2010-02-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Du får säga åt de äldste i din organisation att de tar bort denna regel att ingen medlem får tala med avhoppare, så att de som verkligen är troende stannar kvar, medans de som känner sig tvingade att stanna kvar kan våga hoppa av utan att bli utstött ifrån sin familj, släkt och alla vänner!

Guds Frid!

Nej det är ett val som var och en får göra själv, det råder fri vilja.
Du förstår visst inte att sanningen är inte förhandlingsbar!

Det är bara så att det går inte att vara med bara för umgängets skull, vi väljer alla vår väg.
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Predikaren 12:14
"Ty den sanne Guden skall föra fram varje slags gärning till domen, varje dold gärning, för att se om den är god eller ond."
2010-02-02, 07:54
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Nej det är ett val som var och en får göra själv, det råder fri vilja.
Du förstår visst inte att sanningen är inte förhandlingsbar!

Det är bara så att det går inte att vara med bara för umgängets skull, vi väljer alla vår väg.
Romarna 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”

Predikaren 12:14
"Ty den sanne Guden skall föra fram varje slags gärning till domen, varje dold gärning, för att se om den är god eller ond."

Ja det borde vara ett fritt val, men det är inte så inom din organisation Flexbärt! Folk som har tappat tron känner sig tvingade att stanna kvar eftersom de inte vill förlora kontakten med familj, släkt och vänner! Om vittnena fick ha kontakt med familj, släkt och vänner trots att de hade hoppat av, så hade det inte längre varit ett tvång. Då hade ni vittnen också fått se vilka som verkligen är med av fri vilja och vilka som endast är med pga. att inte förlora gemenskapen med sina nära och kära.

Du får prata med de äldste i din församling Flexbärt, det är ju bra att du håller på den fria viljan, få de äldste att förstå detta då också!

Guds Frid!
2010-02-02, 08:55
Medlem
"Gud lurar man inte" skrev Flexbärt.

En bakgrund:
För några år sen gick jag en kurs där jag lärde känna en av mina numera bästa vänner. En svag 2-barns mamma som under sina 30+ år har varit med om på tok för mycket skit i livet. Jag skulle tom vilja säga att det räcker för flera livstider.. ( =/ )
Det har varit allt ifrån familjestrul till misshandel (flera), sexuellt utnyttjande av både ett av barnen samt att hon själv blivit utnyttjad/våldtagen..
Ja ni hör ju själva.. Allt hon vill är att allt ska bli bra. Att livet ska få bli normalt till slut. Att barnen ska må bra. Hon..
Jag slutade kursen innan henne, och hon mötte nya bekantskaper som hon glatt berättade om då vi lunchade flera gånger efteråt.
En av de andra deltagarna började så fort jag slutat att närma sig henne med sin religion i högsta hugg. Pratade om någon profet som skulle komma till stan och som vännen borde komma och lyssna på mm mm.
Vännen säger bestämt att är det JV så är jag INTE intresserad, och hon säger det dessutom flertalet gånger, men får gång på gång svaret att så inte är fallet.
Under en lunch tar vännen upp detta och bland det första jag får höra är rikets sal....

Bakgrund slut, och nu till min egentliga fundering..

Gud lurar man alltså inte, men det är helt i sin ordning att lura andra? Varför siktar man in sig på de svaga? De som mår dåligt?
och var är den fria viljan när ni gör såhär. Lurar folk som bara vill få lugn och ro efter ÅR av rent helvete?
2010-02-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -MizzY-
"Gud lurar man inte"

Himlarnas kungarike är likt surdeg, som en kvinna tog och gömde i tre stora mått vetemjöl, tills alltsammans kommit i jäsning. (Matt. 13:33)
I den här liknelsen talade Jesus om en normal process vid brödbakning.
Kvinnan blandade medvetet in surdegen i mjölet, och det fick ett positivt resultat. Surdegen gömdes i mjölet.
Hon kunde alltså inte se jäsningsprocessen. Även andlig tillväxt är osynlig för människoögat, och den pågår också över hela jorden. I liknelsen får surdegen alltsammans, inte mindre än ”tre stora mått vetemjöl”, att komma i jäsning. (Luk. 13:21)

I likhet med surdegen har predikoarbetet gett goda resultat.
Det har frambringat den andliga tillväxt vi ser, och det har utvidgats så att det nu når ut ”till jordens mest avlägsna del”. (Apg. 1:8; Matt. 24:14)
Tänk vilken förmån det är att få vara med och bidra till den här fantastiska tillväxten!

Matteus 16:6
”Jesus sade till dem: ”Håll era ögon öppna och se upp för fariséernas och sadducéernas surdeg.”
Markus 8:15
”Och han gav dem uttrycklig tillsägelse med orden: ”Håll era ögon öppna, se upp för fariséernas surdeg och Herodes surdeg.”

1 Mos 1:11
”Inget sädesoffer som ni frambär åt Jehova får göras till något syrat, ty ingen som helst surdeg eller honung får ni bränna som eldsoffer åt Jehova”

2 Mos 12:19
”Under sju dagar får ingen surdeg finnas i era hus, ty var och en som smakar något syrat, antingen han är en bofast främling eller en infödd i landet, den själen skall utrotas ur Israels menighet. 20 Inget syrat skall ni äta. Var ni än bor skall ni äta osyrat bröd.’”
2010-02-02, 14:31
Medlem
Citat:
Himlarnas kungarike är likt surdeg, som en kvinna tog och gömde i tre stora mått vetemjöl, tills alltsammans kommit i jäsning. (Matt. 13:33)
I den här liknelsen talade Jesus om en normal process vid brödbakning.
Kvinnan blandade medvetet in surdegen i mjölet, och det fick ett positivt resultat. Surdegen gömdes i mjölet.
Hon kunde alltså inte se jäsningsprocessen. Även andlig tillväxt är osynlig för människoögat, och den pågår också över hela jorden. I liknelsen får surdegen alltsammans, inte mindre än ”tre stora mått vetemjöl”, att komma i jäsning. (Luk. 13:21)

I likhet med surdegen har predikoarbetet gett goda resultat.
Det har frambringat den andliga tillväxt vi ser, och det har utvidgats så att det nu når ut ”till jordens mest avlägsna del”. (Apg. 1:8; Matt. 24:14)
Tänk vilken förmån det är att få vara med och bidra till den här fantastiska tillväxten!

Matteus 16:6
”Jesus sade till dem: ”Håll era ögon öppna och se upp för fariséernas och sadducéernas surdeg.”
Markus 8:15
”Och han gav dem uttrycklig tillsägelse med orden: ”Håll era ögon öppna, se upp för fariséernas surdeg och Herodes surdeg.”

1 Mos 1:11
”Inget sädesoffer som ni frambär åt Jehova får göras till något syrat, ty ingen som helst surdeg eller honung får ni bränna som eldsoffer åt Jehova”

2 Mos 12:19
”Under sju dagar får ingen surdeg finnas i era hus, ty var och en som smakar något syrat, antingen han är en bofast främling eller en infödd i landet, den själen skall utrotas ur Israels menighet. 20 Inget syrat skall ni äta. Var ni än bor skall ni äta osyrat bröd.’”

surdeg hit och surdeg dit, kan du på ett mänskligt sätt förklara varför det skulle vara ok för er att ljuga folk rakt i ansiktet för att värva medlemmar?
Du behöver inte dra mer ur moseboken och dyl heller, för vill jag läsa bibeln kan jag skaffa en själv och plöja igenom.
Är "den avlägsna delen" alla utsatta stackares hjärnor då eller?
Och till sist.. Jag tror du stavade fel på fantastisk. Blev ett T och ett S för mycket....
2010-02-02, 14:35
Medlem
Citat:
ljuga folk rakt i ansiktet ?

Vad ljuger vi om?
2010-02-02, 15:00
Medlem
Citat:
Vad ljuger vi om?

ja uppenbarligen ljög ju en av era anhängare en kompis rakt upp i ansiktet o sa att hon inte var från JV, allt för att få med kompisen. Är det något som händer var och varannan dag, eller var just detta vittne nåt alldeles extra?
2010-02-02, 15:41
Medlem
Citat:
ja uppenbarligen ljög ju en av era anhängare en kompis rakt upp i ansiktet o sa att hon inte var från Jv, allt för att få med kompisen. Är det något som händer var och varannan dag, eller var just detta vittne nåt alldeles extra?

Vad är det du pratar om. är det något i forumet, så läser jag inte inlägg så börjat negativ, så visa mig.

Det är inte okej att ljuga.
2010-02-02, 15:46
Medlem
Citat:
Vad är det du pratar om. är det något i forumet, så läser jag inte inlägg så börjat negativ, så visa mig.

Det är inte okej att ljuga.

Flexbärt, det hade varit en väldigt god idé att läsa det inlägg som du svarar på INNAN du svarar.
2010-02-02, 15:51
Medlem
Citat:
Vad ljuger vi om?

Tja, JV ljuger tex ofta om att det är den enskilde som bestämmer om de vill umgås med uteslutna och avfällingar.
Och förtiger att sådant umgänge kan leda till uteslutning.

De ljuger också ofta om vad som sades åren innan 1975.

Och påstår att blod ALDRIG behövs för att rädda liv.

Bara några exempel
2010-02-02, 16:12
Medlem
Citat:
ja uppenbarligen ljög ju en av era anhängare en kompis rakt upp i ansiktet o sa att hon inte var från JV, allt för att få med kompisen. Är det något som händer var och varannan dag, eller var just detta vittne nåt alldeles extra?

Här skall du få ett svar som inte innehåller ett enda bibelcitat

Såsom brodern/systern gjorde i din skildring är inte ett accepterat tillvägangångsätt. När jag knackar på en dörr kan jag säga typ "Vi är ute och pratar om den här boken" (samtidigt som jag visar fram bibeln). Frågar personen då om det gäller JV svarar jag naturligtvis ja på den frågan.

Man behöver således inte növändigtsvis börja med att tala om att man är från JV men förnekar heller inte detta om/när frågan kommer (oftast vet den besökte ändå var vi kommer ifrån).
2010-02-02, 16:32
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Här skall du få ett svar som inte innehåller ett enda bibelcitat

Såsom brodern/systern gjorde i din skildring är inte ett accepterat tillvägangångsätt. När jag knackar på en dörr kan jag säga typ "Vi är ute och pratar om den här boken" (samtidigt som jag visar fram bibeln). Frågar personen då om det gäller JV svarar jag naturligtvis ja på den frågan.

Man behöver således inte növändigtsvis börja med att tala om att man är från JV men förnekar heller inte detta om/när frågan kommer (oftast vet den besökte ändå var vi kommer ifrån).

I höstas när jag var på väg till jobbet, så mötte jag två tjejer som gav mig någon sorts broschyr och de kom ifrån Jehovas vittnen. Jag tyckte att detta var väldigt bra, jag har absolut ingenting emot om jag möter er på stan och ni går fram och ger mig en bok eller en broschyr, problemet är när ni kommer hem och ringer på dörren. Jag har ett problem och det är att jag inte kan säga ifrån, och jag kan heller inte låta bestämd eller bli otrevlig, jag tycker även att det är lika obehagligt när telefon försäljare ringer, för man inte får inte en syl i vädret, känns det som. Så jag svarar aldrig när jag ser ett nummer som jag inte känner igen!

Ja, det som jag ville ha sagt egentligen är väl att jag tycker att det känns bättre om ni är ute på stan, än att ringa på hos folk! Brukar du vara ute på stan och ge broschyrer? Är detta något som ni vittnen skall börja mera med? Eller är det endast vittnena här i värmland som verkar ha börjat med detta?

Guds Frid!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in