Citat:
Ursprungligen postat av lazyjones
har du öht satt dej in i den här saken förutom att läsa konspirationsnötternas inlägg och att kolla på zeitgeist (ller vafan pseudodokumentären hette)?
Det du räknar upp är inget konstigt alls. Vet du vad ca 14 (för planet träffa mellan 93-99 vån) våningar som faller fritt i 3-18 (beroende på hur många våningar som hade försvagade järnbalkar från elden) meter väger? Och sen är toppen på en skyskrapa den absolut tungaste delen för på taket finns vattencisterners som förser byggnaden med vatten, luftkonditionering samt hissmaskineriet.
Att byggnaden skulle hålla för hela den vikten fallande, om de så bara är 3 meter, ner på sig är inte en chans.
Sen det du kallar explosioner på varje våning är helt enkelt luften som trycks ut från varje våningsplan när våningarna kollapsar. Och det är precis det en explosion är, gas som expanderar snabbt. Så inte så konstigt det kanske ser ut lite som explosioner.
Antar att de flesta foliehattar här är ganska lågutbildade. När man inte förstår hur nåt fungerar så är det väl lätt att ta till sig konspirationsteorier. Det är väl nya tidens religion/magi, vilket outbildade människor förr i tiden använde för att förklara saker de inte förstod.
Det du räknar upp är inget konstigt alls. Vet du vad ca 14 (för planet träffa mellan 93-99 vån) våningar som faller fritt i 3-18 (beroende på hur många våningar som hade försvagade järnbalkar från elden) meter väger? Och sen är toppen på en skyskrapa den absolut tungaste delen för på taket finns vattencisterners som förser byggnaden med vatten, luftkonditionering samt hissmaskineriet.
Att byggnaden skulle hålla för hela den vikten fallande, om de så bara är 3 meter, ner på sig är inte en chans.
Sen det du kallar explosioner på varje våning är helt enkelt luften som trycks ut från varje våningsplan när våningarna kollapsar. Och det är precis det en explosion är, gas som expanderar snabbt. Så inte så konstigt det kanske ser ut lite som explosioner.
Antar att de flesta foliehattar här är ganska lågutbildade. När man inte förstår hur nåt fungerar så är det väl lätt att ta till sig konspirationsteorier. Det är väl nya tidens religion/magi, vilket outbildade människor förr i tiden använde för att förklara saker de inte förstod.
Det svarar fortfarande inte på en mängd frågor, t.ex. hur planet och de efterföljande bränderna lyckades orsaka samtidig kollaps hos de bärande delarna av våningsplanen? Och du kanske också kan förklara för mig varför t.ex. newtons tredje lag ska åsidosättas i det här fallet?
Men visst jag kanske är obildad lekman. Frågan är dock om personer som den här är det:
http://www.youtube.com/watch?v=z8W-t57xnZg
Citat:
Ursprungligen postat av Terjad
När världens ingenjörer är eniga så är det givetvis putte (18 år, mcdonalds anställd), som borde ha sista ordet på hur det egentligen går till när byggnader imploderar pga brand.
Vad jag vill minnas kom den offentliga utredningen inte fram till någon förklaring till själva rivningsförloppet. Jag vill också minnas att det till och med påvisats att det fanns rester av sprängämnen i dammet från byggnaderna, i en rapport som genomgått vetenskaplig granskning.