2016-11-02, 22:25
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
recept och dyrt i Sverige antar jag

tänkte bara import receptfritt
Inte alls dyrt, betalade inte en krona för varken läkarekontakt eller uttag av medicin.
Citera
2016-11-02, 22:38
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte alls dyrt, betalade inte en krona för varken läkarekontakt eller uttag av medicin.
Hur lyckades du med det?
Det melatoninpreparat som tillhandahålls av apoteket är Circadin och denna ingår inte i läkemedelsförmånen.
Citera
2016-11-03, 05:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Hur lyckades du med det?
Det melatoninpreparat som tillhandahålls av apoteket är Circadin och denna ingår inte i läkemedelsförmånen.
melatonin agb
Citera
2016-11-03, 12:26
Medlem
Jofs avatar
Citat:
melatonin agb

Va!
Kanske : ersättning från Försäkring om avgångsbidrag (AGB)
Citera
2016-11-03, 16:27
Medlem
Även jag har melatonin Agb på recept och jo, den ingår i läkemedelsförmånen.
Citera
2016-11-03, 18:44
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
melatonin agb

Citat:
Ursprungligen postat av Sigrun
Även jag har melatonin Agb på recept och jo, den ingår i läkemedelsförmånen.
OK. Agb = Apoteksgruppen i Borrby.
Melatonin agb = apotekstillverkade läkemedel, oklart om den ingår i läkemedelsförsäkringen.

Vad innebär detta???
Kan endast köpas i Borrby? Kan endast köpas hos Apoteksgruppen generellt?

Nyfiken...
Citera
2016-11-03, 21:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
OK. Agb = Apoteksgruppen i Borrby.
Melatonin agb = apotekstillverkade läkemedel, oklart om den ingår i läkemedelsförsäkringen.

Vad innebär detta???
Kan endast köpas i Borrby? Kan endast köpas hos Apoteksgruppen generellt?

Nyfiken...
Står i klartext förmånspris med recept.
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20130823000131&docType=30 &scrollTopPosition=0&docTypeDynTab=30
Citera
2016-11-03, 21:40
Medlem
Ganska säker på att Melatonin återigen finns på recept. Det gjorde ju det innan Circadinet kom, då drogs det in, men nu alltså (tror jag) finns det igen.
Citera
2016-11-03, 22:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappi
Det gjorde ju det innan Circadinet kom, då drogs det in, men nu alltså (tror jag) finns det igen.
Det fanns förr också bara att det krävdes licens.
Citera
2016-11-06, 19:53
Medlem
Hej!
Har inte läst alla inlägg i den här tråden.
Har ätit melatonin i två år ca.
Måste fråga om någon upplever att de vaknar abrupt och för tidigt? (Kräver väldigt mycket sömn pga olika anledningar)
Har några olika sorters mediciner som jag tar för att kunna sova, någon av dom gör att sömnen inte blir bra. Och jag har en känsla av att det kan vara melatoninen.
Har försökt sluta men kan då inte somna plus att jag upplever att jag fått värre ångest (som är mitt grundproblem). Därför tänkte jag fråga om någon märkt något liknande innan jag gör ett allvarligt försök.

Har även sen jag började med melatonin inte haft en chans att kunna slumra lite på dagen om man är trött. Någon som känner igen detta?

Om någon är medicinkunnig så tar jag även ziprasidon, attarax, stesolid och imovane på kvällen. Och på morgon fluoxetin och voxra.

Önskar få tillbaks min sömn....
Citera
2016-11-06, 19:59
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elena007
Hej!
Har inte läst alla inlägg i den här tråden.
Har ätit melatonin i två år ca.
Måste fråga om någon upplever att de vaknar abrupt och för tidigt? (Kräver väldigt mycket sömn pga olika anledningar)
Har några olika sorters mediciner som jag tar för att kunna sova, någon av dom gör att sömnen inte blir bra. Och jag har en känsla av att det kan vara melatoninen.
Har försökt sluta men kan då inte somna plus att jag upplever att jag fått värre ångest (som är mitt grundproblem). Därför tänkte jag fråga om någon märkt något liknande innan jag gör ett allvarligt försök.

Har även sen jag började med melatonin inte haft en chans att kunna slumra lite på dagen om man är trött. Någon som känner igen detta?

Om någon är medicinkunnig så tar jag även ziprasidon, attarax, stesolid och imovane på kvällen. Och på morgon fluoxetin och voxra.

En jäkla sörja du tar då.
Tar bara melantonin och bara ibland. Men känner igen det du beskriver. Kan vakna abrupt kl 06. Och är då helvaken. Speciell känsla. Som att knäppa på en knapp on/off.
Men lyckas sen somna om, om jag vill, trots det.
Så det kan nog vara melantoninen.
Citera
2016-11-06, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elena007

Melatonin rättar bara till din interna sovklocka efter behov och inget mer.
Jag tror absolut inte att det är melatoninet som spökar utan snarare alla dessa tunga lugnande mediciner du tar, melatonin är godis jämfört med de andra du tar. Skyll inte på melatoninet, skyll på din läkare som skrivit ut all det där åt dig. Ångesten får du pga du inte tar din ångestdämpande medicin (ziprasidon, attarax, stesolid), inte melatonin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in