2012-09-19, 02:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Men för i helvetes jävlar, ska du diskutera med mig läser du vad jag skriver innan du går i svaromål, ska det vara så jävla svårt att förstå? Fantisera kan du göra i din dagbok.
Jag gick i svaromål på Tenorens senaste uppenbarelse om att Silverstein inte alls säger "pull it" utan enbart pull, inget annat. Förstår du detta, ja eller nej räcker bra här.
Nej!

Hur skulle jag kunna veta att du INTE tror att "pull it" skulle innebära något komprometterande? Du tror ju på precis allt annat tokigt som du ventilerat i den här tråden så då är det väl inte så konstigt om jag trodde att du var en "pull it-troende" också när du skriver som du gör. Du kunde kört något i stil med "Silverstein sa förvisso "pull it" men med det menade han bara att brandmännen skulle dra sig tillbaka" så hade vi sluppit den här onödiga rundan.
Citera
2012-09-19, 18:10
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB
Du nämner att vissa bilder visar snitten så pass högt att man antingen måste ha klättrat upp dit eller blivit lyft av en kran. Det stämmer. Syftet med det var helt enkelt att i samband med städningen kunna snitta balken i en vinkel så att den skulle falla åt rätt håll. Det både förklaras och syns tydligt i det här klippet vid ca 0:40:
http://www.youtube.com/watch?v=ySHgiUxnLC0

Ja som sagt, bilder på dessa balkar är inget särskilt bra argument eftersom det kapades balkar under uppröjningsarbetet.

Citat:
Jag har inte sett presentationen tidigare, men jag ska ta en titt på den. Du får gärna ta en titt på Chris Mohrs motbevisning av Richard Gages presentation, då Gage, tillsammans med Steven Jones, är ett av de mera framstående namnen som hävdar att thermit användes. Dessa två herrar har även debatterat face-to-face.

Här är Mohrs introduktion, del 1 av 11:
http://www.youtube.com/watch?v=yL2kZrGJsLA

Får ta och kolla på den också. Så här innan förstår jag ändå inte varför thermit fortfarande diskuteras. Hela teorin startade med "Dr" Steven Jones analys av stålet och dammet där han säger sig ha funnit spår av thermit. Järn, svavel, aluminium, kalium, mangan, fluor och titan. Alla dessa s.k. spår går dock att koppla till helt andra saker i tornen och därför är det inte förvånanade att de fanns i dammet. Det man däremot inte fann i dammet, och som är de två största biprodukterna, är aluminiumoxid (41%) och bariumnitrat (29%).
(http://www.youtube.com/watch?v=OWpC_1WP8do)

Jag tycker Niels Harrit är ett mer framstående namn.

Dr. Niels Harrit is a retired associate professor of chemistry at the University of Copenhagen and one among an international team of scientists who published a paper in The Open Chemical Physics Journal on the discovery of nano-thermite in the dust from the World Trade Center collapses on September 11, 2001. He has recently finished a lecture tour of Canadian universities, where he spoke on the subject.

Dr. Harrit credits Dr. Steven Jones, a retired professor of physics at Brigham Young University, with having the insight to examine the dust to look for evidence of how the buildings collapsed. Dr. Harrit rebuts two of the more common attempts to dismiss the discovery of nano-thermite in the dust. One dismissal that is often heard is that this material was a natural occurrence resulting from the collapses. Dr. Harrit points out that this violates basic chemical principles, and that nano-thermite is a high-tech manufactured substance that cannot result from natural occurrences. Another charge is that the material was planted in the dust samples Dr. Harrit and his team examined, a claim Dr. Harrit regards as preposterous, noting that the chain of custody of each of the four samples examined for the peer-reviewed paper is well-documented.

http://www.foreignpolicyjournal.com/...e-in-wtc-dust/

Citat:
Tror du allvarligt att man ens medvetet behövde leta? Jag kan tänka mig att flera hundratals människor jobbade med att städningen av Ground Zero, hela området. Brent Blanchard förklarar att varken han själv eller någon i hans team hittade några som helst spår av sprängladdningar som självklart borde hittats om byggnaderna demolerats. Jag har inte heller hört någon annan berätta om att den funnit rester av sprängladdningar, och rester skulle man givetvis stöta på oavsett om man letade eller inte, kanske speciellt i det här fallet då det nog handlar om större mängder sprängmedel.

Thermit lämnar just sådana spår som Niels Harrit funnit, av själva cutter chargen blir inget kvar.
Behövde leta? Ja absolut, det handlar om regelverk och bestämmelser. Gammalt inlägg.

På ledarsidan i Fire engineering kunde man 2002 läsa bland annat detta skrivet av Bill Manning, chefsredaktör. För att du, Dr Tinnitus, ska förstå att det är du som har noll koll, alternativt far med osanning, så har jag fetat vissa extra intressanta partier.

Citat:
Citat:
Did they throw away the locked doors from the Triangle Shirtwaist Fire? Did they throw away the gas can used at the Happyland Social Club Fire? Did they cast aside the pressure-regulating valves at the Meridian Plaza Fire? Of course not. But essentially, that's what they're doing at the World Trade Center.
For more than three months, structural steel from the World Trade Center has been and continues to be cut up and sold for scrap. Crucial evidence that could answer many questions about high-rise building design practices and performance under fire conditions is on the slow boat to China, perhaps never to be seen again in America until you buy your next car.

Och.

Citat:
Citat:
Such destruction of evidence shows the astounding ignorance of government officials to the value of a thorough, scientific investigation of the largest fire-induced collapse in world history. I have combed through our national standard for fire investigation, NFPA 921, but nowhere in it does one find an exemption allowing the destruction of evidence for buildings over 10 stories tall.

Och.

Citat:
Citat:
Fire Engineering has good reason to believe that the "official investigation" blessed by FEMA and run by the American Society of Civil Engineers is a half-baked farce that may already have been commandeered by political forces whose primary interests, to put it mildly, lie far afield of full disclosure.
Citera
2012-09-19, 18:15
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Man blir lite skeptisk när denna Jonathan H. Cole efter bara 40 sekunder påstår saker som inte stämmer. Han påstår (som så många andra) att det är "molten metal" som rinner ur sidan av ena tornet när det i själva verket är aluminium från flygplanet som bestod av just 80% aluminium.

Nu var det ju inte uttalandet om smält stål som var av vikt utan thermit-experimentet.
Smält stål-diskussionen tänker jag inte blanda mig i en gång till, den har redan förts in absurdum och leder ingen vart, det blir mest ett länk-battle som aldrig slutar eftersom båda sidor har en uppsjö av förespråkare för sin egen uppfattning. Inte ens experimentet var tänkt att diskuteras utan åkte med i presumtivt syfte eftersom så många så länge hävdat att vad som görs på filmen är omöjligt, såvida du inte vill argumentera för att den är fejk, det vore onekligen en ny vinkel.
Citera
2012-09-19, 18:43
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Stort tack. Så om jag sammanfattar så kort jag kan.

1. Det var alltså tänkt att det skulle vara ytterligare ett flygplan - men som inte gick att använda av okända skäl.

Nej skälen är kända, United 93 störtade/sköts ned i Shanksville. Vad än målet var så tog det sig inte dit.

Citat:
2. WTC7 var i vilket fall preppat med specialsprängdeg eftersom man antog att det felande flygplanet som nu aldrig nådde fram i vilket fall inte skulle ha klarat att sänka kåken.

Så är teorin ja, detsamma gäller för WTC1 & 2. Specialsprängdegen ska då vara thermit.

Citat:
3. När flygplanet fick förhinder valde man att spränga kåken med endast sprängdeg.

Antar att man kan kalla ett kraschat plan för ett plan med förhinder, skyskrapa för kåk och thermit för sprängdeg.

Citat:
4. Motivet var alltså att förstöra CIA:s och FBI:s våningar med hemliga dokument.

Bland annat ja.

Citat:
Skulle det inte ha vart betydligt enklare att bara flytta alla dessa hemliga dokument till en bättre plats än att låta dem riskera att spridas vind för våg över halva Manhattan. Har man resurser att iscensätta hela 911 så borde ju den saken ha vart oerhört mycket enklare och mer riskfri. Om jag fick välja mellan att lyfta ut några flyttkartonger från två våningar mot att bryta mig in på övriga 45 våningar under en period av flera veckor för att piffa med smällare i smyg väljer jag inte det senare.

Finns det inget mer rimligt motiv än ovanstående torftiga beskrivning. Jag gissar dessutom att både FBI och CIA redan 2001 körde med digital dokumentation, och att deras servrar inte låg i en skyskrapa på Manhattan.

Utan motiv så finns det tråkigt nog ingen anledning att tro på att WTC7 sprängdes för "hand". Vilket är trist då scenariot är bra mycket coolare än att kåken bara brann upp.

Det är möjligt att du har rätt i att dokumenten faktiskt flyttades, tillsammans med guld och allt annat värt att stjälas. Visselblåsaren Kurt Sonnenfeld som då jobbade för FEMA och hade i uppgift att dokumentera Ground Zero märkte något märkligt under byggnad 6. Stals det från byggnad 6 kan det också ha stulits från WTC7.

Citat:
THE EMPTIED VAULT OF WTC 6

When the North Tower fell, the US Customs House (Building 6) was crushed and totally incinerated. Much of the underground levels beneath it were also destroyed. But there were voids. And it was into one of those voids, recently uncovered, that I descended with a special Task Force to investigate. It was there we found the security antechamber to the vault, badly damaged. At the far end of the security office was the wide steel door to the vault, a combination code keypad in the cinderblock wall beside it. But the wall was cracked and partially crumbled, and the door was sprung partially open. So we checked inside with our flashlights. Except for several rows of empty shelves, there was nothing in the vault but dust and debris. It had been emptied. Why was it empty? And when could it have been emptied?

Att all dokumentation inte vara digitaliserad kan vi nog utgå ifrån eftersom utredningar de facto lades ned efter attacken pga att allt material var borta. Så din gissning är fel. Hade man stulit utredningsmaterialet så hade utredarna fått omedelbar vetskap om detta och misstankarna hade naturligtvis riktakts mot de som utreddes. På det sätt det nu skedde gick de helt fria och den enda som kunde skyllas för det var Usama bin Laden.

Personligen tycker jag detta motiv är rimligare än att Usama hatade USA:s frihet.
Citera
2012-09-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Varför skulle WTC7 vara en "hubb" för 911, sämre och mer utsatt läge får man ju leta efter. Ett höghus något kvarter bort är betydligt bättre. Tora Bora ännu bättre...

På vilket sätt skulle det vara utsatt? Du kommer väldigt nära inpå objektet, kan mer eller mindre ostört utföra diverse arbeten utan någon direkt misstanke (då du själv huserar i byggnaden) och sannolikt har du tillträde till större delen av WTC-komplexet.

Citat:
Att all dokumentation inte vara digitaliserad kan vi nog utgå ifrån eftersom utredningar de facto lades ned efter attacken pga att allt material var borta. Så din gissning är fel. Hade man stulit utredningsmaterialet så hade utredarna fått omedelbar vetskap om detta och misstankarna hade naturligtvis riktakts mot de som utreddes. På det sätt det nu skedde gick de helt fria och den enda som kunde skyllas för det var Usama bin Laden.

Personligen tycker jag detta motiv är rimligare än att Usama hatade USA:s frihet.

Instämmer helt. Förutom allt annat som 911 utlöste skapade det även en rökridå åt detta.
Citera
2012-09-19, 19:17
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entropi
På vilket sätt skulle det vara utsatt? Du kommer väldigt nära inpå objektet, kan mer eller mindre ostört utföra diverse arbeten utan någon direkt misstanke (då du själv huserar i byggnaden) och sannolikt har du tillträde till större delen av WTC-komplexet.

WTC7 hade minst sagt en ganska uppseendeväckande skara hyresgäster, bla CIA, Secret Service och New York City Office of Emergency Management. En ganska bra hubb för ett inside job med andra ord.
Citera
2012-09-19, 19:29
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Jag tycker Niels Harrit är ett mer framstående namn.

Dr. Niels Harrit is a retired associate professor of chemistry at the University of Copenhagen and one among an international team of scientists who published a paper in The Open Chemical Physics Journal on the discovery of nano-thermite in the dust from the World Trade Center collapses on September 11, 2001. He has recently finished a lecture tour of Canadian universities, where he spoke on the subject.

Dr. Harrit credits Dr. Steven Jones, a retired professor of physics at Brigham Young University, with having the insight to examine the dust to look for evidence of how the buildings collapsed. Dr. Harrit rebuts two of the more common attempts to dismiss the discovery of nano-thermite in the dust. One dismissal that is often heard is that this material was a natural occurrence resulting from the collapses. Dr. Harrit points out that this violates basic chemical principles, and that nano-thermite is a high-tech manufactured substance that cannot result from natural occurrences. Another charge is that the material was planted in the dust samples Dr. Harrit and his team examined, a claim Dr. Harrit regards as preposterous, noting that the chain of custody of each of the four samples examined for the peer-reviewed paper is well-documented.

http://www.foreignpolicyjournal.com/...e-in-wtc-dust/

Ja precis, Dr. Neils Harrit finns också. Frågan är hur trovärdig han egentligen är. Skeptikerpodden har ett väldigt intressant avsnitt där man pratar med Mats Lundberg som går igenom problemen med både hans artikel och hela teorin rent allmänt. Det diskuteras en hel del, och jag hoppas verkligen du tar dig tid att lyssna på den. Till att börja med är Dr. Harrit inte är en elektronmikroskopist. Mats Lundberg har däremot mycket kunskap kring just elektronmikroskopi, vilket en stor del av teorin handlar om.
Citat:
"Mats Lundberg, forskare och doktor i kemiteknik, redogör för oss varför studien om nanotermiten som påstås ha hittats i WTC-tvillingtornens rasmassor, och som inom konspirationsteorikretsar framhålls som bevis för en konspiration, inte håller för granskning."

Här har du en länk till den. Ämnet börjar vid 29:10. Sen kanske vi äntligen kan få Dr. Harrit, Steven Jones och förhoppningsvis hela teorin ur vägen.
http://skeptikerpodden.se/2011/09/62-konspirationsteorier-och-mediaprofiler/

En väldigt komisk grej med Harrits artikel som framkommer i avsnittet, men som jag ändå vill poängtera här, är problemen med tidsskriften som den publicerades i. För det första har tidsskriften inget vetenskapligt erkännande, och i stort sätt vem som helst kan få sin artikel publicerad där mot betalning. Personen som påstås ha faktagranskat och godkänt Harrits artikel hävdar att hon inte ens sett artikeln innan den publicerades. Hon är själv expert på just nanomaterial och efter att ha läst Harrits artikel underkände hon den. Väldigt komiskt, som sagt.

Citat:
Thermit lämnar just sådana spår som Niels Harrit funnit, av själva cutter chargen blir inget kvar.
Som sagt, det finns en rad problem med Harrits artikel. Mats Lundberg. Expert. Skeptikerpodden. 29:10. Han går djupare in på just problemen vid 39:15, om du är ivrig.
http://skeptikerpodden.se/2011/09/62-konspirationsteorier-och-mediaprofiler/

Citat:
På ledarsidan i Fire engineering kunde man 2002 läsa bland annat detta skrivet av Bill Manning, chefsredaktör. För att du, Dr Tinnitus, ska förstå att det är du som har noll koll, alternativt far med osanning, så har jag fetat vissa extra intressanta partier.
Som jag tidigare sagt kan man givetvis rikta kritik mot en rad punkter, både mot utredningen och nu, eftersom du hänvisar till en källa, även städningen av Ground Zero. Jag tycker dock det är märkligt att ingen ändå lyckades hitta delar som pekar mot att sprängladdningar användes. Det tar nämligen inte en timme att frakta iväg alla rester till Kina. Självklart blir det mer eller mindre omöjligt att göra djupgående undersökningar och ta prover när allting fraktas iväg. Men, ännu en gång, som Brent Blanchard förklarar så fann man inga mystiska sprängladdningsrester under städningen. Det finns heller inga bilder som tydligt visar något sånt.

Citat:
"You just can't clean up all the det cord, shock tube, blasting cup remnants, copper backing from explosive charges, burn marks along clean-cut edges of columns, etc, nor is there any evidence in the thousands of photos taken by the press and dozens of agencies over the following days" - Brent Blanchard
Senast redigerad av TODCDFWB 2012-09-19 kl. 20:14.
Citera
2012-09-19, 19:33
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
WTC7 hade minst sagt en ganska uppseendeväckande skara hyresgäster, bla CIA, Secret Service och New York City Office of Emergency Management. En ganska bra hubb för ett inside job med andra ord.

Kan det inte vara så att Illuminati drog tillbaks brandmännen för att de ville att byggnaden skulle kollapsa pga brand och yttre skador? det ultimata brottet... inga bomber, ingen nanohermit inga bevis... låter som ett brott utfört av en smart organisation.

Flygplanet som kraschade gjorde det pga att passagerarna lyckades övermanna Illuminatis personal... Kan det inte ha varit så?
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-09-19 kl. 19:37.
Citera
2012-09-19, 20:26
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Det är möjligt att du har rätt i att dokumenten faktiskt flyttades, tillsammans med guld och allt annat värt att stjälas. Visselblåsaren Kurt Sonnenfeld som då jobbade för FEMA och hade i uppgift att dokumentera Ground Zero märkte något märkligt under byggnad 6. Stals det från byggnad 6 kan det också ha stulits från WTC7.

Men om det inte fanns några dokument i skrapan fanns det ju inga motiv till att spränga den, det var ju bara onödigt merarbete. Att några myndigheter huserade på något våningsplan ger varken det ena eller det andra. Det är helt enkelt inte trovärdigt att argumentera för att sprängningen av huset var motiverat av behovet att undanröja bevis.

Om man tillåter sig att tro att attackerna var iscensatt av ett mäktigt gäng amerikanska konspiratörer, med en nästan gränslös praktisk makt, är det tyvärr inte logiskt att inte tro att dessa skulle klarat av att sopa igen sina spår utan att spränga en för saken helt ovidkommande byggnad. Det var ju inte precis så att de behövde ytterligare ett komplicerat hussprängningsprojekt nu när de redan arbetade med de höga husen. Med alla risker att bli upptäckt som nu det skulle innebära.

Det går liksom inte ihop med det här bevisargumentet, den här idéen med att WTC7 var apterad faller, och då kan man ju fråga sig om man verkligen ska fortsätta att tro att även de två långa tornen hade smällare i sig.
Citera
2012-09-19, 21:02
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ja precis, Dr. Neils Harrit finns också. Frågan är hur trovärdig han egentligen är. Skeptikerpodden har ett väldigt intressant avsnitt där man pratar med Mats Lundberg som går igenom problemen med både hans artikel och hela teorin rent allmänt. Det diskuteras en hel del, och jag hoppas verkligen du tar dig tid att lyssna på den. Till att börja med är Dr. Harrit inte är en elektronmikroskopist. Mats Lundberg har däremot mycket kunskap kring just elektronmikroskopi, vilket en stor del av teorin handlar om.

Här har du en länk till den. Ämnet börjar vid 29:10. Sen kanske vi äntligen kan få Dr. Harrit, Steven Jones och förhoppningsvis hela teorin ur vägen.
http://skeptikerpodden.se/2011/09/62...mediaprofiler/

En väldigt komisk grej med Harrits artikel som framkommer i avsnittet, men som jag ändå vill poängtera här, är problemen med tidsskriften som den publicerades i. För det första har tidsskriften inget vetenskapligt erkännande, och i stort sätt vem som helst kan få sin artikel publicerad där mot betalning. Personen som påstås ha faktagranskat och godkänt Harrits artikel hävdar att hon inte ens sett artikeln innan den publicerades. Hon är själv expert på just nanomaterial och efter att ha läst Harrits artikel underkände hon den. Väldigt komiskt, som sagt.

Som sagt, det finns en rad problem med Harrits artikel. Mats Lundberg. Expert. Skeptikerpodden. 29:10. Han går djupare in på just problemen vid 39:15, om du är ivrig.
http://skeptikerpodden.se/2011/09/62...mediaprofiler/

Nu börjar även denna diskussion spåra ur i någon slags länk-battle, men du kan vara trygg i att för varje debunking-länk du postar kan jag posta en länk där debunkingen debunkas. Bentham-diskussionen har förts sedan artikeln publicerades 2009 så det är inga nyheter du kommer med men just Marie-Paule Pileni är intressant eftersom hon initialt hävdade att hon inte har några kunskaper om det artikeln handlade om, men som du skriver var hon väl insatt i ämnet, en efterhandskonstruktion möjligen. För att vara en oanselig tidskrift där vem som helst kunde publicera mot betalning fick både hon och tidskriften ta emot groteskt mycket hets och förlöjliganden till det att hon helt nekade till att ha studerat och aktivt publicerat artikeln.
Har inte sett så många exempel på att värdelösa artiklar togs in utan peer review och mot betalning förutom nonsensartikeln som mycket lägligt publicerades en tid efteråt och som vakthundar ständigt drar upp, lite förvånad att du inte gjorde det men du kanske höll lite på den godbiten? Men även den har naturligtvis redan varit uppe för diskussion här i tråden, mer än en gång.

http://www.opednews.com/articles/Why...90814-310.html

Citat:
Som jag tidigare sagt kan man givetvis rikta kritik mot en rad punkter, både mot utredningen och nu, eftersom du hänvisar till en källa, även städningen av Ground Zero. Jag tycker dock det är märkligt att ingen ändå lyckades hitta delar som pekar mot att sprängladdningar användes. Det tar nämligen inte en timme att frakta iväg alla rester till Kina. Självklart blir det mer eller mindre omöjligt att göra djupgående undersökningar och ta prover när allting fraktas iväg. Men, ännu en gång, som Brent Blanchard förklarar så fann man inga mystiska sprängladdningsrester under städningen. Det finns heller inga bilder som tydligt visar något sånt.

Men du talar om spår efter konventionella sprängmedel och inte thermit. Tror du sådant hittas av en slump av någon inhyrd uppröjningsarbetare?
Citera
2012-09-19, 21:40
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
...vakthund...

Jag tycker för din del att du ska vara försiktig med det här ordet. Det låter som att du uppfattar motargumentet mot det som du uppfattar som den korrekta beskrivningen egentligen är ett argument i sig för att det du stödjer är rätt. Att all kritik mot beskrivningen av en konspiration är en del av konspirationen själv. Då blir det liksom inte så lätt att föra en sansad diskussion, men jag förstår att det blir rätt så bekvämt för dig.

Ungefär samma situation som när skeptiska vetenskapsmän överbevisar telepatiker men får till svar att det beror på att telepati inte fungerar när skeptiker är i rummet. En praktisk, men föga respektingivande argumentationsmodell.
Citera
2012-09-19, 22:13
Medlem
TODCDFWBs avatar
Citat:
Nu börjar även denna diskussion spåra ur i någon slags länk-battle, men du kan vara trygg i att för varje debunking-länk du postar kan jag posta en länk där debunkingen debunkas. Bentham-diskussionen har förts sedan artikeln publicerades 2009 så det är inga nyheter du kommer med men just Marie-Paule Pileni är intressant eftersom hon initialt hävdade att hon inte har några kunskaper om det artikeln handlade om, men som du skriver var hon väl insatt i ämnet, en efterhandskonstruktion möjligen. För att vara en oanselig tidskrift där vem som helst kunde publicera mot betalning fick både hon och tidskriften ta emot groteskt mycket hets och förlöjliganden till det att hon helt nekade till att ha studerat och aktivt publicerat artikeln.
Har inte sett så många exempel på att värdelösa artiklar togs in utan peer review och mot betalning förutom nonsensartikeln som mycket lägligt publicerades en tid efteråt och som vakthundar ständigt drar upp, lite förvånad att du inte gjorde det men du kanske höll lite på den godbiten? Men även den har naturligtvis redan varit uppe för diskussion här i tråden, mer än en gång.

Det sista du nämner, om en annan artikel, vet jag faktiskt ingenting om. Kritikten riktad mot Pileni som påstås ha faktagranskat visste jag inte heller om. Poäng till dig där, antar jag!

Din länk skulle jag nog dock inte se som en debunking av min länk. Mats Lundberg tar nämligen upp en rad grundläggande och praktiska misstag som enligt honom gör att Harrits slutsatser blir felaktiga. Det handlar bl.a. om stora fel med elektronmikroskopin, den eventuella kontamineringen av proverna och svårigheter med att verifiera deras data. Jag valde att länka avsnittet så att du själv kan höra vad Lundberg tar upp istället för att jag som, likt Harrit och Jones, inte har expertis inom området försöker förklara lite halvdant. Hehe.

Michael Fullerton säger att Neils Harrits artikel ännu inte har blivit motbevisad, men jag kan inte se att några av argumenten som han själv motbevisar för att försvara artikeln handlar om det som Mats Lundberg tar upp, förutom Pelini-situationen.

Citat:
Men du talar om spår efter konventionella sprängmedel och inte thermit. Tror du sådant hittas av en slump av någon inhyrd uppröjningsarbetare?

Menar du nu att uppröjningsarbetarna också är en del av konspirationen? "Grabbar.. om ni skulle råka hitta det där eller det där så rapportera inte det. Okej?" Skämt åsido. Ja precis. Jag tycker det är märkligt att det inte har hittats flera tydliga bevis på platsen som pekar på att sprängmedel eller thermit användes. Prover som analyseras flera år efter attacken och som, så vitt jag vet, inte innehåller de viktigaste biprodukterna av thermit samt kan ha kontaminerats räcker inte för att övertyga mig. Kanske speciellt nu efter att jag hörde Lundberg förklara vilka misstag Harrit gjort för att komma fram till sin slutsats.

Det är svårt att veta exakt hur en plats ska se ut efter att ha demolerats med thermit eftersom det aldrig har inträffat tidigare. Man kan däremot fundera kring varför personerna som var fast under tornen i flera timmar inte blev ihjälbrända av thermiten. Genelle-Guzman Macmillian, till exempel.

Citat:
"Despite being trapped for 27 hours in the rubble, believing that she was surely going to die, Guzman-McMillan told The Christian Post that she has no regrets about her decisions that day.
http://www.christianpost.com/news/last-world-trade-center-survivor-tells-of-meeting-god-in-the-rubble-55373/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in