2016-08-28, 17:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kambizz
Mer eller mindre så funkar det på dom flesta. Men det är mycket svagare än andra sömnmedeciner.

Det är inte alls min erfarenhet.
Jag har pratat med en hel bunt människor som har testat preparatet.
Min erfarenhet är att det inte funkar alls eller mirakulöst bra. De jag snackat med har varit missbrukare på ett behandlingshemoch med mirakulöst bra menar jag att dessa människor mådde rätt pissigt och vanligtvis behövde en näve benso eller en hela sprit för att kunna sova.
Var alltid samma "fan de funkar faktiskt!!!"-reaktion från oss de funkade på.
För vissa hände absolut ingenting på circadin.
Själv var jag alkohol/bensoabstinent och hade självmordstankar men sova kunde jag.
Atarax eller en låg dos sobril är svaga sömnmediciner, melatonin är något annat.
Senast redigerad av langaocb 2016-08-28 kl. 17:28.
Citera
2016-08-31, 15:52
Medlem
När jag tagit melatonin på kvällen blir jag allttid så jävla trött på morgonen när jag vaknar. Vad kan man göra för att inte känna av den biverkningen dagen efter?
Citera
2016-09-08, 12:49
Medlem
På Apoteket sa tjejen att det kan ta upp emot 1 månad innan man får riktigt bra effekt, stämmer det verkligen?
Senast redigerad av blaha95 2016-09-08 kl. 12:59.
Citera
2016-09-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
På Apoteket sa tjejen att det kan ta upp emot 1 månad innan man får riktigt bra effekt, stämmer det verkligen?
nej det ska det inte göra.
Citera
2016-09-15, 12:52
Medlem
Jofs avatar
Funkar för mig. Men dosering? Tar jag 3 mg blir jag utslagen dagen efter. 1,9 mg funkar bättre.
Sen är jag skeptisk till ämnet som sådant. Tror det kan rubba kroppens egen balans av ämnet, så jag drar mig för att använda det.
Citera
2016-09-15, 13:07
Medlem
Jofs avatar
Jag skärpte mig och läste igenom en del av tråden.
En som verkar insatt skrev att 1 mg var överdosering och att man hittat bäst effekt i försök på 0,2 mg!!
Det var lite det. Mina 3 mg-are måste då delas x antal gånger. I 15 delar!? Går bara inte.
Citera
2016-09-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En som verkar insatt skrev att 1 mg var överdosering och att man hittat bäst effekt i försök på 0,2 mg!!
Det var lite det. Mina 3 mg-are måste då delas x antal gånger. I 15 delar!? Går bara inte.

Tänk på att kroppen kanske inte kan ta upp alla 3 mg.
Citera
2016-09-16, 15:06
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Beror på vilken sorts sömnstörning man har. Mycket med melatonin är erfarenhetsbaserat, saknas vettiga studier.
Citera
2016-09-16, 22:38
Medlem
Jofs avatar
Delade en 3 mg i 4 delar, tog en del, dvs 0,75 mg. Sov gott på det i 7 timmar. Somnade ganska snabbt, ingen hangover. Brukar ofta vakna efter 4 timmar - utan piller. Rätt bra resultat m.a.o.

Antar att det är som många mediciner, man får pröva sig fram dosmässigt. Lämpligen börja med små doser.
Svårt för mig att testa mindre dos.
Ska testa ikväll med lite smulor. Kanske 0,30 mg. Ju mindre effektiv dos ju bättre kanske.

Testat med propavan som har dos rekommendation till mig på 25 - 50 mg. Då är jag helt väck dagen efter. Tog den inte mer, men sen testade jag 1/4-del av 25 mg dvs runt 4 mg. Då funkade den utan hangover.
Många som skriver om propavan tycker det är en skitmedicin, kanske p gr a feldosering.
Så kan det vara med Melantonin också.
I alla fall en delförklaring till olika erfarenheter av den.

Mediciner inom psykområdet har prövats ut inom tung psykatri, därför onormala rekommendationer.
50 mg propavan kan klubba en oxe, men vara normalt för en som skall sova efter hårt supande i veckor.
Citera
2016-09-17, 05:11
Medlem
Thirls avatar
Jag har själv melatonin AGB 5 mg på recept. Dessa fungerar verkligen för egen del - långt mycket bättre än t.ex. Zopiklon. Du får en naturlig insomning och vaknar upp utvilad, till skillnad mot "klubbad" eller dåsig såsom man kan uppleva av t.ex. Propiomazin (Propavan) vilket är väldigt vanligt på detta preparat. Vissa får t.ex. Prometazin (Lergigan) eller Alimemazin (Theralen) utskrivet för insomnings- likväl som sömnbesvär i övrigt och detta är ytterligare preparat som många upplever en dåsighet av dagen efter.

För egen del somnar jag in som ett litet barn efter att ha intagit melatonintabletten och den börjat verka. OBS! att detta inte är någon depottablett såsom t.ex. Circadin är, utan är rent melatonin så att säga. Fram till ganska nyligen (någon gång mot slutet av våren) så fanns endast melatonin AGB och APL (Apotekstillverkade läkemedel) att få utskrivet av läkare med speciallicens. Detta krav på licens är nu borttaget.
Citera
2016-09-17, 13:52
Medlem
Jofs avatar
Somnade fint på min lilla lilla dos Melatonin.
Men känner mig lite ostadig några timmar dagen efter. Så jag drar mig lite för att använda dom ändå...
Citera
2016-09-18, 16:11
Medlem
Citat:
Somnade fint på min lilla lilla dos Melatonin.
Men känner mig lite ostadig några timmar dagen efter. Så jag drar mig lite för att använda dom ändå...

Hur menar du med ostadig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in