2011-12-03, 11:02
Moderator
Dretskols avatar
Massa bra handboll denna helg!

Alingsås - Redbergslid i SVT1 14.30
Sverige - Argentina i TV4 15.55

Imorgon:
Sävehof - Chambery i TV10 14.45
Montpellier - Kiel i TV10 17.00

Säkraste matchen på förhand måste vara Sveriges. Jag ser Argentina som ett blåbärsgäng.
Alingsås vinner troligtvis mot RIK.
Vinna eller försvinna för Sävehof.
Bästa matchen är sparad till sist. Nästan måstematch för Montpellier. Ska bli ruggigt intressant att se.
Citera
2011-12-03, 12:20
Medlem
kenny.Dalglishs avatar
Sex månader känns som ett lite väl hårt straff.
Citera
2011-12-03, 14:25
Medlem
Carrickos avatar
Haha, Nollan tycker det är ett rätt beslut med sex månaders avstängning. Han är ju från vettet.
Jag säger som Flinck, vad tusan ska de fylla ut mellanrummet mellan 2-3 matcher och 6 månaders avstängning?
Citera
2011-12-03, 20:08
Medlem
happyjoys avatar
Jag har sysslat med handboll i trettio år både som aktiv och som tränare och har aldrig upplevt att någon med berått mod slagit en motståndare i ansiktet med knuten näve. Att han försöker maskera slaget genom att gömma handen i höjd med bröstkorgen gör det hela än mer osmakligt och jag måste nog hålla med om att sex månaders avstängning är på sin plats.
Citera
2011-12-03, 20:44
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Jag har sysslat med handboll i trettio år både som aktiv och som tränare och har aldrig upplevt att någon med berått mod slagit en motståndare i ansiktet med knuten näve. Att han försöker maskera slaget genom att gömma handen i höjd med bröstkorgen gör det hela än mer osmakligt och jag måste nog hålla med om att sex månaders avstängning är på sin plats.

Nja, slag med knuten näve har jag sett förut på handbollsplaner. Dock inte på elitnivå utan på junior och ungdomsnivå. Då blev avstängningarna 2 veckor.
Problemet ligger ju i att avstängningen är så pass groteskt mycket längre än allt annat som dömts ut förut. Minns Bernhardssons slag i skrevet på Jakobsson, då blev det väl 3 matcher. Nu döms Medina till minst 20 matchers avstängning och eventuellt så mycket som 32 matcher. Sen har vi ju Seiferts avsiktliga armbågsöverfall på J.Stenbäcken. Där blev det bara rött kort...

Vad ska det vara för typ av situationer som ger 5 matchers avstängning? 10 matcher? 15 matcher?

Avstängningar måste sättas i förhållande till varandra och det har verkligen inte skett i det här fallet. Visst, det finns inget exakt likadant fall men det är ju inte så att det inte har stängts av spelare förut för väldigt våldsamma saker.
Rimligt här hade varit någonstans 4-8 matcher.
Citera
2011-12-03, 21:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carricko
Nja, slag med knuten näve har jag sett förut på handbollsplaner. Dock inte på elitnivå utan på junior och ungdomsnivå. Då blev avstängningarna 2 veckor.
Problemet ligger ju i att avstängningen är så pass groteskt mycket längre än allt annat som dömts ut förut. Minns Bernhardssons slag i skrevet på Jakobsson, då blev det väl 3 matcher. Nu döms Medina till minst 20 matchers avstängning och eventuellt så mycket som 32 matcher. Sen har vi ju Seiferts avsiktliga armbågsöverfall på J.Stenbäcken. Där blev det bara rött kort...

Vad ska det vara för typ av situationer som ger 5 matchers avstängning? 10 matcher? 15 matcher?

Avstängningar måste sättas i förhållande till varandra och det har verkligen inte skett i det här fallet. Visst, det finns inget exakt likadant fall men det är ju inte så att det inte har stängts av spelare förut för väldigt våldsamma saker.

Att bli förbannad och slå nån på käften är väl sin sak och skulle väl kunna ge 5-10 matcher, men att helt oprovocerat trycka en näve i fejjan borde fan bli livstids avstängning! Tänk dig själv att du går och julhandlar, helt plötsligt får du en smäll på käften. Är det ett passande straff att stänga av killen från affären i 5-10 dagar? Nä, kanske inte.
Citera
2011-12-03, 21:18
Medlem
Carrickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Att bli förbannad och slå nån på käften är väl sin sak och skulle väl kunna ge 5-10 matcher, men att helt oprovocerat trycka en näve i fejjan borde fan bli livstids avstängning! Tänk dig själv att du går och julhandlar, helt plötsligt får du en smäll på käften. Är det ett passande straff att stänga av killen från affären i 5-10 dagar? Nä, kanske inte.

Fast nu är det ju som så att han inte gör det oprovocerat. Jag antar, med anledning av vad du skriver, att du inte känner till förspelet till den här historien och ryktet som de båda inblandade spelarna har.
I en tidigare match så har spelare i GUIF klämt ur sig rasistiska kommentarer, svartskalle om jag minns rätt, om just Medina. Detta har de fått be om ursäkt för publikt.
Zachrisson är allmänt ansedd som den största idioten rent ut sagt i elitserien. Han är väldigt illa omtyckt av andra spelare på grund av hans, som de uppfattar det, väldigt provocerande sätt på planen. Medina å sin sida är väl inte speciellt väl omtyckt heller.
Utöver det så hade Medina och Zachrisson varit inblandade i en mängd tuffa närkamper med varandra. Senast i anfallet innan där de, som det såg ut, var nära att klappa på varandra.

Liknelsen med julhandeln har du inte tänkt igenom. Rent trams.
Citera
2011-12-03, 21:32
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carricko

Jag håller absolut med dig om att man sannolikt har utdömt alldeles för lindriga straff tidigare och att detta får besynnerliga konsekvenser i just detta fall. Du förefaller påläst och det ska du ha cred för!

Handboll är, och ska vara, fysisk, elak och hårdhänt men den måste vara ärlig också. Medinas "gömda" slag mot ansiktet tycker inte jag faller under den beskrivningen.
Citera
2011-12-03, 21:40
Medlem
happyjoys avatar
Sen kan jag bli skogstokig över att RIK skriver på sin hemsida:

"Sant är att Nacor Medina med sin hand träffade Mattias Zachrisson i ansiktet (oavsiktligt) och att denne fick en fläskläpp"

"Oavsiktligt"... eller hur.
Citera
2011-12-04, 16:43
Medlem
Ezzelinos avatar
Emil Berggren satte nyss i slutsekunderna segermålet för Sävehof mot Chambery Savoie i Champions League. Han tvekar aldrig att ta skott, och Sävehof fortsätter imponera på vägen mot en fullt möjlig, nu kanske rentav högst sannolik, åttondelsfinal. Sävehof ledde med 29-26 efter en mycket bra andra halvlek, det hade varit grymt om de missat segern. Varken målvakts-eller försvarsspelet i övrigt fungerade perfekt i dag, men det producerades bra framåt, och laget fortsätter visa ett trevligt jävlaranamma.
Citera
2011-12-04, 16:45
Moderator
Dretskols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dretskol
Kan bara Emil Berggren skjuta med lite mindre marginal så kommer Sävehof ta poäng mot Chambery i hemmamötet.

Detta skrev jag för några månader sedan. Tänk vad rätt man kan ha ibland

Helt otroligt att man slår Chambery idag, och man kunde väl ge sig fan på att Berggren skulle avgöra. Sävehof står sig riktigt bra ute i Europa och nu är man med i leken igen. Slår man Sarajevo borta kan det bli avancemang.

Vi får heller inte glömma bort att dom kan faktiskt ta poäng av Zagreb hemma. Det ska väldigt mycket till, men det är inte omöjligt.

Kul att Apelgren har kommit igång också. Sen får man ytterligare en dimension i sitt spel när Fredrik Larsson är tillbaka. Det ska bli kul att följa fortsättningen!
Citera
2011-12-04, 20:24
Medlem
– Det var en oavsiktlig eftersläng. Sen satt Zacke där och gnällde som ett barn, kommenterar RIK-ledaren, Rigmor Sanden. Ännu ett exempel på att fruntimmer inte borde ha rösträtt, Medina säger ju själv att han ville trycka till Zacke. Tråkigt att RIK inte kan stå upp och be om ursäkt för deras spelares beteende.

Härliga matcher idag av både Guif och Sävehof, båda avgörs i slutsekunderna.

Guif tog kommandot direkt med ett stenhårt försvar och snabba kontringar. Det var bara Pfadis målvakt som höll i emot. 15-9 i paus lovade gott då Guif förlorade med 8 bollar borta. Andra halvlek fortsatte i liknande stil och Guif sprang ifrån till 10 målsledning. Där hände något och plötsligt var det heltaggade försvaret borta och när sista minuten började var det 8 måls skillnad, alltså lika. Guif får inte till anfallet och handen åker upp och guif får frikast. Ställer upp på Aren som passar vidare till Zacke som från mittnio sätter ett avstämt skott i målvaktens vänstra hörn. Pfadi får en sista chans men linjespelaren träffar stolpens insida med några sekunder kvar. Robin Hallberg, Zacke, Aren och Röda Havet får mina stjärnor idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in