2019-03-13, 21:14
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Tornets kärna och perimeterkolumner var byggda för att i kombination med golvbalkarna hålla uppe all vikt ovanför.

Tornets kärna skulle inte ens kunnat stå upp för sig själv.
Tornets fasad (perimeterkolumner) skulle inte kunnat stå upp för sig själv.

Golvplanen var byggda för att tåla sin egen vikt + 1300 ton, men de fick 45,000 ton (och alltmer desto längre ned) på sig.
Det här är INS Vikramaditya som är Indiens största hangarfartyg. Hon väger mindre än 45,000 ton, något du tycker ett kontorsgolv borde kunna bromsa upp när det kommer nedfarande..

Förstår du nu?

Ja, här på jorden har vi något som heter gravitation - men ute i rymden har du teoretiskt rätt - där skulle tillräckligt många våningsplan till slut kunnat bromsa upp INS Vikramaditya eller toppen av WTC..

Menar du att någon gjort ett seriöst försök men misslyckats?

Det gjorde jag - jag länkade den oklippta filmen med ljud, där framgår tydligt att explosionerna skedde långt innan kollapsen. Här är länken igen om du glömt den: https://youtu.be/A0Aokg0PBBE
Denna film, fulklippt av truthers så man inte fick se sprängningarna innan kollapsen, och helt utan ljud, trodde du alltså visade hur ett hus revs med sprängladdningar under själva raset.. men så var det ju inte.
Du får gärna bevisa att tornets kärna inte skulle kunna stå av sig självt.

Och nej rörelseenergin och vikten ökar inte ju längre ner man kommer. I så fall du själv eller någon annan i världen kunnat demonstrerat det i ett experiment på mindre skala.

Jag kollade på den länken du gav mig och jag är inte alls övertygad då det hörs höga smällar i samband med kollapsen. Du lär påstå att det är våningsplan som träffar varandra, jag tror det är en del av explosionerna.

En annan video visar explosioner efter att byggnaden börjat rasa: https://www.youtube.com/watch?v=hdqWRHe4AKs

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jodå, världen är nämligen full av folk som mer än gärna tror på en spännande youtubefilm eller påståenden från kompisar, men inte har ens en minsta fundering på att göra en ansats att ta del av det officiella materialet. Det är bara att titta här i tråden - det är endast en bråkdel av alla truthers här som ens verkar ha ägnat tre minuter åt NISTs FAQ. De flesta verkar knappt ens förstå vad de försöker påstå...

Ja, okunskap är trist.
Världen är även full av människor som är för rädda för att tro att detta skulle kunna vara gjort av våra makthavare.

Om du nu har läst hela NIST rapport och tror på den tycker jag du borde ha kommit med mer övertygande bevis för building 7 t.ex.
Citera
2019-03-13, 21:15
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kanske skulle ta en funderare på varför T Szamboti blir fullständigt avklädd i Hard Fire av Nasa-ingenjören Ryan Mackey, som plockar isär vart enda påstående, som Szamboti kastar fram, med enkla logiska vetenskapliga förklaringar. Rätt långa avsnitt men mycket sevärda.
Del 1
https://youtu.be/n1u3KO9kUdE
Del 2
https://youtu.be/Guz04iFYxXY
Del 3
https://youtu.be/kDvDND9zNUk

En debatt från 2009...really? Om du anser någon avklädd i det här ämnet så har det inget med konfirmeringsbias att göra?
Nu är det ju en graverande detalj som framkom 2013 (tror jag det var) att NIST i sin simulering av 7:ans kollaps inte hade med förstyvningarna på balkarna vilket skickar deras simulering åt h-e om den läggs till. Varför är förstyvningsdatan på stålbalkar borta undrar jag?
Detaljstudier med värmeanalyser får man inte heller se. Varför får dom som vill inte se dom?
Hur ska man förklara det där testet från 1995 där man kollar bränder vs stål i liknande byggnadskonstruktion där man skjutsar på elden med Paraffin och får mycket värre brand än motsvarande i 7an? Resultat = Expanderar och tappar bärighet vilket man kan förvänta sig men inte ens nära att kollapsa.
Hade det likförbannat kollapsat så är nästa steg det här väldiga problemet med motstånd och ett symmetriskt fritt fall men för första gången i världshistorien så sker nu alltså detta genom ett magiskt mirakel till kedjereaktion?
Senast redigerad av withnoname 2019-03-13 kl. 21:22.
Citera
2019-03-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
I förhållande till sin vikt? Det är klart att det inte håller om du bygger ett 400 m högt torn gjort av leksakspinnar av trä, men du måste se till vikt och storlek.

Rörelseenergin är proportionell till hastigheten, så den ökar så länge hastigheten gör det. Accelerationen kanske minskades, men hastigheten verkar inte ha bromsats under nedfallet. Någon duktig själ kan säkert beräkna accelerationen med vilken tornen faller, och detektera förändringar i denna. MHA videor som finns (och de är många).
I förhållande till vikt så klart. Ja, jag tror fortfarande svetsade stålbalkar är starkare.

Hastigheten bromsades inte på grund av att det fanns sprängmedel som hjälpte till att spränga bort motståndet.
Citera
2019-03-13, 21:36
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
I förhållande till vikt så klart. Ja, jag tror fortfarande svetsade stålbalkar är starkare.

Hastigheten bromsades inte på grund av att det fanns sprängmedel som hjälpte till att spränga bort motståndet.
Även efter att jag visat mitt exempel med uträkningar (dock med höftade siffror)?

Hastigheten bromsades inte, men hur är det med accelerationen? Varför skulle hastigheten ha minskat öht? Vi har ju gått igenom vilka fruktansvärda energimängder som "frigjordes".
Citera
2019-03-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Även efter att jag visat mitt exempel med uträkningar (dock med höftade siffror)?

Hastigheten bromsades inte, men hur är det med accelerationen? Varför skulle hastigheten ha minskat öht? Vi har ju gått igenom vilka fruktansvärda energimängder som "frigjordes".
Ja även med ditt exempel med blåvalen

Hastigheten borde bromsas och stannat upp helt efter att den fallande delen krossats av tornet.

Den fallande delen skulle maximalt kunna förstöra lika stor massa som den själv består av. Dvs ungefär 13 våningar?
Citera
2019-03-13, 21:51
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ja även med ditt exempel med blåvalen

Hastigheten borde bromsas och stannat upp helt efter att den fallande delen krossats av tornet.

Den fallande delen skulle maximalt kunna förstöra lika stor massa som den själv består av. Dvs ungefär 13 våningar?
Varför borde den det?

Återigen, denna tes har ingen som helst förankring i verkligheten. Newtons tredje lag gäller, ja, men kraften ÖKAR när toppen sätts i rörelse. Du räknar på ett statiskt system.

Håll en 10 kg tung sten. Låt nu en vän släppa denna från 1 m höjd, så du kan ta emot den. Den känns betydligt tyngre plötsligt, och är mer svårhanterlig.
Citera
2019-03-13, 22:37
Medlem
Citat:
Och nej rörelseenergin och vikten ökar inte ju längre ner man kommer.

Uhm, du tycker det är underligt att rörelseenergin ökar när en sten som faller mot marken längre och längre tid? Testa att släppa en sten på foten ifrån 1m och ifrån 10m och se vilken som gör ondast.

Det blir en snöbollseffekt då våning för våning rasar med i fallet. I början är det inte så många, men sedan blir de fler och fler. Till slut blir det en "jättestor snöboll".

Tycker dessa två saker är väldigt basic. Men tycker du det är lite knöligt så förklarar det iaf hur du ser på WTC.
Citera
2019-03-13, 22:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Du får gärna bevisa att tornets kärna inte skulle kunna stå av sig självt.
Jag tror inte det går att bevisa någonting för dig ens om man skulle bygga upp wtc och rekonstruera hela förloppet - men, kärnan byggdes för att ta den vertikala belastningen medan ytterväggarna var konstruerade för att ta hela den horisontella belastningen - dvs stå emot vindar. Kärnan var alltså inte anpassad för att kunna stå av sig själv och ytterväggarna kunde inte heller göra det utan infästningarna i golvplanen.

Jag hittar inte alla källor på detta nu, men här är några som i alla fall beskrivit och skrivit om det:
https://science.howstuffworks.com/engineering/structural/wtc1.htm
http://www.ebtx.com/wtc/wtcmech.htm#core

Citat:
Och nej rörelseenergin och vikten ökar inte ju längre ner man kommer. I så fall du själv eller någon annan i världen kunnat demonstrerat det i ett experiment på mindre skala.
Ökar inte vikten? Så 10 våningar väger precis lika mycket som 99?
Hur tänker du då? (Inte alls kanske?)

Citat:
Jag kollade på den länken du gav mig och jag är inte alls övertygad då det hörs höga smällar i samband med kollapsen. Du lär påstå att det är våningsplan som träffar varandra, jag tror det är en del av explosionerna.
Då föreslår jag att du kontaktar demoleringsfirman ifråga - det är CDI - en av världens absolut kändaste och mest välrenommerade CD-firmor med tusentals demoleringar på cv't.
http://www.controlled-demolition.com

Citat:
En annan video visar explosioner efter att byggnaden börjat rasa: https://www.youtube.com/watch?v=hdqWRHe4AKs
Det där är en helt annan byggnad - och visst är det mäktigt vilka smällar det är både ljud och ljus från sprängämnen med mycket kraftiga explosioner (två fenomen som helt saknades när wtc och Plasco kollapsade) - och framförallt - ett antal mycket kraftiga smällar sekunderna INNAN kollapsen (precis som i den första länken), även detta förstås något som saknades helt såväl vid WTC som Plasco..
Du motbevisar ju bara dig själv..

Citat:
Världen är även full av människor som är för rädda för att tro att detta skulle kunna vara gjort av våra makthavare.
Jaså?

Citat:
Om du nu har läst hela NIST rapport och tror på den tycker jag du borde ha kommit med mer övertygande bevis för building 7 t.ex.
Jaså?
Citera
2019-03-13, 22:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Kan du visa nån film där detta går att se eller höra?
Kan du förklara hur sprängämnen kan stå emot bränder och flygplanskrascher?
Finns det några som helst bevis för dina påståenden?
Citera
2019-03-13, 22:53
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Uhm, du tycker det är underligt att rörelseenergin ökar när en sten som faller mot marken längre och längre tid? Testa att släppa en sten på foten ifrån 1m och ifrån 10m och se vilken som gör ondast.

Det blir en snöbollseffekt då våning för våning rasar med i fallet. I början är det inte så många, men sedan blir de fler och fler. Till slut blir det en "jättestor snöboll".

Tycker dessa två saker är väldigt basic. Men tycker du det är lite knöligt så förklarar det iaf hur du ser på WTC.

Att den snöbollseffekten inte ger dig symmetriskt fritt fall för en stålkonstruktion är vad som är basic...
Citera
2019-03-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Att den snöbollseffekten inte ger dig symmetriskt fritt fall för en stålkonstruktion är vad som är basic...

Symmetriskt fritt fall, finns inte i min lärobok så vad är det?

Dessutom är inte WTC1,2 i fritt fall så det spelar inte så stor roll.
Citera
2019-03-14, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta

Om du har ett torn av 50 träskivor motsvarande våningar under stenen. Tror is det blir en snöbollseffekt då med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in