2014-06-23, 19:49
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns många som tror på Gud fullt ut, utan att följa alla instruktioner i skrifter. Tur är väl det...
Annars skulle vi ha slavar,stena folk,bränna häxor m.m. Att se skrifterna som instruktioner är ju det som gör religion så farligt. Det som står i skrifterna har män skrivit för att kontrollera och styra.
Om det finns en gud så tror jag inte han vill att man ska låsa in sig i ett kloster hela livet och bara dyrka hela dagarna. Och vill Gud det så är han inte värd att dyrkas.....
Så du menar att man är kristen trots att man inte följer eller erkänner Bibeln och muslim trots att man inte följer eller erkänner Koranen? Ja, det låter oerhört logiskt.

Det har du helt rätt i, att man kan tro på Gud utan att följa instruktioner i skrifter. Jättebra analys! Men nu pratar vi om en nunna, vilken är en kristen - och därmed följer Bibeln. Jag gav även exemplet att en muslim följer Koranen. Men du säger alltså att man kan vara muslim, men förneka och inte följa Guds ord, det vill säga Koranen.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det som står i skrifterna har män skrivit för att kontrollera och styra.
Om det finns en gud så tror jag inte han vill att man ska låsa in sig i ett kloster hela livet och bara dyrka hela dagarna. Och vill Gud det så är han inte värd att dyrkas.....
Men gumman, vad du tror och tycker om religion är irrelevant. Nu pratar vi om religiösa människor som följer antingen Bibeln eller Koranen. Huruvida du tycker att det är meningslöst är helt utanför ämnet. Jag tror alla vet om att det finns människor som dyrkar Gud utan att vara kristna eller muslimer.
Citera
2014-06-23, 20:02
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corran
Då kan jag fråga dig om du ens läste vad jag skrev. Jag kan känna avund mot folk som har en Sund Religiös tro.
Detta känns dock som allt annat än sund.

Jag kan utan problem diskutera min tro...jag kan ta att nån annan tycker olika.

Men jag tycker att religonsfrihet bör råda för barn.

Vad är det hon gör som är så bra i guds ögon? Svårt att se hur hon hjälper nån annan.
Du verkar fortfarande inte förstå. Vet du någonting om spiritualitet eller religion överhuvudtaget? Återigen är mitt råd att du läser på om religion innan du kritiserar och försöker förlöjliga. Det lyser igenom att du har en agenda, du är inte objektiv.

Citat:
Vad är det hon gör som är så bra i guds ögon? Svårt att se hur hon hjälper nån annan.
Så du menar att kristna/troende/nunnor ska tro att all världens krig ska sluta så fort de börjar be? Och varför tror du att allt handlar om att hjälpa andra hela tiden? Dessa människor tror på Gud, vill komma närmre Gud, lära känna Gud, förstå sig på livet och världen och även föregå med gott exempel. Tror du att de bara sitter och ber hela dagarna om att Obama ska kliva ur Irak, eller?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nun

Citat:
Men jag tycker att religonsfrihet bör råda för barn.
Men politisk indoktrinering, som är ett bra mycket större problem i Sverige och Europa, stör dig inte lika mycket? Eller att människor nuförtiden dyker popstjärnor, stundens lust och sig själv - istället för ett högre väsen? Det vore hycklande och ignorant att tro att du eller jag är bättre än de här nunnorna. Generellt sett så skulle jag säga att svenskar är mer hjärntvättade än en nunna i ett kloster, som dessutom inte skadar någon annan - vilket jag inte kan säga om det tidigare.

Men jag håller med dig, "religionsfrihet bör råda för barn" - men vilket barn syftar du på? Jag har inte sett videon, men du nämner väl att nunnan är 19 år? Är hon ett barn menar du, eller har jag missat något?
Citera
2014-06-23, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxherren
Så du menar att man är kristen trots att man inte följer eller erkänner Bibeln och muslim trots att man inte följer eller erkänner Koranen? Ja, det låter oerhört logiskt.

Det har du helt rätt i, att man kan tro på Gud utan att följa instruktioner i skrifter. Jättebra analys! Men nu pratar vi om en nunna, vilken är en kristen - och därmed följer Bibeln. Jag gav även exemplet att en muslim följer Koranen. Men du säger alltså att man kan vara muslim, men förneka och inte följa Guds ord, det vill säga Koranen.

Men gumman, vad du tror och tycker om religion är irrelevant. Nu pratar vi om religiösa människor som följer antingen Bibeln eller Koranen. Huruvida du tycker att det är meningslöst är helt utanför ämnet. Jag tror alla vet om att det finns människor som dyrkar Gud utan att vara kristna eller muslimer.
Varför skulle man inte kunna vara kristen utan att följa bibeln fullt ut? Varför är det irrelevant vad just jag tycker om religion? Och var skrev jag att kristna eller muslimer inte erkänner sina skrifter?
Och gumma kan du vara själv.......
Citera
2014-06-23, 22:56
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
haha, jo jag förstår att de inte hade varit nån ide. Typ "den här stenen håller t-rex borta, för inte ser du nån t-rex här?"
Se där! Har faktiskt ett par sådana stenar själv.
T-rexen på tomten mmhmmm...
Vithaj och megalodon-sten nere vid bryggan mmhmmm...
Geting, mygg och annan skit-stenen inomhus mmhmmm...

Bara den sista som ibland felar men Herrens morgontidning tar hand om evt misstag i det fallet.
Lite jobbigt om det hade varit den första,
och man var tvungen att slå ihjäl den med mogontidningen...
Men herren giver och herren tager, ingen börda han lägger som inte kan bäras.
-So you darn T-Rex, come on, MAKE MY DAY!!!

Skämt åt sido, vore det inte så sorgligt hade det gått att se lite humor i det hela.
Det är som en typ av självmord dessa töser och pojkar begår imho.
Citera
2014-06-23, 23:49
Medlem
Xploits avatar
TS efterfrågar en ett koncist svar ("icke-politikersvar"), men det jag kan erbjuda kanske uppfattas som ett politikersvar. Internt talar man nog om det som användaren Mumffis skrev om i sitt inlägg, dvs. att vissa människor har ett särskilt kall (och inom den katolska kyrkan gäller detta även exempelvis prästämbetet som också kräver celibat och därför kan upplevas "krävande"). TS identifierar sig kanske inte som religiös, varför det vore lämpligare om vi försöker beskriva detta med ett mer sekulärt språk. Det som kanske är svårast att förstå i detta typ av val är alltså att personen gör avkall på det som de flesta människor begär och konstruerar mening kring; relationer till andra människor, ofta indelade i olika kategorier (den romantiska vi har med vår/våra partner, familjebanden till våra nära släktingar eller vänskap till olika utvalda). Vissa känner kanske att dessa konventionella alternativ som erbjuds (dvs. att skapa en mängd djupa relationer till andra människor) är tillräckligt meningsfulla eller existentiellt tillfredsställande nog för dem, varvid de söker sig till andra alternativ.

I dokumentären talade nunnan, när hon fick frågan om det stränga livet, att strängheten i sig var något som lockade. Här skulle vi kanske kunna tala om en slags metod för att konstruera något heligt eller sakralt, något åsidosatt och speciellt kring vilket vi kan finna mening. Känner vi oss vågade skulle vi kanske kunna dra en parallell till monogami (låt oss för stunden ignorera evolutionspsykologiska resonemang), där vi sätter upp en slags superrelation, en relation som är helt unik och som vi inte behandlar som andra relationer; vi "offrar" så att säga tanken om att ha flera sådana relationer till förmån för att bara ha en som blir väldigt viktig (oftast) i våra liv. Applicerat på nunnan kanske vi alltså kan tala om en mängd offer för att sakralisera relationen till Gud, som verkligen då blir unik, Den Enda; ett steg längre än monogami där vi inte bara är romantiskt relationsexklusiva utan relationsexklusiva mer generellt, där vi har en viktig relation (till Gud) och en mängd sekundära, mindre relationer till annat. Vi får exempelvis höra att nunnorna skall försöka undvika att utveckla speciella relationer till enskilda andra nunnor på klostret. Således låts man i stillhet kultivera sin relation till det man upplever vara alltets källa och be för alla människor.

Om nunnans familj verkade det onekligen vara sorg inblandat i hennes val. Som ovan noterat sade modern att hon grät länge, men hon uttryckte också att det skulle göra henne glad om samtliga hennes barn valde att bli nunnor/munkar. Det finns nog en spänning här; klosterlivet är ett heligt liv, ett liv som i någon mening är renare/bättre än det vanliga jordelivet, och för den som har kall torde vi därför vara glada. Samtidigt vill vi inte mista våra nära. Jag vet inte om jag upplevde att det var renodlad sorg som familjen kände därför. Systern som fick barn uttryckte också stundom tvivel om hon gjorde rätt som gifte sig, på samma sätt som nunnan själv uttryckte (åtminstone innan hon blev nunna) tvivel om att bli nunna var rätt väg att gå.
Citera
2014-06-23, 23:50
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Du verkar fortfarande inte förstå. Vet du någonting om spiritualitet eller religion överhuvudtaget? Återigen är mitt råd att du läser på om religion innan du kritiserar och försöker förlöjliga. Det lyser igenom att du har en agenda, du är inte objektiv.

Så du menar att kristna/troende/nunnor ska tro att all världens krig ska sluta så fort de börjar be? Och varför tror du att allt handlar om att hjälpa andra hela tiden? Dessa människor tror på Gud, vill komma närmre Gud, lära känna Gud, förstå sig på livet och världen och även föregå med gott exempel. Tror du att de bara sitter och ber hela dagarna om att Obama ska kliva ur Irak, eller?
http://en.wikipedia.org/wiki/Nun

Men politisk indoktrinering, som är ett bra mycket större problem i Sverige och Europa, stör dig inte lika mycket? Eller att människor nuförtiden dyker popstjärnor, stundens lust och sig själv - istället för ett högre väsen? Det vore hycklande och ignorant att tro att du eller jag är bättre än de här nunnorna. Generellt sett så skulle jag säga att svenskar är mer hjärntvättade än en nunna i ett kloster, som dessutom inte skadar någon annan - vilket jag inte kan säga om det tidigare.

Men jag håller med dig, "religionsfrihet bör råda för barn" - men vilket barn syftar du på? Jag har inte sett videon, men du nämner väl att nunnan är 19 år? Är hon ett barn menar du, eller har jag missat något?

Läsa på om religion...jag tror inte på det i stort. Inte som det t.ex. står i bibeln. Det är inget jag behöver läsa på om för att bilda min uppfattning om.

Jag har ingen direkt agenda...för vad? Tror du jag vill förbjuda religion? Varför är så många religiösa rädda för frågor och mothugg? Ta det lugnt.

Så du menar att nunnor är ego och vill ha Gud för sig själv i tankarna? Varför finns det då andra nunnor som uppenbarligen hjälper andra?

Du går i ett extremt försvar...varför? Jag tycker barn ska bilda sig en egen uppfattning om världen. När det kommer till politik, vilken (om) sport/hobby/yrke man vill syssla med.

Men...det handlar inte om de här, varför drar du upp det?

Anser inte heller att det är nåt fel att man dyrkar personer, om det är nån vettig. Sen är det ju tragiskt med vilsna ungdomar som säger att de älskar nån popidol mer än sin egen familj, och t.om. säger det i TV, inför andra. Men, som sagt, det är en helt annan fråga.

Hon har väl varit yngre än 19? Hennes lillebror var ju lika förstörd/hjärntvättad. Pratade redan om livet efter döden, då han äntligen kunde få träffa sin syster fritt. Det är för mig inte friskt.
Citera
2014-06-23, 23:55
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit

Om nunnans familj verkade det onekligen vara sorg inblandat i hennes val. Som ovan noterat sade modern att hon grät länge, men hon uttryckte också att det skulle göra henne glad om samtliga hennes barn valde att bli nunnor/munkar. Det finns nog en spänning här; klosterlivet är ett heligt liv, ett liv som i någon mening är renare/bättre än det vanliga jordelivet, och för den som har kall torde vi därför vara glada. Samtidigt vill vi inte mista våra nära. Jag vet inte om jag upplevde att det var renodlad sorg som familjen kände därför. Systern som fick barn uttryckte också stundom tvivel om hon gjorde rätt som gifte sig, på samma sätt som nunnan själv uttryckte (åtminstone innan hon blev nunna) tvivel om att bli nunna var rätt väg att gå.

Jag är full förståelse för att man leva ett andligt liv. T.om. ett liv som är helt baserat runt andlighet.

Det jag inte förstår är varför övriga familjemedlemmar inte skulle få vara med. Varför det ska krävas att helt stänga av sig från omvärlden. Det tycker jag känns lite misstänkt.

Det handlar inte om att man avstår från TV, Radio och andra moderna saker. Det är möjligen ovanligt, men långt ifrån nåt onaturligt eller konstigt så. Och kan säkert bidra till att "rena sin kropp och sitt inre".
Citera
2014-06-24, 05:31
Medlem
Yxherrens avatar
Citat:
Läsa på om religion...jag tror inte på det i stort. Inte som det t.ex. står i bibeln. Det är inget jag behöver läsa på om för att bilda min uppfattning om.
Vilket påvisar hur korkad du är. Du sitter här och försöker dumförklara och kritisera någonting som du inte förstår dig på eller tänker lära dig någonting om. Nu vet jag att det inte går att få idioter att inse hur dumma de är, men kom igen. Någon måtta får det väl ändå vara..

Citat:
Jag har ingen direkt agenda...för vad? Tror du jag vill förbjuda religion? Varför är så många religiösa rädda för frågor och mothugg? Ta det lugnt.
Haha, jaså? Är jag religiös nu bara för att jag inte stryker dig medhårs och håller med dig i dina idiotiska kommentarer och tankesätt? Jag är inte kristen. Din agenda är att du vill förlöjliga och trycka ner andra människors livsval och spiritualitet. Vilket säger mer om dig än om någon annan.

Citat:
Så du menar att nunnor är ego och vill ha Gud för sig själv i tankarna? Varför finns det då andra nunnor som uppenbarligen hjälper andra?
Eh, va? Citera mig när där jag säger att nunnor är egoistiska och vill ha Gud för sig själv. Snälla, citera mig.

Citat:
Du går i ett extremt försvar...varför?
För att jag har svårt för korkade och ignoranta människor. Du sitter här och försöker kritisera och förlöjliga någonting som du inte vet någonting om och dessutom erkänt att du inte vill lära dig om ämnet. Du har med andra ord medgivit att du är ignorant. Jag försvarar inte mig själv, då jag inte är kristen. Utan jag försvara människor mot självgoda, obildade och ignoranta personer som dig. Vad är ens din poäng med tråden om du inte vill lära dig?

Citat:
Jag tycker barn ska bilda sig en egen uppfattning om världen. När det kommer till politik, vilken (om) sport/hobby/yrke man vill syssla med. Men...det handlar inte om de här, varför drar du upp det?
Okej, vad bra för dig. Det var du som började prata om det, inte jag.

Citat:
Anser inte heller att det är nåt fel att man dyrkar personer, om det är nån vettig. Sen är det ju tragiskt med vilsna ungdomar som säger att de älskar nån popidol mer än sin egen familj, och t.om. säger det i TV, inför andra. Men, som sagt, det är en helt annan fråga.
Okej, vad bra...

Citat:

Hon har väl varit yngre än 19? Hennes lillebror var ju lika förstörd/hjärntvättad. Pratade redan om livet efter döden, då han äntligen kunde få träffa sin syster fritt. Det är för mig inte friskt.
Haha, ja, alla har nog varit yngre än 19. Ypperlig analys.

När man läser den här forumdelen så är det inte religiös indoktrinering som skrämmer mig, utan den allmänna okunskapen och föraktet mot religion. Någon egen tankeverksamhet tycks inte existera, utan man förlitar sig helt på den stora klungans åsikter - som förövrigt inte tillkommit av en opolitisk slump. TS erkänner till och med att han inte vill eller kommer att läsa någonting som går emot hans åsikter, så något svar på hans "fråga" kommer han alltså aldrig att få - eftersom han egentligen inte ville ha den. Ja ja, den siste idioten är ännu inte född.
Citat:
Senast redigerad av Yxherren 2014-06-24 kl. 05:40.
Citera
2014-06-24, 08:52
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elluard
Inte hört talas om falska profeter som förvränger huvudet på en vanlig sårbar människa med sina satans påhitt om hur man skall dyrka gudstro.

Jo, jag är medlem i svenska kyrkan
Citera
2014-06-24, 16:24
Medlem
Är det någon som vet något mer om familjen? Cavallin? När konverterade denna gren till katolicismen? Var det nunnans föräldrar eller farföräldrar?
Citera
2014-06-24, 18:28
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Vilket påvisar hur korkad du är. Du sitter här och försöker dumförklara och kritisera någonting som du inte förstår dig på eller tänker lära dig någonting om. Nu vet jag att det inte går att få idioter att inse hur dumma de är, men kom igen. Någon måtta får det väl ändå vara..

Haha, jaså? Är jag religiös nu bara för att jag inte stryker dig medhårs och håller med dig i dina idiotiska kommentarer och tankesätt? Jag är inte kristen. Din agenda är att du vill förlöjliga och trycka ner andra människors livsval och spiritualitet. Vilket säger mer om dig än om någon annan.

Eh, va? Citera mig när där jag säger att nunnor är egoistiska och vill ha Gud för sig själv. Snälla, citera mig.

För att jag har svårt för korkade och ignoranta människor. Du sitter här och försöker kritisera och förlöjliga någonting som du inte vet någonting om och dessutom erkänt att du inte vill lära dig om ämnet. Du har med andra ord medgivit att du är ignorant. Jag försvarar inte mig själv, då jag inte är kristen. Utan jag försvara människor mot självgoda, obildade och ignoranta personer som dig. Vad är ens din poäng med tråden om du inte vill lära dig?

Okej, vad bra för dig. Det var du som började prata om det, inte jag.

Okej, vad bra...

Haha, ja, alla har nog varit yngre än 19. Ypperlig analys.

När man läser den här forumdelen så är det inte religiös indoktrinering som skrämmer mig, utan den allmänna okunskapen och föraktet mot religion. Någon egen tankeverksamhet tycks inte existera, utan man förlitar sig helt på den stora klungans åsikter - som förövrigt inte tillkommit av en opolitisk slump. TS erkänner till och med att han inte vill eller kommer att läsa någonting som går emot hans åsikter, så något svar på hans "fråga" kommer han alltså aldrig att få - eftersom han egentligen inte ville ha den. Ja ja, den siste idioten är ännu inte född.

haha, anser du att du får mer rätt genom att diskutera som du gör?

Själv tycker jag det är skillnad på att dumförklara och vara hjärntvättad. Hjärntvättad kan väl de flesta bli.
I detta fall tycker jag synd om barnen...ett klart bevis för hur det kan gå om föräldrar kör stenhårt på en linje och inte tillåter nån "kritisk granskning".

Hade faktiskt själv många diskussioner med framförallt pappa när jag va liten. Om gud, varför folk gifter sig osv. Jag tilläts tänka fritt och gå min egen väg.

Höj nivån i dina svar om du vill fortsätta diskussionen.
Citera
2014-06-28, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GutesLeben
Är det någon som vet något mer om familjen? Cavallin? När konverterade denna gren till katolicismen? Var det nunnans föräldrar eller farföräldrar?

Troligtvis är dom katoliker ganska långt tillbaka vilket är det vanliga.
Pappa Cavallin verkar arbeta som diakon och har skrivit en hel del saker.

Intressant är att Karmelitnunnorna är nästan fem gånger fler än Karmelitmunkarna i Sverige och dom flesta är relativt unga, undrar varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in