2008-04-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Jag tycker det framgår ganska tydligt i Uppenbarelseboken att antalet 144 000 är symbolik för hela kristenheten. 12*12 representerar de tolv judiska stammarna samt de 12 apostlarna och deras efterföljare. Talet 1000 representerar ett stort antal människor.

Detta resonemang stämmer även överrens med Uppenbarelseboken där det framgår att endast de ”144 000” blir märkta med sigill (Uppenbarelseboken 7:8). I kapitel 9:4 och framåt uppges det att de som inte bär sigill kommer att utsättas för vedermödor och slutligen förintas.

Om man då skulle tro på Sällskapets teori om att de 144 000 är en skara för sig och inte en symbolisk bild över hela kristenheten, så innebär det att alla som inte tillhör denna härskarskara kommer att utplånas.

Jag ser inte den förklaringen i 9:4. Det finns andra sammanhang i det som står där.
2008-04-18, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ingenting du säger ändrar någonting av det jag har framhållit. Du accepterar helt inte vad texterna säger. Du accepterar inte att det bara är de 144 000 som blir skyddade fastän Upp. 9:4 anger det.

Det står ingenting om att någon skall komma att bevittna någon måltid. Det står bara att man skall göra "detta"och det är att äta och dricka. Det bryr du dig inte ett smack om. Du följer Vakttornet i stället. Det står inte att bara vissa skall ta del. Det står att alla skall ta del, att göra "detta". Självfallet följer jag hellre bibeltexten än Vakttornet.

Och om du inte är med i det nya förbundet, så har du inte syndernas förlåtelse, för det är det det Nya Förbunbdet handlar om. Det finns inte ett enda ord om att detta inte gäller alla. Att man skall få välsignelser under ett förbund man inte är med i är en vakttornsskröna. Välsignelserna gäller bara dem som är med i förbundet, annars är själva syftet med förbundet upphävt. Ingen utanför ett förbund får någon som helst del i de avsedda välsignelserna. Det finns inte en rad i Bibeln att man får välsignelser utan att vara med i förbundet.

Något bokstavligt tal på 144 000 tusen är det inte tal om, eftersom då bara 144 000 skulle få beskydd. Det är "många", inte få, som kallas till härlighet. (Hebr. 2:10)

Det handlar om miljoner. Det framgår av Rom. 11, som säger att de bortbrutna grenarna skulle ersättas och att även de avbrutna grenarna kan ympas in igen. Olivträdet, Israel, bestod inte av bara 144 000 människor utan av flera miljoner. Och de som avföll, blev avbrutna, skulle ersättas. Och eftersom även de avbrutna kunde ympas in igen så handlar det inte om något bestämt antal och allraminst om ett så litet antal som 144 000.

Nej, det Jerusalem som är därovan skulle ha många barn, fler än det jordiska Jerusalem, precis som Gal. 4:27 säger. Och det jordiska Jerusalem hade miljontals barn.

Att fylla en bestämd kvot är det aldrig tal om. Tvärtom: alla som tar emot Jesus blir Guds barn och födda av Gud som Joh. 1:12,13 säger. De skall vara med Jesus, precis som han själv säger. (Joh. 12:26)

Vem har pratat om himmel eller jord? Inte jag. Matt. 5:5 gäller ALLA Guds barn, alla Jesu tjänare. De får alla ärva jorden. Observera det gäller de "ödmjuka" eller de som är "milda till sinnes" enligt Jv översättning. Det finns inga andra slags äkta kristna. Och dessa alla sanna kristna som skall ärva jorden skall också "se Gud", för att de är renhjärtade. (Matt. 5:8). Det handlar alltså inte om en eller annan kristen "klass" i motsättning till någon annan kristen "klass". Det handlar om alla sanna troende.

Och så är förhållandet också i Uppenbarelseboken. Att "tvätta sina kläder" som den "stora skaran" hade gjort (7:14) det sker för att få rätt att äta av livets träd och att få gå in i "staden" genom dess portar. (22:14) De två klasser som nämns är de trogna, som får gå in i staden och de otrogna som måste stanna utanför. (22:14,15) Alla troende har del i livets träd och i den heliga staden, men de kan förlora sin andel i det. (Upp. 22:19)

Här är det anmärkningsvärt att Jv förmenar sin "stora skara" att vara med i staden. Bilder i deras litteratur visar dem utanför staden, där enligt texten bara de otrogna befinner sig! Det visar att man har fått hela saken om sina "klasser" helt om bakfoten.

Det står skrivet att det är få som ska finna den smala vägen, det är få som ska ta sig igenom den trånga porten. Det stora flertalet människor går på den breda vägen, mot sin död.

Jag gissade att du skulle svara så där, att du inte sagt nåt om nån himmel. Du svarade ju väldigt diplomatiskt när jag frågade vilket hopp människan har och du svarade "där Jesus är". Enkelt sätt att inte behöva ange destination.

Vilka menar du blir godkända? Alla som tror på Jesus? Hört talas om det stora Babylon nångång?
2008-04-18, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Hej, Jag känner så väl igen mig då jag varje lördag gick ut och knackade dörr
började vid 10 års åldern och var ute med mina likasinnade tjejkompisar från
församlingen. Jag predikade ibland 60 timmar i månaden redan som 13 åring,
som så kallad "hjälp pionjär".

Anledningen till att jag gick ut och knackade dörr var för bibeln säger att
Jesus och hans lärjungar gick runt från hus till hus för att "vittna" om hans
kommande kungarike. Vi ska efterlikna honom i allt, dessutom gav de oss
tankar som att "om ett hus brinnner, vill man inte hjälpa de människor som
finns i byggnaden som står i lågor"? Det vittnerna gör är att vara delaktiga i
ett världsomfattande predikoarbete där man vill hjälpa männskor till det eviga
livet som vittnerna väntar på i ett paradis på jorden, så att du inte utplånas i
den sista striden Harmageddon.. De har självklart en inre rädsla/Gudsfruktan
att själva inte överleva Harmageddon OM de inte följer Jesus exempel att
predika om hans Kungarike.

Allt vittnerna får höra är hur fantastiskt det är för människor som finner
"sanningen" och blir omvända. Hur deras liv förändras från att leva i synd och
hur deras olycka blir som bortblåst när de väljer att leva som vittne. Tänk dig
själv om man har den övertygelsen hur viktigt det är att gå ut, om du ser det
som om att de tror du kommer att dö i den sista striden Harmageddon.

Vittnerna har ett rapporterings system om hur många timmar man aktivt
predikar, för att man vill ha det som överskådlig uppmuntran hur alla vittnerna
på jorden kämpar för "sanningen". Men sanningen är att de äldste i församlingen
ibland kan på peka (reagera) om du börjar gå mindre i predikoarbetet. För
vissa vittnen blir det ett måste och till slut finns det inte längre hjärta och
själ med.

Vittnerna har dessutom utdelade "distrikt" som de ansvarar över som man
lämnar tillbaka när man har träffat alla på det distriktet. Vilket innebär att
många som ringer på din dörr gör det för att de känner att de måste.

Vittnerna är också "välutbildade" att kunna svara på argument, då de tränas
(utbildas) varje tisdag eller torsdag kväll i 2 timmar. Som de kallar för
"teokratiska skolan". Förutom de timmar de varje vecka lägger på att gå ut
i "tjänsten" som de själva säger. De blir oehört tränade och skickliga på att
"försvara" sin tro, dessutom blir de också väldigt enkelspåriga/fanatiska och
ser allt i svart/vitt. De kan inte ta in annan information.

Nu generaliserar du igen. Alla JV ÄR INTE LIKA.
..."kan inte ta in annan information"...snälla nån!
2008-04-18, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
Det finns en sammankomsthall i skåne oxå : Ovesholm, ett par mil från Kristianstad

Just det, den finns oxå ja. Tänkte inte på det.
Har du börjat läsa lite i boken än? Jag har inte bestämt mig för om jag ska lägga tid på att göra detsamma eller inte. Väntar in din åsikt en aning först tror jag....det kanske räcker. Har redan fått lite smakprov som gjort mig alldeles less.
2008-04-18, 23:30
Medlem
-Zet-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Jag ser inte den förklaringen i 9:4. Det finns andra sammanhang i det som står där.

Hur menar du? Tror du att endast de 144 000 får ett sigill eller inte?
2008-04-19, 04:56
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streethouse
Kan inte förstå att religositeten kan göra människor så förblindade när:

1. Den bevisade evolutionsteorin motbevisar bibeln och andra religösa skrifter.
2. Vetenskaplig bibelforskning visar dess ursprung och betydelser.
3. Huvuddelen av världens troende har sin tro genom tradition istället för övertygelse.
4. Så många olika religioner finns och den ena anser den andra vara fel.
5. Så många krig och mycket elände uppkommit pga av religion.
1. Om evolutionsteorin är bevisad, varför heter det fortfarande då teori? Det säger sig självt. Tror man på något vare sig det är evolutionsteorin eller skapelsen så har man ändå en tro. Ser man bevis för sin tro så är man övertygad om att det är sant, ellerhur?

Du tror på evolutionen lika mycket som andra tror på bibeln.

En tro är en tro, men man bör undersöka omständigheterna runt sin tro och dra egna slutsatser.

Alla kommer inte att tro likadant när världen är som den är just nu, men det är inte likställt med att det inte finns en sanning.
2008-04-19, 07:44
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Nu generaliserar du igen. Alla JV ÄR INTE LIKA.
..."kan inte ta in annan information"...snälla nån!

Nu pratar jag om att ta in andra religioner, inte hur du skall sköta ditt jobb och
liknande, sen om du är lite unik innebär det att den större delen av vittnerna
aldrig skulle tillåta sig att ifrågasätta och lyssna till någon annan trosuppfattning
/upplevelse. De skulle ALDRIG sitta här på flashback. Oavsett VAD som sägs
utanför, så är det utan tvekan lögner från satan.

Om ni inte vore så lika varandra och svart/vita tack vare orgnisationens sätt att
lära upp er, och säg inte att organisationen ofta läxar upp er! Vittnen som
inte följer organisationens råd kanske inte är så svart/vita då. Det är
intressant att du säger att alla vittnerna är olika, men ändå står det i
litteraturen att ni "stöps i samma form", allt för att ni skall bli så lika varandra
och så olik "världens människor" som möjligt.

Nu skriver jag om eran/t andliga plan/tankemönster inte vardagliga sysslor
och arbetsuppgifter.

Tänk vad hemskt OM nu JV har "fel" och att de vittnen som finns får kärleksfull
information av den Allsmäktige Guden utifrån, och nekar till den för att
organisationen lär dem att allt som är kritik mot organisationen allt som
är av annan trosuppfattning kommer av satan.

Tänk vad ni går miste om, om Gud vill hjälpa er på rätt väg.
2008-04-19, 08:57
Medlem
schabo-labos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zet-
Detta resonemang stämmer även överrens med Uppenbarelseboken där det framgår att endast de ”144 000” blir märkta med sigill (Uppenbarelseboken 7:8). I kapitel 9:4 och framåt uppges det att de som inte bär sigill kommer att utsättas för vedermödor och slutligen förintas.

Om man då skulle tro på Sällskapets teori om att de 144 000 är en skara för sig och inte en symbolisk bild över hela kristenheten, så innebär det att alla som inte tillhör denna härskarskara kommer att utplånas.
Det har jag aldrig tänkt på när jag läst Uppenbarelseboken. Kollade i min gamla bibel där jag ivrigt strök under när jag hittat något intressant, där gapar det helt tomt. JV har den stora röda boken som handlar om Uppenbarelseboken, vore intressant att veta vad som står om Upp 9:4 där.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Vittnerna är också "välutbildade" att kunna svara på argument, då de tränas
(utbildas) varje tisdag eller torsdag kväll i 2 timmar. Som de kallar för
"teokratiska skolan". Förutom de timmar de varje vecka lägger på att gå ut
i "tjänsten" som de själva säger. De blir oehört tränade och skickliga på att
"försvara" sin tro, dessutom blir de också väldigt enkelspåriga/fanatiska och
ser allt i svart/vitt. De kan inte ta in annan information.
Japp det har man lyssnat på många gånger, man går verkligen igenom allt man säger för att slipa sina argument. Naturligtvis sitter kvinnorna vid ett bord vid sidan om medans männen står vid podiet.
Citat:
Kan inte du ge den förklaringen som ges av sällskapet? Eller din egen. Önskar veta.

Citat:
Det står skrivet att det är få som ska finna den smala vägen, det är få som ska ta sig igenom den trånga porten. Det stora flertalet människor går på den breda vägen, mot sin död.

Jag gissade att du skulle svara så där, att du inte sagt nåt om nån himmel. Du svarade ju väldigt diplomatiskt när jag frågade vilket hopp människan har och du svarade "där Jesus är". Enkelt sätt att inte behöva ange destination.

Vilka menar du blir godkända? Alla som tror på Jesus? Hört talas om det stora Babylon nångång?
Klart vi ska bo på jorden. Det var min plan allafall när jag läste med vittnena, då hade man ingen önskan att vara i himlen, inte nu heller för den delen.
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
1. Om evolutionsteorin är bevisad, varför heter det fortfarande då teori? Det säger sig självt. Tror man på något vare sig det är evolutionsteorin eller skapelsen så har man ändå en tro. Ser man bevis för sin tro så är man övertygad om att det är sant, ellerhur?
Bra poäng mr Admiral Ganja.
2008-04-19, 11:13
Medlem
Streethouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja

Du tror på evolutionen lika mycket som andra tror på bibeln.

En tro är en tro, men man bör undersöka omständigheterna runt sin tro och dra egna slutsatser.

Alla kommer inte att tro likadant när världen är som den är just nu, men det är inte likställt med att det inte finns en sanning.
En teori är en bevisad hypotes. (Slå gärna upp i ordlista) Det är alltså inte fråga om en tro. Evolutionen vet vi har hänt vilket direkt motbevisar den bibliska skapelseberättelsen så som man tolkar den ordagrant. Bibelns skapelseberättelse behöver därmed inte vara helt osann eftersom den är skriven symboliskt med utgångspunkt från zoodiaken. (Se filmen jag tidigare nämnt).
Jag ser själv bevis för min tro och det är inte den kristna, bibliska tron även om mycket i kristendomen stämmer med min övertygelse precis som hinduismen, buddismen mfl har mycket sanningar och överensstämmelser med varandra (inkluderat kristendomen). Jag tror inte på evolutionen. Jag är övertygad av den bevisning som finns och jag vet också att evolutionen inte kunnat komma till stånd utan andevärldens inverkan.

Nej alla tror inte likadant vilket betyder att vissa är snett ute i sin tro och andra rätt. Eller så är alla religioner snett ute eftersom det idag inte finns någon som följer en ursprunglig tro utan följer de omskrivningar av de heliga skrifterna som finns tillgängliga. Tyvärr blir troendet väldigt fel då. OM det skulle finnas en riktig tro vad säger då att det är din tro? När andra i andra religioner säger samma sak och säger sig ha bevis? För mig är det omöjligt att kunna känna förtroende för en religion under dylika förutsättningar. Vi kan se det med egna ögon likväl som vetenskapens bibelforskning, att människor tolkar bibeln (och andra heliga skrifter) på en mängd olika sätt och på så vis hamnar långt ifrån sanningen.
2008-04-19, 11:25
Medlem
Som vanligt tar du inte till dig texterna

Citat:

Skulle det inte duga med vad Jesus själv säger i saligprisningarna? Och vad är det för fel på Joh. 12:26? Varför förkastar du den texten? Varför räcker inte Jesu egna ord? Varför tar du inte till dig alla texter som visar att det inte handlar om ett bestämt antal?

Jag behöver inte, som Jv tycks behöva, tala om vilka som blir godkända och icke godkända. Upp. 22:14,15 talar om vem som får komma in i staden respektive de som måste stanna utanför. Det måste väl räcka? Och varför kommer du släpande med Matt. 7:13,14? Jag har inte skrivit att de flesta blir frälsta. Jämfört med alla som går under är de som blir frälsta "få", fastän de är miljoner. Jag vill erinra mig att Jv utgör ett antal miljoner och att man inte upplever att aktuella text måste innebära att många Jv inte kan bli frälsta.
2008-04-19, 11:52
Medlem
Snoppzors avatar
Jag vill tacka Tuzz och Leviticus för två "olika" och bra svar. Jag kände mer värme och uppriktighet i Tuzz svar, medan det senare kändes mer läst innantill och intränat. Jag kommer fortsätta bemöta de dörrknackande barnen med ett leende - men bestämt neka något samtal - då jag som sagt finner det besvärande att dom just prackar på mig något mot min vilja. Synd, kan jag tycka, då det skulle vara intressant att prata med några som är övertygat troende..
2008-04-19, 14:28
Medlem
Tuzzs avatar
Citat:
Det är förankrat i bibeln. Jesus beordrade alla sina efterföljare att gå ut och predika och göra lärjungar. Han sände oxå ut sina apostlar två och två från by till by. Det står i Matt 24:14 att "de goda nyheterna ska bli predikade på hela den bebodda jorden, till ett vittnesbörd för alla nationerna och sedan ska slutet komma."
Jesu viktigaste uppdrag på jorden var oxå att predika om kungariket för människor.
Så det tillhör liksom till ett kristet liv att göra så.

Sen är det så att även om ingen skulle komma med så skulle det ändå predikas, så egentligen spelar det ingen roll om det kommer med nån ny eller inte. Naturligtvis vill man ju visa på det hopp som mänskligheten faktiskt har och om nån vill lyssna och tar till sig det så är det ju roligt.

Är det inte viktigt att hjälpa människor att finna "sanningen"?
Vad var syftet för Jesus och hans apostlar när de predikade om Kungariket?
Varför predikar du? Är den enda betydelsen att predika för dig "att det är en
befallning från Jesus"?

Syftet är ändå i slutändan hur mycket du än vill vrida och vända på det hela
att "värdlens människor" skall finna "sanningen". När man finner "sanningen"
som Jehovas Vittne räcker det inte med att bara veta om "sanningen" utan
man måste leva som ett vittne helt och fullt.

Så enkelt sagt är det för att omvända alternativt få fler anhängare i organisationen
som går ut och predikar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in