Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-19, 13:05
  #445
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Hur menar du med ostadig?

Kroppsligt. Typ: tendens att vingla till.
Citera
2016-09-26, 10:12
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Funkar för mig. Men dosering? Tar jag 3 mg blir jag utslagen dagen efter. 1,9 mg funkar bättre.
Sen är jag skeptisk till ämnet som sådant. Tror det kan rubba kroppens egen balans av ämnet, så jag drar mig för att använda det.
Har också känt mig seg och utslagen vissa dagar när jag tagit melatonin på kvällen. tar det varannan kväll och det har funkat bättre.
Citera
2016-09-26, 21:27
  #447
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deluxxe
Har också känt mig seg och utslagen vissa dagar när jag tagit melatonin på kvällen. tar det varannan kväll och det har funkat bättre.

Ja när du säger det. Så tror jag har liknande erfarenhet. Ska testa. För seg och utslagen i flera timmar är en rätt kraftig biverkan, som jag känner igen.
Mycket handlar antagligen om dos/gång och hur ofta.
Var ett program igår på TV som kretsade runt det naturliga melatoninet. Dr Mosley. Inte ett ord om att "ta det".
Mer om att mäta hur det fluktuerade.

Tror nog att det är tuffa grejer att hantera. Finns ingen forskning att ta om. Jag är försiktig.
Citera
2016-10-12, 10:15
  #448
Medlem
Nu har jag testat nytt melatonin. Denna gången 5mg slow release.

Och det var den värsta natten jag haft på länge. Tog flera timmar att somna, drömde bara lucida drömmar och vaknade kl 4 på morgonen. Vaknade kanske sammanlagt 6 gånger.

Varför funkar inte melatonin på mig? Jag funderar på om det är vitamin B6 som fuckar upp allt.
Citera
2016-10-12, 12:29
  #449
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Nu har jag testat nytt melatonin. Denna gången 5mg slow release.

Och det var den värsta natten jag haft på länge. Tog flera timmar att somna, drömde bara lucida drömmar och vaknade kl 4 på morgonen. Vaknade kanske sammanlagt 6 gånger.

Varför funkar inte melatonin på mig? Jag funderar på om det är vitamin B6 som fuckar upp allt.

Du kan behöva använda det upp mot två veckor regelbundet för att det så att säga ska ha nött in effekt på ditt sömnmönster.
Citera
2016-10-17, 21:38
  #450
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Nu har jag testat nytt melatonin. Denna gången 5mg slow release.

Och det var den värsta natten jag haft på länge. Tog flera timmar att somna, drömde bara lucida drömmar och vaknade kl 4 på morgonen. Vaknade kanske sammanlagt 6 gånger.

Varför funkar inte melatonin på mig? Jag funderar på om det är vitamin B6 som fuckar upp allt.
Som tidigare nämnts, 5mg för tok för hög dos för det första. Jag tar mindre än 1 mg. Det funkar utan biverkningar för mig. OCH inom en halvtimme. Sen verkar det som om att Melatonin funkar bara för en del. Och för en del har det stora biverkningar. Kanske också i de små doser jag rekomenderar.
Citera
2016-10-17, 23:01
  #451
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Nu har jag testat nytt melatonin. Denna gången 5mg slow release.

Och det var den värsta natten jag haft på länge. Tog flera timmar att somna, drömde bara lucida drömmar och vaknade kl 4 på morgonen. Vaknade kanske sammanlagt 6 gånger.

Varför funkar inte melatonin på mig? Jag funderar på om det är vitamin B6 som fuckar upp allt.
Låter som klockren överdosering, prova 1mg och se om det blir bättre.
Citera
2016-10-18, 13:00
  #452
Medlem
Lider av förskjuten dygnsrytm eller sena sömnvanor. Har märkt att när jag tar melatonin på kvällen innan jag ska somna tillsammans med mat eller vitamin- och mineraltablett så börjar jag må extremt konstigt och vaknar flertalet gånger under kvällen svårt att somna igen etc. Vaknar flertalet gånger och undrar vafan just som hände. Precis som Snaeckan skriver.

Konstigt det här med melatonin. Ska försöka låta bli att äta någon gång på kvällen men kmr hem ganska sent så kan bli svårt.
Citera
2016-10-18, 21:24
  #453
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Lider av förskjuten dygnsrytm eller sena sömnvanor. Har märkt att när jag tar melatonin på kvällen innan jag ska somna tillsammans med mat eller vitamin- och mineraltablett så börjar jag må extremt konstigt och vaknar flertalet gånger under kvällen svårt att somna igen etc. Vaknar flertalet gånger och undrar vafan just som hände. Precis som Snaeckan skriver.

Konstigt det här med melatonin. Ska försöka låta bli att äta någon gång på kvällen men kmr hem ganska sent så kan bli svårt.
Sätter min flashbackdase på att du tar över 1mg melatonin..
Citera
2016-10-19, 07:04
  #454
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sätter min flashbackdase på att du tar över 1mg melatonin..

3mg, det som läkaren angivit. 1-2 på kvällen står det. Tar 1 tablett och de flesta gångerna har det inte fungerat faktiskt. Vaknar mitt i sömnen, något som aldrig hände förut. Fungerade några dagar i början sen gick det nedför. Vet ej varför.

Vad rekommenderar du? Blivit väldigt nere av att det inte fungerat.
__________________
Senast redigerad av DerImperator 2016-10-19 kl. 07:11.
Citera
2016-10-19, 07:29
  #455
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
3mg, det som läkaren angivit. 1-2 på kvällen står det. Tar 1 tablett och de flesta gångerna har det inte fungerat faktiskt. Vaknar mitt i sömnen, något som aldrig hände förut. Fungerade några dagar i början sen gick det nedför. Vet ej varför.

Vad rekommenderar du? Blivit väldigt nere av att det inte fungerat.
Överdosering, prova 0.5-1mg.
Citera
2016-10-19, 09:29
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Överdosering, prova 0.5-1mg.

Okej. Ska testa ikväll. Något mer du rekommenderar? Kan vitamintillskottet vara anledningen till att jag vaknar på kvällen? Inte äta sent etc. Förstörs effekten av att ligga och titta på en film i sängen efter man tagit tabletten.

Stressar upp mig rejält när jag tagit tabletten eftersom jag vet att om jag inte somnat inom 50-60 min så är tåget redan förbi.

Börjar melatonin verkligen först utsöndras efter en timme?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback