2014-05-17, 20:50
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Vidare är det helt uppenbart att det låg på Silverstein att sanera asbesten, han använde tom detta faktum vid förhandlingsbordet.

Om det är så uppenbart så borde väl gå att bevisa? Eller?

Citat:
Och om byggnaderna var en så dålig affär för PA att de tvingades leasa ut dem eftersom kostnaden för sanering skulle bli för stor hur dålig affär skulle det då inte vara att leasa ut dem och stå för saneringskostnaden?
Byggnaderna hade 98% beläggning vi tillfället så det gick inte dåligt alls. Detta har du fått om bakfoten, men det blir ju lätt så när du sniffar saker från foliehattssidor.

As Real Estate Director, a position Mrs. Nanninga has held since 1996, the occupancy rate at the trade center has risen from 78 percent to a healthy 98 percent, retail soared in the trade center's mall, and available office space in the Newark Legal Center has nearly been filled. [note: 98% at the WTC was considered full occupancy, due to the fact that tenants were always moving in and out.]
Today, only about 250,000 of the 10.4 million square feet of office space in the trade center remains vacant. And the legal center has an occupancy rate of over 99 percent.

Och det var inga stora summor för att sanera det asbest som fanns.

The Port Authority’s policy on the asbestos present was to "manage [it] in place and to abate it only when required." The record in the District Court established that none of the plaintiffs’ structures violated applicable regulations

Citat:
Om de ändå skulle stå för den kostnaden vid en uthyrning hade de naturligtvis behållit objekten och inkasserat intäkterna.
Fast det du inte kunnat ha läst till dig på detta är att oavsett om WTC området inte existerat så hade Port Authority haft ett flertal byggnader att sanera från asbest. WTC vara bara en liten del av detta.

In 1991 the Port Authority sued its past and current all-risk property insurers for what it predicted to be the cost of removing asbestos from all of its properties in New York and New Jersey. Those properties include the World Trade Center, Newark, LaGuardia, and JFK airports, harbor, rail, bridge, and tunnel facilities, and the PA's HQ on Randall's Island. The potential cost calculated by the Port Authority for work at all of those properties was $600 million. That was the amount claimed in the lawsuit.
Again, that's $600 million for all properties, not "billions" for the WTC.

Citat:
Du har ju själv redogjort för deras val, de kunde leasa ut byggnaderna, de kunde sanera byggnaderna eller de kunde riva byggnaderna.
Nu ljuger du igen.
Jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av ElGiganten
Port Authority hade 3 val, sälja byggnaderna, leasa ut dom eller riva byggnaderna.
Bra bit från ditt nuvarande svammel.
Tänk att det skall vara så svårt att hålla sig till sanningen. Men du följer instruktionerna på kursen för foliehattar punkt till pricka.

Citat:
Att leasa ut byggnaderna och sanera dem var naturligtvis aldrig ett val, det hade ju varit en oerhört korkad lösning. Vad de ville göra eftersom ingen ville ta över kontraktet och saneringsalternativet var för dyrt var att demolera byggnaderna, men till detta fick de inget tillstånd. Sedan dök Silverstein upp och resten är historia.
Nej, Port Authority hade redan 1991 blivit dömda att stå för ett antal sanerings av olika byggnader från asbets. där ingick WTC området.
Citera
2014-05-23, 21:53
Medlem
TheDistances avatar
Hej,

Jag undrar om nån kan tipsa om nåt ställe där man kan ladda ner videoklipp från wtc.

Jag är särskilt intresserad av detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=Zv4aDoMOZhE

tips om video-ripp-program undanbedes.
Citera
2014-05-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDistance
Jag undrar om nån kan tipsa om nåt ställe där man kan ladda ner videoklipp från wtc.

Jag är särskilt intresserad av detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=Zv4aDoMOZhE
Fråga om det klippet. Det ser ut som någon filmat med höghastighetskamera för går det att få så "jämn" film i slowmotion med vanlig kamera?

Jämför med den kameran som filmade Pentagon vilket iofs måste ha varit en mycket långsam kamera
Citera
2014-05-24, 10:58
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Fråga om det klippet. Det ser ut som någon filmat med höghastighetskamera för går det att få så "jämn" film i slowmotion med vanlig kamera?

Jämför med den kameran som filmade Pentagon vilket iofs måste ha varit en mycket långsam kamera

det är filmat med vanlig NTSC-hastighet typ 59,95i dvs motsvarande 30p. det finns inga höghastighetsklipp av händelserna under 9/11.

slow-mo effekten är skapad med After Effects eller motsvarande med plugin typ Twixtor.

Åter till min fråga: nån som vet var jag kan ladda ner detta klipp?

ps för min del så är det inte just slowmo grejen jag är intresserad av, utan klippet. vanliga hastigheten funkar bra.
Citera
2014-05-24, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDistance
Hej,

....

Frågan leder in på ett område som har intresserat mig mycket.
Svaret är möjligen inte det du önskat dig....

Som alla vet finns det myriader av 9/11-klipp på exempelvis YouTube.
Gemensamt för dom alla (som jag har sett) är att dom varit utsatta för olika (oftast flera) former av teknisk
bearbetning.
Det handlar om saker som
-Crop
-Resize
-Deinterlace
-Decompression/compression
-Framerate-förändringar

Ibland kan man se någon dokumentär på broadcast-TV om 9/11, och åtminstone jag slås då ofta över vilken hög teknisk kvalitet det är på klippen från händelserna 9/11.
Det är uppenbarligen "för bra" för att vara YouTube.

Varifrån kommer då dessa högkvalitets-klipp?
Jo, svaret är att dom är köpta!
Det tycks nämligen vara så att i stort sett alla högkvalitativa klipp finns hos någon av dom otaliga företag som handlar med "stock footage".
Stock footage är en mycket stor business (och då syftar jag inte specifikt på 9/11!), och man skall veta att i stort sett alla dokumentärer som produceras har ett mindre eller (ofta) större innehåll av stock footage.
Ta en typisk WWII-dokumentär på Discovery t.ex.
Bortsett från "pratande gubbar" så är det bara stock footage.

Som vanligt gäller förstås att Google är din vän, och en sökning på "Stock footage 9/11" ger
sysselsättning en bra stund...
När det gäller det speciella klipp du efterfrågade så kanske det går att hitta, eftersom de olika företagen tillhandahåller olika typer av "previews" för hugade spekulanter...

/T
Citera
2014-05-24, 19:10
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Frågan leder in på ett område som har intresserat mig mycket.
Svaret är möjligen inte det du önskat dig....

/T

Tack tenor.

OK, blir väl till att rippa då.. suck.
Citera
2014-05-31, 19:49
Bannlyst
Jag läste någon gång om att det egentligen skulle gå till så att byggnaden smälte och det gavs en förklaring med materialet i byggnaden. Minns inte exakt till 100% men om någon kan hitta en länk skulle det uppskattas!
Citera
2014-06-02, 18:09
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så du har missat alla inlägg där ElGiganten radar upp massor med fakta, citat från sakkunniga med källhänvisning etc? Det gör han ju i nästan alla sina inlägg, och på det viset motbevisar korkade och bevisligen felaktiga påståenden från konspirationstroende.

Massor med fakta, tunga källor och naturligtvis sakkunniga! Det var som fan! Den enda röda tråden som kan ses är att postaren ifråga aldrig skrivit ett endaste inlägg utan att nämna ordet "foliehatt" i olika kombinationer, det är ju lätt att avfärda källor med ett sövande idislande om foliehattar och lögnare om man aldrig ens tar sig tid att finna motargument eller besvara de faktiska sakargumenten.

Saken är ju den att ni inte vill föra en saklig diskussion, utan omgående tar till ett bröl om foliehattar, rättshaverister och alla invektiv som finns att tillgå.

Så denne flashbackanvändare har överbevisat alla foliehattar? Tillåt mig hånle. Korkade och bevisligen felaktiga påståenden säger du? Att denne som du försvarar pumpat ur sig direkta lögner om händelserna i sig och om andra användare verkar inte bekymra dig det minsta. Posthistoriken avslöjar det mesta.
Citera
2014-06-06, 15:52
Medlem
MentosFruitcores avatar
Metallen, hur kunde den smälta?

Edit: Tydlingen brann det i tre månader. Är detta sant?

"Nano thermite" är ett militärt sprängmedel. Det ska tydligen ha hittats av vetenskapsmän osv. Hur förklaras detta?
Senast redigerad av MentosFruitcore 2014-06-06 kl. 15:59.
Citera
2014-06-06, 16:38
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Metallen, hur kunde den smälta?

Edit: Tydlingen brann det i tre månader. Är detta sant?

"Nano thermite" är ett militärt sprängmedel. Det ska tydligen ha hittats av vetenskapsmän osv. Hur förklaras detta?
Thermite-teorin har diskuterats ett antal gånger här i tråden. Använd sökfunktionen.

Några intressanta inlägg från ElGiganten och Dr Tinnitus:
(FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Ingen av männen bakom den kända undersökningen har några som helst tidigare erfarenheter eller publikationer inom metoderna som man använt för att få fram sina resultat. Det finns även en rad grundläggande misstag som gör hela undersökningen ännu mera komisk.

Skeptikerpodden har ett väldigt intressant avsnitt där man pratar med Mats Lundberg som går igenom de olika problemen med teorin. Om du på riktigt är intresserad och inte bara vill svälja allt som foliehattarna presenterar så rekommenderar jag verkligen att du lyssnar igenom den. Mats Lundberg har, till skillnad från Neils Harrit och vännerna, mycket stor kunskap kring just elektronmikroskopi vilket en stor del av teorin är byggd kring.

Citat:
"Mats Lundberg, forskare och doktor i kemiteknik, redogör för oss varför studien om nanotermiten som påstås ha hittats i WTC-tvillingtornens rasmassor, och som inom konspirationsteorikretsar framhålls som bevis för en konspiration, inte håller för granskning."

Thermite-teorin börjar vid 29:10: http://skeptikerpodden.se/2011/09/62-konspirationsteorier-och-mediaprofiler/
Citera
2014-06-06, 17:41
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Thermite-teorin har diskuterats ett antal gånger här i tråden. Använd sökfunktionen.
Gjorde det, men tyvärr hittade jag inget.
Citat:
Några intressanta inlägg från ElGiganten och Dr Tinnitus:

Ingen av männen bakom den kända undersökningen har några som helst tidigare erfarenheter eller publikationer inom metoderna som man använt för att få fram sina resultat. Det finns även en rad grundläggande misstag som gör hela undersökningen ännu mera komisk.

Ska läsa inläggen osv... Tackar för länkarna!

Citat:
Skeptikerpodden har ett väldigt intressant avsnitt där man pratar med Mats Lundberg som går igenom de olika problemen med teorin. Om du på riktigt är intresserad och inte bara vill svälja allt som foliehattarna presenterar så rekommenderar jag verkligen att du lyssnar igenom den. Mats Lundberg har, till skillnad från Neils Harrit och vännerna, mycket stor kunskap kring just elektronmikroskopi vilket en stor del av teorin är byggd kring.

Thermite-teorin börjar vid 29:10: http://skeptikerpodden.se/2011/09/62-konspirationsteorier-och-mediaprofiler/

Grymt! Ska lyssna på hela podden.

Jag är ingen foliehatt, utan vill bara lära mig lite mer om konspirationerna kring 9/11-attackerna eftersom att jag stött på lite riktiga foliehattar.
Citera
2014-06-06, 21:37
Medlem
KimNeilJungs avatar
Länkposter skall som vanligt postas i länktråden.

//mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in