2009-01-26, 11:35
Medlem
Doddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
tror inte de flesta brydde sig om matchen, turneringen är ändå körd. Kul dock att Ungern får nån framgång i någon sport, är väl bara dopade släggkasterskor med skägg som gäller där annars va?

Va?

Det räcker väl att titta på hur de gick för de båda länderna i OS för att få sig en relativt klar bild över vem som handhåller de största idrottsmännen. Båda länderna hade katastrof och sågades totalt i sina respektive tidningar. Men det är skillnad på katastrof och katastrof, som du kan se om du tittar på medaljligan. Titta sedan på medaljligan i tidigare OS.

Men eftersom detta är handbollstråden - och eftersom du verkar vara på humör för diskussion - kan vi ju diskutera de båda ländernas ställning inom handboll, gärna för mig. Förutom resultatet igår, skall jag ge dig tre klubbar att kolla upp:

1. MKB Veszprém (innan Fotex)
2. Pick Szeged
3. Dunaferr

Ge gärna mig någonting att bita i också, vet ju att Sverige har mycket framgångsrika handbollsklubbar i Sävehof och Hammarby De lyckades ju slå världslag som University of Manchester (är dock inte säker på om det var Sävehof eller Skövde) respektive Granitas Kaunas (eller något liknande). Sävehof vet jag i alla fall att de åkte ut mot det italienska topplaget Pallamano Conversano. Inget att skämmas över, vi vet ju alla hur fruktade Italien är i handbollsväg

Kolla gärna upp var de svenska landslagsspelarna spelar, samt var de ungerska spelar. Hur många deltar i Champions League?
Citera
2009-01-26, 12:55
Medlem
Att vinna ett OS kräver ett jävla jobb och en lastbilslast med tur. Du kan antingen glida igenom turneringen mot länder som har haft Handboll som sport i 10 år, alternativt möta Frankrike, Kroatien och Danmark.

Kolla istället medaljligan i VM och EM. Sverige leder stort samanlagt. Om man ska kolla ländernas ställning i handboll anser jag att man måste kolla deras historia. För mig är Sverige top 5 i världen, de senast åren har varit ett generationsskifte och ingen trend som påvisar nergång. Om något år så kan dessa killar vinna över vilket lag som helst i världen.
Senast redigerad av Killa_Mike 2009-01-26 kl. 13:48.
Citera
2009-01-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doddo
Va?

Det räcker väl att titta på hur de gick för de båda länderna i OS för att få sig en relativt klar bild över vem som handhåller de största idrottsmännen. Båda länderna hade katastrof och sågades totalt i sina respektive tidningar. Men det är skillnad på katastrof och katastrof, som du kan se om du tittar på medaljligan. Titta sedan på medaljligan i tidigare OS.

Men eftersom detta är handbollstråden - och eftersom du verkar vara på humör för diskussion - kan vi ju diskutera de båda ländernas ställning inom handboll, gärna för mig. Förutom resultatet igår, skall jag ge dig tre klubbar att kolla upp:

1. MKB Veszprém (innan Fotex)
2. Pick Szeged
3. Dunaferr

Ge gärna mig någonting att bita i också, vet ju att Sverige har mycket framgångsrika handbollsklubbar i Sävehof och Hammarby De lyckades ju slå världslag som University of Manchester (är dock inte säker på om det var Sävehof eller Skövde) respektive Granitas Kaunas (eller något liknande). Sävehof vet jag i alla fall att de åkte ut mot det italienska topplaget Pallamano Conversano. Inget att skämmas över, vi vet ju alla hur fruktade Italien är i handbollsväg

Kolla gärna upp var de svenska landslagsspelarna spelar, samt var de ungerska spelar. Hur många deltar i Champions League?

Sen kan vi jämföra landslagen de senaste 20 åren sen kanske du kan hålla tyst.
Citera
2009-01-26, 15:25
Medlem
Doddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Sen kan vi jämföra landslagen de senaste 20 åren sen kanske du kan hålla tyst.

Att dra upp Sveriges storhetstid inom handbollen är ungefär lika relevant som att jag hade dragit upp Ungerns storhetstid på 50-talet om vi diskuterat fotboll. Det har ingenting med nuet att göra. Nuet är att Sverige har två spelare som kan uppnå världsklass i Källman och Andersson, men att båda är mentalt svaga och kan inte ta ansvar i landslaget. Så är det, vad man än tycker om det.

Men snacket om att detta "unga" landslag skall vara som bäst om ett par år är skönt Ta er en titt på åldrarna, bara. Läste någonstans att Sveriges startuppställning i anfall mot Frankrike hade 28.3 som genomsnittsålder. Motståndarna 27.3. Lite Lagerbäck-tänk där Det konstiga är att inte fler har genomskådat det.

Vem är det som svensk media har tänkt skall blomma ut under den tiden? Carlén möjligtvis, men han kommer inte få chansen före Kim Andersson mister både armar och ben - det spelar ingen roll att han redan nu tar mycket mer ansvar än vad Andersson någonsin gjort. Palicka möjligtvis, men där kommer Beutler att vara före. Och även om Beutler är en bra målvakt, så är han inte i närheten av världsbäst. Detta lag skall alltså ta guld 2011?
Citera
2009-01-26, 15:59
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Att dra upp Sveriges storhetstid inom handbollen är ungefär lika relevant som att jag hade dragit upp Ungerns storhetstid på 50-talet om vi diskuterat fotboll. Det har ingenting med nuet att göra. Nuet är att Sverige har två spelare som kan uppnå världsklass i Källman och Andersson, men att båda är mentalt svaga och kan inte ta ansvar i landslaget. Så är det, vad man än tycker om det.

Men snacket om att detta "unga" landslag skall vara som bäst om ett par år är skönt Ta er en titt på åldrarna, bara. Läste någonstans att Sveriges startuppställning i anfall mot Frankrike hade 28.3 som genomsnittsålder. Motståndarna 27.3. Lite Lagerbäck-tänk där Det konstiga är att inte fler har genomskådat det.

Vem är det som svensk media har tänkt skall blomma ut under den tiden? Carlén möjligtvis, men han kommer inte få chansen före Kim Andersson mister både armar och ben - det spelar ingen roll att han redan nu tar mycket mer ansvar än vad Andersson någonsin gjort. Palicka möjligtvis, men där kommer Beutler att vara före. Och även om Beutler är en bra målvakt, så är han inte i närheten av världsbäst. Detta lag skall alltså ta guld 2011?

Du är måhända insatt i ungersk handboll, men svensk handboll förstår du dig inte mycket på.

1. Vad menar du med att Källman inte tar ansvar? Han tar så mycket ansvar som en kantspelare kan ta, spelar tvåa i försvaret och tar avslut i pressade situationer.

2. Kims problem är inte att han inte vågar ta ansvar utan att han har svårt mot utgrupperade försvar. Vad menar du förresten med att "uppnå" världsklass, både Kim och Källe tillhör redan topp5 på sina respektive positioner.

3. Staffan och Ola är inte ett dugg rädda för att prova unga spelare (t.ex. Carlen), men de är kloka nog att förstå att för att slå Frankrike, Kroatien etc. krävs det att de bästa levererar. Därför kör man med förstauppställningen lite längre än vad "hobbyexperter" tycker är lämpligt.

4. Spelare med oerhörd potential som kan blomma ut: Kim Ekdahl du Riez, Johan Sjöstrand, Niklas Ekberg, Mattias Zackrisson, Jonathan Stenbäcken.

5. Sedan är K Andersson, Larholm, Källman och L Karlsson födda 81-82 och kan ta ytterliggare flera kliv.

6. Beutler är kanske inte bäst i världen, men han är absolut bland de 10 bästa. Bakom(?) honom har man Sandström som LEDER målvaktsligan i VM.

Sverige och Ungern är i dagsläget ungeför lika bra, Sverige en aningen bättre kanske. Ja, trots resultatet igår. Om 2 år kan jag garantera dig att Sverige är betydligt bättre än Ungern.

EDIT, givetvis har Ungern betydligt bättre klubblag. Men det beror nog snarare på skatter m.m. än antalet duktiga handbollsspelare.
Citera
2009-01-26, 16:02
Medlem
Dessutom tackade ju 3 spelare av absoluta världsklass nej till VM; Ahlm, Stefan Lövgren och Tomas Svensson. Så att Sverige vanligtvis är bättre än Ungern är bara att fastslå.
Citera
2009-01-26, 16:07
Bannlyst
Varför spelar inte Ahlm? Han var riktigt lovande för några år sedan och det var mycket snack om hans potential.
Citera
2009-01-26, 16:09
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superkid
Varför spelar inte Ahlm? Han var riktigt lovande för några år sedan och det var mycket snack om hans potential.

Han har haft problem med ryggen under en längre tid och har valt att vila under VM. Lovande? Han är en av de absolut bästa på sin position och har fått pris som tyska ligans bäste M6, flera ggr om jag inte missminner mig.
Citera
2009-01-26, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brottardockan
Han har haft problem med ryggen under en längre tid och har valt att vila under VM. Lovande? Han är en av de absolut bästa på sin position och har fått pris som tyska ligans bäste M6, flera ggr om jag inte missminner mig.

Okej. Jag sa inte att han är lovande, utan att han var lovande för några år sedan. Låt mig citera min kommentar.

Citat:

När kommer han tillbaka tror ni?
Citera
2009-01-26, 16:16
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superkid
Okej. Jag sa inte att han är lovande, utan att han var lovande för några år sedan. Låt mig citera min kommentar.

När kommer han tillbaka tror ni?

Okej, fel av mig. Men det var för några år sedan han blev prisad

Han kommer med största sannolikhet spela så fort tyska ligan drar igång igen. När han kommer spela i landslaget igen är osäkert, men hemma-VM 2011 vill han nog inte missa om han fortfarande är aktiv.
Citera
2009-01-26, 16:38
Medlem
Citat:
Att dra upp Sveriges storhetstid inom handbollen är ungefär lika relevant som att jag hade dragit upp Ungerns storhetstid på 50-talet om vi diskuterat fotboll. Det har ingenting med nuet att göra.

Men snacket om att detta "unga" landslag skall vara som bäst om ett par år är skönt

Detta lag skall alltså ta guld 2011?

Jag tycker inte det är irrelevant att dra upp ett lands historia om man ska diskutera deras ställning i handbollsvärlden. Jag anser att det är det som ger den bästa bilden. Vad jag tycker är en irrelevant diskussion är att försöka göra det samma utefter vilken klass spelarna ligger på. Spelare som kan bytas ut nästa år, förbättras eller försämras. Inget som ger en rättvis bild enligt mig förren några år senare, när man ser helheten.

Jag sa inget om något "ungt" landslag eller att de skulle vara bäst i världen om ett par år.

För det första så kommer detta lag inte vara samma lag som det är 2011 så din fråga är bristfällig innan den lämnat din tunga. Men om vi ser till framtiden och inte ser till "nuet", som du så kärt framhäver, så tror jag nog de har lika stor chans som vilket annat lag från stornationerna i handbollsvärlden.
Citera
2009-01-26, 17:05
Medlem
Doddos avatar
Nu skiter jag iofs i svensk handboll, men:

Citat:
1. Vad menar du med att Källman inte tar ansvar? Han tar så mycket ansvar som en kantspelare kan ta, spelar tvåa i försvaret och tar avslut i pressade situationer.

Tänkte på hans gnäll om att han "bara är van vid att spela 30 minuter" t.ex. igår. Sedan har hans målprocent varit låg innan Ungern-matchen (där den inte heller var utstående precis, för att vara kantspelare).

Citat:
2. Kims problem är inte att han inte vågar ta ansvar utan att han har svårt mot utgrupperade försvar. Vad menar du förresten med att "uppnå" världsklass, både Kim och Källe tillhör redan topp5 på sina respektive positioner.

Han kan inte spela mot utgrupperade försvar och är topp 5 i världen?

Att uppnå världsklass är att spela en match på världsklassnivå. Att någon i svenska landslaget tillhör topp 5 i världen är önsketänkande. Det skulle väl vara Ahlm som gör det, men han är ju som bekant inte med nu.

Citat:
3. Staffan och Ola är inte ett dugg rädda för att prova unga spelare (t.ex. Carlen), men de är kloka nog att förstå att för att slå Frankrike, Kroatien etc. krävs det att de bästa levererar. Därför kör man med förstauppställningen lite längre än vad "hobbyexperter" tycker är lämpligt.

Varför fick Sverige stryk båda matcherna då? Domarfusk där med?

Citat:
4. Spelare med oerhörd potential som kan blomma ut: Kim Ekdahl du Riez, Johan Sjöstrand, Niklas Ekberg, Mattias Zackrisson, Jonathan Stenbäcken.

När visade någon av dessa spelare något i en toppliga?

Citat:
5. Sedan är K Andersson, Larholm, Källman och L Karlsson födda 81-82 och kan ta ytterliggare flera kliv.

De har alltså lett Sverige till en plats mellan 7 och 10 detta VM (förmodligen - Ungern får skita ner sig rejält om något annat skall hända), när de är 27-28 - men kommer att blomma ut när de är 29-30 och leda Sverige till guld?

Citat:
6. Beutler är kanske inte bäst i världen, men han är absolut bland de 10 bästa. Bakom(?) honom har man Sandström som LEDER målvaktsligan i VM.

Nu får du rätta mig om jag har fel här, för jag är inte säker, men Sandström stod väl bara mot Kuba och Kuwait? Det säger absolut ingenting. Jag kan åka ner till Kroatien, göra en räddning och vara 100%, sedan leder jag målvaktsligan.

Citat:
Sverige och Ungern är i dagsläget ungeför lika bra, Sverige en aningen bättre kanske. Ja, trots resultatet igår. Om 2 år kan jag garantera dig att Sverige är betydligt bättre än Ungern.

Men du får allt förklara detta - hur kan Sverige vara bättre om de fick stryk igår? Det övergår mitt förstånd totalt. Om sedan Lennartsson hade blivit avblåst för målet där han både gjorde övertramp och var nere, om Sverige inte hade fått två gratisstraffar, om Sverige inte hade fått chansen att komma tillbaka i matchen genom två ungerska utvisningar i slutet av första, då hade det blivit 5-6 mål här. Men låt oss inte tala om "om". Låt oss stanna vid att Ungern vann och att det gör Ungern bättre. Hur mycket du än vill annat

Hur du kan garantera mig att Sverige är "betydligt bättre" är härligt. Sverige kommer fortsätta att harva vid topp 10, sådär - hur mycket du än vill annat. Du har alltså insyn i ungersk handboll och vet vad som pågår i ungdomsutvecklingen hos de olika lagen? Hört talas om Balogh Zsolt? Lele Ákos? Kommer du med påståenden som detta, får du allt ha lite kött på benen istället för ett gäng tomma ord.

Citat:
EDIT, givetvis har Ungern betydligt bättre klubblag. Men det beror nog snarare på skatter m.m. än antalet duktiga handbollsspelare.

Såklart det gör. Sverige är ju alltid bättre...egentligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in