Citat:
Ursprungligen postat av söderb
Jag frånsäger mig inte diskussion om wtc1+2, jag försöker förtydliga att resonemanget om att det skett förut utan att byggnaden kollapsen är felaktigt, vilket du själv sedan höll med om; och det är riktigt att det som skedde de två tornen mig veterligen inte skett förut..
Då är jag med i ditt resonemang angående WTC1, 2 och 7. Skönt att vi kan komma överens om något åtminstone. Känns annars som att vi bara bollar åsikter fram och tillbaka utan att komma nånvart.
Citat:
Nej jag frågar vad det har med eventuella bomber att göra? Godtar du att "era" största bevis för bomber är vittnen och de videos som visar explosioner/airpuffs? Ser man till puffarna så sker dessa i ytterpelarna, tycker du själv att det är det minsta rimligt att placera ut dessa utan att något märker det? Förstår du resonemanget att hissarna är obetydliga till den del att de inte har något mer ytterpelarna att göra?
Hiss-schakten är relevanta på så sätt att ska man demolera en byggnad måste man ha tillträde dit. Det största beviset för mig om att sprängmedel använts är att titta på hur WTC7 faller, för mig är det helt orimligt att en byggnad som WTC7 faller på det viset pga lokala bränder.
Givet att man hade tillträde till byggnaden nattetid för exempelvis reparation och även att vissa våningar, vill jag minnas, var avstängda så tycker jag nog det är fullt rimligt.
Ditt maniska tjat om pelare och hiss-schakt ställer jag mig helt oförstående till, vem har försökt koppla ihop dessa och på vilket sätt, vem argumenterar du emot?
Citat:
Du skrev senast ett kort inlägg som troligt/otroligt, tycker du inte det är lite motsägelsefullt när du själv går in nu och anser vad som du tycker är troligt? Vilket som.. vad har du för kompetens inom detta för att gå emot experterna? Stor kraft i vertikal riktning rakt ned, i en till synes ganska kompakt överdel, alltså toppen på byggnaden över kollapspunkten är den som skapar trycket.
Tja, det är väl lite det denna tråd går ut på, några som ifrågasätter de av regeringen tillsatta experter som med frenesi hävdar att det är inga konstigheter med någonting, och några som kallar dessa för foliehattar och hänvisar till ovan nämnda experter. Som av en slump väljer luft den svåraste vägen ut och i ett sådant perfekt mönster att åskådare inte ens tror det vore möjligt för demoleringsexperter att åstadkomma något liknande. Ska vi enas om att vi är oense om den saken?
Citat:
Jag köper det som mer rimligt, men här inne bollas det med bomber på princip varje sida vilket måste nu efter 10år kunna anses som felaktigt.
Ser man till hur bottenvåningen blåstes ut och lyssnar till vittnesmål håller jag det inte för otroligt att även kaboom-bomber användes.
Citat:
Tycker du att Jones rapport är okej utförd annars? Du ser inget problem i alla metodfel eller frånvaro av uppgifter helt och hållet? Ser du något problem i att han faktiskt aldrig genomfört ett jämförelsetest med det han säger sig hittat? Hur ser du på att man påstår sig hittat detta nanothermite på 5 slumpmässiga platser i en stor radie kring hela kollapsplatsen, verkar det rimligt? Alla slumpmässigt upptagna fynden är väl dessutom på nanothermite som inte haft sin kemiska reaktion än, verkar det rimligt tycker du att man i ett slumptest får 100% matchning, nu kan man bara spekulera hur testerna samlats in såklart men man får veta att det städas upp och att det sveps med händer, hur de i 5-7år förvarats osv är oklart. Känns inget jag skulle satsa mina pengar på.
Håller med om att hanteringen av proverna skulle skötts bättre, förslagsvis skulle myndigheterna låtit polis/FBI undersöka de prover myndigheterna har i förvar. Jones tvingades ju testa de enda dammprover han kunde komma över, han gjorde det bästa av situationen således. Sedan kan man ju alltid argumentera för att han inte borde gjort dessa tester öht. pga. de uppenbara brister en sådan undersökning medför, men jag är av den åsikten att när myndigheterna brister i sina åtaganden är det bra att privatpersoner gör sitt bästa för att uppväga undermåliga utredningar.
Citat:
Inte perfekt sekvens utan exakt rätt ögonblick, när den stora massan når en våning, när trycket är som störst på den våningen så trycks det ut luft i sidorna, att bomberna skulle gått av (ljudlöst)(ej upptäckta i ytterpelarna) exakt när den stora massan når våningen med en tiondels sekunds precision ja då börjar då jag fundera. Blandar vi dessutom in thermite (eftersom det inte finns ljud kan vi utesluta bomber, tillsammans med obefinlig seismisk aktivitet)så sker reaktionen något längre än traditionella bomber, hur man trådlöst obemärkt osv ska lyckas med denna precision förstår inte jag.
Jag är övertygad om att det går att uppnå sådan precision med trådlösa thermate-laddningar, det baserar jag på att trådlösa thermate-laddningar faktiskt används vid demolering vilket hade varit omöjligt om man inte kunde utlösa dessa med extrem precision.
Citat:
Vad tycker du om frånvaron på denna typ av händelser innan kollapsen? Är det inte något man funderar över, varför sker det endast när kollapsen startat
Just den saken har jag inte funderat över. Hur menar du det borde gått till?