2009-07-24, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bordeline
Har man jämfört grundtext och de 10-tal vanligaste översättningarna så är det rätt självklart att man faller för NW översättning ...

Jag ser det rätt lustigt att man ö.h.t. kan ha en bibel som utesluter Guds egennamn och tycka att det är bra. Men men, smaken är som baken ... delad.

Å andra sidan, hur man än vrider o vänder så är rumpan där bak, NW översättning är en av få översättningar med Guds egennamn i GT som grundtexten har(Går inte in på NT då det är så omtvistat). Så att ha en bibel utan Guds egennamn är att ha en FÖRFALSKAD översättning i mina ögon!

Hoppsan, det hade jag missat!
Att du har de kunskaper i Bibelns språk som behövs för att jämföra olika översättningar med grundtexten!

Konstigt bara att så relativt få bibelkännare "faller för NW", medan du anser att det är ett självklart val!

Jag tycker, för att använda dina ord, att det är rätt lustigt att man ö.h.t. kan ha en Bibel som har infört Guds namn i NT, där det inte finns i grundtexten!

Och en Bibel med Guds namn i NT är en FÖRFALSKAD ÖVERSÄTTNING!
Inte bara i mina ögon, utan i i stort sett alla bibelexperters ögon!
2009-07-24, 23:02
Bannlyst
Citat:
På vilket sätt blir de förföljda och hatade?

Du blir fruktansvärt upprörd om du tror att man inte läser dina lååånga Vakttornsklipp. Kan du då inte göra oss alla tjänsten att läsa våra förhållandevis korta inlägg?

Du skrev:
Citat:
Han säger även "har det förföljt mig så skall de även förfölja er!" och att bli förföljd, mobbad och utfryst är aldrig trevligt

Varpå jag svarade:

Citat:
Ursprungligen postat av Vanillia
Nej, det kan alla uteslutna vittna om

Och då svarar du:

Citat:
På vilket sätt blir de förföljda och hatade?

Jag menade alltså att uteslutna blir mobbade och utfrysta, vilket du också vet att de blir, (fast du kallar det förmodligen "kärleksfull tuktan" eller något annat vakttorneitiskt). Var fick du hatade ifrån? Det kanske var en freudiansk felsägning?

Eller läser du inte dina egna inlägg heller?

Du pratar mycket om alla glasklarheter hit och dit, Bordeline. Tänk på att det som är glasklart även kan bli glashalt...
2009-07-24, 23:06
Bannlyst
Citat:
Har man jämfört grundtext och de 10-tal vanligaste översättningarna så är det rätt självklart att man faller för NW översättning ...

Jag ser det rätt lustigt att man ö.h.t. kan ha en bibel som utesluter Guds egennamn och tycka att det är bra. Men men, smaken är som baken ... delad.

Å andra sidan, hur man än vrider o vänder så är rumpan där bak, NW översättning är en av få översättningar med Guds egennamn i GT som grundtexten har(Går inte in på NT då det är så omtvistat). Så att ha en bibel utan Guds egennamn är att ha en FÖRFALSKAD översättning i mina ögon!

Och vad kallar man en bibel där man har satt in ett namn som inte ska vara där på alla ställen utom ett ställe, eftersom det där skulle motbevisa ens lära...?
2009-07-25, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Jag tycker att det är en sak med JV hemma i stugorna som inte vet om nåt annat än det Vakttornet har talat om för dem.
En annan sak är det med såna som fått massor med bevis framlagda för sig och som ändå vägrar att se det.
Då kan jag inte tycka annat än att det måste antingen vara en brist i läsförståelsen eller i ärligheten.

Vad mer kan man begära?
Det man blivit lärd i stugan är ju det man vet utanför stugan oxå.
Speciellt när man blir peppad att bara ta reda på info från utvalda källor.
2009-07-25, 01:02
Medlem
Citat:

Tydligen så är det inte självklart för alla.

Nja inte förfalskad...JV använder sig oxå av andra översättningar.

Ofta så står namnet bak i bibeln i andra översättningar.
2009-07-25, 01:05
Medlem
Citat:
Tänk på att det som är glasklart även kan bli glashalt...

Såå vitsigt!
2009-07-25, 08:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Antar att de bara gör det efter att först ha inhämtat Bordelines tillåtelse. Hon är ju trots allt bibelexperten.
2009-07-25, 11:39
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Ville bara påvisa dubbelmoralen från flertalet här i tråden
2009-07-25, 20:51
Medlem
[quote=Bordeline]Har man jämfört grundtext och de 10-tal vanligaste översättningarna så är det rätt självklart att man faller för NW översättning ...

Å andra sidan, hur man än vrider o vänder så är rumpan där bak, NW översättning är en av få översättningar med Guds egennamn i GT som grundtexten har(Går inte in på NT då det är så omtvistat). Så att ha en bibel utan Guds egennamn är att ha en FÖRFALSKAD översättning i mina ögon![/
QUOTE]

Man kan inte säga att de bibelöversättningar som har HERREN i stället för JHWH är förfalskningar.
I dessa översättningar brukar det framgå av ordförklaringar vad HERREN står för.

Däremot kan man säga att NW i detta avseende är en förfalskning, när man har satt in Namnet i NT, utan att ha stöd för detta i någon grundtext.
Vilket Sällskapet själva erkänner.
2009-07-25, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ville bara påvisa dubbelmoralen från flertalet här i tråden

Jo tjena. Snyggt försök att rädda ditt eget skinn hör du...

Ställde en fråga till dig som jag undrar om du vill besvara?

Du skrev:
Citat:

Och jag frågade:

Citat:
Och vad kallar man en bibel där man har satt in ett namn som inte ska vara där på alla ställen utom ett ställe, eftersom det där skulle motbevisa ens lära...?
2009-07-28, 10:47
Medlem
Verkligen tänkvärt:

Ur ”Tjänsten för Guds kungarike” september 2007:

Uppmuntrar Den trogne och omdömesgille slaven att enskilda grupper av Vittnen träffas för att forska i Skriften eller för att debattera den tillsammans?
Nej, det gör de inte! Och ändå har somliga av våra medlemmar runtom i världen bildat grupper för självständig forskning i Bibelrelaterade frågor. Somliga har ägnat sig åt att studera hebreiska och grekiska i egna studiegrupper, med avsikt att undersöka riktigheten i Nya Världens översättning. Andra har ägnat sig åt att utforska vetenskapliga ämnen med anknytning till Bibeln. De har skapat hemsidor och diskussionsforum för att utbyta tankar och debattera åsikter. De har också hållit möten och skrivit artiklar för att lägga fram sina nya rön och för att komplettera det som tillhandahålls under våra kristna församlingsmöten och genom vår litteratur.

Runtom hela jorden får Jehovas vittnen ta del av omfattande andlig vägledning och uppmuntran genom församlingsmöten och sammankomster, samt genom publikationerna från Jehovas organisation. Under ledning av hans Heliga ande och med grund i Sanningens ord erbjuder Jehova allt som behövs för att hela hans folk skall ”vara överens och stå eniga i tankar och åsikter” och ”fasta i den tro som de har undervisats i”. (1 Kor 1:10; Kol 2:6, 7) Säkerligen är vi tacksamma över Jehovas andliga föda i dessa sista dagar. Därför ger Den trogne och omdömesgille slaven inte sitt godkännande till att någon litteratur eller några webbsidor produceras, eller att några möten organiseras utan dess överinseende. Det är lovvärt att vilja använda sin tankeförmåga till att stödja de goda nyheterna. Men det som Jesus åstadkommer genom sin jordiska församling idag skall inte få förringas av någon individuell verksamhet.
2009-07-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Verkligen tänkvärt:

Ur ”Tjänsten för Guds kungarike” september 2007:

Uppmuntrar Den trogne och omdömesgille slaven att enskilda grupper av Vittnen träffas för att forska i Skriften eller för att debattera den tillsammans?
Nej, det gör de inte! Och ändå har somliga av våra medlemmar runtom i världen bildat grupper för självständig forskning i Bibelrelaterade frågor. Somliga har ägnat sig åt att studera hebreiska och grekiska i egna studiegrupper, med avsikt att undersöka riktigheten i Nya Världens översättning. Andra har ägnat sig åt att utforska vetenskapliga ämnen med anknytning till Bibeln. De har skapat hemsidor och diskussionsforum för att utbyta tankar och debattera åsikter. De har också hållit möten och skrivit artiklar för att lägga fram sina nya rön och för att komplettera det som tillhandahålls under våra kristna församlingsmöten och genom vår litteratur.

Runtom hela jorden får Jehovas vittnen ta del av omfattande andlig vägledning och uppmuntran genom församlingsmöten och sammankomster, samt genom publikationerna från Jehovas organisation. Under ledning av hans Heliga ande och med grund i Sanningens ord erbjuder Jehova allt som behövs för att hela hans folk skall ”vara överens och stå eniga i tankar och åsikter” och ”fasta i den tro som de har undervisats i”. (1 Kor 1:10; Kol 2:6, 7) Säkerligen är vi tacksamma över Jehovas andliga föda i dessa sista dagar. Därför ger Den trogne och omdömesgille slaven inte sitt godkännande till att någon litteratur eller några webbsidor produceras, eller att några möten organiseras utan dess överinseende. Det är lovvärt att vilja använda sin tankeförmåga till att stödja de goda nyheterna. Men det som Jesus åstadkommer genom sin jordiska församling idag skall inte få förringas av någon individuell verksamhet.

Hemskt. Man får alltså inte lära sig ngt utöver det man får veta genom litteraturen och genom mötena.
Sjukt,är ett ord jag oxå måste använda här.

Jag minns när jag läste det då, kände mig väldigt illa till mods.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in