Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Nej, det börjar tappa styrka men är fortfarande starkt, Att värma stål till 500 grader samtidigt som man inte kapslar in stålet, vem lyckas med det?
Som vanligt idiotiska påståenden av dig....
Då det är fullständigt känt vetenskapligt att konstruktionstål tappar ca halva sin bärighet, styrka, redan vid 500° C så är det väl också för alla utom en idiot, fullständigt självklart att om stålkonstruktionen i en byggnad p g a t ex en vanlig brand råkar värmas upp till 500-600° C eller mer på vissa kritiska punkter, så kan det resultera i skjuvningseffekter, krypeffekter etc, i skruvförband eller svetsar som kan orsaka att dessa brister p g a spänningarna det orsakar.
Om skruvförband eller svetsar brister så förändras plötsligt förhållandena kraftigt för de andra kvarstående bärande infästningarna då de plötsligt får mer last att bära.
Hur man ska kunna värma en oskyddat stål till dessa temperaturer....? Ja, det är inte svårare än att lägga det på en öppen eld med dessa temperaturer. Genererar elden en temperatur på säg 600-900° C så kommer stålet att nå de temperaturerna efter ett tag. Ju större brand ju kortare tid. Och då det är välkänt inom brandförsäkring att en helt vanlig lägenhetsbrand kan ge temperaturer på över 1000° C i vissa fall. Googla på "Standardbrandkurvan enligt ISO 834" så får du se en graf över hur en vanlig lägehetsbrands värmeutveckling sker, och den kan nå 500° C på 5 min, 800° på 15 min och närmare 1000° C på 70-80 min. Så om oskyddat bärande stål kan exponeras för dessa temperaturer redan efter 5 min, och det är en rejäl brasa som får brinna i det närmaste utan brandbekämpning ett par timmar eller mer så är det väl sjävklart att detta kan vara mycket allvarligt för byggnadens hållfasthet, och kan resultera i delvis eller full kollaps.
Här en video på en vanlig rumsbrand som når över 600° C på 3,5 min
https://m.youtube.com/watch?v=ZPdJ34vQtnM
Citat:
Den fullt utvecklade rumsbranden kan pågå under lång tid, ibland i flera timmar, till största delen beroende på den mängd bränsle som finns i rummet. Temperaturer på 800–900°C är vanliga. Så länge det finns bränsle i rummet och tillgång på syre för förbränning, håller sig temperatu- ren på denna nivå.
Källa: Inomhusbrand Räddningsverket
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/17521.pdf Kapitel 5 sid 111
Citat:
Ofta minskar konstruktionsmaterialets hållfasthet ge- nom värmepåverkan. Detta kan leda till ett lokalt ras eller till att hela byggnaden kollapsar.
Stålmaterial är mycket känsliga för värme och förlorar vid 500°C hälften av sin hållfasthet. Betong har kvar unge- fär 75% av sin hållfasthet vid 500°C.1 Träkonstruktioner minskar i omfång genom förbränning och att det uppstår kolskikt. Träbalkar blir klenare och därmed svagare. Mins- kat tvärsnitt innebär minskad hållfasthet.
Källa: Inomhusbrand Räddningsverket
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/17521.pdf Kapitel 5 sid 113
Och allt detta har vi redan förklarat för dig en massa gånger redan, och länkat till fakta och bevis, men som vanligt så bara ignorerar du allt som inte passar din egen tro...