Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Angående kommissionärerna så har ni väl diskuterat detta i 7 år och dessa uppgifter borde väl rimligen finnas här.
Nej, vi har inte diskuterad vad du anser är "stark kritik". Jag har faktiskt inte sett, men jag kan minnas fel, någon medlem ur kommissionen nämnd med namn i det sammanhanget i tråden. Pad kanske minns, eller någon annan - men är det inte enklare att du som ju uppenbarligen sitter på uppgiften, berättar om den?
Citat:
Ursprungligen postat av Fahrenheit451
Åtal finns det väl också. Hur gjorde vi i Sverige angående Tsunamin? Om det är FBIs uppgift att få de ansvariga att ställa upp för utfrågningar så varför har de inte gjort detta?
Förmodligen för att de normalt inte kallar folk att vittna, eller åtalar folk som inte kan visa vara ansvariga för brotten. Inkompetens är inte alltid olaglig - den kan däremot vara olämplig och leda till att en person får sluta sitt jobb, kritiseras, eller plötsligt upptäcker att det är svårt att få befordran. Inkompetens kan också vara orsaken av dålig organisation, eller dåliga förberedelser och då kan effekterna vara att man får organisera annorlunda (som tex förhållandet FAA-NORAD eller NISTs nya ansvar för utredningar). Du får skilja på olagligheter och inkompetens. Det är ju uppenbart för de flesta att organisationen för att hantera sådana här attacker inte fungerade den 11 september.
I Sverige skedde väl mig veterligen en utredning - men inte heller där handlade det om olagligheter utan om inkompetens, negligant beteende och i många fall helt enkelt om att det var första gången något sådant skedde.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1265&a=496200