2007-06-07, 01:16
Medlem
plast_i_gräsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdon

Hur
WTC eventuellt apterades är inte det relevanta. Det är om just det var anledningen till att byggnaderna rasade på det sätt de gjorde som är relevant.

Fast det vet jag inte om du själv håller med om när du tänker efter.
Du som i flera sidor pratat om NIST`s korrigerade simulation, menar nu att det inte är viktigt om det va möjligt att aptera bomber i WTC.

Hade jag blivit dumförklarad om jag påstod att NISTs simulering inte är viktig?

jag är något överförfriskad nu och kan ha missuppfattat dig. Men enligt mig (och jag tror du håller med om det) så är alla aspekter och vinklar viktiga...
Citera
2007-06-07, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Du som i flera sidor pratat om NIST`s korrigerade simulation, menar nu att det inte är viktigt om det va möjligt att aptera bomber i WTC.
Jag är mindre intresserad av om det överhuvudtaget var bomber eller thermite/thermate, alver eller troll som fick WTC att rasa. Det jag primärt är ute efter är att antingen få NIST:s rapport (som är den officiella teorin) att gå ihop, eller förkasta den och ersätta den med en annan teori.

Steg ett är alltså att se efter om NIST:s resonemang går ihop. Som de länkar jag länkat till de senaste sidorna påvisar, finns det en hel del brister att granska. Kanske räcker det med en revision 2 av NIST:s Final Report, kanske inte. Kanske måste man förkasta hela teorin som framläggs, och då är frågan vad den skall ersättas med. Men det, det är som sagt en senare fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av plast_i_gräset
Hade jag blivit dumförklarad om jag påstod att NISTs simulering inte är viktig?
NIST:s simulering är i sig inte viktig, under förutsättning att man har några andra argument för sin teori. Men så som man lagt upp sin rapport är man beroende av förenklade och förvrängda simuleringar för att sitt case skall hålla.
Citera
2007-06-07, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Men som alltid , misstag sker.
Visa mig en enda undersökning som skett felfritt.

Det hade säkert varit en lösning, men jag tvivlar på att fångarna varit så sammarbetsvilliga.

Och du tror USA tror på ett erkännande utan vidare? Dom vet nog vad dom har att göra med och kan kolla upp om en hel del saker stämmer.
Det är ju inte så att dom börjar fira för att en av fångarna sagt "jag är terrorist och varit med om att planera en attack".

Om du såg på bilderna jag länkade till så behandlar man inte fångar på det viset. Hånfullt oprofessionellt och med egen skadeglädje, en stor skam och pinsamt att behöva läsa om sådant. Såna är inte ett dugg bättre än terroristerna själva.

Förresten.......

Här har du en del av resultatet av "kampen mot terrorismen"

http://www.uppmana.nu/content/view/4849/2/

http://latinamerika.nu/Nyhet/904/gatufoersaeljare-atalade-foer-terrorism/?c=4El-Salvador

Citat:
Själv fick jag spontana och nästan unisona applåder från den övriga publiken när jag vid ett seminarium om yttrandefrihet och övervakning den 7 maj 2007 i Stockholm kommenterade "det här kriget mot förnuftet, som USA och andra bedriver. De kallar det kriget mot terrorismen, men det ÄR kriget mot förnuftet. Och det gör att de befinner sig på en tankemotorväg som gör att dom kan inte se era rationella argument.".

http://blog.lege.net/index.php?/archives/156-Det-stora-kriget-foer-maenskligheten-kampen-mot-foernuftet.html

Och varför inte det här.............

Kampen mot terrorismen tar pengar från fattigdomsbekämpning.

http://www.diakonia.se/sa/node.asp?node=1662

Kampen mot terrorismen har sannerligen inte varit så framgångsrik som man skulle kunna att tro. Det finns en baksida också.

Citat:
När kampen mot terror vänds i sin motsats!

Det här är en etisk utgångspunkt i den kritik som journalisten och författaren John Pilger med stor envishet och klarsyn bedriver mot hur framför allt USA och England agerar i världen, och där den så kallade kampen mot terrorismen används som legitimerande grund för alla tänkbara övergrepp mot stater och individer, och dessutom vävs samman med ekonomiska intressen, framför allt när det gäller kontrollen över oljetillgångar. De länder som angripits i denna kamp, Afghanistan och Irak, har så gott som fullständigt demolerats och människorna har kastats in i en atavistisk avgrundstillvaro, där deras liv ständigt är i fara och deras livsmöjligheter om de får leva är miserabla.

http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=492

"Kampen mot terrorn ger negativa effekter"

Citat:
På måndag har det gått fem år sedan 11 september-attentaten i USA – händelser som skakade världen och berörde oss alla. Men hur påverkas människor egentligen av de metoder som används i terrorismbekämpningens namn och hur de skildras i medierna?
Vänsterpartiet har låtit Sifo fråga tusen personer: ”Tror du att kampen mot terrorismen, i Sverige och i världen, påverkar svenskarnas inställning till personer med utländsk bakgrund negativt eller tror du inte det?”

Resultatet är entydigt och också ganska skrämmande. Omkring 65 procent av de tillfrågade tror att kampen mot terrorismen, i Sverige och i världen, har negativ påverkan på svenskarnas inställning till personer med utländsk bakgrund. Störst andel ja-svar finns i åldrarna 30–49 år, och hos Sacoanslutna.

Av samtliga partiers sympatisörer tror en majoritet att inställningen påverkats negativt. Störst skillnad finns mellan de folkpartistiska sympatisörerna – där en svag majoritet om 57 procent svarat att de tror att kampen mot terrorismen påverkat inställningen till personer med utländsk bakgrund negativt – och vänsterpartisternas hela 76 procent.

http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article182884.ece
Citera
2007-06-07, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Oh ja.
Bush-regimen torde vara den mest inkompetenta "all times".
Just därför är det väldigt svårt att tro dom om att rigga 9/11 på det sätt som konspirationstroende fantiserar om.

Överheten skall ifrågasättas och kritiseras, men det görs bäst från ett läge med något "på fötterna", och det har jag inte sett några konspirationstroende som har.

T.v. ser jag hela tiden exempel på det gamla sjömans-talesättet "om man pinkar i lovart får man det på sig.."
/T

Okey, då förstår jag bättre vad du menade.
Citera
2007-06-07, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Billow

Citat:
A one-inch column has been reduced to half-inch thickness. Its edges--which are curled like a paper scroll--have been thinned to almost razor sharpness. Gaping holes--some larger than a silver dollar--let light shine through a formerly solid steel flange. This Swiss cheese appearance shocked all of the fire-wise professors, who expected to see distortion and bending--but not holes.

Om man läser hela den rapport (och andra i samma ämne) där denna text finns,
så skall man finna att den handlar om de effekter som uppstått inte vid själva kollapsen av tornen,
utan av den flera veckor långa process som sedan pågår i de heta rasmassorna.
I denna heta och aggressiva miljö så brinner (ja verkligen brinner) järnet upp, och effekterna blir (bl.a.) de beskrivna.
Brand innebär ju oxidation eller reaktioner med andra ämnen, och en brand kan vara olika intensiv.
Obs, vare sig ditt citat eller de kompletta texterna talar något om smält stål.
Man talar om "A one-inch column has been reduced to half-inch thickness", men detta är alltså inte orsakat av smältning utan har andra orsaker.

/T
Citera
2007-06-07, 16:31
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Eller kanske inte orkar med att argumentera med folk som inte läser det man skriver och som inte tar till sig den information man hänvisar till. Mer intressant att betrakta färg som torkar.

Edit: du är bara aningen mer intressant än att vänta på att de fröer jag precis har satt skall komma upp. Nätt och jämnt.
Oj vad ledsen jag blir. Men om jag missförstod dig och du syftade på att tornen rasade medelst andra hjälpmedel än bomber så ber jag om ursäkt. Men du kanske vill förklara vad det var som fick tornen att rasa då? För du ifrågasätter ju NIST-rapporten, som faktiskt säger att det räckte fullgott med två stora flygplan. Således måste du ju klämma in något annat som medförde att tornen rasade.
Citera
2007-06-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Oj vad ledsen jag blir. Men om jag missförstod dig och du syftade på att tornen rasade medelst andra hjälpmedel än bomber så ber jag om ursäkt. Men du kanske vill förklara vad det var som fick tornen att rasa då? För du ifrågasätter ju NIST-rapporten, som faktiskt säger att det räckte fullgott med två stora flygplan. Således måste du ju klämma in något annat som medförde att tornen rasade.
Eftersom du fortsatt inte läser det jag skriver och länkar till, så får du fortsätta undra.
Citera
2007-06-07, 18:36
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Eftersom du fortsatt inte läser det jag skriver och länkar till, så får du fortsätta undra.
Och jag som till och med tog mig besväret att läsa om de senaste dagarnas inlägg. Men tyvärr. Jag ser bara att du ifrågasätter NIST-rapporten då du tycker den inte är faktisk.
NIST-rapporten lägger fram en bild hur tornen rasade med hjälp av två stora flygplan som kraschade in i dem. Du ifrågasätter detta och anser att den bild NIST ger är felaktig. Men sitt du och sura över att jag missade var du tydligt skrev varför tornen rasade.
Citera
2007-06-07, 20:15
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Om du såg på bilderna jag länkade till så behandlar man inte fångar på det viset. Hånfullt oprofessionellt och med egen skadeglädje, en stor skam och pinsamt att behöva läsa om sådant. Såna är inte ett dugg bättre än terroristerna själva.
Har jag aldrig heller påsttåt.

Citat:
Förresten.......

Här har du en del av resultatet av "kampen mot terrorismen"

http://www.uppmana.nu/content/view/4849/2/

http://latinamerika.nu/Nyhet/904/gatufoersaeljare-atalade-foer-terrorism/?c=4El-Salvador

http://blog.lege.net/index.php?/archives/156-Det-stora-kriget-foer-maenskligheten-kampen-mot-foernuftet.html

Och varför inte det här.............

Kampen mot terrorismen tar pengar från fattigdomsbekämpning.

http://www.diakonia.se/sa/node.asp?node=1662

Kampen mot terrorismen har sannerligen inte varit så framgångsrik som man skulle kunna att tro. Det finns en baksida också.

http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=492

"Kampen mot terrorn ger negativa effekter"

http://sydsvenskan.se/opinion/aktuellafragor/article182884.ece

Så enligt dig så borde dom låtit bli att förklara krig mot terrorismen?
Citera
2007-06-07, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Har jag aldrig heller påsttåt.

Så enligt dig så borde dom låtit bli att förklara krig mot terrorismen?

På det viset som de gjorde?

Ja

Gärna hårdare tag mot terrorismen, men inte på det viset. Du kan själv läsa baksidan med att gå ut och totalförklara krig på det viset som Bush gjorde.

Att dra in Irak hör egentligen inte hit, men att det var oljan de ville åt verkar mycket troligt. Se själv.

http://www.associatedcontent.com/article/263480/getting_away_with_murder_big_oil_and.html
Citera
2007-06-07, 20:49
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Hitler var ivrig om att gå ut i krig och fruktansvärt missnöjd när Chamberlain och Daladier på Munchenkonferensen serverade upp det han begärde för att inte gå ut i krig. Så visst hade Hitler en väldigt stark arme redan 1938 efter flera år med upprustning. Armen fick så mycket pengar att de inte ens kunde göra av med dem.
Säger myten om Hitler ja. Onekligen var GRÖFAS inte rädd för krig. Men 1938 hade Engand och frankrike två armeér som mycket väl kunde stå emot ett tyskt anfall. Fransmännen var också tidiga i att adoptera tanks i sin armé. Även om de inte riktigt visste var de skulle göra av dem.
Men nu kommer vi ifrån ämnet. Onekligen är det där en mycket intressant diskussion men det passar bättre i historia. Fortfarande vill jag peka på att det finns exempel där missbedömningar påverkat världshistorien. Men vi kan skippa Chamberlain och istället dra fram Augustus mot Antonius. William Erövraren mot Kung Harold, Slaget vid Agincourt. Eller för att kliva tillbaks i WW2 igen Maginotlinjen. Världshistorien är full av misstag som förändrade världen utan an mystisk kabballa eller illuminati-organisation i bakgrunden.

Citat:
Innan Bush gick fram som en ångvält med att de skulle minsann "röka ut dem" (i värsta vilda western stil), så kunde man gått mer metodiskt tillväga istället tycker jag. Dagen efter så var det krig mot all världens terrorism, och nu skulle minsann alla "rökas ut", och ingen skulle stå ivägen, för då var de "emot usa". Lika illa som när han tjatade om massförstörelsevapnen som aldrig fanns. USA tog sig vilka rättigheter de behagade i det här läget, för nu var det synd om dem som var så utsatta, och Bush ville leka handlingskraftig för att vinna "folkets förtroende".
Att du använder deras handlingar efter 9/11 som ett indicium för att alltihop var planerat anser jag är efterhandskonstruktion. Betänk att vi pratar om en guvenör från Texas som byggde sin presidentkandiatur på gudstro och blazing saddles. Efter 9/11 fanns det alla tillfällen i världen att elda upp USA med lite JOhn Wayne-speak. Jag hade personligen varit mer förvänad om GWB satt sig ner och erkänt att 9/11 var effekten av de misstag USA begått under årtiondena.

Citat:
Tänk om samma sak hade hänt i något annat land, Tyskland?, Spanien, Frankrike?

Hur tror du situationen hade sett ut då?
Frankrike hade atombombat skiten ur det land de misstänkte låg bakom. Fins det några större megalomaner på jorden än amekrikaner är det fransmännen. Tyskland hade troligtvis försökt söka stöd för militära aktioner hos sina allierade. Spanien? Hm, jag har faktiskt inte en aning. Men ingen av de länderna har heller den militära styrka att agera med som USA har.

Citat:
Då är vi överens om några saker i alla fall. Det var positivt.
Well, jag har aldrig gjort någon hemlighetav att GWB inte är min favoritperson på jorden. Men oavsett vad jag tycker om personen GWB anser jag fortfarande att det är logisktiskt omöjligt att genomföra en konspiration i storleken av 9/11. Som någon skrev någon gång. De kunde inte ens hålla en avsugning i det ovala rummet hemligt.

Citat:
I fallet Bush så skulle jag snarast vara förvånad om det inte rörde sig om konspiration, insiderjobb eller mörkläggning. Varför?

Deras handlade.............
Vad du gör är att använda deras handlande för att styrka dina teorier. Låt mig fråga. Mitt påstående om att "de" tog tillfället i akt och såg sin öppning med 9/11. Är det en helt orimlig bedömning?
Citera
2007-06-07, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Säger myten om Hitler ja. Onekligen var GRÖFAS inte rädd för krig. Men 1938 hade Engand och frankrike två armeér som mycket väl kunde stå emot ett tyskt anfall. Fransmännen var också tidiga i att adoptera tanks i sin armé. Även om de inte riktigt visste var de skulle göra av dem.
Men nu kommer vi ifrån ämnet. Onekligen är det där en mycket intressant diskussion men det passar bättre i historia. Fortfarande vill jag peka på att det finns exempel där missbedömningar påverkat världshistorien. Men vi kan skippa Chamberlain och istället dra fram Augustus mot Antonius. William Erövraren mot Kung Harold, Slaget vid Agincourt. Eller för att kliva tillbaks i WW2 igen Maginotlinjen. Världshistorien är full av misstag som förändrade världen utan an mystisk kabballa eller illuminati-organisation i bakgrunden.

Att du använder deras handlingar efter 9/11 som ett indicium för att alltihop var planerat anser jag är efterhandskonstruktion. Betänk att vi pratar om en guvenör från Texas som byggde sin presidentkandiatur på gudstro och blazing saddles. Efter 9/11 fanns det alla tillfällen i världen att elda upp USA med lite JOhn Wayne-speak. Jag hade personligen varit mer förvänad om GWB satt sig ner och erkänt att 9/11 var effekten av de misstag USA begått under årtiondena.

Frankrike hade atombombat skiten ur det land de misstänkte låg bakom. Fins det några större megalomaner på jorden än amekrikaner är det fransmännen. Tyskland hade troligtvis försökt söka stöd för militära aktioner hos sina allierade. Spanien? Hm, jag har faktiskt inte en aning. Men ingen av de länderna har heller den militära styrka att agera med som USA har.

Well, jag har aldrig gjort någon hemlighetav att GWB inte är min favoritperson på jorden. Men oavsett vad jag tycker om personen GWB anser jag fortfarande att det är logisktiskt omöjligt att genomföra en konspiration i storleken av 9/11. Som någon skrev någon gång. De kunde inte ens hålla en avsugning i det ovala rummet hemligt.

Vad du gör är att använda deras handlande för att styrka dina teorier. Låt mig fråga. Mitt påstående om att "de" tog tillfället i akt och såg sin öppning med 9/11. Är det en helt orimlig bedömning?

Jag skall ge ett enkelt svar på det där sista eftersom jag snart måste logga ut.

Låt mig säga så här. Det begås ett inbrott, en vanligtvis fattig person börjar att sprida pengar omkring sig, verkar det misstänkt? Visserligen kan han ju vunnit på lotto eller fått ett arv kanske, men tidpunkten för arvet eller vinsten var ju lite av ett "underligt sammanträffande" och antagligen kommer han att bli misstänkt av ett flertal personer för att vara skyldig till stölden.

Bush regeringens uppträde har också varit lite skumt tycker jag. Attacken var faktiskt allt de behövde för att kunna genomdriva sin politik.

Så tills dess att regeringen klart bevisar att de är helt oskyldiga till att ha något med 9/11 att göra, så kommer jag se på dem med en viss misstänksamhet.

Att Bush inte ville upp och vittna själv, eller under ed var definitivt inget som ingav förtroende hos mig kan jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in