2014-06-28, 09:15
Medlem
Funderade lite kring att sitta i kloster är som att sitta i fängelse fast tvärtom.
Båda är en separering från det gemensamma samhället där den ena är tilltvingad av samhällsmedlemmarna för att de inte orkar ha personerna fria och den andra är frivillig från personen själv som inte orkar leva fritt ute bland samhällsmedlemmarna.
Citera
2014-06-29, 22:16
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Troligtvis är dom katoliker ganska långt tillbaka vilket är det vanliga.
Pappa Cavallin verkar arbeta som diakon och har skrivit en hel del saker.

Intressant är att Karmelitnunnorna är nästan fem gånger fler än Karmelitmunkarna i Sverige och dom flesta är relativt unga, undrar varför.
Kyrkan drar till sig fler kvinnor generellt...
Citera
2014-06-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Kyrkan drar till sig fler kvinnor generellt...
Vilket är konstigt. Vore jag kvinna , så var organiserad religion det sista jag skulle ägna mig åt/tro på.
Det är ju bara att läsa bibeln så ser man att kvinnans roll i kristendomen inte är mycket att hänga i julgranen....
Citera
2020-04-13, 03:17
Medlem
Klossmongos avatar
Nu har hon levt i klostret i 23 år.

Marta är född -78, ser att den yngsta nunnan i klostret idag är en -89a.
Citera
2020-07-21, 21:31
Medlem
DerStiefelknechts avatar
Tyckte att dokumentärens fokus var lite skevt i och med att familjen fick så mycket kameratid framför själva utövandet av kloster-livsstilen. Ville också veta mer angående finansiering av det hela. Är själv lite av en sökare som aldrig riktigt känt mig tillfreds i denna värld.

Tänkvärt om ett liv i isolering. Är själv beredd att till stora delar offra materiella ting, liksom vissa av de intryck jag gärna flyr in i, i ren brist på annat. Finns klart anledning att ifrågasätta sin egen del i detta ekorrhjul, konsumtion och annat.

Marta pratar om den ständiga jakt som människor i allmänhet ägnar sig åt med resor och att flänga omkring i sitt eget sökande efter lycka, när sådant i själva verket redan finns att hitta inom oss.

Jag tänker kanske att sanningen ligger någonstans mitt emellan – inte nödvändigtvis så drastiskt som att leva klosterliv med just den isolering det innebär från familj och samhälle, men det materiella begäret (och väldigt många andra begär också för den delen) kan nog finnas viss anledning att se över med jämna mellanrum. I synnerhet som jag själv fastnat i riktigt köpbeteende och alldeles för mycket skärmtid och utseendefixering det sista.

Sedan – beundransvärt med den mentala uthållighet som dessa människor måste besitta. Jag hade nog börjat klättra på väggarna redan i ett tidigt skede, och då har jag ändå naturligt börjat närma mig många av dessa andliga frågor.
Senast redigerad av DerStiefelknecht 2020-07-21 kl. 21:36.
Citera
2024-11-25, 14:49
Medlem
Det kommer en uppföljare till dokumentären från 2007 på bio 2025.

https://www.sydsvenskan.se/artikel/succedokumentaren-far-uppfoljare-hur-gick-det-for-19-ariga-marta/

Såg om dokumentären igår (finns att hyra på Vimeo). Minns att vi kollade på den i skolan när jag var 12-13år. Jag blev minst lika tagen av den nu i vuxen ålder. Otrolig berättelse.

Av det jag kunnat läsa mig till på nätet så verkar Moder Maria (Marta) bo kvar i klostret och är idag 46 år gammal. Hon verkar även ha blivit föreståndare för klostret.

Ser verkligen fram emot att se uppföljaren då även delar av övriga familjen som var med i dokumentären från 2007 ska vara med.
Citera
2025-08-22, 11:46
Medlem
farlings avatar
https://www.kyrkanstidning.se/kultur/ny-film-om-hur-karmelitsystern-martas-liv-fortsatte

Nu kommer (äntligen!) uppföljningen på den fantastiska dokumentären "Nunnan" från 2007.

Få saker har berört mig så djupt som denna film som jag sett flera gånger under årens lopp, och jag återkommer ofta till Marta/syster Maria av Bebådelsen i mina tankar. Är väldigt fascinerad av beslutet att så ung gå in i det strängaste klostret, och välja att leva hela sitt liv bakom murar, och i tystnad i sig själv.
Det ska bli väldigt spännande att få höra henne berätta om dessa 25 år i kloster, och också hur hennes familj har det i dag.
Citera
2025-08-31, 16:59
Medlem
Såg andra delen igår.
En mycket tankeväckande, sorglig, vacker, rolig, intressant och annorlunda film som jag starkt kan rekommendera.

Filmen fick mig att fundera på allt möjligt.

Tex sa mamman att hon själv hade funderingar på att gå i kloster när hon var ung, men att hon aldrig har uppmuntrat sina döttrar. Hon sa också att hon inte skulle ha haft ngt emot om alla hennes barn hade blivit nunnor och präster.

Och jag tänkte direkt att man inte behöver säga saker högt för att barn ska fatta vad föräldrarna vill.. 🤔

En annan sak som slog mig är att man undrar över Martas val att leva i celibat under hela sitt liv, men hennes två yngre systrar tycks göra samma sak - fast på barndomsgården. De är nu 39 och 41 år gamla. De har inte partners och lever där för att hjälpa mamma o pappa utan att ha ngt kärleksliv själva.

En sida när det gäller valet av celibat är väl den att som konservativ katolik betyder livet utan preventivmedel ständiga graviditeter för kvinnan under hela hennes vuxna liv.
Åtminstone 3 av familjens döttrar har valt att inte skaffa barn alls (nunnan och de två syskonen på gården). Ändå har föräldrarna redan 38st barnbarn, vilket betyder 6,3 barn i genomsnitt för resten av varje syskon.

Inget under om livet i celibat för dessa tjejer inte verkar så extremt som för oss andra. Livet utan celibat vore minst lika extremt för dem om de valde den riktningen.

Själv undrar jag hur många barn systern som jobbar som AI-forskare har? Tror inte hon har särskilt många ..🤔.. vilket betyder ännu fler barn åt de andra 🙈

Sen nämnde nunnans bror i förbifarten att det inte är lätt att hitta en lämplig partner när man själv är konservativ katolik. Och även andra systern från gården berättade att hon prövade Tinder men att det inte var ngt för henne.

Vidare tänkte jag på att nunnan har rätt att 7 ggr per år ta emot besök. Men föräldrarna åker dit 3 ggr per år.
Å andra sidan åker de kanske inte alls till USA där sonen bor med sin familj?

Själv skulle jag vilja veta mer om de andra syskonen..
Senast redigerad av sno 2025-08-31 kl. 17:23.
Citera
2026-03-17, 10:01
Medlem
AI-syrran har minst åtta barn...
Citera
2026-03-17, 12:58
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legokneckt
De är nog mer kristna är Ned Flanders. De säger aldrig mamma eller pappa, utan kallar sina föräldrar mor och far. Har haft en del diskussioner med hennes syster och hon ansåg det var helt fel med kondom eftersom gud hade skapat sexualiteten för fortplantning. Vidare trodde hon att alla som levde i Sverige före kristendomen aldrig kom till himlen. Men jag skulle absolut inte kalla henne för dum, hon hade toppbetyg.
Att ingen före kristendomen får evigt liv är att underskatta Gud. Felet är den kristna föreställningen att bara dem som bekänner sin tro på Jesus får livet. Men Gud och människor fanns före Jesus och Abrahams tid på jorden, det är bara berättelserna som saknas. De första skrivna texterna handlade om annat men i vår tid finns berättelserna om Gud spridda över hela jorden på hundratals språk.

Men när Människosonen kommer i sin härlighet, och alla änglar med honom, då skall han sätta sig på sin härlighets tron. Och inför honom skola församlas alla folk och han skall skilja dem från varandra, såsom en herde skiljer fåren ifrån getterna. Och fåren skall han ställa på sin högra sida, och getterna på den vänstra. Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:31-35
Citera
2026-03-22, 20:50
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kloster-till-salu-nar-karmelitnunnorna-behover-flytta-tungt-beslut

I flera decennier har karmelitnunnorna bott i klostret i Glumslöv. Där tillbringar de större delen av sitt liv innanför murarna. Men störande ljud och renoveringsbehov gör att de nu bestämt sig för att flytta.

– Det är ett tungt beslut, säger Jennifer Tunney, samordnare för Karmelitnunnorna.

Vart borde de flytta?
Citera
2026-03-23, 06:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/kloster-till-salu-nar-karmelitnunnorna-behover-flytta-tungt-beslut

I flera decennier har karmelitnunnorna bott i klostret i Glumslöv. Där tillbringar de större delen av sitt liv innanför murarna. Men störande ljud och renoveringsbehov gör att de nu bestämt sig för att flytta.

– Det är ett tungt beslut, säger Jennifer Tunney, samordnare för Karmelitnunnorna.

Vart borde de flytta?
Sist hade de behov av pengar för omfattande renovering av sitt kloster så de måste ha fått löften om pengar. Eller så hoppas de på att kunna sälja det nuvarande klostret dyrt.

Få katoliker i Sverige i modern tid har väl gjort så starkt intryck på svenskarna, så Vatikanen kanske anser att de är värda en mer passande byggnad utan moderniteter som PCB och annat. Kanske en slottsbyggnad i någon sörmländsk skog?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in