2016-12-29, 16:23
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Här kan du lära dig
Drag och tryckspänning

man benämner ibland som axiell tryckspänning men för mig är skjuvning mer användbart ord, sorry för min iver och denna semantiska snedsteg, men det gör ingen skillnad i ditt dravel!
Citera
2016-12-29, 16:25
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
När börjar stål tappa styrka? Vid 300, 400 eller när menar du?

Det är irrelevant då hållfastheten minskar kraftigt vid 500 grader!
Citera
2016-12-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Det är irrelevant då hållfastheten minskar kraftigt vid 500 grader!
hahaha, okey. ett tips. när du letar fakta försök då hitta korrekt fakta från hållfastighetsböcker mm. inte vad någon skriver ihop för att övertyga eller annat strunt

Förstår inte att ni fortsätter, gåtan är ju löst
Citera
2016-12-29, 16:32
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
hahaha, okey. ett tips. när du letar fakta försök då hitta korrekt fakta från hållfastighetsböcker mm. inte vad någon skriver ihop för att övertyga eller annat strunt

Förstår inte att ni fortsätter, gåtan är ju löst

Jotack har mina böcker kvar från min utbildning, frågan är vad du inte förstod eller undrade?
Citera
2016-12-29, 16:33
Medlem
Citat:
man benämner ibland som axiell tryckspänning men för mig är skjuvning mer användbart ord, sorry för min iver och denna semantiska snedsteg, men det gör ingen skillnad i ditt dravel!
Skjuvspänning är något annat

I-balk och liknande blir så starka på grund av stålet är så bra egenskaper vid tryckspänning. De egenskaperna används för att göra balken stark
Citera
2016-12-29, 16:38
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Skjuvspänning är något annat

I-balk och liknande blir så starka på grund av stålet är så bra egenskaper vid tryckspänning. De egenskaperna används för att göra balken stark

Bra då har vi rett ut det dock förändrar det inget då hållfastheten halveras vid ca 500 grader! Fråga en brandingenjör!
Citera
2016-12-29, 16:45
Medlem
Citat:
Bra då har vi rett ut det dock förändrar det inget då hållfastheten halveras vid ca 500 grader! Fråga en brandingenjör!

Det typ av stål som tål minst värme är det rostfria stålet, jag tror inte man byggt WTC i rostfritt stål... det hade varit fantastiskt dyrt. Och även om det tappar snabbast i styrka om man värmer upp så är det långt ifrån halva styrkan vid 500
Citera
2016-12-29, 16:49
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Det typ av stål som tål minst värme är det rostfria stålet, jag tror inte man byggt WTC i rostfritt stål... det hade varit fantastiskt dyrt. Och även om det tappar snabbast i styrka om man värmer upp så är det långt ifrån halva styrkan vid 500

Du har fått länkar om konstruktionsstål och dess hållfasthet, fråga brandingejör eller byggnadsingenjör om hållfasthet, likt Don Quijote slåss du mot väderkvarnar i din förvirrarde tro att det är drakar.
Citera
2016-12-29, 16:50
Medlem
studentrolands avatar
Huruvida stål tappar i styrka eller inte vid en kontorsbrand beror också på hur mycket brännbart material som finns på kontoret, d.v.s. hur länge brinner det och hur mycket värme hinner överföras till stålbalkarna... de företag som hade kontor i WTC 7 på de våningsplan där det brann var mestadels finansiella företag med sina papper mest troligt inlåsta i brandsäkra skåp enl. Leroy Halsey...
Citat:
Ett verkligt brandförlopp har en s.k. upphettningsfas som är mycket likt utseendet hos
standardbranden men efter att det naturliga brandförloppet kulminerat påbörjas en
avtagande s k. avsvalningsfas i takt med att det brännbara materialet förbrukas i
brandcellen.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172286&fileO Id=4459649
Senast redigerad av studentroland 2016-12-29 kl. 16:52.
Citera
2016-12-29, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Huruvida stål tappar i styrka eller inte vid en kontorsbrand beror också på hur mycket brännbart material som finns på kontoret, d.v.s. hur länge brinner det och hur mycket värme hinner överföras till stålbalkarna...

Anledningen till att ingen grill smälter av glöden beror bla på att stålet kyls av så snabbt
Citera
2016-12-29, 16:57
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Anledningen till att ingen grill smälter av glöden beror bla på att stålet kyls av så snabbt

Ställ en 5 kilosvikt på grillen tänd kolet och vänta. Kolla deformationen sedan.
Citera
2016-12-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ställ en 5 kilosvikt på grillen tänd kolet och vänta. Kolla deformationen sedan.
Inte en chans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in