2008-08-08, 14:35
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Om Sällskapet skulle påstå att månen består av grön ost skulle Jv hålla med och misstänkliggöra alla som förnekade det.
Rolig formulering mister.
2008-08-08, 14:37
Medlem
schabo-labos avatar
Undervisning för inträde i paradiset

"Skulle du vilja leva i paradiset? Om du svarar "Ja", kommer du att bli hänförd över att få veta att Jesus, när han talade om vår tids problemfyllda ordning och "tecknet" på dess annalkande tillintetgörelse, tillade: "Denna generation [skall] visst inte . . . försvinna förrän alla dessa ting inträffar." Åtminstone några av den generation som såg "början till nödens våndor" år 1914 skall få leva och se paradiset bli återställt på jorden."

Här lovar man igen att några av den generationen som såg 1914 skall få leva och se paradiset. Man lovar.. "skall få leva", det är ord och inga visor.

http://www.watchtower.org/z/lmn/article_11.htm
2008-08-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Faktum kvarstår att ni grundar era påståenden på felaktiga tolkningar av det stoff som Sällskapet gett ut i sina tidsskrifter och studiematerial. Detta grundar ni era anklagelser på. Fortfarande har jag inte sett några konkreta bevis på att Sällskapet någonstans skulle ha påstått att dom visat sig veta när Har-Magedon skulle komma. Ni kacklar, för oväsen och smäller i kastruller och cymbaler, men that's it. Ni för oväsen men lägger inte fram tillfredsställande bevismaterial. När ska ni lära er?

Både jag och andra har kommit med citat och hänvisningar till Sällskapets litteratur, där de säger just detta!
Men eftersom du inte kan bekväma dig till att själv läsa den aktuella litteraturen, så kan du ju även i fortsättningen hävda att du inte har läst något sådant.

Bekvämt kanske, men långt ifrån ärligt.
2008-08-08, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Och kom ihåg, personangrepp var det du som började med, och där leder du stort.

Snacka skit, sluta upp med din självrättfärdighet, och försöka sätta dig själv i bättre dager! Skäms på dig!! Jag frågade dig EN GÅNG om du var korkad men insåg snabbt att det var fel av mig att skriva så och ändrade snabbt i mitt inlägg, men det hjälper tydligen inte att be om ursäkt även om man rättade till sitt misstag FÖRE, och det får jag fortfarande äta upp. "Att fela är mänskligt att förlåta är gudomligt". Mänsklig det är du, det kan ingen säga emot men att förlåta har du svårt för. Lägg ner nu, det var värst vad bitter du är. Gud kommer att ha lika svårt för att förlåta dig som du har att förlåta andra för deras ofullkomlighet.
2008-08-08, 15:00
Bannlyst
Citat:
Både jag och andra har kommit med citat och hänvisningar till Sällskapets litteratur, där de säger just detta!
Men eftersom du inte kan bekväma dig till att själv läsa den aktuella litteraturen, så kan du ju även i fortsättningen hävda att du inte har läst något sådant.

Bekvämt kanske, men långt ifrån ärligt.

Du har fortfarande inte bevisat att Sällskapet NÅGONSIN skrivit att dom vet när Har-Magedon ska komma. Du, jag börjar snart undra om du faktiskt inte är lite efter i alla fall som inte förstår vad som skrivs. Jag har tittat i all material där ni påstår att det skulle stå så, att Sällskapet skulle ha skrivit när Har-Magedon skulle inträffa. Det har inte hänt än, och det kommer aldrig att hända. Jag har inte hittat en tillstymmelse till bevis på det du sagt.

Slutpläderingen är enkel: Du utgår från att DIN tolkning av det Sällskapet skrivit är den rätta. envist vägrar du inse att du har tolkat fel och hävdar bestämt att Sällskapet inte menar det andra i organisationen hävdar att dom menar. Det kan väl inte DU veta?!

Hur hårdhjärtad och blind får man bli egentligen?!

Sluta prata med mig bittra människa!!
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-08 kl. 15:03.
2008-08-08, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
"Skulle du vilja leva i paradiset? Om du svarar "Ja", kommer du att bli hänförd över att få veta att Jesus, när han talade om vår tids problemfyllda ordning och "tecknet" på dess annalkande tillintetgörelse, tillade: "Denna generation [skall] visst inte . . . försvinna förrän alla dessa ting inträffar." Åtminstone några av den generation som såg "början till nödens våndor" år 1914 skall få leva och se paradiset bli återställt på jorden."

Här lovar man igen att några av den generationen som såg 1914 skall få leva och se paradiset. Man lovar.. "skall få leva", det är ord och inga visor.

http://www.watchtower.org/z/lmn/article_11.htm

Då skall man också veta vilken "generation" som åsyftas.

Alltid lika roligt att se folk tro sig ha den rätta förklaringen när dom egentligen baserar det på en felaktig tolkning av ett samfunds uttalanden.
2008-08-08, 15:06
Medlem
Citat:
Snacka skit, sluta upp med din självrättfärdighet, och försöka sätta dig själv i bättre dager! Skäms på dig!! Jag frågade dig EN GÅNG om du var korkad men insåg snabbt att det var fel av mig att skriva så och ändrade snabbt i mitt inlägg, men det hjälper tydligen inte att be om ursäkt även om man rättade till sitt misstag FÖRE, och det får jag fortfarande äta upp. "Att fela är mänskligt att förlåta är gudomligt". Mänsklig det är du, det kan ingen säga emot men att förlåta har du svårt för. Lägg ner nu, det var värst vad bitter du är. Gud kommer att ha lika svårt för att förlåta dig som du har att förlåta andra för deras ofullkomlighet.

Med personangrepp menade jag inte detta med att jag var dum och korkad, utan snarare att jag var avfälling, att jag ljuger och att du tillskriver mig åsikter som jag inte har uttryckt, som att "Gitte litar inte på tjänarna".

Det är falskt vittnesbörd du ägnar dig åt.

Varför svarar du inte på resten av inlägget?
2008-08-08, 15:07
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Till sist, i början av oktober 607 f.v.t. (före vanlig tideräkning), var det sista spåret av judisk suveränitet borta. Då hade den judiske ståthållaren Gedalja, som hade lämnats kvar och av babylonierna förordnats att ha tillsyn över landet, lönnmördats, och de återståernde judarna hade flytt till Egypten. (Jeremia, kapitel 40-43) Tillförlitlig biblisk kronologi visar att detta ägde rum 70 år före år 537 f.v.t., det år då judarna återvände från fångenskapen i Babylon; dvs. det ägde rum i början av oktober 607 f.v.t. (Jer. 29:10; Dan. 9:2)
Tillförlitlig biblisk kronologi? Jag har för mig att er räkneexempel inte går ihop utan att man antar att det borde finnas fler kunga än vad modern kronologi fastställer. Menar du att baylonierna erövrade Jerusalem 607 f.Kr?
Citat:
Definitionen av "Sista dagarna":
Bibeln använder uttrycket "sista dagarna" med hänsyftning på den avslutande tidsperiod som leder fram till verkställandet av en av Gud fastställd dom som markerar slutet på en tingens ordning. Den judiska ordningen med dess tillbejdan som hade templet i Jerusalem som sitt centrum upplevde sina sista dagar under den period som kulminerade i stadens förstöring år 70 v.t.
Hur drar man parellellen mellan dåtidens sista dagar och att man automatiskt kan applicera det i dagens så kallade sista dagar? Jag menar att när man pratade om sista dagar.. så var det just sista dagar en gång.. inte två gånger.
Citat:
Vilken "generation" menar bibeln? Enligt bibeln själv; dom 144.000, Guds smorda som hyser himmelskt hopp, vilka förenades i himlen med Jesus som kung några år efter 1914, jag kommer personligen inte ihåg men vet ung. att det var runt 1918.
Mmm.. detta är alltså nytt seda 1995 ca.
2008-08-08, 15:11
Bannlyst
Citat:
Med personangrepp menade jag inte detta med att jag var dum och korkad, utan snarare att jag var avfälling, att jag ljuger och att du tillskriver mig åsikter som jag inte har uttryckt, som att "Gitte litar inte på tjänarna".

Det är falskt vittnesbörd du ägnar dig åt.

Varför svarar du inte på resten av inlägget?

Jaa, du. Det får du tycka. När jag börjar använda samma metoder som dig, då tar det hus i helvete, men du ska få bära falskt vittnesbörd mot Sällskapet och JV det är det inte tu tal om. Vem ägnar sig åt falskt vittnesbörd då?

Jag vägrar svara av den enkla anledningen att jag har redan svarat på dina falska anklagelser samt att jag är helhjärtat trött på dig och din bitterhet, självrättfärdighet och stolthet.
2008-08-08, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Tillförlitlig biblisk kronologi? Jag har för mig att er räkneexempel inte går ihop utan att man antar att det borde finnas fler kunga än vad modern kronologi fastställer. Menar du att baylonierna erövrade Jerusalem 607 f.Kr?
Hur drar man parellellen mellan dåtidens sista dagar och att man automatiskt kan applicera det i dagens så kallade sista dagar? Jag menar att när man pratade om sista dagar.. så var det just sista dagar en gång.. inte två gånger.
Mmm.. detta är alltså nytt seda 1995 ca.

Anledningen till att många räknar fel, är just för att man drar likhet mellan Jesu födelse och när man började räkna årtal. Gör man noggranna efterforskningar så kommer man strax underfund med att det inte ligger till så. Ergo: Det var inte 607 f.Kr utan det var 607 f.v.t (före vanlig tideräkning).

Detta är dessutom inget nytt sen -95.
2008-08-08, 15:15
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Gud kommer att ha lika svårt för att förlåta dig som du har att förlåta andra för deras ofullkomlighet.
Du känner Honom såpass väl så du vet detta?
2008-08-08, 15:17
Medlem
Citat:
Du har fortfarande inte bevisat att Sällskapet NÅGONSIN skrivit att dom vet när Har-Magedon ska komma. Du, jag börjar snart undra om du faktiskt inte är lite efter i alla fall som inte förstår vad som skrivs. Jag har tittat i all material där ni påstår att det skulle stå så, att Sällskapet skulle ha skrivit när Har-Magedon skulle inträffa. Det har inte hänt än, och det kommer aldrig att hända. Jag har inte hittat en tillstymmelse till bevis på det du sagt.

Slutpläderingen är enkel: Du utgår från att DIN tolkning av det Sällskapet skrivit är den rätta. envist vägrar du inse att du har tolkat fel och hävdar bestämt att Sällskapet inte menar det andra i organisationen hävdar att dom menar. Det kan väl inte DU veta?!

Hur hårdhjärtad och blind får man bli egentligen?!

Sluta prata med mig bittra människa!!

Det är märkligt. Under sent 1960-tal och tidigt 1970-tal försökte en mängd JV att övertyga mig om att Harmageddon skulle komma omkring 1975! (Ja, jag har hela mitt liv haft JV i min omgivning, släkt och vänner. Både då och nu,)

Dessa försök gjordes med hjälp av den litteratur som vi har hänvisat till.
Enligt alla dess JV de åren, så visades det så tydligt i litteraturen, att alla ärliga, sanningssökande människor skulle se det.
Tvivel på 1975 fanns inte på kartan!

Nu, många år senare, så säger alltså inte litteraturen det till dagens JV, som den tidens JV ansåg att den sa!

Du skriver:

"Du, jag börjar snart undra om du faktiskt inte är lite efter i alla fall som inte förstår vad som skrivs."

Med tanke på ovanstående, så måste detta ditt uttalande framförallt gälla antingen dagens JV, eller också dåtidens JV.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in