• 1
  • 2
2007-04-17, 21:41
Medlem
LiKaShings avatar
Känner att jag har ett behov om att delge omvärlden om vad som försigår på COOPs färskvaruavdelning på någon av dess butiker.

Exempel på felaktig märkning av produkter som jag sett under min tid inom företag:

1) Bröd brukade stå på lagret under kvällarna när jag gick förbi där runt stängning. Påsarna var omärkta, märkningen gjordes på morgonen samma dag för att få dagens datum.

2) Köttfärs består till viss del av kött som kommer utifrån butiken som är för gammalt för att sälja, och som man itället för att slänga kör ner i köttfärskvarnen. Dessutom - ibland blandar man Irländsk och Svenskt kött, men märker det som "svenskt kött".

3) Kött som ligger i marinad är ofta gamla bitar där datum är passerat, man säljer på nytt med nytt datum i ny förpackning. Se upp för det nu under sommaren alltså!

4) Packade varor i Delikatess märks alltid om. Det är lite cyniskt då ompackade varor märks med en liten symbol "God Jul", "Trevlig Helg" eller "Ha en bra dag!". Finns system där man märker olika beroende på om varan packats om en eller två gånger. Håll utkik efter nåt om ser konstigt ut på förpackningen om ni av någon anledning inte kan köpa nya varor.

5) Potatissallad som gått ut från butiken togs till delikatessen där den lags över i nya lådor och säljs som till "Deikatesspotatissallad", och såldes till ett högre pris. Även pajer fick samma öde efter att utgångsdatum var passerat. Försiktighet flashback-vänner.

Detta är det jag såg som deltidsanställd under några år. Verkligheten är antagligen värre än så här.
Citera
2007-04-17, 21:49
Medlem
kalabalikens avatar
Fy fan. Inte för att det lär vara bättre i nån annan butik. Man kan i och för sig undra om "Bäst före" som stämplats på förpackningarna i början alltid är för lite tilltaget, annars borde ju konsumenterna märka att maten är dålig rätt så ofta.

Vad nu tråden har att göra i skvallerforumet...
Citera
2007-04-17, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Känner att jag har ett behov om att delge omvärlden om vad som försigår på COOPs färskvaruavdelning på någon av dess butiker.

Exempel på felaktig märkning av produkter som jag sett under min tid inom företag:

1) Bröd brukade stå på lagret under kvällarna när jag gick förbi där runt stängning. Påsarna var omärkta, märkningen gjordes på morgonen samma dag för att få dagens datum.

2) Köttfärs består till viss del av kött som kommer utifrån butiken som är för gammalt för att sälja, och som man itället för att slänga kör ner i köttfärskvarnen. Dessutom - ibland blandar man Irländsk och Svenskt kött, men märker det som "svenskt kött".

3) Kött som ligger i marinad är ofta gamla bitar där datum är passerat, man säljer på nytt med nytt datum i ny förpackning. Se upp för det nu under sommaren alltså!

4) Packade varor i Delikatess märks alltid om. Det är lite cyniskt då ompackade varor märks med en liten symbol "God Jul", "Trevlig Helg" eller "Ha en bra dag!". Finns system där man märker olika beroende på om varan packats om en eller två gånger. Håll utkik efter nåt om ser konstigt ut på förpackningen om ni av någon anledning inte kan köpa nya varor.

5) Potatissallad som gått ut från butiken togs till delikatessen där den lags över i nya lådor och säljs som till "Deikatesspotatissallad", och såldes till ett högre pris. Även pajer fick samma öde efter att utgångsdatum var passerat. Försiktighet flashback-vänner.

Detta är det jag såg som deltidsanställd under några år. Verkligheten är antagligen värre än så här.
Har inte sånt bättre hemma i delforumet "Mat och dryck" ?
Coop dyr affär att göra sin inköp på, inte bra
Citera
2007-04-17, 22:02
Medlem
Ett annat trick för att signalera vad som är ompackat är att vrida prislappen. Prislappens långsida mot köttrågets långsida = fräscht
Prislappens långsida mot köttrågets kortsida = ompackat

Just detta exempel från en ICA-butik. Och ni klarar er inte genom att välja den vakuumpackade köttfärsen. Styckat kött som kommer i retur från butiker mals rutinmässigt ner till färs efter att den värsta förruttnelsen har skurits bort. God aptit!
Citera
2007-04-17, 22:09
Medlem
LiKaShings avatar
Kom på en grej till. Bästföre-lappar som kommer med på förpackningar med kyckling, skinka, ost eller kött som ska styckas i butiken, de se som rekommendationer snarare än något annat (om ens det). Kycklingen som vi grillade tyckte jag alltid var för gammal, och likaså skinkor osv.

Jag tycker det är intressant att se hur alla led i produktionskedjan fuskar (om det nu är så).

Grisen slaktas och slakteriet fuskar. (kan inte bekräfta)
"Skinkskaparen" (typ Ridderheims) fuskar i sin tur. (kan inte bekräfta)
Skinkan är gammal när den packas upp och skivas i butiken. (kan bekräfta)
Förpackningarna packas sedan om minst en gång i butiken. (kan bekräfta)

Skulle vara intressant att höra med någon från ett slakteri och ett charkuteri för att få mina misstankar bekräfade.

Ännu en grej: Naturligtvis packas också ostar om. Dessutom, om en ost är möglig skär man bort en liten bit där den möglat och säljer den igen.
Citera
2007-04-17, 22:35
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Kom på en grej till. Bästföre-lappar som kommer med på förpackningar med kyckling, skinka, ost eller kött som ska styckas i butiken, de se som rekommendationer snarare än något annat (om ens det). Kycklingen som vi grillade tyckte jag alltid var för gammal, och likaså skinkor osv.

Jag tycker det är intressant att se hur alla led i produktionskedjan fuskar (om det nu är så).

Grisen slaktas och slakteriet fuskar. (kan inte bekräfta)
"Skinkskaparen" (typ Ridderheims) fuskar i sin tur. (kan inte bekräfta)
Skinkan är gammal när den packas upp och skivas i butiken. (kan bekräfta)
Förpackningarna packas sedan om minst en gång i butiken. (kan bekräfta)

Skulle vara intressant att höra med någon från ett slakteri och ett charkuteri för att få mina misstankar bekräfade.

Ännu en grej: Naturligtvis packas också ostar om. Dessutom, om en ost är möglig skär man bort en liten bit där den möglat och säljer den igen.

Usch, var är Sverker med soptunnan när man behöver honom
Citera
2007-04-17, 22:40
Medlem
bjäbb bjäbbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Usch, var är Sverker med soptunnan när man behöver honom

Han är antagligen i Mat- och dryckforumet.
Citera
2007-04-17, 23:01
Medlem
tjaboooos avatar
jobbat med en alkis som prata om ett arbete han hade där bl.a korv tillagades.

han prata om kött som va grönt, tog flera år efter att han slutade innan han kunde käka korv igen.
Citera
2007-04-17, 23:01
Medlem
Grantzs avatar
Citat:

Jag förmodar att detta gäller en enskild butik, för du har väl knappast jobbat i alla Coops butiker.
Intressant att du väljer att försöka baktala hela Coop istället för den butik du förmodligen pratar om?!

1. Bröd märkes på bageriet, ingen annanstans. Om du sett bröd utan märkning så kan det mycket väl vara en retur p.g.a. märkningen saknades. Coop har inga bagerier längre, allt bröd köpes ifrån andra producenter.

2. Köttfärsen köpes nu mera ifrån en producent som förpackar allt kött i s.k. atmosfär. (Paketen ser lite uppblåsta ut och har en svetsfog.)
De gamla paketen som man bara lägger en plastfilm över kan mycket väl vara ompackade.
När jag för flera år sedan jobbade för ICA så skedde det varje dag.
Samma skedde förresten på Willys.
Iom atmosfärpakteten är dessa problem ur världen.

4. Det kan säkert hända att deliavdelningar märker om sina saker, men att säga att det görs kategoriskt i alla butiker är ren och skär lögn.
En ärlig handlare vet att man inte kommer undan med sådant.
God julmärkningen m.m. kommer direkt ifrån fabrikant, så den vinkeln kan du släppa.

5. De butiker som har en deliavdelning gör sin potatissallad själva.
Testa ett smakprov mellan deliavdelningens potatissallad och t.ex. Denja eller Rydbergs och du kommer att märka att deliavdelningens är mycket godare.

Slutligen anar jag en personlig vendetta mot Coop, kan det vara så att trådskaparen fått kicken eller liknande ifrån en Coopbutik?!
Citera
2007-04-17, 23:03
Medlem
hesons avatar
1, 2 & 3 är väl fullt normalt beteende i alla butiker?
1. Var den inte fryst på kvällen och tinad på morgonen?
2. Ingen fara om de luktar lite på köttet.
3. Det är väl bara WT som köper färdikkryddat kött ändå?

Är själv ganska pipplig men tycker inte detta var något som gav kalla kårar.
Citera
2007-04-17, 23:08
Medlem
SGFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
1, 2 & 3 är väl fullt normalt beteende i alla butiker?
1. Var den inte fryst på kvällen och tinad på morgonen?
2. Ingen fara om de luktar lite på köttet.
3. Det är väl bara WT som köper färdikkryddat kött ändå?

Är själv ganska pipplig men tycker inte detta var något som gav kalla kårar.

va är det för fel att köpa färdiktkryddat kött?
Citera
2007-04-17, 23:11
Bannlyst
Fyfan, jag som är nojjig för att dricka en dag gammal mjölk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in