Citat:
Ursprungligen postat av
Pressombudsmannen
Har du något exempel när det används på en byggnad av stål?
Citat:
Själva mitten av byggnaden bestod inte av 1 enda kollumn, det syns även på videon Och hur kan 1 kollumn av stål gå av? Endast av att det brinner? Det händer inte i en byggnad med tjocka stålramar.
Det är som om du skulle stå o grilla och plötsligt viker sig hela grillen och rasar ihop.
När jag var liten och var ute och lekte så trodde jag, eller jag tyckte väl mer, att järn var det allra bästa man kunde ha. Järndräkt eller järnsköld eller vad som helst bara det var av järn så var det bäst.
Sedan när jag blev äldre förstod jag att järn bara var ett material och att te.x stora tunga kraftiga kättingar var gjorda av järn. Med tiden lärde jag mig förstå att kedjan, vad den än var gjord av, aldrig var starkare än sin svagaste länk.
Det samma verkar vara med dig och stål men att du aldrig växte upp eller att du inte hunnit eftersom du är ett litet barn.
Vad är det med stål som är så extraordinärt? Är det inte konstigare att lite kalk och sand och vatten kan stå emot samma lågor som stål uppenbarligen inte klarar av? Varför inte ifrågasätta det istället liksom?
Inte för att jag inte förstår varför men om man inte förstår att sådana stålhus inte är starkare än sin svagaste länk och ifall den svagaste länken råkar vara ett gäng balkar som utsatts för kraftig brand så borde man enligt mig ha svårt med så mycket annat också eller är det liksom bara just den grejen att barnasinnet lever kvar och att stål är det allra bästa som gör det så svårt att förstå?