2008-08-16, 12:10
Medlem
Bingy Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
fokuserar så mycket på det negativa som Jv gör. Det gäller framför allt ledningen i Brooklyn, men också Jv i allmänhet som suger in allt som ledningen vill att de skall suga in. De respekterar inga andra troende fastän de måste tolerera dem. Kritik är bara något som de själva får ägna sig åt. De accepterar inte att någon kritiserar dem, hur berättigat det än är. Att döma hårt är ett privilegium som de vill ha för sig själva. Det är faktum.
-------------

Som sagt,jag är medveten om organisationens brister, som framförallt drabbar de uteslutna och deras familjer.

Men ska man tala om kristendom och kritik ur ett tidshistoriskt perspektiv så ligger de ändå bättre till.
2008-08-16, 15:20
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaPuzzle
Hur vet du det?
Ett rykte som florerar. Det blev ju ett rykte först om att bokstudiet skulle försvinna och det ryktet stämde ju inte helt, så vi får se hur det blir med detta.
2008-08-16, 20:10
Bannlyst
Citat:
umgicks med syndare som ville göra bot och bättring, ja. Det gör jag också. Men vi har inga belägg för att Jesus lät sig idiotförklaras av någon av de syndare som sökte upp honom för att lära av honom. Det är en missuppfattning att han var ett snällt mähä som inte kunde bita ifrån sig om situationen så krävde.

Jämför du dig nu med Jesus?
2008-08-16, 22:22
Medlem
Det håller jag inte med om

Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
-------------

Som sagt,jag är medveten om organisationens brister, som framförallt drabbar de uteslutna och deras familjer.

Men ska man tala om kristendom och kritik ur ett tidshistoriskt perspektiv så ligger de ändå bättre till.

Bara i några få avseenden ligger de bättre till. Ledningen ljuger systematiskt både om sin historia och om mycket annat. I många avseenden påminner de om fariseerna. För dem som har levt alldeles inpå Jv under decennier och som noga studerat deras rörelse är detta uppenbart. Men det betyder inte att de inte ibland kan ha rätt. Enligt min mening har de rätt t ex i att vägra gå ut i krig. De är inte ensamma om det, men här stämmer beteendet in på de första århundradenas kristna. I flera avseenden stämmer det inte.
2008-08-16, 22:37
Medlem
Detta är en sur fråga

Citat:
Ursprungligen postat av IsgrimnuR
Jämför du dig nu med Jesus?

som inte borde ställas av folk som menar att man skall efterlikna Jesus. Ef. 4:15 talar om att "växa upp i alla avseenden til honom som är huvudet, Kristus". (Nya Världens översättning av 2003)

Sommaren 2007 gav Jv ut en häftad, 191-sidig bok som hette "Kom, bli min efterföljare". På sid. 9 hette det i stycke 10:

"I allt han gjorde, i allt han sade, i alla känslor han gav uttryck åt, finner vi något som är värt att efterlikna. Bibeln säger att han gav oss `en förebild´för att vi `skulle följa tätt i hans fotspår´. (1 Petrus 2:21)"

På sid. 75 heter det i stycke 21:

"Må vi därför vara fast beslutna att följa Jesu exempel efter bästa förmåga."

Jv skäms inte för att jämföra sig med Jesus och påstå att de efterliknar honom. Att därför ställa en sådan sur fråga som den här ovan, måste alltså bero antingen på okunnighet eller ren illvilja.

För övrigt är detta ett forum om Jv och deras trosuppfattningar, inte om mig och mina uppfattningar. Så frågan underkännes.
2008-08-16, 22:51
Medlem
När folk

Citat:
Ursprungligen postat av Bingy Bunny
------------
Ja du Eberhard. Det finns väl knappast heller belägg för att Jesus plötsligt betedde sig som en postpubertal lymmel och använde sig av slag under bältet retorik för att freda sig.

OT.
"Ser Jesus med en " I don´t get mad-i get even" keps på sig"

"seriöst" idiotförklarar andra och samtidigt nästan gör sin missbrukarprofil till en merit, höjs denna upp "ovanför bältet". Jesus behövde inte freda sig och det behöver vi inte heller. Men att kalla en spade för en spade kan vara nödvändigt ibland. Idiotförklarare kan behöva en dos sanning så det rungar om det. Och Jesus kunde leverera beska piller till vem som än behövde det.
2008-08-17, 03:33
Bannlyst
Citat:
"seriöst" idiotförklarar andra och samtidigt nästan gör sin missbrukarprofil till en merit, höjs denna upp "ovanför bältet". Jesus behövde inte freda sig och det behöver vi inte heller. Men att kalla en spade för en spade kan vara nödvändigt ibland. Idiotförklarare kan behöva en dos sanning så det rungar om det. Och Jesus kunde leverera beska piller till vem som än behövde det.

Med andra ord så är din stolthet sårad. Förlåt så mycket för mina klumpiga ord i stridens hetta. Å andra sidan så ser jag inte att du skulle ha rätt i att älta i detta i tid och otid, skapa ännu mera osämja, hälla bensin på elden. Det har du absolut inget för. Långt ifrån ett kristet sätt att bearbeta meningsskiljaktigheter, där inte sagt att jag varit ett dugg bättre på att försöka lösa konflikter.

Vi är en skock ofullkomliga apor hela bunten, jag kan utnämna mig till ärkeapa, för mitt sätt har inte i alla lägen ärat vare sig Gud eller hans namn. Men vi kan alla hålla med om att "cheap shots", argumentera för argumenterandets skull är inget som någonsin kommer att lösa några problem. Jag har en hel drös med skriftställen i skallen som ploppar upp för att understryka min tankebana men jag orkar inte just nu när klockan, i skrivande stund, är halv-ond... 3.33.
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-17 kl. 03:38.
2008-08-17, 03:37
Bannlyst
Är man uppvuxen med JV så är det väl bra om dom lever i sin tro och varför förstöra för dom?

Var och en är saliga i sin tro!

Om dom nu känner att dom funnit trygghet i sin tro och är trygga i sin tro så låt dom vara det då!

Senast redigerad av ubuntu33 2008-08-17 kl. 03:41.
2008-08-17, 09:01
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubuntu33
Är man uppvuxen med JV så är det väl bra om dom lever i sin tro och varför förstöra för dom?

Om dom nu känner att dom funnit trygghet i sin tro och är trygga i sin tro så låt dom vara det då!

Men det är lite synd om barn som inte får vara på barnkalas osv.
2008-08-17, 09:55
Bannlyst
Eberhard:

Du skrev "Detta är en sur fråga". Att du tolkar det som så, är beklagligt, men jag tycker inte att du har rätt att dra likhetstecken mellan din tolkning och sanningen just för att du tolkat det så. Tycker heller inte att du ska döma mig för något jag inte tänkt, dra egna slutsatser utifrån vad du tror istället för att ta reda på om det verkligen är sant. Jag ser ett mönster. I dina anklagelser kontra ditt sätt att förskansa dig information. Är det ett rätt antagande från min sida?
Senast redigerad av IsgrimnuR 2008-08-17 kl. 09:58.
2008-08-17, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubuntu33

Ja Jv får gärna ha sin tro ifred men då måste följande kriterier vara uppfyllda.

Inte hålla på med direktiv om blodsfrågan från Brooklyn.

Uteslutningar på lösa grunder.

Skyddande av kriminella personer(pedofiler, hustrumisshandlare etc).

Skumma ekonomiska transaktioner inom fastigheter bl a.

Man ska följa samhällets lagar och förordningar enligt lagens bokstav och det gäller alla sekter av den här typen inte bara Jv.
2008-08-17, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Men det är lite synd om barn som inte får vara på barnkalas osv.

Där håller jag verkligen med! Barnen har ju inte valt att vara JV, de har "fötts in" i religionen s a s.
Än värre är det när barn till JV blir sjuka och behöver en blodtransfusion...I Sverige har vi ju den förträffliga lag som gör att vårdnaden av barnen tas över av domstol medan blodtransfusion ges, sedan får föräldrarna "tillbaka" vårdnaden.

I USA och många andra länder finns inga sådana lagar, utan barnen, som inte valt att vara JV och i många fall är alldeles för små för att förstå vad en Bibel är, dör för att föräldrarna vill följa Sällskapets riktlinjer.

Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen, jag tycker det är självklart att en vuxen människa ska få neka att ta emot blod (eller annan behandling) om han/hon önskar det. Men det ska vara pga att han/hon själv vill detta, inte för att han/hon är rädd för vad de äldste kan tänkas göra annars...

Lika självklart som att någon ska kunna neka en viss behandling utan repressalier, lika självklart ska någon kunna ta emot en viss behandling utan repressalier från sin kyrka/församling/ishockeyklubb. (Det sista var ett försök att skämta, för dem som inte förstod det... )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in