2013-05-05, 11:40
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Målskörd 2013 so far:

Ronaldo 30
Messi 24
31 mål är CR7 uppe i
Citera
2013-05-05, 12:51
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBoi
Var kan man hitta statistik över detta? Betvivlar inte att Messi ligger ganska långt ner men är det verkligen så illa?

http://www.uefa.com/uefachampionsleague/season=2013/statistics/round=2000347/players/index.html

Messi:

826 spelade minuter 63396m det blir lite avrundat strax över 6,9km per match.

Otroligt lite för en centeranfallare i allmänhet i toppklubbarna. Bara Zlatan som inte är jättelångt före. Och med tanke på hans stora kropp är det ändå förvånande att han är en bit före ändå. Zlatan var ju för orörlig för Barcas spel hette det ju när han fick lämna. Antar två pressfuskare var en för mycket. Och Messi var ju solkart effektivare så inget svårt val.

Zlatan:

793 spelade minuter 70500m

Jag vart ärligt talat sjukt förvånad över hur lite Messi rör sig under en match första gången jag såg statistiken. Han tar inte många steg extra under en match i defensiven helt enkelt.

Pedro tex har spelat 60minuter mer men ändå lyckats kuta hela 3mil extra. Det är sådant jobb som sliter hårt och drar ner hans målskytte men är offantligt viktigt för att laget ska kunna fungera med en spelare med Messis roll.

edit:

Lägger till en annan sorts 9:a som spelar i ett mycket bra fungerande kollektiv som en intressant jämförelse.

Robert Lewandowski 11,1km per match i snitt.
Senast redigerad av Gubbskem 2013-05-05 kl. 13:22.
Citera
2013-05-05, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
31 mål är CR7 uppe i

Nej 30.
Eller vilken match har jag missat?

Målskörd 2013 so far:

Ronaldo 30
Messi 24
Senast redigerad av splitt 2013-05-05 kl. 14:27.
Citera
2013-05-05, 14:34
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splitt
Nej 30.
Eller vilken match har jag missat?

Målskörd 2013 so far:

Ronaldo 30
Messi 24
Efter Bilbao-matchen så var han uppe i 28 mål, mållös mot Betis, vilades i Madrid-derbyt. Sedan ett mål mot Dortmund i CL-mötena och två mål igår
Citera
2013-05-05, 14:57
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Efter Bilbao-matchen så var han uppe i 28 mål, mållös mot Betis, vilades i Madrid-derbyt. Sedan ett mål mot Dortmund i CL-mötena och två mål igår

Nej det är 30. Räkna alla mål i 2013 matcherna så får du se. http://www.whoscored.com/Players/5583/Fixtures/Cristiano-Ronaldo
Citera
2013-05-05, 15:08
Medlem
paaalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
http://www.uefa.com/uefachampionslea...ers/index.html
Intressant. Kollar man upp hur många meter varje spelare springer per minut så är det bara Sulley Muntari av utespelarna som ligger sämre till än Messi. Listan innehåller 281 namn så det är inte alla spelare men det är ändå rätt anmärkningsvärt. Jag såg att du i ett tidigare inlägg skrev att Barcelona springer mycket men i den här CL-upplagan är det många Barcelonaspelare som ligger efter. Man kan jämföra Barca med Bayern:

Messi 77 (m/min)
Villa 85
Sánchez 89
Iniesta 95
Alves 96
Alba 100
Xavi 105
Tello 105
Pedro 107
Fàbregas 108
Adriano 118

Dante 107
Badstuber 110
Van Buyten 111
Lahm 116
Alaba 119
Mandžukić 121
Robben 122
Ribéry 124
Martínez 26
Kroos 126
Gomez 128
Pizarro 131
Müller 133
Schweinsteiger 134
Shaqiri 139
Citera
2013-05-05, 15:15
Medlem
Gubbskems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paaalle
Intressant. Kollar man upp hur många meter varje spelare springer per minut så är det bara Sulley Muntari av utespelarna som ligger sämre till än Messi. Listan innehåller 281 namn så det är inte alla spelare men det är ändå rätt anmärkningsvärt. Jag såg att du i ett tidigare inlägg skrev att Barcelona springer mycket men i den här CL-upplagan är det många Barcelonaspelare som ligger efter. Man kan jämföra Barca med Bayern:

Messi 77 (m/min)
Villa 85
Sánchez 89
Iniesta 95
Alves 96
Alba 100
Xavi 105
Tello 105
Pedro 107
Fàbregas 108
Adriano 118

Dante 107
Badstuber 110
Van Buyten 111
Lahm 116
Alaba 119
Mandžukić 121
Robben 122
Ribéry 124
Martínez 26
Kroos 126
Gomez 128
Pizarro 131
Müller 133
Schweinsteiger 134
Shaqiri 139

Yes, helt rätt noterat. Jag var lite otydlig där. Menar att dom senaste 5 framgångsåren i samband med Messis alla guldbollar så hade dom effekt med sitt vansinniga press-spel som i princip enda lag. Dom hade sinnesjuka siffror i jämförelse. Särskillt dom första åren med Pep. Dom andra lagen har helt enkelt kommit ifatt när man insåg att man måste jobba hårdare för att kunna slå Barca utan att lita på turen. Jag noterade också under semifinalerna att både Bayern och Dortmund hade rejält med fler löpmeter än sina motståndare. Dom har helt enkelt tagit detta spel till en ny nivå i år.

Jag tror inte att Barca är slut bara för att dom rök med 7-0. Men nog har dom lite att fundera på med Messi-rollen t.ex. Har dom kvalitet tillräckligt i laget för att ha en spelare på halvfart i defensiven när Bayerns hela lag pressar något otroligt? En del spelare har skadeproblem och börjar bli lite gamla. Och ungdomarna i egna leden har jävligt stora skor att fylla.
Citera
2013-05-05, 15:22
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Nej det är 30. Räkna alla mål i 2013 matcherna så får du se. http://www.whoscored.com/Players/5583/Fixtures/Cristiano-Ronaldo
Aha, my bad Inte lätt att hålla koll på alla målen när de trillar in titt som tätt
Citera
2013-05-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Yes, helt rätt noterat. Jag var lite otydlig där. Menar att dom senaste 5 framgångsåren i samband med Messis alla guldbollar så hade dom effekt med sitt vansinniga press-spel som i princip enda lag. Dom hade sinnesjuka siffror i jämförelse. Särskillt dom första åren med Pep. Dom andra lagen har helt enkelt kommit ifatt när man insåg att man måste jobba hårdare för att kunna slå Barca utan att lita på turen. Jag noterade också under semifinalerna att både Bayern och Dortmund hade rejält med fler löpmeter än sina motståndare. Dom har helt enkelt tagit detta spel till en ny nivå i år.

Jag tror inte att Barca är slut bara för att dom rök med 7-0. Men nog har dom lite att fundera på med Messi-rollen t.ex. Har dom kvalitet tillräckligt i laget för att ha en spelare på halvfart i defensiven när Bayerns hela lag pressar något otroligt? En del spelare har skadeproblem och börjar bli lite gamla. Och ungdomarna i egna leden har jävligt stora skor att fylla.
Intressant att det är så många tyskar i toppen. Schweinsteiger, Muller, Reus, Götze, Grosskreutz har alla sprungit över 130 m/min. Detta är säkert en nyckel i deras dominans, samtidigt som faktumet att Barcelona-spelarna springer så pass lite kan vara en anledning till att de är sämre.

Som sagt, överraskande dåligt att Messi är så långt ner. Han ska använda det mesta av sina krafter i offensiven och kunna rycka ifrån motståndare, så man kan inte kräva att han springer 11-12 kilometer per match. Men detta var ju för dåligt.
Citera
2013-05-05, 16:27
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Intressant att det är så många tyskar i toppen. Schweinsteiger, Muller, Reus, Götze, Grosskreutz har alla sprungit över 130 m/min. Detta är säkert en nyckel i deras dominans, samtidigt som faktumet att Barcelona-spelarna springer så pass lite kan vara en anledning till att de är sämre.

Som sagt, överraskande dåligt att Messi är så långt ner. Han ska använda det mesta av sina krafter i offensiven och kunna rycka ifrån motståndare, så man kan inte kräva att han springer 11-12 kilometer per match. Men detta var ju för dåligt.
Det verkar funka rätt så bra för den här Messi ändå.
Citera
2013-05-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det verkar funka rätt så bra för den här Messi ändå.
Självklart, jag påstår inte att Messi är dålig på något sätt. Men detta är något som han borde förbättra för att bli en bättre fotbollsspelare.
Citera
2013-05-05, 18:04
Medlem
Citat:
Självklart, jag påstår inte att Messi är dålig på något sätt. Men detta är något som han borde förbättra för att bli en bättre fotbollsspelare.

Han kanske är så här bra just pga han inte springer så mycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in