2019-03-13, 18:44
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Visa mig dem.

Mig veterligen uppstod en viss bromsande effekt. Det är dock väldigt svårt att avgöra exakt när tornen slog i marken, eftersom de försvinner i ett moln av damm och rök. Det kanske finns seismologiska data som kan hjälpa oss där, men jag vet inte.

För dig är det uteslutet. Vad säger en utbildad byggnadsingenjör då? För du har väl ingen sådan kompetens?

Bränderna var antagligen betydligt mer omfattande än det från utsidan såg ut att vara. Brandmännen visste ca två timmar innan kollapsen att byggnaden skulle rasa. Därför dog ingen (?) av den kollapsen, och det kan vara därför BBC (tror jag det var) felaktigt rapporterade byggnaden som kollapsad ca en timme innan den verkliga kollapsen.

Det är experter man lyssnat på tex T Szamboti mfl. och de är ju allt från mekaniska ingenjörer till byggingenjörer men jag har även lyssnat på Mick West som är dataprogrammerare och känd för att stödja den officiella versionen. När det gäller de två tornen så är jag skum på förklaringen där också men hade kanske kunnat bortse från det som väldigt märkligt i slutändan och gått vidare men byggnad 7 är ju bara för mycket alltså.
Citera
2019-03-13, 18:45
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och hur är fördelningen procentuellt mellan de som tjoar bluff, och de som kan styrka det inträffade med andra exempler och vetenskapliga fakta?
Om du kan styrka WTC 7's kollaps med vetenskaplig fakta blir jag förvånad. NIST har flertalet gånger ändrat sina teorier och förklaringar. De har fortfarande inte släppt en fullkomlig simulering av kollapsen.
Citera
2019-03-13, 19:21
Bannlyst
Citat:
Verkar? Kan du hitta de pappren? Sedan hade al-Qaidas kaparpiloter redan börjat tränas i flygskolor då, så även om han ville riva huset (varför skulle han ens säga det, om han visste att en terrorattack skulle ske?) så hade han ren tur att det var just WTC al-Qaida ville förstöra.
Han säger det här:
https://www.mintpressnews.com/911-larry-silverstein-designed-new-wtc-7-one-year-attacks/214821/
Citera
2019-03-13, 19:56
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressombudsmannen
Kan du bevisa att lim och kaplastavar håller bättre i förhållande till vikt än svetsade stålbalkar?

Jag köper inte ditt argument att det kollapsar bara för det är en större skala.

Hastigheten spelar roll, men nu handlar det om en fallhöjd på 30 meter typ, och inte något som avfyras från ett vapen. Dessutom är strukturen under mer kapabel till att förstöra den delen som faller ner. Efterssom strukturen nedanför är mer intakt. Dessutom var WTC 1 och 2 mer robust ju längre ner man kommer.

Edit: Länken du kom med visar ingen riktig simulering, den visar en gubbe som påstår att han gjort en simulering. Vad jag letar efter är något sådant här: https://www.youtube.com/watch?v=4_J7ak_IZXk
En kaplastav väger ca 20 g (högt räknat!). Två hoplimmade kaplastavar (som ett kryss alltså) behöver kanske 20 kg dragkraft för att lossa (ingen aning om exakta värden här). Det innebär att en kaplastav behöver 1000 gånger sin egen vikt för att dras loss, om den är limmad med trälim. Vi provar samma logik på en stålbalk. En stålbalk i mitt exempel väger 200 kg. Den svetsas mot en likadan stålbalk, på samma sätt som kaplastavarna limmades. Tror du att dessa två sammansvetsade balkar skulle hålla emot en dragvikt på 200 ton? En blåval hängs alltså upp i dem.

Siffrorna i exemplet är förmodligen inkorrekta, men ger ändå en bild av hur absurt det är att jämföra trälim på kaplastavar med svetsade stålbalkar i skyskrapor. Stålbalkarna i WTC vägde förmodligen betydligt mer och var smalare, vilket gör jämförelsen ännu mer absurd då den svetsade ytan skulle bli mindre och därmed hållbarheten sämre.

Här är en bra video som visar hur planen försvagade stålkonstruktionen:
https://www.youtube.com/watch?v=cddIgb1nGJ8

30 meter är extremt mycket. I fritt fall hinner en kropp upp i 24 m/s på den sträckan. Fritt fall rådde inte under kollapsen, så man får dra bort ett antal m/s från den siffran. Rörelseenergin för 45 000 ton som färdas i 24 m/s är hisnande 13 GJ, eller 13 miljarder J. Vi pratar enorma energimängder som ska bromsas upp av stålkonstruktioner. Det håller inte.
Citera
2019-03-13, 20:00
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det är experter man lyssnat på tex T Szamboti mfl. och de är ju allt från mekaniska ingenjörer till byggingenjörer men jag har även lyssnat på Mick West som är dataprogrammerare och känd för att stödja den officiella versionen. När det gäller de två tornen så är jag skum på förklaringen där också men hade kanske kunnat bortse från det som väldigt märkligt i slutändan och gått vidare men byggnad 7 är ju bara för mycket alltså.
Finns det simuleringar gjorda på WTC 7:s kollaps? Det vore intressant att se, men förmodligen svårt, då det är svårt att uppskatta hur omfattande skadan var från bråten som föll ner från Norra tornet.

Här är en, men tyvärr verkar inte simuleringen stämma överens med hur det såg ut på videorna av kollapsen. Antagligen har han glömt ett antal parametrar.
https://www.youtube.com/watch?v=VAkTbyENZ5s
Citera
2019-03-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname

Du kanske skulle ta en funderare på varför T Szamboti blir fullständigt avklädd i Hard Fire av Nasa-ingenjören Ryan Mackey, som plockar isär vart enda påstående, som Szamboti kastar fram, med enkla logiska vetenskapliga förklaringar. Rätt långa avsnitt men mycket sevärda.
Del 1
https://youtu.be/n1u3KO9kUdE
Del 2
https://youtu.be/Guz04iFYxXY
Del 3
https://youtu.be/kDvDND9zNUk
Citera
2019-03-13, 20:12
Medlem
Citat:
Om du kan styrka WTC 7's kollaps med vetenskaplig fakta blir jag förvånad. NIST har flertalet gånger ändrat sina teorier och förklaringar. De har fortfarande inte släppt en fullkomlig simulering av kollapsen.

De officiella förklaringar som man lagt fram är oändligt mycket mer ingående och med fullt stöd i både forensiska fynd och fysikens lagar, och därmed mycket mer sannolika än dina och dina kumpaners fantasifulla påståenden.

I jämförelse så är de konspirationstroende foliehattarnas teorier vitt spretande åt alla håll och proppfulla med direkta lögner och irrelevanta påståenden som lätt kan motbevisas eller påvisas vara totalt orimliga.
Citera
2019-03-13, 20:13
Medlem
Citat:
En kaplastav väger ca 20 g (högt räknat!). Två hoplimmade kaplastavar (som ett kryss alltså) behöver kanske 20 kg dragkraft för att lossa (ingen aning om exakta värden här). Det innebär att en kaplastav behöver 1000 gånger sin egen vikt för att dras loss, om den är limmad med trälim. Vi provar samma logik på en stålbalk. En stålbalk i mitt exempel väger 200 kg. Den svetsas mot en likadan stålbalk, på samma sätt som kaplastavarna limmades. Tror du att dessa två sammansvetsade balkar skulle hålla emot en dragvikt på 200 ton? En blåval hängs alltså upp i dem.

Siffrorna i exemplet är förmodligen inkorrekta, men ger ändå en bild av hur absurt det är att jämföra trälim på kaplastavar med svetsade stålbalkar i skyskrapor. Stålbalkarna i WTC vägde förmodligen betydligt mer och var smalare, vilket gör jämförelsen ännu mer absurd då den svetsade ytan skulle bli mindre och därmed hållbarheten sämre.

Här är en bra video som visar hur planen försvagade stålkonstruktionen:
https://www.youtube.com/watch?v=cddIgb1nGJ8

30 meter är extremt mycket. I fritt fall hinner en kropp upp i 24 m/s på den sträckan. Fritt fall rådde inte under kollapsen, så man får dra bort ett antal m/s från den siffran. Rörelseenergin för 45 000 ton som färdas i 24 m/s är hisnande 13 GJ, eller 13 miljarder J. Vi pratar enorma energimängder som ska bromsas upp av stålkonstruktioner. Det håller inte.
Det är ren gissning åt vilket håll man vill. Men jag tror svetsade stålbalkar står emot mer än limmade träpinnar.

Glöm inte bort att det inte är någon "unstoppable force" som faller ner. Och rörelseenergin ökar inte, den minskar vart efter den fallande delen träffar varje våningsplan. Samtidigt som den fallande delen pulveriseras minst lika mycket som ytan den faller ner på.
Citera
2019-03-13, 20:16
Medlem
Taskpungens avatar
Citat:
Det är ren gissning åt vilket håll man vill. Men jag tror svetsade stålbalkar står emot mer än limmade träpinnar.

Glöm inte bort att det inte är någon "unstoppable force" som faller ner. Och rörelseenergin ökar inte, den minskar vart efter den fallande delen träffar varje våningsplan. Samtidigt som den fallande delen pulveriseras minst lika mycket som ytan den faller ner på.
I förhållande till sin vikt? Det är klart att det inte håller om du bygger ett 400 m högt torn gjort av leksakspinnar av trä, men du måste se till vikt och storlek.

Rörelseenergin är proportionell till hastigheten, så den ökar så länge hastigheten gör det. Accelerationen kanske minskades, men hastigheten verkar inte ha bromsats under nedfallet. Någon duktig själ kan säkert beräkna accelerationen med vilken tornen faller, och detektera förändringar i denna. MHA videor som finns (och de är många).
Citera
2019-03-13, 20:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det fanns 110 våningar per torn. Om varje våningsplan kan tåla 1300 ton betyder det att varje våning bromsar rörelsekraften mer mer för varje våning tills allt stannar upp.
Tornet är ju byggt för att hålla uppe all vikt som är ovanför.
Tornets kärna och perimeterkolumner var byggda för att i kombination med golvbalkarna hålla uppe all vikt ovanför.

Tornets kärna skulle inte ens kunnat stå upp för sig själv.
Tornets fasad (perimeterkolumner) skulle inte kunnat stå upp för sig själv.

Golvplanen var byggda för att tåla sin egen vikt + 1300 ton, men de fick 45,000 ton (och alltmer desto längre ned) på sig.
Det här är INS Vikramaditya som är Indiens största hangarfartyg. Hon väger mindre än 45,000 ton, något du tycker ett kontorsgolv borde kunna bromsa upp när det kommer nedfarande..

Förstår du nu?

Citat:
Enligt dig så accelererar snarare fallet på grund av att det blir mer fallande massa?
Ja, här på jorden har vi något som heter gravitation - men ute i rymden har du teoretiskt rätt - där skulle tillräckligt många våningsplan till slut kunnat bromsa upp INS Vikramaditya eller toppen av WTC..

Citat:
Varför finns det ingen som har kunnat skapa en simulering av kollapsen eller göra något liknande i mindre skala?
Menar du att någon gjort ett seriöst försök men misslyckats?

Citat:
Angående byggnad 7 visa jag dig ett klipp. Du påstår att det är kompression av luft. Exakt som du påstår om world trade center 1 och 2. Kan du bevisa att det är luftkompression?
Det gjorde jag - jag länkade den oklippta filmen med ljud, där framgår tydligt att explosionerna skedde långt innan kollapsen. Här är länken igen om du glömt den: https://youtu.be/A0Aokg0PBBE
Denna film, fulklippt av truthers så man inte fick se sprängningarna innan kollapsen, och helt utan ljud, trodde du alltså visade hur ett hus revs med sprängladdningar under själva raset.. men så var det ju inte.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-03-13 kl. 20:25.
Citera
2019-03-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
De officiella förklaringar som man lagt fram är oändligt mycket mer ingående och med fullt stöd i både forensiska fynd och fysikens lagar, och därmed mycket mer sannolika än dina och dina kumpaners fantasifulla påståenden.

I jämförelse så är de konspirationstroende foliehattarnas teorier vitt spretande åt alla håll och proppfulla med direkta lögner och irrelevanta påståenden som lätt kan motbevisas eller påvisas vara totalt orimliga.
Om de officiella förklaringarna hade haft så mycket stöd av vetenskap och fysikens lagar så hade inte så många människor haft problem med hur t.ex building 7 kollapsade.

Jag skulle säga att de flesta "foliehattar" är ganska överens om att och WTC 1, 2 och 7 var någon typ av demoleringsjobb. Men när folket slutar lita på makthavare så måste varje person tänka själv, och då kommer det upp en massa olika teorier.
Citera
2019-03-13, 20:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om de officiella förklaringarna hade haft så mycket stöd av vetenskap och fysikens lagar så hade inte så många människor haft problem med hur t.ex building 7 kollapsade.
Jodå, världen är nämligen full av folk som mer än gärna tror på en spännande youtubefilm eller påståenden från kompisar, men inte har ens en minsta fundering på att göra en ansats att ta del av det officiella materialet. Det är bara att titta här i tråden - det är endast en bråkdel av alla truthers här som ens verkar ha ägnat tre minuter åt NISTs FAQ. De flesta verkar knappt ens förstå vad de försöker påstå...

Citat:
Jag skulle säga att de flesta "foliehattar" är ganska överens om att och WTC 1, 2 och 7 var någon typ av demoleringsjobb. Men när folket slutar lita på makthavare så måste varje person tänka själv, och då kommer det upp en massa olika teorier.

Ja, okunskap är trist.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-03-13 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in