2007-06-21, 10:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Nej, det finns faktiskt gott om exempel på bra bevis som inte blivit förstörda. DNA-proverna från Pentagon exempelvis. Det där är ett luftargument av retoriskt slag, och pinsamt lågt.

Och snälla nån, var har du fått ifrån att de svarta lådorna skulle vara "praktiskt taget oförstörbara"? Livet är inte som Star Trek... Vad man gjort är att man byggt dem så tåligt man kan och placerat dem i planet för att maximera chansen att de klarar sig vid en krasch. Det är inte särskilt ovanligt att de förstörs, men jag är inte förvånad över att du greppar även detta halmstrå som något mystiskt och spännande.

Då nöjer jag mig med det svaret. Eftersom de politiska aspeketerna är det som är mest intressant just nu.

Citera
2007-06-21, 10:04
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Nu var det andra säkerhetstjänster som gav varningar, då borde man sannerligen tagit dem på fullt allvar, eller hur? Och det var ju mer än en varning som gavs. Sen var det även andra saker som du kanske läste om som tyder på att även något var på gång från regeringen.

Jag är övertygad om att hade svenska regeringen fått varning om en förestående terroristattack mot Rosenbad från tyska säkerhetstjänsten, så hade man gjort något åt det?

Även om det hade skett FÖRE 9/11 2001

Och hur ovanligt tror du att det är att ANDRA säkerhetstjänster varnar om saker? Och du duckade frågan om vad man skulle göra åt det. Ponera att du vet att något planeras på någon eller några flygplatser, vad är rimliga motåtgärder? Fattar du inte att du sitter med helt annan information här än vad de gjorde då?
Citera
2007-06-21, 10:06
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag har också sagt. Även om attentatet var "schysst" så är det något skumt i alla fall, och då ligger det på det politiska planet.

Och vad postar jag om numera?

Var det svar nog?

Nej, egentligen inte, det är brukligt och hederligt att medge när någons argument faktiskt biter, på så sätt kan man gå vidare med andra saker, och folk känner att det faktiskt ger något att diskutera också. Att bara sluta diskutera i den här tråden är oftast detsamma som att man måste invänta något att klipp&klistra från en pårökt konspirationssida.
Citera
2007-06-21, 10:07
Bannlyst
Citat:
Och hur ovanligt tror du att det är att ANDRA säkerhetstjänster varnar om saker? Och du duckade frågan om vad man skulle göra åt det. Ponera att du vet att något planeras på någon eller några flygplatser, vad är rimliga motåtgärder? Fattar du inte att du sitter med helt annan information här än vad de gjorde då?

De fick ett flertal varningar om vad som var på gång och borde skärpt säkerheten på samtliga flygplatser. Flera varningar "nådde inte fram" hette det. Det tvivlar jag starkt på. Övningar som byggde på det som hände 11 Sep samma vecka är nog ingen tillfällighet det heller.

Vi kan samla alla "tillfälligheter" i länktråden om du vil, så kommer du att märka att det var mer än en tillfällighet tiden strax före attentatet.
Citera
2007-06-21, 10:08
Medlem
Pads avatar
Citat:
Då nöjer jag mig med det svaret. Eftersom de politiska aspeketerna är det som är mest intressant just nu.

Då föreslår jag att du flyttar över till "politik - utrikes", där du kan få hälla hur mycket galla på GWB du vill.
Citera
2007-06-21, 10:10
Bannlyst
Citat:
Då föreslår jag att du flyttar över till "politik - utrikes", där du kan få hälla hur mycket galla på GWB du vill.

Allt övrigt om 911 tråden kanske?
Citera
2007-06-21, 10:13
Medlem
Pads avatar
Citat:
De fick ett flertal varningar om vad som var på gång och borde skärpt säkerheten på samtliga flygplatser. Flera varningar "nådde inte fram" hette det. Det tvivlar jag starkt på. Övningar som byggde på det som hände 11 Sep samma vecka är nog ingen tillfällighet det heller.

Vi kan samla alla "tillfälligheter" i länktråden om du vil, så kommer du att märka att det var mer än en tillfällighet tiden strax före attentatet.

Du duckar ju alla frågor, och fortsätter bara att upprepa att de fick varningar.

INGEN HAR IFRÅGASATT ATT DE FICK VARNINGAR.

Jag har frågat hur de skulle bära sig åt för att gallra falskalarm från riktiga händelser som var på gång, och jag har också ett FLERTAL gånger frågat om rimliga motåtgärder. Hur mycket kan man gå in och störa i det dagliga livet i ett land utan att A) oroa folk B) visa terroristerna att de kan åstadkomma en hel del utan att göra något.

Intressant i sammanhanget är ju att nu efteråt så är man väldigt mycket mer alert på att ändra hotbildsfärger fram och tillbaka och spärra av, fixa och joxa (alltså ungefär den typ av åtgärder man skulle kunna tänka sig) och då blir de istället anklagade av samma foliehattar för att hitta på för att bibehålla makten och att allt skulle vara för att påminna folk om yttre hot som troligtvis inte existerar.

PS. Tror du att du hittar någon enda stor händelse där du inte kan plocka fram massor av "tillfälligheter"?
Citera
2007-06-21, 10:14
Bannlyst
Citat:
Nej, egentligen inte, det är brukligt och hederligt att medge när någons argument faktiskt biter, på så sätt kan man gå vidare med andra saker, och folk känner att det faktiskt ger något att diskutera också. Att bara sluta diskutera i den här tråden är oftast detsamma som att man måste invänta något att klipp&klistra från en pårökt konspirationssida.

Jag säger som jag gjort hela tiden..........

Jag utesluter ingenting helt och hållet förrän jag får en 100% motsats bevisad. Däremot så kan jag justera sannorlikheten en hel del. Det som var 75% tänkbart är plötsligt nere i kanske 3% tänkbart. Och det gäller givetvis nu också. Med andra ord, jag köper inte något helt och hållet förrän jag har saken utom allt tvivel svart på vitt.
Citera
2007-06-21, 10:15
Medlem
Pads avatar
Citat:
Allt övrigt om 911 tråden kanske?

Bara om det rör konspirationer. Om du som vanligt bara tycker att USA fört en rutten utrikespolitik efter 911 så hör det inte hemma där utan i PU.
Citera
2007-06-21, 10:17
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag säger som jag gjort hela tiden..........

Jag utesluter ingenting helt och hållet förrän jag får en 100% motsats bevisad. Däremot så kan jag justera sannorlikheten en hel del. Det som var 75% tänkbart är plötsligt nere i kanske 3% tänkbart. Och det gäller givetvis nu också. Med andra ord, jag köper inte något helt och hållet förrän jag har saken utom allt tvivel svart på vitt.

Då är mitt tips att du är tydligare med det. Du skall se att folk kommer att visa dig större respekt om du är kapabel att tänka om.
Citera
2007-06-21, 10:20
Bannlyst
Citat:
Du duckar ju alla frågor, och fortsätter bara att upprepa att de fick varningar.

INGEN HAR IFRÅGASATT ATT DE FICK VARNINGAR.

Jag har frågat hur de skulle bära sig åt för att gallra falskalarm från riktiga händelser som var på gång, och jag har också ett FLERTAL gånger frågat om rimliga motåtgärder. Hur mycket kan man gå in och störa i det dagliga livet i ett land utan att A) oroa folk B) visa terroristerna att de kan åstadkomma en hel del utan att göra något.

Intressant i sammanhanget är ju att nu efteråt så är man väldigt mycket mer alert på att ändra hotbildsfärger fram och tillbaka och spärra av, fixa och joxa (alltså ungefär den typ av åtgärder man skulle kunna tänka sig) och då blir de istället anklagade av samma foliehattar för att hitta på för att bibehålla makten och att allt skulle vara för att påminna folk om yttre hot som troligtvis inte existerar.

PS. Tror du att du hittar någon enda stor händelse där du inte kan plocka fram massor av "tillfälligheter"?

Jag skall försöka samla ihop alla tillfälligheter och posta sen.

Det här var en stor attack som var på gång. Annars hade inte de fått såpass många varningar om den. Och ja, de skulle naturligtvis tagit varningarna på fullt allvar och skärpt säkerheten på alla flygplatser. Den som stod bakom attacken hade både medel och makt att utföra den, och var listad som världens farligaste terrorist (tror jag, rätta mig om jag har fel). Jag kan inte tänka mig annat än att de visste att det var Bin Ladin som låg bakom den.
Citera
2007-06-21, 10:44
Medlem
Pads avatar
Citat:
Jag skall försöka samla ihop alla tillfälligheter och posta sen.

Det här var en stor attack som var på gång. Annars hade inte de fått såpass många varningar om den. Och ja, de skulle naturligtvis tagit varningarna på fullt allvar och skärpt säkerheten på alla flygplatser. Den som stod bakom attacken hade både medel och makt att utföra den, och var listad som världens farligaste terrorist (tror jag, rätta mig om jag har fel). Jag kan inte tänka mig annat än att de visste att det var Bin Ladin som låg bakom den.

Så, hur stora förseningar på flygavgångarna tycker du verkar rimligt att acceptera? Hur stora ingrepp i folks integritet verkar ok? Kom ihåg hur situationen såg ut vid den tidpunkten. Och om du genomför allt det här och kaos utbryter på landets alla flygplatser, vad tror du att det skickar för signaler till terroristerna?

Och varför inte ta andra varningar på allvar som sen visade sig vara falsklarm? Du har fortfarande inte infigt oss i hur du bär dig åt för att klura ut vad som är på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in