2015-04-11, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Den är inte ovidkommande. Det är vanligt förekommande att truthers ifrågasätter hur man kan kapa flygplan beväpnade enbart med boxcutters. Med det i beaktande tycker jag inte att man ska skriva som du gjorde.
Jo, det är en helt ovidkommande sk halmdocka: http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Citat:
- Ett retoriskt grepp, som kan vara antingen en medveten taktik eller en form av argumentationsfel. En halmdocka används särskilt i ett läge då en motståndares verkliga argument kan vara svåra att bemöta rationellt.[1]

- Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.

- De förvrängda argumenten framstår på så sätt som absurda och blir lätta att bemöta. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Motståndaren tvingas då lägga sin energi på att förklara vad den egentligen menar, och hamnar därmed i ett defensivt läge.

- Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan.

- Att in absurdum förenkla en motståndares argument.
- Att citera en motståndares uttalande utanför dess kontext, främst genom att välja citat som inte är representativa för motståndarens åsikter.
- Att inrikta sig enbart på en dålig försvarare av en ståndpunkt, vederlägga just denna debattörs argument och sedan låtsas som om ståndpunkten i sig är vederlagd/motbevisad.
- Att hitta på en fiktiv person som sedan får representera en grupp personer till vilka debattören är kritisk.
1. De påstådda kaparnas eventuella beväpning har absolut ingenting att göra med poängen i mitt argument.

2. Jag har aldrig påstått att de påstådda kaparnas påstådda beväpning på något sätt är problematisk för konspirationsteorin i övrigt.

3. Jag använde ordet "pennkniv" för att jag inte orkade leta upp översättningen till ordet "box cutter" och hade ingen som helst intention att presentera en uttömmande inventering av de påstådda kaparnas påstådda beväpning. Irrelevant för mitt argument, som sagt.

4. Min poäng var alltså att den här knivskarpa gymnasiepsykologiska analysen visade sig vara tveeggad:
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Konspirationer skapar ordning i kaos. Det är en trevlig känsla för bräckliga psyken.
Förutsatt att man som du inte anser att de 19 kaparna ingick i en konspiration. Anser man inte det hamnar man å andra sidan i en helt annan hink skit, ännu svårare att kravla sig ur.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sen är jag förvisso av uppfattningen att du, likt många andra, i själva verket inte hade en aning om den egentliga beväpningen hos flygkaparna. Men det är mindre viktigt i sammanhanget.
Exakt, det är i sammanhanget inte relevant.

Så, tycker du fortfarande att de påstådda 19 islamistiska terroristerna inte konspirerade för att utföra 9/11-attentatet, att de inte ingick i en konspiration?
Citera
2015-04-11, 15:02
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har dessa forskare försökt replikera Haritts studier, eller är de endast "statligt meriterade", och i så fall varför?
Jag trodde du hade lyssnat på intervjun..

Citat:
Mycket bra intervju med klar och tydlig redogörelse av Lundberg. Mer sådant. Ska bli intressant att se Harrits och Jones svar på den kritiken.

I så fall hade du hört att Mats Lundberg förklarar vilka olika grundläggande problem som finns med Harrits tillvägagångssätt som gör att resultatet blir helt uppåt väggarna, och varför man inte kan dra slutsatserna som man gör.

Vad är din poäng?
Citera
2015-04-11, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Fantastiskt, din amnesi blir värre och värre, det har länkats flertalet videos som vistat intesiteten på branden och rökutvecklingen, titta någon gång och ta in istället för att upprepa samma korkade frågor som du fått svar på!

Rök är tecken på brand som håller på att slockna, olika videos visar tvärtom att det INTE var en kraftig brand.

Finns gott om videos på andra höga byggnader som brinner, STOR skillnad när det brinner rejält
Citera
2015-04-11, 15:36
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Har det framförts någon peer reviewed kritik av artikeln?

Ja artikeln genomgick peer-review och ändringar gjordes innan publicering.

Citat:
Intressant. Verkar ju vara rimliga invändningar så här från ett lekmannaperspektiv. Har du fått någon respons i tråden?

Nej det tror jag inte.

Citat:
Jag har för mig att Harrit & Jones bad om provexempel på det damm som finns lagrat (FBI? NIST?) från Ground Zero, men att de nekades det. Vet du om det stämmer?

Det vet jag inte men jag vet att Jones ställde denna fråga till NIST.

Did NIST have available to it samples of dust from the WTC catastrophe, and if so, did NIST examine the dust for red/gray chips as described by Dr. Steven Jones (physicist)? Note that over a dozen WTC-dust samples were examined by the US Geological Survey, and these were presumably available to NIST.

Men NIST:s Shyam Sundar vägrade svara på detta.
Citera
2015-04-11, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Ja artikeln genomgick peer-review och ändringar gjordes innan publicering.
Jo, det vet jag. Normalt sett så sker ju även negativ kritik i form av en peer reviewed artikel, gärna i samma tidskrift. Har man gjort så även i fallet Harrit et al?

Citat:
Nej det tror jag inte.
Då ser jag fram emot att någon Bush-fan gör det.

Citat:
Det vet jag inte men jag vet att Jones ställde denna fråga till NIST.

Did NIST have available to it samples of dust from the WTC catastrophe, and if so, did NIST examine the dust for red/gray chips as described by Dr. Steven Jones (physicist)? Note that over a dozen WTC-dust samples were examined by the US Geological Survey, and these were presumably available to NIST.

Men NIST:s Shyam Sundar vägrade svara på detta.
Tack, det var säkert det eller liknande jag tror mig minnas. Finns det något Bush-fan som kan tänka sig en *host* legitim förklaring till Shyams tystnad?

Han är kanske bara lite blyg?
Citera
2015-04-11, 15:58
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Jo, det vet jag. Normalt sett så sker ju även negativ kritik i form av en peer reviewed artikel, gärna i samma tidskrift. Har man gjort så även i fallet Harrit et al?

Du kan läsa lite om artikeln och förfarandet här.

http://911blogger.com/news/2010-12-02/peer-reviewer-active-thermitic-materials-paper-identifies-himself-great
Citera
2015-04-11, 16:03
Medlem
bernad_laws avatar
Fler varningar utdelade. /Mod
Citera
2015-04-11, 16:05
Medlem
Enligt mig är nanothermit en smokescreen där de som står bakom dådet försöker "valla" in skeptiker i ett felaktigt spår
Citera
2015-04-11, 16:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Jag trodde du hade lyssnat på intervjun..
Det gjorde jag, bra intervju dessutom. Vad missade jag?

Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
I så fall hade du hört att Mats Lundberg förklarar vilka olika grundläggande problem som finns med Harrits tillvägagångssätt som gör att resultatet blir helt uppåt väggarna, och varför man inte kan dra slutsatserna som man gör.

Vad är din poäng?
Normalt sett så sker ju även negativ kritik i form av en peer reviewed artikel, gärna i samma tidskrift. Har man gjort så även i fallet Harrit et al? Lundberg verkar ju extremt kunnig och seriös, men det utesluter inte att han kan ha missat eller missförstått något.

Vetenskap bedrivs bäst via peer reviewed dialog, i synnerhet när det handlar om ett så kontroversiellt och politiserat ämne som 9/11.

Känner du till om någon sådan peer reviewed (replikeringsförsök) kritik av Harrit & Jones et al, alls har publicerats?
Senast redigerad av onopono 2015-04-11 kl. 16:33.
Citera
2015-04-11, 16:52
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Nej det tror jag inte.
Jag minns inte heller om du fick någon respons, men nu när du dök upp i tråden igen så svarade jag på ditt inlägg.

(FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Citat:
Normalt sett så sker ju även negativ kritik i form av en peer reviewed artikel, gärna i samma tidskrift. Har man gjort så även i fallet Harrit et al? Lundberg verkar ju extremt kunnig och seriös, men det utesluter inte att han kan ha missat eller missförstått något.

Vetenskap bedrivs bäst via peer reviewed dialog, i synnerhet när det handlar om ett så kontroversiellt och politiserat ämne som 9/11.

Känner du till om någon sådan peer reviewed (replikeringsförsök) kritik av Harrit & Jones et al, alls har publicerats?
Om vi tar en titt på den samlade kompetensen så känns det väldigt orimligt att Lundberg skulle ha missförstått något med Harrits artikel, då inga av författarna har publicerat artiklar eller doktorerat i ämnesområdet som artikeln avser.

När det gäller replikeringsförsök och kritik av Harrits artikel så kan jag tyvärr inte svara på det, men det verkar som att Dr Tinnitus vet mera. Här är återigen inlägget som jag hänvisade till tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herre gud, tror du fortfarande på påståendet att Niels Harrit har kunnat påvisa rester av Thermite i damm från 9/11?? Hur fan kan det ha undgått dig att denna Harrit och hans undersökning har blivit totalt krossad av alla som har lite kunskaper om det ämnet, liksom den "Per Review" som man (och man förstår ju varför...) valt att lägga ut på Bentham Open.

Harrit har inte bevisat annat med sin sk. undersökning än att han hittat rost i dammet. Han har inte använt den bäst lämpade tekniken, eller metodiken för ändamålet, som resulterat allt för låg upplösning i testet och för många påverkande faktorer, vilket resulterar i att man inte kan dra de slutsatser Harrit gör.

Om man ser på det hela förutsättningslöst, och granskar det kritiskt, så har ingen kunnat reproducera testet, Harrit har heller inte låtit någon göra det, han har heller inte låtit någon oberoende granska hans test. Han har heller inte fått testet per review'at. Man lade ut det på Bentham, vilket är ett ökänt ställe där man bevisligen kan få vad dynga och svammel som helst publicerat bara man betalar för sig. Så det var sannolikt ingen slump att man valde att lägga ut det där, med förhoppningar om att det skulle imponera och övertyga folk som inte har så bra koll. Ungefär som när det slängs med Professor hit och dit av det konspirationstroende för att få deras frontfigurer att verka seriösa. T ex så gör man spektakel om att David Griffith minsann är professor, så han måste ju vara trovärdig när han påstår att si eller så kan inte ett hus kollapsa. Men han är professor i filosofi och teologi.........

Det finns en lång tråd på VoF där användaren DrSadako som jobbar med sådan utrustning som Harrit använde, som i detalj förklarar att Harrits test och slutsatser har noll värde. Läs gärna den...
Citera
2015-04-11, 17:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jo, det är en helt ovidkommande sk halmdocka: http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Hur kan det vara en halmdocka när det var en bemötande av vad du faktiskt skrev?

Citat:
1. De påstådda kaparnas eventuella beväpning har absolut ingenting att göra med poängen i mitt argument.

Jag är inte involverad i vad ni två pratade om. Jag poängterade bara att du bevisligen skrev fel. Jag tyckte det var ett fånigt försök att förlöjliga den officiella förklaringen som hade sin botten i antingen okunnighet eller illvilja. Antingen visste du inte om det, eller så valde du låta bli. Det ena är okunnigt men ursäktligt, det andra är enbart fånigt.

Citat:
2. Jag har aldrig påstått att de påstådda kaparnas påstådda beväpning på något sätt är problematisk för konspirationsteorin i övrigt.

Det har jag heller inte sagt att du gjort (DET var en halmdocka). Jag poängterade att det förekom många andra som för den linjen. Då borde de som inte håller med om det låta bli att använda samma fåniga retorik.

Citat:
3. Jag använde ordet "pennkniv" för att jag inte orkade leta upp översättningen till ordet "box cutter"

Det förstod jag. Därför sa jag ingenting om den biten heller.

Citat:
och hade ingen som helst intention att presentera en uttömmande inventering av de påstådda kaparnas påstådda beväpning.

Det är det ingen som begär heller. Men om du ville beskriva deras beväpning på ett någorlunda sanningsenligt sätt istället för ett förlöjligande sätt hade du skrivit "knivbeväpnade" istället för "pennknivbeväpnade".

Citat:
4. Min poäng var alltså att den här knivskarpa gymnasiepsykologiska analysen visade sig vara tveeggad:

Den lägger jag mig inte. Jag påpekade bara att du skrev en felaktighet som ofta upprepas från truther-håll.

Citat:
Exakt, det är i sammanhanget inte relevant.

Nu blandar du ihop korten. Vad du skrev om beväpningen är relevant att tala om. Min personliga åsikt kring vad du faktiskt visste är det inte. Ser du skillnaden?

Citat:
Så, tycker du fortfarande att de påstådda 19 islamistiska terroristerna inte konspirerade för att utföra 9/11-attentatet, att de inte ingick i en konspiration?

Jag tycker inte det är ett passande ord, nej, eftersom det är ett uttalat syfte från terrororganistionerna. Terrororganistioner tar t o m ofta officiellt på sig sina dåd. "Konspiration" för mig är en sammansvärjning av viss dignitet som ämnar utföra illdåd utan upptäckt. Precis som jag inte tycker att är ett passande ord för tuggummisnattare, vilket din definition medför. Har du en bättre defintion så är jag dock definitivt villig att lyssna. Jag är dock rädd för att vi utmanar mods tålamod med en offentlig diskussion kring viket ord som är bäst att använda. Önskar du diskussion på den biten skulle jag därför rekommendera PM. Är det viktigt för dig så kan jag t o m officiellt erkänna om du lyckas övertyga mig, det är inte direkt så att jag lägger nån stolthet i ett ords användning. Men jag tänker inte bli varnad eller avstängd för din skull.
Citera
2015-04-11, 17:20
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Rök är tecken på brand som håller på att slockna

Din okunnighet upphör aldrig att förvåna. Var i hela friden har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in