Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men nu får man kanske använda en dos sunt förnuft.
Om dessa polismän, och taxiföraren, skulle råka virra till sina vittnesmål, hur skulle det på något vis kunna påverka vad som hände den aktuella dagen?
Det är ju så att vi ändå har hundratals andra vittnen som såg vad som hände, att ett stort passagerarplan brakade in i byggnaden. Vi har fortfarande vittnesmål från direkt efter träffen för att det fanns ju stora vägar utanför Pentagon där det var gott om trafik som stannade direkt vid händelsen och beskådade allt som skedde vid träffen och direkt efteråt. Vi har därför bilder från den stunden, man har hittat betydande mängder av vrakdelar från flygplanet inne i och utanför Pentagon, motorerna, lik, likdelar från passagerarna som man kunnat identifiera med DNA.
Alltså spelar det ju ingen som helst roll att några av vittnena rör till det när de återger vad de såg, eller vad de sagt tidigare. Det är t o m så att sådant är vanligt vid vittnesmål. Just därför så kör man ofta flera förhör med vittnen för det händer ofta att de säger lite olika saker, på olika sätt, vid olika tillfällen, p g a stress eller annat. Och sen får utredarna bena i detta och se vad som kan styrkas säkert med andra vittnesmål och fysiska fynd m.m. och skilja det från sådant som är irrelevant eller bara fel.
Ja psyket är lustigt. Det är ju ingen liten miss som poliserna gör som i sitt yrke där man måste vara uppmärksam (Dessutom oberoende av varandra). Men ja jag kan inte göra annat än acceptera att folk minns så galet då jag läst om många fler vittnen som har sett planet och andra bevis.
Fast min poäng kvarstår ändå att man
generellt sett inte kan eller bör lita på media/politiker/whatever fullt ut, till 100 %. Saker och ting bör granskas och ifrågasättas, ibland bör saker faktiskt även granskas när det är "officiellt". Det finns en rad händelser i världen som visat sig vara falska i efterhand trotts att något helt annat har spridits som en "sanning".
Folk bör vara "sunt skeptisk" åt alla håll. (Igen så syftar jag inte på någon speciell 9/11-grej, utan allmänt) Det behöver ju inte per automatik alltid betyda att man köper den värsta formen av "konspiration" där en hel regering står bakom, det kan ju handla om detaljer som man har missat, eller att helt andra nya bevis kan komma fram. Eller ett mycket mindre "insidejobb" där man har fått hjälp på mycket lägre nivå än vad konspirationerna syftar på, bara ett exempel.
9/11 är som ett gigantiskt stort pussel, och ja, jag tvivlar på att ALLA pusselbitar är på plats. (För vissa var detta pussel klart inom ett halvår). Det betyder inte att jag köper en konspiration som är iscensatt av Bush, det betyder bara att jag inte ser något fel i om det granskas mer.
När vissa vill se att oberoende 9/11-utredningar ska öppnas på nytt. Av vilka skäl är du/ni emot det? (Om du/ni är det). Anser ni alltså annars att så pass mycket har bevisats till i princip 100 % att det är helt meningslöst att göra något mer? Hur tidigt ansåg du/ni detta?
Många hade ju en väldigt klar och tydlig bild redan bara någon månad efter attackerna, minns jag. Det VAR Al-quaida och inget annat, vilket var en sanning extremt tidigt trots att det vid det läget bara var spekulationer. Redan i nyhetssändningarna första timmen började det spekuleras.
Det är inga konstigheter att det kom sådana misstankar, de var/är ett hot, men det jag stör mig på är att folk omgående accepterar sådant som en sanning utan några befintliga bevis (vilket jag också visserligen gjorde efter dessa händelser), när det blev en sanning existerade trots allt inga bevis. (Detta är bara ett exempel på vad "sund skeptism" kan röra sig om, och inget påstående/fakta i utredningen).
Jag TROR också att Al-quaida låg bakom. Men, vilka BEVIS (som också skulle hålla i en rättegång) har man i allt detta då? Vilka bevis hade faktiskt fällt Bin Laden i en rättegång?
Existerar det sådana bevis, länka gärna till en källa som jag kan läsa i ämnet, tack. Jag bara undrar och frågar, jag är beredd att omvärdera den inställningen, det är bara vad jag tror. (Många från båda sidor verkar dock VETA allt när det gäller 9/11...) Jag kanske är dålig på att leta, men jag hittar verkligen inte alla svar, som andra verkar sitta inne på.
Du/ni är fria att länka till sådana bevis/fakta annat som visar att jag är onödigt skeptisk även i detta, jag tillhör inte de som efter att ha fått konkreta och tydliga bevis framför näsan säger "äh men jag tänker ändå inte tro på det oavsett vad som kommer fram".
Om en sådan oberoende utredning öppnas på nytt, skulle det på något sätt vara negativt? 9/11 är skapligt omfattande, när blev ALLTING klarlagt i era ögon? Jag vill bara veta av vilka skäl man är emot fler utredningar eller ser det som helt onödigt.