Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Jag hinner inte vara med så mycket i diskussionen idag pga att jag kommer att ha min uppkoppling avstängd en stor del av tiden idag pga underhåll.
Skulle alla kunna vara överens om de här punkterna?
1.Vi utesluter inte helt och hållet att det kan ha rört sig om ett planerat attentat iscensatt av regeringen, därför att.........
Helt säker kan man givetvis inte vara, det intressanta är om det är plausibelt eller inte. Så visst, regeringen kan ligga bakom men jag har inte sett något övertygande i bevisväg som pekar åt det hållet varför jag avfärdar det som en vild spekulation. Visa mig hårda verifierbara bevis så har jag inga problem att ändra uppfattning i den frågan.
Citat:
2.Det är många som har åsikten att två plan plus bränslet aldrig skulle kunna sänka tornen så snabbt och så totalt som de gjorde.
Jäpp.
(det finns en hel del som tror att jorden är platt också, eller att man kan bota AIDS genom att ha sex med oskulder... åsikter är inget substitut för kunskaper i fysik, naturlagar och logiskt tänkande)
Citat:
3.Vi såg inget av planen i explosionsögonblicket och därför kan vi inte utesluta helt och hållet att det kan ha varit en explosion inifrån tornet av något slag i syfte att skada tornen mer än vad planen gjort på naturlig väg. För att dölja explosionen lät man den inträffa i samma stund som planen exploderade för att ingen skulle märka något.
Helt riktigt, vi kan heller inte utesluta Kims ostteori.
Citat:
4.Vi kan heller inte utesluta att det kan ha funnits last ombord på planen som var avsedd att åsamka tornen större skada än var själva planen och bränslet hade gjort.
Helt riktigt, vi kan heller inte utesluta Kims ostteori.
Citat:
5.Flashen som syntes kan ha varit ett naturligt fenomen, men det kan också ha varit något annat som var avsett att borra in planen i tornet. Om nu flashen uppstod när planet träffade byggnaden så vet vi inte vad planets nos var byggt av, eller om det satt något där som var ditsatt utan att det syntes. Träffade inte planet så får man givetvis söka en annan tänkbar förklaring till flashen. Är vi säkra på att flashen var något 100% helt naturligt när metal mötte metal?
Helt säkra kan vi givetvis inte vara. Men eftersom bildbevisen pekar mot att flashen kommer i samband med träffen och inte innan (vill du bestrida det så är du välkommen att ta dig an min skiss på bildruta 80 och förklara var jag har fel) och det har observerats flashar i andra liknande sitautioner (eller situation skall jag väl säga då det bara är testkraschen med F-4-planet jag avser) så verkar det absolut mest rimligt att det är ett naturligt fenomen.
Citat:
6.Det smälta materialet som rann ur tornen medan de stod, i alla fall det som syntes i ena tornet kan ha varit smält stål, vi kan knappast utesluta det eller?
Nej, men tills dess att det finns hård bevisning för att det var stål så tror jag inte att det var det. Jag tror inte att det var ost heller även om inte det kan uteslutas.
Citat:
7.Sen har vi alla varningar dagen före, pentagon anställda ställde in sina flygresor pga säkerhetsskäl. osv, det finns betydligt mer. Ni håller med?
Nej, jag har inte sett verifierbara uppgifter på detta. Det florerar enorma mängder rykten om vem som gjorde vad dagarna innan, aktiekurser, judar som inte gick till jobbet och så det här med slipsfarbröder som inte flög. Jag väljer att förhålla mig sunt skeptisk tills jag sett hårda källor på anomalier. Ta exempelvis Pentagonkillar som inte flög den dagen. Hur många flygresor tror du att Pentagontjänstemän företar sig varje dag? Rätt många va? OK, det är knappast orimligt att de ibland ställs in eller bokas om till andra dagar, vilket är helt normalt. Jag kan dock tänka mig att alla sådana fall som inträffade den här dagen direkt fördes in i på mystiska listan av konspirationsteoretikerna.
Vad gäller varningar så är det alltid lätt att vara efterklok. Man kanske borde ha vidtagit åtgärder, varken du eller jag vet hur mycket varningar man fick, vi kan bara spekulera. Men det lär ju regna in rätt mycket varningar varje dag, varav de flesta kan avfärdas som luft. Hur skall man veta vilka man måste ta på allvar? Och ponera att de fått informationen att något skulle hända med hjälp av flygplan... skulle man dra i handbromsen på samtliga flygplatser i hela landet? Då skulle man ju verkligen ha gett bort ett fint verktyg till terroristerna "Oj, det räcker med att vi hotar med något så skiter de knäck och hela landet pajar ihop... coolt".
Citat:
8.Hur vet vi att det verkligen var ett plan med passagerare och kapare? Har vi svart på vitt bevis för den saken, eller skulle möjligheten finnas att kunna manipulera det på något sätt?
Bortom rimligt tvivel. Det finns DNA-identifikationer, filmer, vittnen, vrakdelar...
Citat:
9.De blixtar som syntes inifrån tornet, och som syns tydligt på många klipp skulle kunna vara saker som exploderar, men nödvändigtvis inte bomber utan saker som är explosiva, gastuber osv. Men det skulle även kunna vara nåt som var ditsatt för att skada tornen.
Det KAN det givetvis vara, men återigen, är det troligt? Finns det mer skäl att tro att det var riggade saker som skulle smälla än att det var ost?
Citat:
10.Alla vittnen som hörde upprepade explosioner, och som finns upptagna på ett flertal band skulle kunna vara saker som exploderar naturligt, men också bomber som briserar, rätt?
Visst skulle det kunna vara bomber, men återigen, det är inte troligt.
Citat:
11.WTC7 skulle kunna vara imploderad, kan vi ute sluta att den inte var det till 100%?
Vi kan nästan aldrig utesluta något till 100%, men den teorin är så full av hål och så ologisk att det är mer troligt att jag röstar på kristdemokraterna än att jag börjar tro på den.
Citat:
Vad tycker ni?
Lägg märke till att jag enbart frågar om dessa påståenden går att utesluta helt och hållet?
Jo, jag la märke till det, men det är ju av begränsat intresse. Jag tycker om ord som "rimligt" och "troligt", då faller rätt många av dina frågor ganska hårt. För vi kan ju inte utesluta att Cthulhu finns på riktigt heller... även om de flesta är överens om han bara är en fiktiv figur skapad av HP Lovecraft (det FINNS faktiskt folk som tror på cthulhu-myterna).