Nu skiter jag iofs i svensk handboll, men:
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
1. Vad menar du med att Källman inte tar ansvar? Han tar så mycket ansvar som en kantspelare kan ta, spelar tvåa i försvaret och tar avslut i pressade situationer.
Tänkte på hans gnäll om att han "bara är van vid att spela 30 minuter" t.ex. igår. Sedan har hans målprocent varit låg innan Ungern-matchen (där den inte heller var utstående precis, för att vara kantspelare).
Citat:
2. Kims problem är inte att han inte vågar ta ansvar utan att han har svårt mot utgrupperade försvar. Vad menar du förresten med att "uppnå" världsklass, både Kim och Källe tillhör redan topp5 på sina respektive positioner.
Han kan inte spela mot utgrupperade försvar och är topp 5 i världen?
Att uppnå världsklass är att spela en match på världsklassnivå. Att någon i svenska landslaget tillhör topp 5 i världen är önsketänkande. Det skulle väl vara Ahlm som gör det, men han är ju som bekant inte med nu.
Citat:
3. Staffan och Ola är inte ett dugg rädda för att prova unga spelare (t.ex. Carlen), men de är kloka nog att förstå att för att slå Frankrike, Kroatien etc. krävs det att de bästa levererar. Därför kör man med förstauppställningen lite längre än vad "hobbyexperter" tycker är lämpligt.
Varför fick Sverige stryk båda matcherna då? Domarfusk där med?
Citat:
4. Spelare med oerhörd potential som kan blomma ut: Kim Ekdahl du Riez, Johan Sjöstrand, Niklas Ekberg, Mattias Zackrisson, Jonathan Stenbäcken.
När visade någon av dessa spelare något i en toppliga?
Citat:
5. Sedan är K Andersson, Larholm, Källman och L Karlsson födda 81-82 och kan ta ytterliggare flera kliv.
De har alltså lett Sverige till en plats mellan 7 och 10 detta VM (förmodligen - Ungern får skita ner sig rejält om något annat skall hända), när de är 27-28 - men kommer att blomma ut när de är 29-30 och leda Sverige till guld?
Citat:
6. Beutler är kanske inte bäst i världen, men han är absolut bland de 10 bästa. Bakom(?) honom har man Sandström som LEDER målvaktsligan i VM.
Nu får du rätta mig om jag har fel här, för jag är inte säker, men Sandström stod väl bara mot Kuba och Kuwait? Det säger absolut ingenting. Jag kan åka ner till Kroatien, göra en räddning och vara 100%, sedan leder jag målvaktsligan.
Citat:
Sverige och Ungern är i dagsläget ungeför lika bra, Sverige en aningen bättre kanske. Ja, trots resultatet igår. Om 2 år kan jag garantera dig att Sverige är betydligt bättre än Ungern.
Men du får allt förklara detta - hur kan Sverige vara bättre om de fick stryk igår?

Det övergår mitt förstånd totalt. Om sedan Lennartsson hade blivit avblåst för målet där han både gjorde övertramp och var nere, om Sverige inte hade fått två gratisstraffar, om Sverige inte hade fått chansen att komma tillbaka i matchen genom två ungerska utvisningar i slutet av första, då hade det blivit 5-6 mål här. Men låt oss inte tala om "om". Låt oss stanna vid att Ungern vann och att det gör Ungern bättre. Hur mycket du än vill annat
Hur du kan garantera mig att Sverige är "betydligt bättre" är härligt. Sverige kommer fortsätta att harva vid topp 10, sådär - hur mycket du än vill annat. Du har alltså insyn i ungersk handboll och vet vad som pågår i ungdomsutvecklingen hos de olika lagen? Hört talas om Balogh Zsolt? Lele Ákos? Kommer du med påståenden som detta, får du allt ha lite kött på benen istället för ett gäng tomma ord.
Citat:
EDIT, givetvis har Ungern betydligt bättre klubblag. Men det beror nog snarare på skatter m.m. än antalet duktiga handbollsspelare.
Såklart det gör. Sverige är ju alltid bättre...egentligen