barca var som bäst har väl ingenting med dom att göra egentligen, dom var ju inte ens bland de främsta konkurrenterna.
Citera
2014-11-28, 17:37
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
fast det där är ju lite skevt. det är ju liksom FEM år sedan han kom till real. det är ju knappast så att han kom dit och direkt satte barca på plats mitt i deras storhetstid. att han vinner CL ett par år efter barca var som bäst har väl ingenting med dom att göra egentligen, dom var ju inte ens bland de främsta konkurrenterna.

Ronaldo har presterat i två lag och levererat i bägge, två olika länder och två olika ligor, två olika kulturer och två olika trupper att anpassa sig till. Ronaldo fick vinna respekten i Real Madrid han fick inte den serverad på silverfat, han var utbuad många gånger i början på sin sejour i Real Madrid.

Ronaldo har överkommit många fler utmaningar än Messi som fått det mesta serverat på silverfat. Messi har även ALLTID haft mycket bättre medspelare än Ronaldo, det är nu förra säsongen och denna säsongen som Ronaldo haft bättre medspelare och se på fan, han överglänser Messi, Slump? Messi sparar sig till VM 2018? Nej, Messi är en spelare som inte kan prestera i motgång, så enkelt är det, om inte alla förutsättningar är perfekt så överglänser Ronaldo honom.
Citera
2014-11-28, 17:43
Medlem
Citat:
Ronaldo har presterat i två lag och levererat i bägge, två olika länder och två olika ligor, två olika kulturer och två olika trupper att anpassa sig till. Ronaldo fick vinna respekten i Real Madrid han fick inte den serverad på silverfat, han var utbuad många gånger i början på sin sejour i Real Madrid.

Ronaldo har överkommit många fler utmaningar än Messi som fått det mesta serverat på silverfat. Messi har även ALLTID haft mycket bättre medspelare än Ronaldo, det är nu förra säsongen och denna säsongen som Ronaldo haft bättre medspelare och se på fan, han överglänser Messi, Slump? Messi sparar sig till VM 2018? Nej, Messi är en spelare som inte kan prestera i motgång, så enkelt är det, om inte alla förutsättningar är perfekt så överglänser Ronaldo honom.
Måste faktiskt ta och hålla med. Ronaldo verkar som en mycket mer spelare som vet var han vill om jag utrycker mig så. Verkar som en mycket mer ambitiös fotbollspelare. Han har sagt att han senast går och lägger sig halv tio (eller tio, kommer inte ihåg) för att orka all den träningsmängden han lägger ner.

“I remember when I got called for my first training with Real Madrid’s first team. I went there two hours earlier to impress my coach, but when I got there Cristiano Ronaldo was already out on the pitch training.”
— Jesé Rodríguez
Citera
2014-11-28, 17:44
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Med det sagt vill jag understryka att jag inte tycker att folk som föredrar Messi är dumma i huvudet, inte alls, det är fullt normalt. Dock tycker jag varken Ronaldo eller Messi är top 3 genom alla tider, dom är dock 1-2 om man bara skall se till CL och ligaspel, men fotbollen är mycket större än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in