2008-04-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Så du tror att författaren väljer att beskriva en god ängel som "en stjärna, som hade fallit från himlen" när hela Bibeln talar om fallna stjärnor och änglar som något som tillhör den mörka sidan?

Att falla ner från himlen, eller bli nedkastad som det ibland står, har en stark symbolik i Bibeln. Detta syftar på den ställning satan hade innan han valde att gå en egen väg och därmed förlorade hela den ställning han hade innan. Att man skulle beskriva en god ängel i ordalag som "falla från himlen" är därför otänkbart.

Om detta kan man läsa i såväl Nya som Gamla Testamentet:

Jes 14:12 "Hur har du inte fallit från himlen, du strålande stjärna, du gryningens son! Hur har du inte blivit fälld till jorden, "

Upp 12:9 "Och den store draken, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom."

Luk 10:18 "Han sade till dem: "Jag såg Satan falla ner från himlen som en blixt."

Hes 28:14-17 "Du var en smord, beskyddande kerub,
och jag hade satt dig på Guds heliga berg,,,,,,,Eftersom ditt hjärta var högmodigt på grund av din skönhet,
och du fördärvade din visdom på grund av din prakt,
kastade jag ner dig till jorden och utlämnade dig åt kungar till att beskådas."

Upp 12:3 "Ett annat tecken visade sig också i himlen, och se, en stor eldröd drake med sju huvuden och tio horn och med sju kronor på sina huvuden. 4 Hans stjärt drog med sig en tredjedel av himlens stjärnor, och han kastade ner dem på jorden."

Min fråga kvarstår, och nu i ännu tydligare i sken av dessa Bibelverser; hur kan man tolka en stjärna som fallit från himlen till en god ängel?

De verser du tog upp här har inget med Upp 9 att göra.

Svaret på din fråga är återigen: Jag anser inte att det nånstans i versen står ngt om en fallen ond ängel. Och jag tror inte att en fallen ond ängel får denna nyckel, som då skulle vara en del i Guds verk.

(Med tanke på detta om andevarelser som kommit från himlen till jorden -Jesus gjorde oxå det.)
2008-04-28, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Det här måste väl ha gått ut till varje äldste i världen, varvid en av dem skvallrade. Vad tycker du om att de tar bort bokstudiet?

Men jag har för mig att schabo-labo skrev att de äldste inte fått veta ngt än...när h*n visste det...

Bokstudiet tas inte bort, det flyttas och förkortas.
För min del blir det lugnare att slippa åka tre dgr. Tiden är tajt, så möten två ggr i veckan blir bra. Men, som sagt, jag blev förvånad med tanke på den vikt som lagts på just bokstudiet.
2008-04-28, 00:02
Medlem
Detta stämmer detta? känner ju till programmet men de presentera fakta i den texten jag inte har hört innan

http://www.silentlambs.org/SwedenResponse.htm

hittade länken när jag försökte utröna vad bokstudiet heter engelska ...
Senast redigerad av Twinsen 2008-04-28 kl. 00:05.
2008-04-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Men jag har för mig att schabo-labo skrev att de äldste inte fått veta ngt än...när h*n visste det...

Bokstudiet tas inte bort, det flyttas och förkortas.
För min del blir det lugnare att slippa åka tre dgr. Tiden är tajt, så möten två ggr i veckan blir bra. Men, som sagt, jag blev förvånad med tanke på den vikt som lagts på just bokstudiet.

Ja det blir ju lättare för folk att bli JV men jag tror många blir besvikna, de har ju ofta bokstudiet hos någon äldre person. När skrider förändringen i verket?
2008-04-28, 00:27
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
De verser du tog upp här har inget med Upp 9 att göra.

Svaret på din fråga är återigen: Jag anser inte att det nånstans i versen står ngt om en fallen ond ängel. Och jag tror inte att en fallen ond ängel får denna nyckel, som då skulle vara en del i Guds verk.

(Med tanke på detta om andevarelser som kommit från himlen till jorden -Jesus gjorde oxå det.)

De verser jag tog upp har med Upp 9 att göra så till vida att de också beskriver hur satan och hans anhang faller från skyn eller blir nedkastade.

Allt som har skett från tidernas begynnelse är inte Guds vilja, i och med att Gud har givit människan fri vilja. Gud skulle redan idag kunna förgöra satan, men väljer av någon anledning att vänta. Varför satan får nyckeln till dödsriket en tid, eller varför han släpps lös efter de tusen åren en tid, vet förmodligen ingen människa med bestämdhet.

Din jämförelse med Jesus, som är kommen från himlen, haltar betänkligt då han aldrig i Bibeln beskrivs i ordalag av att falla eller bli nedkastad från himlen (detta gäller också Guds änglar).

Istället står då som tex Upp 18:1 "Sedan såg jag en annan ängel komma ner från himlen. Han hade stor makt, och jorden lystes upp av strålglansen från honom". Jag antar att du ser skillnaden, annars blir det ju löjligt att diskutera med dig.
2008-04-28, 01:09
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Hur visste du det innan?
Står på nätet.
2008-04-28, 01:09
Medlem
schabo-labos avatar
[quote=Gitte]
Citat:

Tja, gräshoppsvärmen 1919 har ju passerat helt obemärk i religionshistorien.

Verkar omöjligt med tanke på den betydelse som JV tillmäter denna händelse.
Precis.
2008-04-28, 01:11
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Den där bilden har jag sett några ggr nu och jag förstår inte varför ni är så fixerade vid den.
Jag har kommenterat att detta är den tredje förklaringen till "generationen". Inget nytt för mig. Att det ändrats.
Den är ju fantastisk att visa när snacket om slutet kommer och diverse olika prat från vittnenas sida.
2008-04-28, 01:12
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag skrev att DE FLESTA hade en grupp i närheten av där de bor!
Och det är min erfarenhet, från flera församlingar!

Men hur blir det nu då om det blir förföljelse, förbjudet att träffas i stora grupper, när man har skrotat de tidigare så viktiga bokstudiegrupperna?
De skrotas för att folk går för mycket OffTopic på bokis-mötena. Tar med egna fakta som bokstudieledarna ej kan tackla. I Rikets sal kan man behålla kontrollen.
2008-04-28, 01:14
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Kan du utveckla den andra meningen.
Och gärna berätta hur du kunde veta detta (den första meningen) redan för ett tag sen.
Nu försvinner ju inte bokstudiet utan det blir flyttat och förkortat.
Att Satan är argare på vittnena skulle tas med på upplysningen från podiet i samband med att upplysningen om bokis kom.
2008-04-28, 09:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Att Satan är argare på vittnena skulle tas med på upplysningen från podiet i samband med att upplysningen om bokis kom.

Måste kännas underbart för vittnenas små barn att få höra att Satan är arg på deras föräldrar, och kanske även dem....
2008-04-28, 10:41
Medlem
fotos avatar
Citat:
Ok, du säger att man inte lever som förut. Exakt vad, rent praktiskt i det vardagliga livet innebär det? Ge mig gärna klara svar.

I Guds ögon lever vi inte som förut:

2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.
Kol 1:13 Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. 14 I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder.
Kol 1:21 Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert
sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, 22 också er har han
nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden.
(Här ser du för övrigt att Gud led döden i sin jordiska kropp)

Citat:
Det var du som inte ens trodde att Jesus nämnt detta med "den kraftiga ansträngningen", så hur får du in det i ditt liv, nu när du ser vad som står?

Jesus menar att vi ska lära oss att förlita oss på Honom och inte oss själva..."kämpa trons goda kamp"

Citat:
Om man nu inte, som du påstår, behöver göra ett skvatt mer än att bara tro...då har inte Gud några som helst krav och förväntningar på oss? Varför brydde han sig överhuvudtaget att sparka ut Adam ur Eden? Adam trodde ju på Gud, han borde ha nöjt sig med det.

Frälsningen ligger i det Jesus gjort inte vad du eller jag gör....
När vi har blivit nya människor i Jesus så gör vi goda gärningar, det Gud har bestämt oss till.

Kol 2:13 Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna
natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss
alla överträdelser 14 och strukit ut det skuldebrev som med sina krav
vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på
korset.

Citat:
Jag ser inte att det du säger är grundat på bibeln.
Det sägs att även "orättfärdiga" ska få uppstå, hur går det ihop med det du säger i din sista mening?

Alla ska uppstå till dom....dom som har sitt namn skrivna i Livets bok
ska leva med Jesus

Citat:
Och varför ska Jesus regera tusen år? Satan ska ju släppas lös för en sista sväng att försöka vilseleda människor, och enligt bibeln kommer han att få med sig ett stort antal personer...Hur går detta ihop med din tanke om att bara rättfärdiga ska få "leva med Jesus"?

De tusen åren är den nytestamentliga tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in