Citat:
Det är närapå omöjligt att säga, eftersom det i så hög grad beror på din egen inre kemi.
En sak som kanske kan haft betydelse för den här tråkiga första upplevelsen är hur mycket sömnskuld du hade, hur dåligt du sovit de senaste veckorna?
Jag har själv aldrig haft fenomenet mardrömmar eller väldigt livliga drömmar med melatonin, men däremot får jag svårt att sova natten igenom om jag tar det för ofta (eller rättare sagt fick, det är nu många år sedan jag senast använde melatonin).
Den där ångesten och oron dagen efter är intressant - för mig var det tvärtom, och kanske nästan den bästa effekten av melatonin: klar anti-depressiv, "uppåt", -effekt följande dag.
Jag brukade säga att melatonin nog hjälpte mig att somna, men att den riktigt viktiga effekten var att det hjälpte mig att vakna på ett bra sätt.
Om du har möjlighet att ta en mindre dos i början så skulle jag absolut testa att göra det.
Och oberoende om du och melatonin hittar varandra till sist så skulle jag rekommendera att fundera på vad som är ditt största problem med sömnen. Detta kan ge många bra ledtrådar för framtiden.
Inte minst är det psykologiskt ett användbart verktyg att prova på många olika hypoteser om vad som orsakar problem med sömnen.
För mig så var det insomnande och uppvaknande, min kropp var aldrig i takt med klockan. Sömnkvaliteten däremot var utmärkt, när jag var ung (5-25 typ), men har successivt försämrats med åldern, vilket torde vara normalt.
Under en period hade jag möjlighet att helt strunta i vanliga tider, och låta min sömn sköta sig själv. Det jag upptäckte då var att jag har vissa insomnings- och uppvaknings-"fönster", flera av dem per dygn, men inte alls placerade vid lämpliga klockslag. Upptäckte också att jag paradoxalt nog somnade bättre, och sov bättre på natten om jag tagit en tupplur.
Det är extremt individuellt vad som fungerar, och hur man reagerar på olika mediciner eller andra interventioner.
En sak som kanske kan haft betydelse för den här tråkiga första upplevelsen är hur mycket sömnskuld du hade, hur dåligt du sovit de senaste veckorna?
Jag har själv aldrig haft fenomenet mardrömmar eller väldigt livliga drömmar med melatonin, men däremot får jag svårt att sova natten igenom om jag tar det för ofta (eller rättare sagt fick, det är nu många år sedan jag senast använde melatonin).
Den där ångesten och oron dagen efter är intressant - för mig var det tvärtom, och kanske nästan den bästa effekten av melatonin: klar anti-depressiv, "uppåt", -effekt följande dag.
Jag brukade säga att melatonin nog hjälpte mig att somna, men att den riktigt viktiga effekten var att det hjälpte mig att vakna på ett bra sätt.
Om du har möjlighet att ta en mindre dos i början så skulle jag absolut testa att göra det.
Och oberoende om du och melatonin hittar varandra till sist så skulle jag rekommendera att fundera på vad som är ditt största problem med sömnen. Detta kan ge många bra ledtrådar för framtiden.
Inte minst är det psykologiskt ett användbart verktyg att prova på många olika hypoteser om vad som orsakar problem med sömnen.
För mig så var det insomnande och uppvaknande, min kropp var aldrig i takt med klockan. Sömnkvaliteten däremot var utmärkt, när jag var ung (5-25 typ), men har successivt försämrats med åldern, vilket torde vara normalt.
Under en period hade jag möjlighet att helt strunta i vanliga tider, och låta min sömn sköta sig själv. Det jag upptäckte då var att jag har vissa insomnings- och uppvaknings-"fönster", flera av dem per dygn, men inte alls placerade vid lämpliga klockslag. Upptäckte också att jag paradoxalt nog somnade bättre, och sov bättre på natten om jag tagit en tupplur.
Det är extremt individuellt vad som fungerar, och hur man reagerar på olika mediciner eller andra interventioner.
Tack för svar. Den inre kemin är sådär, det är mycket negativa- och katastroftankar men det känns ändå som att det är påväg åt rätt håll med dom.
Jag kanske har i snitt 1 natt/vecka där man sover oroligt med mycket mardrömmar så det kanske inte var melatoninen som kickade igång det, men det kändes extra läskigt när man inte mådde som vanligt och hade ett okänt ”preparat” i sig.
Ångesten och oron släppte efter ett tag, nu har jag stoppat i mig en till 2.5a, så får vi se hur natten är. Men blir det lika illa inatt så ska jag absolut halvera den dosen.
Jag tränade imorse, innan det så käkade en stabil frukost. Det var efter träningen som ångesten kom krypande, jag vet inte om det berodde på att jag inte åt efter träningspasset eller om det hade något med sömnen att göra, men får se hur det känns inatt/imorgon.
För mig är det också själva insomnandet som är problemet, känns som jag har provat ”allt” för att förbereda mig så bra som möjligt för sängdags, men det tar nästan alltid upp mot 120 min innan man slocknar. Men sömnkvaliteten är nästan alltid stabil.
Hur resonerar en läkare när det kommer till en patient som utvecklar en ”immunitet” (kommer inte på ordet) för melatonin? Behöver man trappa upp mg/ eller rent av gå vidare till riktiga insomningstabletter?
__________________
Senast redigerad av plecto 2020-07-07 kl. 21:19.
Senast redigerad av plecto 2020-07-07 kl. 21:19.