2020-07-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det är närapå omöjligt att säga, eftersom det i så hög grad beror på din egen inre kemi.

En sak som kanske kan haft betydelse för den här tråkiga första upplevelsen är hur mycket sömnskuld du hade, hur dåligt du sovit de senaste veckorna?

Jag har själv aldrig haft fenomenet mardrömmar eller väldigt livliga drömmar med melatonin, men däremot får jag svårt att sova natten igenom om jag tar det för ofta (eller rättare sagt fick, det är nu många år sedan jag senast använde melatonin).

Den där ångesten och oron dagen efter är intressant - för mig var det tvärtom, och kanske nästan den bästa effekten av melatonin: klar anti-depressiv, "uppåt", -effekt följande dag.
Jag brukade säga att melatonin nog hjälpte mig att somna, men att den riktigt viktiga effekten var att det hjälpte mig att vakna på ett bra sätt.

Om du har möjlighet att ta en mindre dos i början så skulle jag absolut testa att göra det.

Och oberoende om du och melatonin hittar varandra till sist så skulle jag rekommendera att fundera på vad som är ditt största problem med sömnen. Detta kan ge många bra ledtrådar för framtiden.
Inte minst är det psykologiskt ett användbart verktyg att prova på många olika hypoteser om vad som orsakar problem med sömnen.

För mig så var det insomnande och uppvaknande, min kropp var aldrig i takt med klockan. Sömnkvaliteten däremot var utmärkt, när jag var ung (5-25 typ), men har successivt försämrats med åldern, vilket torde vara normalt.
Under en period hade jag möjlighet att helt strunta i vanliga tider, och låta min sömn sköta sig själv. Det jag upptäckte då var att jag har vissa insomnings- och uppvaknings-"fönster", flera av dem per dygn, men inte alls placerade vid lämpliga klockslag. Upptäckte också att jag paradoxalt nog somnade bättre, och sov bättre på natten om jag tagit en tupplur.

Det är extremt individuellt vad som fungerar, och hur man reagerar på olika mediciner eller andra interventioner.

Tack för svar. Den inre kemin är sådär, det är mycket negativa- och katastroftankar men det känns ändå som att det är påväg åt rätt håll med dom.

Jag kanske har i snitt 1 natt/vecka där man sover oroligt med mycket mardrömmar så det kanske inte var melatoninen som kickade igång det, men det kändes extra läskigt när man inte mådde som vanligt och hade ett okänt ”preparat” i sig.

Ångesten och oron släppte efter ett tag, nu har jag stoppat i mig en till 2.5a, så får vi se hur natten är. Men blir det lika illa inatt så ska jag absolut halvera den dosen.

Jag tränade imorse, innan det så käkade en stabil frukost. Det var efter träningen som ångesten kom krypande, jag vet inte om det berodde på att jag inte åt efter träningspasset eller om det hade något med sömnen att göra, men får se hur det känns inatt/imorgon.

För mig är det också själva insomnandet som är problemet, känns som jag har provat ”allt” för att förbereda mig så bra som möjligt för sängdags, men det tar nästan alltid upp mot 120 min innan man slocknar. Men sömnkvaliteten är nästan alltid stabil.

Hur resonerar en läkare när det kommer till en patient som utvecklar en ”immunitet” (kommer inte på ordet) för melatonin? Behöver man trappa upp mg/ eller rent av gå vidare till riktiga insomningstabletter?
Senast redigerad av plecto 2020-07-07 kl. 21:19.
Citera
2020-07-07, 23:04
Avslutad
Alltså. Natrols melatonin - t.ex. denna: https://www.ebay.com/itm/Natrol-Melatonin-5-mg-Fast-Dissolve-250-Tablets-Strawberry-Flavor/302255023583?epid=0&hash=item465fcda5df%3Ag%3Agv8A AOSw9mpZ5qe6&fbclid=IwAR3-f56nqVHaf3xZ6M0V_Q_3hoezJNfhKUY2q8FvPH1Z0Tx-scUOLJGVz8

Varför går det inte att köpa till Sverige någonstans? Ingen svensk sida som har, står på flera sidor att den är "förbjuden" att skicka hit?

Det är iaf det bästa jag testat. Blir skittrött efter 1 timme. Någon som har tips på ett alternativ till Natrol som går snabbare att få till Sverige? Eller är rentav billigare?
Citera
2020-07-08, 02:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plecto
Hej,

Fick melatonin utskriven för sömnproblem.
Första medicineringen jag tar för detta.
Tog 2.5mg 1 timme jag gick och la mig. Kände att jag blev sömnig men det tog ändå 60-90 min innan jag somnade.
Dock var natten hemsk, jag vaknade ett flertal gånger och kunde inte somna om direkt, drömde dessutom väldigt många mardrömmar. Idag upplever jag en del ångest och oro som jag inte haft på ett bra tag.

Tror ni det är något som sker i början av medicineringen och sen slutar eller bör jag överväga att det här inte är något för mig?

Ska såklart ge det lite tid, men känner ändå att det är bra att höra vad folk har att säga, om det är några biverkningar som går över efter ett tag etc.
Låter som överdosering, testa 1/4 tablett och tugga sönder den så kommer effekten efter 10-20 minuter.
Citera
2020-07-08, 04:10
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Låter som överdosering, testa 1/4 tablett och tugga sönder den så kommer effekten efter 10-20 minuter.

Jag missade återkoppla till dig, var länge sedan du tipsade likadant till mig, jag följde ditt tips om att gå ned i dos, och har inte lika intensiva jobbiga drömmar längre.
Citera
2020-07-08, 05:54
Medlem
Citat:

Ska testa det.

Ser att dina flesta svar i tråden är just gällande överdosering, så misstänker att det är ett vanligt fenomen. Min läkare ville att jag skulle börja på 5mg men ändrade sig i sista stund och sa att 2.5mg ”ser bättre ut” (på receptet alltså).

Vaknade återigen 5-6 gånger inatt utan någon lycka att somna om direkt, så nästa gång blir det 1.25mg. Sömnigheten kom aldrig heller, kändes som jag inte tog någon tablett öht. Men att tugga sönder den och svälja med vatten påskyndar processen alltså? Tack för tipset.
Citera
2020-07-08, 10:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Men att tugga sönder den och svälja med vatten påskyndar processen alltså? Tack för tipset.
Bara tugga sönder så absorberas melatoninet genom munnens slemhinnor.
Citera
2020-07-09, 18:36
Medlem
Citat:
Bara tugga sönder så absorberas melatoninet genom munnens slemhinnor.

Nämnde tidigare att jag såg i tråden att det var väldigt vanligt med överdosering av melatonin.

Är det troligt att det beror på att läkarna skriver ut en för hög dos för dom kan omöjligt veta hur mycket sömnhormon som redan finns i patientens hjärna sen innan?

Jag följde ditt råd med 1.25mg och det tog lite längre innan jag somnade, men inatt vaknade jag endast 1gång. Så ett litet steg framåt iallafall.
Citera
2020-07-10, 23:15
Medlem
Citat:
Hur kan 2,5 mg vara överdos? läkarna skriver ju bara ut 5mg som minst?

Hur delar man en 5mg i 1/4? Kör själv med 2,5 mg dvs delar den i mitten utan problem, men att få ner den till en kvarts verkar mäckigt.....
Citera
2020-07-11, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan

Hur delar man en 5mg i 1/4? Kör själv med 2,5 mg dvs delar den i mitten utan problem, men att få ner den till en kvarts verkar mäckigt.....

Läkare kan inte ett skit. Med melatonin gäller less = more.
Man skall microdosera i de doser som speglar kroppens naturliga utsöndring.
Omkring 0,25-0,75 är lämpligt. Gärna sublingualt. En depotvariant på 1 mg kan vara lämpligt också och så tar man den 2 h innan sänggåendet och undviker blått ljus från LCD skärmar.
Det kan förövrigt testas innan man provar exogent melatonin som överförskrivs så in i helvete idag.
Citera
2020-07-11, 08:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Är det troligt att det beror på att läkarna skriver ut en för hög dos för dom kan omöjligt veta hur mycket sömnhormon som redan finns i patientens hjärna sen innan?
Det råder en stor okunskap idag om hur melatonin verkar, hur mycket som tas upp i tarmen och så vidare, behövs mer forskning helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
I sverige har dygnsdoser på upp till 100mg skrivits ut.

Var gränsen för överdos går skiljer mellan människor, för mig är 2.5mg en grotesk överdosering typ 10 gånger för mycket, jag har testat mig fram och 0.25mg får jag bäst effekt på och det får stilnoct att framstå som sockerpiller, jag har träffat andra med liknande erfarenheter så jag är inte unik.

Till syvende och sist, det finns mer känsliga människor och så finns det mer okänsliga, finns ingen "one size fits all" utan man bör pröva sig fram vilken dos som funkar bra för just en själv.

Citat:
tablettdelare alternativt rakblad men enklaste är att få en lägre dos utskriven.
Citera
2020-07-11, 08:27
Medlem
Citat:
Det råder en stor okunskap idag om hur melatonin verkar, hur mycket som tas upp i tarmen och så vidare, behövs mer forskning helt enkelt.

I sverige har dygnsdoser på upp till 100mg skrivits ut.

Var gränsen för överdos går skiljer mellan människor, för mig är 2.5mg en grotesk överdosering typ 10 gånger för mycket, jag har testat mig fram och 0.25mg får jag bäst effekt på och det får stilnoct att framstå som sockerpiller, jag har träffat andra med liknande erfarenheter så jag är inte unik.

Till syvende och sist, det finns mer känsliga människor och så finns det mer okänsliga, finns ingen "one size fits all" utan man bör pröva sig fram vilken dos som funkar bra för just en själv.

tablettdelare alternativt rakblad men enklaste är att få en lägre dos utskriven.
Min läkare rekommenderade mig som första dos 5mg, men då kan man alltså dela den i 20 delar och prova med 0,25mg. Intressant då medicinen är svindyr om man köper via apoteket.
Citera
2020-07-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Läkare kan inte ett skit. Med melatonin gäller less = more.
Man skall microdosera i de doser som speglar kroppens naturliga utsöndring.
Omkring 0,25-0,75 är lämpligt. Gärna sublingualt. En depotvariant på 1 mg kan vara lämpligt också och så tar man den 2 h innan sänggåendet och undviker blått ljus från LCD skärmar.
Det kan förövrigt testas innan man provar exogent melatonin som överförskrivs så in i helvete idag.

Läkarna verkar ej förstå omvända u kurva, sa till en läkare att 3Mg är för högt då kontrade han med att han skriver ut 5-10 mg till de flesta.

Tror melatonin är speciellt påsåvis att vissa svarar på högre dos andra på lägre så läkarna kan omöjligt ge en standardrekommendation om dos.

De är ej plästa på forskning på melatonin och farmakologi överlag, alla som får melatonin borde börja med 0.5 mg på folk och se hur man svarar.

https://examine.com/supplements/melatonin/?PageSpeed=noscript
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in