2016-12-29, 13:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Givet att smält aluminiumlegering nr. 2024 från flygplanskropparna i WTC 1 och 2 med stor sannolikhet utvecklade vätgas när det kom i kontakt med bl.a. vatten och annat material som t.ex. metalloxid, så lär det nog ha förekommit explosioner i begränsade utrymmen inom dessa tvillingtorn p.g.a. att den sålunda uppkomna knallgasen antändes här och där, MEN... ...i WTC 7 fanns inget smält aluminium... ...och följaktligen heller ingen knallgas... så där borde ju logiskt sett inga dylika explosioner ha förekommit...

De seismiska ljudvågor från WTC som vid 9/11 dock registrerades 3,4 mil bort vid LDEO har ändå av bl.a. av Dr. André Rousseau tolkats som att det var just explosioner som orsakade alla tre byggnadernas fall...

Det behöver inte innehålla aluminium. Det är skillnad i densitet mellan +20°C luft och brandgas som kan läcka in i ett rum. När brandgasen antänds så kan den expandera fem till åtta ggr. Ju tjockare lager brandgas i ett rum och ju mer tillslutet ett rum är desto mindre plats för expansionen av gasmassan vid antändningen. I kontorsbyggnaden finns väl en hel del slutna rum var det ändå sipprar in ansenliga mängder brandgas samtidigt som visst material kan påverka.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-29 kl. 13:32.
Citera
2016-12-29, 13:30
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det behöver inte innehålla aluminium. Det är skillnad i densitet mellan +20°C luft och brandgas som kan läcka in i ett rum. När brandgasen antänds så kan den expandera fem till åtta ggr. Ju tjockare lager brandgas i ett rum och ju mer tillslutet ett rum är desto mindre plats för expansionen av gasmassan vid antändningen. I kontorsbyggnaden ginns väl en hel del slutna rum var det ändå sipprar in ansenliga mängder brandgas samtidigt som visst material kan påverka.
Aha... så du menar att exploderande brandgaser i slutna rum inne i WTC 7 kan ha varit vad som hördes utanför byggnaden och registrerades av de olika mikrofonerna och hördes av flertalet vittnen och vilka i kombination med värmeförsvagat konstruktionsstål kan ha orsakat byggnadens (WTC 7) fall?
Citera
2016-12-29, 13:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Aha... så du menar att exploderande brandgaser i slutna rum inne i WTC 7 kan ha varit vad som hördes utanför byggnaden och registrerades av de olika mikrofonerna och hördes av flertalet vittnen och vilka i kombination med värmeförsvagat konstruktionsstål kan ha orsakat byggnadens (WTC 7) fall?

Jag försöker länka till en pdf fil kallad "Inomhusbrand" från msb.se. Där man kan se kapacitet mellan olika relativ mängd gasmassa som antänds och hur mycket utsläpp som finns från rummet, vilken pascal som kan bli relevant (illustreras också i diagram) och hur olika slags byggnadsmaterial kan påverkas. Du får googla den, det är på sidorna 75 till 81.

Jag tänker mig att det i ett sådsnt kontorskomplex finns slutna rum för diverse elektronisk centraler med övervakning för diverse larmsystem, datalagring, arkiv m. m. som dels bör vara viss temperatur och inte tillgängligt för alla men ändå ventilation där gaser kan komma in och således bli ett tjockt lager gasmassa innan det antänds.
Citera
2016-12-29, 14:30
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag försöker länka till en pdf fil kallad "Inomhusbrand" från msb.se. Där man kan se kapacitet mellan olika relativ mängd gasmassa som antänds och hur mycket utsläpp som finns från rummet, vilken pascal som kan bli relevant (illustreras också i diagram) och hur olika slags byggnadsmaterial kan påverkas. Du får googla den, det är på sidorna 75 till 81.

Jag tänker mig att det i ett sådsnt kontorskomplex finns slutna rum för diverse elektronisk centraler med övervakning för diverse larmsystem, datalagring, arkiv m. m. som dels bör vara viss temperatur och inte tillgängligt för alla men ändå ventilation där gaser kan komma in och således bli ett tjockt lager gasmassa innan det antänds.
O.K. Du menar denna pdf'en... frågan uppstår ju då förstås hur dessa potentiella explosioner i några rum begränsade till ett fåtal våningsplan i WTC 7 skulle ha kunnat få en hel byggnad att rasa...dessutom bör man också ställa sig frågan var dessa potentiella rum i byggnad 7 fanns i förhållande till "column 79" på våningsplan 13, och om dylika bränder och explosioner resulterade i att "column 79" påverkades eller inte... om detta pratar Dr. Hulsey från Fairbanks om ganska ingående i denna videon, c:a 35 min. in i filmen...
Citera
2016-12-29, 16:02
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Om man istället tittar på originalfilmen utan manipulerat ljud så framstår det knappast som nån explosion, mer som ett mindre muller.. Troligen ett ljud inifrån byggnaden som ju rasade internt innan fasaden föll (det är därför Penthouset faller först av det som syns) alternativt något helt annat i närheten..:
https://archive.org/details/CBS-NetDub509

Han som lagt upp filmen du länkar till har åtminstone varit ärlig nog att faktiskt erkänna att han manipulerat ljudet - klippt höga frekvenser och förstärkt de låga..
"Om man istället tittar på originalfilmen"... ...ju mer man skärskådar originalversionerna av all info. från 9/11, så ju mer framstår ju hela händelseförloppet som en välregisserad propagandahistoria av "The Father of Spin", Edward Bernays...denne systerson till Sigmund Freud började redan på 1920talet att lära amerikanska företagsledare hur de skulle manipulera massorna i USA och på så vis kunna nå sina uppsatta målsättningar av olika slag... hans tekniker verkar lysa igenom mer och mer ju fler originalversioner man skärskådar...

Vad verkliga piloter anser om den officiella versionen t.ex.... det gick t.ex. inte att ringa med mobiltelefon från flygplanen, vilket ju påståtts åtskilliga gånger i TV... omöjligt, enl. senare tester...

Även Dr. Leroy Halsey från Alaska säger att det fortfarande är svårt att få tillgång till info. från New York, eftersom ägarna till marken där WTC 7 stod, New York Port Authority vägrar lämna ut information... säger han c:a 45 min. in i denna filmen. I en senare video från December i år säger han också att brand INTE kan ha orsakat byggnad 7's fall...
Senast redigerad av studentroland 2016-12-29 kl. 16:34.
Citera
2016-12-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
vid 500 grader har byggnadsstål tappat nästan halva sin styrka. Om man tycker att halva styrkan är "fortfarande starkt" blir förstås en subjektiv bedömning men det som är tveklöst är att man inte kan belasta det lika hårt som i normaltemperaturer...

Ett problem där är att det inte har tappat halva sin styrka vid 500, när menar du isåfall att stål börjar tappa i styrka?
Citera
2016-12-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Här en video på en vanlig rumsbrand som når över 600° C på 3,5 min https://m.youtube.com/watch?v=ZPdJ34vQtnM
Det är lixom skillnad på hettan i branden och vad man kan värma något. Skall du värma stål till sådana temperaturer måste man kapsla in stålet, annars går det inte. För mycket värme avges

Luften "tar med sig" värmen och kyler ner
Citera
2016-12-29, 16:14
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ett problem där är att det inte har tappat halva sin styrka vid 500, när menar du isåfall att stål börjar tappa i styrka?

Stål tappar ca hälften av sin hållfasthet vi 500 grader! Faktaresistensen är förbanne mig mer epidemisk än antibiotikaresistens.

Du har fått länkar, förslag på yrken med kunskap men ändå så fortsätter du som en papegoja med amnesi och i total avsaknad källor emot.
Citera
2016-12-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Halva hållfastheten är inte starkt, delar av strukturen var inte täckt av betong allt presenterat flertalet gånger och läs länken jag hade med istället för att babbl som en illiterat papegoja!

Det är starkt och vi pratar tryckspänning, där tål stål massor
Citera
2016-12-29, 16:16
Medlem
Citat:
Stål tappar ca hälften av sin hållfasthet vi 500 grader! Faktaresistensen är förbanne mig mer epidemisk än antibiotikaresistens.

Du har fått länkar, förslag på yrken med kunskap men ändå så fortsätter du som en papegoja med amnesi och i total avsaknad källor emot.

När börjar stål tappa styrka? Vid 300, 400 eller när menar du?
Citera
2016-12-29, 16:18
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det är starkt och vi pratar tryckspänning, där tål stål massor

Briljant staplande av ord utan innehåll, men man är inte förvånad då du är okunnig!

Edit:semantiskt snedsteg
Senast redigerad av kjellkritisk 2016-12-29 kl. 16:24.
Citera
2016-12-29, 16:20
Medlem
Citat:
Briljant staplande av ord utan innehåll, men man är inte förvånad då du är okunnig om vad hållfasthet innebär och det heter skjuvspänning för övrigt, tryckspänning är bara en omskrivning av din tourett!
Här kan du lära dig
Drag och tryckspänning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in