Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Men det är lite synd om barn som inte får vara på barnkalas osv.
Där håller jag verkligen med! Barnen har ju inte valt att vara JV, de har "fötts in" i religionen s a s.
Än värre är det när barn till JV blir sjuka och behöver en blodtransfusion...I Sverige har vi ju den förträffliga lag som gör att vårdnaden av barnen tas över av domstol medan blodtransfusion ges, sedan får föräldrarna "tillbaka" vårdnaden.
I USA och många andra länder finns inga sådana lagar, utan barnen, som inte valt att vara JV och i många fall är alldeles för små för att förstå vad en Bibel är, dör för att föräldrarna vill följa Sällskapets riktlinjer.
Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen, jag tycker det är självklart att en vuxen människa ska få neka att ta emot blod (eller annan behandling) om han/hon önskar det. Men det ska vara pga att
han/hon själv vill detta, inte för att han/hon är rädd för vad de äldste kan tänkas göra annars...
Lika självklart som att någon ska kunna
neka en viss behandling utan repressalier, lika självklart ska någon kunna
ta emot en viss behandling utan repressalier från sin kyrka/församling/ishockeyklubb. (Det sista var ett försök att skämta, för dem som inte förstod det...

)